Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Nog over karretjes:

heeft iemand hier ervaring mee (maar dit gaat beetje off-topic):
http://www.carryfreedom.com/Y-Frame.html


mvg
Volgens mij zit ik hier goed...

Ik heb me net aangemeld omdat ik ergens niet uit kom.
Over 2 weken ongeveer ga ik op fiets vakantie met 2 vrienden.
Het wordt voor ons allemaal de eerste keer, we hebben er zin in.

Nu zit ik met een vraag.
Ik heb een Batavus Jakima, zeer lichte alumium fiets van 24 versnellingen. Een goede fiets lijkt mij.
We zijn van plan naar de Ardennen toe te fietsen en we hebben 12 dagen de tijd om heen en terug te gaan.

Mijn fiets heb ik al voorzien van nieuwe tandwielen(en ketting) want deze waren slecht. En er komen achter nog nieuwe remblokken op want die zijn al bijna versleten (tegelijk vervangen met voor maar achter is erg hard gesleten ondanks minimaal gebruik).

Maar nu de vraag. De banden... Ik heb achter een band die merkloos is maar zgan en voor heb ik een band die hier en daar wat kleine sneetjes heeft door glas(ook merkloos, de originele band)

Is het nodig om de banden te vervangen? En zo ja door welke?
Ik wil dan een band die licht loopt maar die ook redelijk bestand is tegen glas etc. (ik heb jaren naar school gefietst langs een glasrecylingbedrijf, dit heeft me (te) veel lekke banden opgeleverd)

Als het nodig is zat ik zelf te denken om de Schwalbe Marathon te kopen, degene dus met zo'n dun laagje kevlar erin. Is dit dan een goede keuze?

Alvast bedankt!
Klinkt allemaal goed, Michiel, en welkom op het forum, dat overigens vol staat met band draadjes.

Fiets ze!
Ik kan inderdaad overal wel dingen vinden over banden.

Maar wat ik mij dus afvraag is het nodig om de banden te vervangen om te voorkomen dat ik onderweg met een kapotte/gescheurde band sta.
MichielWolthaus schreef:Ik kan inderdaad overal wel dingen vinden over banden.

Maar wat ik mij dus afvraag is het nodig om de banden te vervangen om te voorkomen dat ik onderweg met een kapotte/gescheurde band sta.
Voor een lange reis zou ik zeker paar nieuwe banden eronder zetten. En als je nu een paar merkloze banden eronder hebt zitten kan het zeker geen kwaad ze te vervangen door Schwalbe Marathons. Weet je in ieder geval zeker dat je geen lekke band krijgt. En dat geeft psychologisch gezien wel een zeker gevoel als je per ongeluk door glas fietst.
Als je echt zuunig bent dan doe je bij thuiskomst die oude banden er weer onder. Op die manier kun je wel 25jaar met die marathons mee, lekker duurzaam ;).
Een lange toch zal het niet echt worden.

Ik gok op zo'n 600 tot 700 kilometer.

De banden die ik nu op mijn fiets heb gooi ik niet weg ;)
MichielWolthaus schreef:Ik kan inderdaad overal wel dingen vinden over banden.

Maar wat ik mij dus afvraag is het nodig om de banden te vervangen om te voorkomen dat ik onderweg met een kapotte/gescheurde band sta.
Ik heb nog nooit een merkloze buitenband gezien.

Heen en weer naar de ardennen is drie keer niks, en je komt om de 10 km langs een fietsenmaker. Als je de banden oppomt en ze dan nog vrij zijn van rare bobbels, diepe scheuren of slijtplekken (bv langs de velg) zou ik me geen vreselijke zorgen maken. Neem wel een reserve binnenband met passend ventiel mee
Dat was ik sowieso van plan. We nemen per fiets één binnenband mee, omdat we allemaal andere banden hebben.

Dat het 3 keer niks is weten we, maar het is de eerste keer voor ons allemaal dus we willen het liever rustig aan doen.

De buitenbanden zijn 'merkloos' er staan wel namen op maar het is geen gerenommeerd merk. Dat bedoelde ik ermee.

EDIT: Ik hou de buitenbanden er dus gewoon om, bedankt voor het advies! Ik zal nog wel laten weten hoe het gegaan is ;)
Hoi allemaal.

Wij, mijn vrouw en ik, zijn van plan nwe fietsen aan te schaffen. Doordat er hier in de buurt geen dealers te vinden zijn van echte vakantiefietsen, en we toch graag service om de hoek willen hebben, is de keuze eigenlijk op de Koga Signature's gevallen.
Voor mijn vrouw zal het geen probleem worden, het mixed frame uit de traveller serie met 28 inch wielen en Rohloff naaf met Magura 33 als stoppers en Son dynamo. Rohlof, mede omdat ze moeite heeft om het voorblad te schakelen met derailleur systemen door klachten in haar pols.
Voor haar qua keuze dus geen probleem.
Zelf kan ik echter geen keuze maken tussen de Rohlof en de Shimano XT of LX groep. OK, onderhoud is natuurlijk in het voordeel van de naaf. Maar de looks weer in het voordeel van de derailleur. Ik heb al diverse malen proef gefietst op een 26inch worldtraveller met Rohloff, en dat fietst best ok. Ook bij een bekende fietsenwinkel in Rdam op diverse modellen getest, maar kan/durf toch niet goed te kiezen. De prijs laat ik in mijn keuze eigenlijk niet meetellen, omdat het een fiets voor jaaaaaren zal worden.

Wie trekt mij over de streep?


Groeten....Willem :wink:
Willem Focus schreef:Hoi allemaal.

Wij, mijn vrouw en ik, zijn van plan nwe fietsen aan te schaffen. Doordat er hier in de buurt geen dealers te vinden zijn van echte vakantiefietsen, en we toch graag service om de hoek willen hebben, is de keuze eigenlijk op de Koga Signature's gevallen.
Voor mijn vrouw zal het geen probleem worden, het mixed frame uit de traveller serie met 28 inch wielen en Rohloff naaf met Magura 33 als stoppers en Son dynamo. Rohlof, mede omdat ze moeite heeft om het voorblad te schakelen met derailleur systemen door klachten in haar pols.
Voor haar qua keuze dus geen probleem.
Zelf kan ik echter geen keuze maken tussen de Rohlof en de Shimano XT of LX groep. OK, onderhoud is natuurlijk in het voordeel van de naaf. Maar de looks weer in het voordeel van de derailleur. Ik heb al diverse malen proef gefietst op een 26inch worldtraveller met Rohloff, en dat fietst best ok. Ook bij een bekende fietsenwinkel in Rdam op diverse modellen getest, maar kan/durf toch niet goed te kiezen. De prijs laat ik in mijn keuze eigenlijk niet meetellen, omdat het een fiets voor jaaaaaren zal worden.

Wie trekt mij over de streep?


Groeten....Willem :wink:
Een fiets met derailleur:
- lelijker
- meer onderhoud
- goedkoper
- ietsjepietsje efficienter qua krachtsoverdracht
- ietsjepietsje lichter qua grammen
- scheve kettinglijn, dus meer slijtage
- kans op misschakelen, en dus kans op gebroken ketting en spaken
- kans op scheef derailleurpad en dus kans op lastig schakelen
- makkelijker zelf te onderhouden in de rimboe

een fiets met rohloff:
- mooier qua looks (zeker op 26") :)
- duurder
- rechte kettinglijn
- geen gebroken ketting, geen derailleur in de spaken
- duurzaam
- niet zelf te repareren (kabeltjes wel natuurlijk), maar bij pech kun je wel in de op dat moment betreffende versnelling doorfietsen
- eenvoudig onderhoud
- goede service van mr. rohloff
- in beklimming val je even stil bij terugschakelen (kwestie van wennen)

kortom rohloff all the way als geld geen probleem is en je stiekem toch niet goed weet hoe je een derailleur moet afstellen.
Ga je puur op het uiterlijk af dan zowieso een rohloff, er gaat niets boven de looks van een "singlespeed". :D
Als geld geen rol speelt... zou ik voor een beladen vakantiefiets zeker voor een Rohloff naaf kiezen. Het is heel plezierig in het gebruik omdat je altijd kunt schakelen en nooit hoeft na te denken of je nu voor of achter moet gaan schakelen. Ik zou alleen voor een snelle randonneur waar je wat kleinere stapjes wilt hebben en waar het gewicht een rol speelt kiezen voor een derailleur (met een wegcassette en een ultracompact dubbel crankstel).
Zelf ben ik een voorstander van 26 inch wielen voor zulke beladen vakantiefietsen. Hoe breder de banden hoe meer comfort, en hoe meer grip op onverharde wegen. Een 26 inch fiets met 50 mm brede Schwalbe Big Apple banden is heel comfortabel en snel (sneller dan een 28 inch fiets met 37 mm brede Marathons, om van het comfortverschil maar niet te spreken).
Een xt afgemonteerde fiets is een slecht plan. De naven zijn kwetsbaar, en de cranks hebben evenmin een lang leven. LX naven zijn ok, maar ook LX cranks hebben brakke buitenboordlagers.
Zie ook hier: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Wim
Hoi Wim.
Als ik nu zeg dat ik er ook woon/werkverkeer over een goed fietspad rijd, 16 km, met gemiddeld 30kmh, zou je keuze dan hetzelfde blijven? Dus 26 inch.?
Willem Focus schreef:Hoi Wim.
Als ik nu zeg dat ik er ook woon/werkverkeer over een goed fietspad rijd, 16 km, met gemiddeld 30kmh, zou je keuze dan hetzelfde blijven? Dus 26 inch.?
26" of 28" maakt voor de snelheid niets uit, zeker niet als je in je eentje bent (ervan uitgaande dat je geen tijdrit er van maakt). Het gaat om keuze banden, fietshouding en getraindheid, gratis snelheid bestaat niet.
Willem Focus schreef:Hoi Wim.
Als ik nu zeg dat ik er ook woon/werkverkeer over een goed fietspad rijd, 16 km, met gemiddeld 30kmh
En je vrouw ook?

Ik zou de keuze voor 26 en 28" vooral laten afhangen van wáár je er mee wil fietsen; er zijn ook wel 28" frames waar 2" banden onder passen.
Jawel want het punt is dat je op reis niet van dat mooie asfalt tegenkomt. Vergeleken met 35 jaar geleden toen ik voor het eerst lange fietstochten maakte is het verkeer veel drukker geworden. Dat betekent dat je in Europa nu moet uitwijken naar kleine weggetjes of zelfs onverharde paden. Eerlijk gezegd is dat ook eigenlijk leuker omdat je veel meer in de natuur komt. Het wegdek is dan wel veel slechter en de hellingen zijn steiler. Ga je naar verre streken dan geldt daar ook dat het wegdek vaak slecht is. Comfort en grip zijn dan heel belangrijk. Bovendien zit je dan nog met het reserveonderdelen punt. 26 inch is wereldwijd veel makkelijker te krijgen.
Nu denk jij natuurlijk dat dit veel minder snel rijdt, maar dat is toch een misverstand. Op slechter wegdek zijn brede banden zelfs meetbaar veel sneller dan smalle. Wel heb ik het dan over snelle brede banden, en niet over banden met grove noppen en een stug karkas. Zelf rij ik meestal op soepele 26x1.75 Panaracer Pasela´s en sinds kort op de nog snellere en comfortabeler Compass 26x1.75. Dat zijn echt snelle banden. In 50 mm is de wat degelijker Schwalbe Big Apple een heel snelle en comfortabele band. Omdat zulke brede banden toch wat zwaarder zijn is een iets kleinere wielmaat wel weer prettig, vandaar 26 inch. En de keus is geweldig, van dure snelle banden als die Compass tot de 50 mm Schwalbe Mondial expeditieband, en veel ertussenin zoals de Big Apple.
Als je echt snel over asfalt wilt met slechts af en toe een onverharde excursie dan zou ik inderdaad iets als de Cross Check nemen met 28 inch wielen, en met bijvoorbeeld 35 of 37 mm Pasela´s. Dat is zeker nog wat sneller op asfalt, en kan met een goede techniek best nog wel stukjes onverhard aan. Maar dan moet je ook niet teveel meenemen.
Wim
Wim schreef:met 28 inch wielen, en met bijvoorbeeld 35 of 37 mm Pasela´s. Dat is zeker nog wat sneller op asfalt
De vraag die het bij mij oproept is: hoeveel sneller is een 28" tov een 26" fiets met dezelfde bandbreedte? Scheelt dat 10W? Scheelt dat 0,3km per uur?
Op een racefiets zou ik ook geen 26" willen hebben, maar dan is de gemiddelde snelheid wel een stuk hoger dan 30 per uur. Naarmate je sneller gaat zal de luchtweerstand navenant toenemen, dat heeft niet zoveel met wielomtrek te maken. Het schijnt dat een kleiner wiel sneller accelereert en dat een groter wiel gemakkelijker op gang blijft.... what's in the name als je over 2" verschil spreekt en je gemiddelde snelheid laag is? Vandaar dat ik de voordelen van 26" en brede banden wel zou overwegen..... nog meer dan dat je rohloff overweegt.
Uiteraard zijn er ook brede banden voor 28" wielen.... maar het aantal frames is beperkt. Santos Travel Lite is wel leuk.
Nu gaan onze vakantie reizen niet buiten Europa, en we zullen niet zo snel offroad gaan fietsen.
En, nee mijn vrouw fietst geen 30 per uur. Maar ik fiets wel dagelijks naar mijn werk, en dat zijn wel het grootste aantal kilometers per jaar, vandaar dat mijn eerste idee een 28 inch wielmaat was.
Ik wil nu ook de juiste keuze maken en niet over 3 maanden spijt hebben.
OK het is dus ook voor woonwerk. Dan heb je ook veel plezier van een naafdynamo (SONdelux als je iets goeds wilt). 28 inch is misschien een klein beetje sneller, maar het verschil is klein. Bicycle Quarterly heeft laatst metingen gedaan met een powertap meetnaaf en men kon toen geen statistisch significant verschil ontwaren. Je gaat sneller met brede banden, en meer naarmate de weg slechter is (dat is wel goed meetbaar), met soepele banden zoals van Panaracer, en met een wat lage zit met een racestuur en strakke kleding. Dat maakt allemaal echt veel uit.
Voor woonwerkverkeer is er nog een groot voordeel aan 26 inch banden: je kunt dan 's winters de geweldig goede Conti Topcontact WInter II winterband monteren. Dat maakt een wereld van verschil. Die is er ook wel in 28 inch, maar die is dan zo smal (31 mm in het echt) dat de grip veel minder is dan met de brede 26 inch versie.
Bij tochten in Europa bedoel ik ook niet dat je woeste off road tochten gaat maken, maar wel gravelpaden en bospaadjes. Een route als die van Benjaminse naar Rome heeft bijvoorbeeld in de Hoge Venen een heel stuk onverhard. Dat is geen woest mountainbike gebeuren, maar het is wel zo dat een bredere band dan heel fijn is. Ook in Nederland voeren de LF routes je vaak over bospaden zonder asfalt, en dat is heel fijn.
Als ik je zo hoor zou mijn eigen fiets geschikt zijn: een racestuur voor een goede houding en lage luchtweerstand, ruimte voor 50 mm (in werkelijkheid meestal 45-48 mm) 26 inch banden met spatborden, Rohloff en Son naven.
Is je vrouw relatief lang? Ik vraag het omdat voor de kleinste helft van de vrouwen een fiets met 26 inch wielen een veel betere zit oplevert. Dezelfde wielmaat is onderweg wel handig.
Wim
Wim schreef: Is je vrouw relatief lang?
Wim
Nee mijn vrouw is maar 1.61 mtr. en heeft dus een fiets van ongeveer 47 cm nodig, en daar zou ik ook het liefst een fiets met 26" wielen voor kopen. Wat MIJ een beetje tegenhoud is het wat zenuwachtige stuurgedrag van de Santos waar ik op gefietst heb, en het ontbreken van een fietsenmaker in de buurt voor de service.
Om nou steeds 50 km daarvoor te moeten rijden vind ik ook nogal wat. Want voor een mixed frame met 26" wielen kun je bij Koga niet terecht.
Wim schreef: Is je vrouw relatief lang?
Wim
Nee mijn vrouw is maar 1.61 mtr. en heeft dus een fiets van ongeveer 47 cm nodig, en daar zou ik ook het liefst een fiets met 26" wielen voor kopen. Wat MIJ een beetje tegenhoud is het wat zenuwachtige stuurgedrag van de Santos waar ik op gefietst heb, en het ontbreken van een fietsenmaker in de buurt voor de service.
Om nou steeds 50 km daarvoor te moeten rijden vind ik ook nogal wat. Want voor een mixed frame met 26" wielen kun je bij Koga niet terecht.