Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 143 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35631 berichten
Martin E. van Doornik schreef:
Michael W schreef:Afbeelding

Mooi weer voor een leuk kiekje, maar waar staat dit optrekje ? :wink:
Het kasteel van Hluboká in de buurt van České Budĕjovice in Tsjechië? Heb hier een Tsjechische reisgids voor me liggen met daarin een gelijksoortige afbeelding.
Google zegt Schloss Babelsberg te Potsdam :wink: En google heeft natuurlijk altijd gelijk :roll:
gios schreef: Google zegt Schloss Babelsberg te Potsdam :wink: En google heeft natuurlijk altijd gelijk :roll:
Altijd ja :wink:
gios schreef:
Michael W schreef:Afbeelding

Mooi weer voor een leuk kiekje, maar waar staat dit optrekje ? :wink:
Het kasteel van Hluboká in de buurt van České Budĕjovice in Tsjechië? Heb hier een Tsjechische reisgids voor me liggen met daarin een gelijksoortige afbeelding.
Google zegt Schloss Babelsberg te Potsdam :wink: En google heeft natuurlijk altijd gelijk :roll:
Heb ik het dus weer mis..... :(
Martin E. van Doornik schreef:Heb ik het dus weer mis..... :(
Ach... ik vond het wel een leuke omdat dit kasteel niet veel Duitse kenmerken had, had ook zomaar in Tsjechië kunnen staan, maar helaas, het staat toch echt in Potsdam aan de Havel en de bouwer (opdrachtgever) was Wilhelm I van Duitsland 8)
Michael W schreef:
Ach... ik vond het wel een leuke omdat dit kasteel niet veel Duitse kenmerken had, had ook zomaar in Tsjechië kunnen staan, maar helaas, het staat toch echt in Potsdam aan de Havel en de bouwer (opdrachtgever) was Wilhelm I van Duitsland 8)
Beide kastelen zijn in de zogenaamde Engelse Perpendicular Style gebouwd, staat er in de informatie. Die in Tsjechië lijkt er inderdaad op maar flink wat groter.
Hier nog een raadselfoto. Dit gebouw in de Amsterdamse School-stijl bestaat nu niet meer, maar waar stond hij en waar diende dit pand voor?

Afbeelding
Het lijkt erop dat het een school is geweest...
Michael W schreef:
Beide kastelen zijn in de zogenaamde Engelse Perpendicular Style gebouwd, staat er in de informatie. Die in Tsjechië lijkt er inderdaad op maar flink wat groter.
En aan de binnenkant, helemaal over de top!, als je eens in de buurt bent moet je deze niet overslaan, er zijn er hier namelijk nogal wat.
Pman schreef:En aan de binnenkant, helemaal over de top!, als je eens in de buurt bent moet je deze niet overslaan, er zijn er hier namelijk nogal wat.
Dat kan je wel zeggen ja, wil je Potsdam echt goed bekijken dan heb je wel wat tijd nodig !!
Michael W schreef:
Pman schreef:En aan de binnenkant, helemaal over de top!, als je eens in de buurt bent moet je deze niet overslaan, er zijn er hier namelijk nogal wat.
Dat kan je wel zeggen ja, wil je Potsdam echt goed bekijken dan heb je wel wat tijd nodig !!
Potsdam, is zeker de moeite van het bekijken waard. Alleen in Sanssouci en het park kun je je zo al een dag verbazen en vermaken.

De kastelen in het zuiden van Tsjechië hebben dan weer als voordeel dat het 20 jaar geleden tenminste nog een stuk rustiger was.
Polling schreef:Het lijkt erop dat het een school is geweest...
Nee, geen school maar heeft wel met fietsen te maken gehad.
Een oude bandenfabriek ?
Michael W schreef:
Een oude bandenfabriek ?
Nee, geen fabriek maar wel iets voor complete fietsen.
RIH ?
mapel63 schreef:RIH ?
RIH is in Amsterdam, maar toch geen fabriek en je moet ongeveer 200 km verder zoeken.... Het karakteristieke pand op de foto is in 1986 gesloopt, maar het daarin gevestigde bedrijf bestaat nog in een groot modern gebouw schuin er tegenover.
Martin E. van Doornik schreef:en je moet ongeveer 200 km verder zoeken....
Dan ben je niet meer in Nederland, hooguit nog in Maastricht 8)
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:en je moet ongeveer 200 km verder zoeken....
Dan ben je niet meer in Nederland, hooguit nog in Maastricht 8)
Wie zegt dat ik naar het zuiden verwijs?
Ik denk dat we in de stad Groningen moeten zijn, ben daarzelf al erg lang niet geweest, misschien dat AB het antwoord heeft.

Peter
Pman schreef:Ik denk dat we in de stad Groningen moeten zijn,
Daar zat Fongers (en Amsterdam-Groningen is maar net 150 km). :wink:
Met de sluiting van Fongers fabriek in 1970 komt een eind aan 85 jaar rijwielproductie in Groningen. Het complex kent nog enkele tijdelijke gebruikers maar komt begin jaren ‘80 leeg te staan. Na een grote brand medio jaren ‘80 worden de fabriekshallen gesloopt en verrijst een woonbuurtje achter het hoofdgebouw met de naam Fongersplaats.
Ik zie alleen geen 'Amsterdamse school"-gebouw daar 8)

Afbeelding
Michael W schreef:
Pman schreef:Ik denk dat we in de stad Groningen moeten zijn,
Daar zat Fongers (en Amsterdam-Groningen is maar net 150 km). :wink:
Met de sluiting van Fongers fabriek in 1970 komt een eind aan 85 jaar rijwielproductie in Groningen. Het complex kent nog enkele tijdelijke gebruikers maar komt begin jaren ‘80 leeg te staan. Na een grote brand medio jaren ‘80 worden de fabriekshallen gesloopt en verrijst een woonbuurtje achter het hoofdgebouw met de naam Fongersplaats.
Ik zie alleen geen 'Amsterdamse school"-gebouw daar 8)

Afbeelding
Inderdaad in stad Groningen en er staat een bekend standbeeld naast het gebouw uit mijn foto. Volgens Viamichelin.com is het toch 181 km van Amsterdam naar Groningen, wat aardig warm in de buurt staat met mijn "ongeveer 200 km...."
Maar zoals ik al zei: het is géén fabriek. Een beetje Groninger fietser moet dit gebouw nog goed gekend hebben.
Buiten Amsterdam treft men in de stad en provincie Groningen landelijk gezien nog de meeste voorbeelden van gebouwen in de Amsterdamsche School-stijl aan.