Heerlijk!Floris89 schreef:Veel vragen
Bikepacken kan op elke fiets maar niet elke fiets kan offroad, merkte dat deze zomer weer heel goed. Heb met de fatbike verschillende dagtochten gemaakt met oa een VSF T400, een (stalen)Santos TM en twee (voorvork geveerde) MTB's. Had makkelijke routes uitgezocht; vnl gravelpaden, wat eenvoudige singletracks door bos maar wel met veel klimmen/dalen, bochten, kuilen, boomwortels etc en ook wat glibberige hikingpaden met hoge rotsen want daar kom je waar ik woon niet onderuit. Ja of je wilt graag 50km of meer omfietsen.Heb een vraagje omtrent de fietsen die zoals gebruikt worden voor bikepacking.
Maar ik was verbijsterd hoe slecht de Santos en VSF zich op de singletracks gedroegen, de Santos was wel duidelijk beter (heeft oa een kleiner frame, is lichter, stuurt net wat sneller) maar alsnog was het vaak lopen en duwen. Komt vnl door de smalle banden, er is bijna geen grip/vering en vaak glijdt/springt de fiets dan onder je vandaan, vooral merkbaar op steile stenige afdalingen. Met de fatbike kun je meestal voluit naar beneden denderen maar met smalle banden ben je constant aan het remmen, sturen en op je kiezen aan het bijten doordat je in elkaar wordt gerammeld.
Ook de simpele rotspaden waar de fattie zonder te knipperen overheen walst moesten zij vaak lopen/duwen. Op de stukken waar ook de fatbike getild moest worden ging dit ook beter want de vette wielen zijn net botsautootjes, ze kunnen veel meer hebben. Dus waar de trekkingfietsen op de rug moest liet ik de fattie vaak vrolijk naast me stuiteren.
En toen ik van fiets ruilde (ik dacht natuurlijk dat ik het beter kon) lag ik gelijk in een modderpoel te spartelen, was ff vergeten hoe je ook alweer moet fietsen want ik dender vaak gewoon overal overheen. Ook het gemis van schijfremmen was erg wennen, op de weg maakt dat weinig uit maar offroad is het duidelijk te merken (de andere hadden hydraulische velgremmen).
De twee MTB's daarentegen waren geweldig, wel langzamer bij stenige afdalingen en voorzichtiger over gladde boomwortels, rotsen en blubberpoelen maar bij gravelpaden gingen ze duidelijk harder, vooral bergafwaarts had ik het nakijken. En een lichte MTB of een lompe fatbike tillen is ook duidelijk anders.
De trekkingfietsen waren op asfalt natuurlijk de winnaars, nu had ik het voordeel dat de jongens het klimmen niet gewend waren dus bergje op trapte ik ze grijnzend voorbij maar bergje af zoefden zij weer vrolijk zwaaiend langs. Brede sloffen met dikke noppen is dan toch niet ideaal.
Ik had nog gewaarschuwd dat spatbordjes, dragers en zijtassen op smalle bospaadjes met rotsen, omgevallen bomen etc een beeeeetje onhandig zou zijn, maarja .. fietsers he, altijd eigenwijs (en mannen natuurlijk, die willen nooit luisteren ). Dus dat werd veel duwen, tillen en jaloers naar de fattie kijken die het zelfs met zwaardere bagage (frametas, rugzak en drybag aan zadel) duidelijk beter deed.
Van de winter komt hij weer logeren, dan wil ie het verschil proeven tussen de santos, de mtb en de fattie op sneeuw. Ik heb al gewaarschuwd dat ie dan véél sneeuw zal happen haha.