door
AB » zo 20 mei, 2012 12:20
Willem Focus schreef:Hoi allemaal.
Wij, mijn vrouw en ik, zijn van plan nwe fietsen aan te schaffen. Doordat er hier in de buurt geen dealers te vinden zijn van echte vakantiefietsen, en we toch graag service om de hoek willen hebben, is de keuze eigenlijk op de Koga Signature's gevallen.
Voor mijn vrouw zal het geen probleem worden, het mixed frame uit de traveller serie met 28 inch wielen en Rohloff naaf met Magura 33 als stoppers en Son dynamo. Rohlof, mede omdat ze moeite heeft om het voorblad te schakelen met derailleur systemen door klachten in haar pols.
Voor haar qua keuze dus geen probleem.
Zelf kan ik echter geen keuze maken tussen de Rohlof en de Shimano XT of LX groep. OK, onderhoud is natuurlijk in het voordeel van de naaf. Maar de looks weer in het voordeel van de derailleur. Ik heb al diverse malen proef gefietst op een 26inch worldtraveller met Rohloff, en dat fietst best ok. Ook bij een bekende fietsenwinkel in Rdam op diverse modellen getest, maar kan/durf toch niet goed te kiezen. De prijs laat ik in mijn keuze eigenlijk niet meetellen, omdat het een fiets voor jaaaaaren zal worden.
Wie trekt mij over de streep?
Groeten....Willem
Een fiets met derailleur:
- lelijker
- meer onderhoud
- goedkoper
- ietsjepietsje efficienter qua krachtsoverdracht
- ietsjepietsje lichter qua grammen
- scheve kettinglijn, dus meer slijtage
- kans op misschakelen, en dus kans op gebroken ketting en spaken
- kans op scheef derailleurpad en dus kans op lastig schakelen
- makkelijker zelf te onderhouden in de rimboe
een fiets met rohloff:
- mooier qua looks (zeker op 26")
- duurder
- rechte kettinglijn
- geen gebroken ketting, geen derailleur in de spaken
- duurzaam
- niet zelf te repareren (kabeltjes wel natuurlijk), maar bij pech kun je wel in de op dat moment betreffende versnelling doorfietsen
- eenvoudig onderhoud
- goede service van mr. rohloff
- in beklimming val je even stil bij terugschakelen (kwestie van wennen)
kortom rohloff all the way als geld geen probleem is en je stiekem toch niet goed weet hoe je een derailleur moet afstellen.
Ga je puur op het uiterlijk af dan zowieso een rohloff, er gaat niets boven de looks van een "singlespeed".