Hetzelfde geldt voor het merendeel van de Poolse steden en dorpen.Martin E. van Doornik schreef: ↑di 29 aug, 2023 23:46Nee, Dresden was maar "redelijk" beschadigd vergeleken met Warszawa. Daar heeft de oorlog echt verschrikkelijk huisgehouden. Alleen al in die stad vielen er 850.000 doden, er bleef een onafzienbare puinvlakte van over. Maar wat een veerkracht waren de Polen: het oude centrum is knap herbouwd in oude stijl, op basis van veel Italiaanse schilderijen, die daar in de 18e eeuw zijn gemaakt. Als je omdraait, zie je de Zamek Królewski staan, in 1944 opgeblazen en herbouw gereed in 1979.
Ik heb me destijds in Gdansk laten vertellen en er over gelezen dat in een groot deel van de stad van zo ongeveer alle huizen nog anderhalve meter overeind stond en alles erboven kapot geschoten was.
Dat lot was niet alleen Gdansk beschoren, maar het merendeel van de steden en dorpen in het land.
Dat de tweede wereldoorlog hard was in Europa is duidelijk, maar ik heb de indruk dat de ellende in Polen de kroon spant.