Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Ik had nog tweetal vraagjes, ik ben zelf nieuw in deze wereld fiets wereld, ik fiets in de week redelijk wat kilometers, maar ik ben nog niet buiten Nederland gegaan, aankomende zomer ben ik van plan het wat verder te zoeken.

Nu ben ik al in het bezit van een Batavus Legato uit 2003 in het vrouwenmodel dus, (zoiets als dit: http://www.allegebruiktefietsen.nl/imag ... 00x600.jpg).

Als man zijnde, heeft dit los van de misschien niet ideale maten voor een man, nog andere nadelen? En ik heb me ook al beetje ingelezen in bijv de FietsVakantieWiki van deze site, waarin principe word geopperd dat je wel met elke fiets zou kunnen gaan, maar dat dit natuurlijk niet altijd het meest ideaal is. Maar 2 bovenste punten bij elkaar genomen, zou een dergelijk fiets voldoende zijn in jullie ogen voor fietstrips naar frankrijk/denemarken?
Hoi, zolang je heuvels/bergen niet al te veel opzoekt en het voornamelijk bij asfalt houdt zul je met die fiets best een eind kunnen komen.
En nadelen oa: die remmen kunnen gaan oververhitten bij veel remmen tijdens afdalingen (weg remkracht); verder hangt het van de staat van de fiets af.
Rijden op dat ding zou ik zeggen; wel zorgen dat je houding goed is en je langdurig kan fietsen zonder klachten (knieën, schouders, polsen, achterwerk (goed zadel!).
Ketting, balhoofd/lagers en overige slijtagedelen e.d. wel voor vertrek nakijken/vervangen.
Het stuk op de wiki geeft eigenlijk antwoord op al je vragen. Je hebt een te klein bereik om echt te klimmen en de remmen zijn matig. Daar komt nog bij dat damesframes slap zijn. Maar het kan dus wel, mits je vlak terrein uitzoekt, en mits je zo weinig mogelijk gewicht meeneemt. Investeer in heel lichte compacte slaapspullen, (er zijn al weer modernere matjes zoals de Thermarest Neoair All Season).
Wim
Wim schreef:mits je vlak terrein uitzoekt,
Het lijkt mij wel een grote straf om in Frankrijk heuvels te moeten mijden vanwege een rem die dat niet aankan.
De departementen en gebieden die dan afvallen zijn zonder meer de mooiste - vind ik dan. Ik zou de fiets via marktplaats verkopen en een andere terugkopen. Dat is denk ik de goedkoopste optie.
Leon
Leon was me voor, maar ik heb de ervaring zelf moeten opdoen: heuvels met trommelremmen is een no-go! Er is met bagage echt niet veel nodig om trommelremmen oververhit te krijgen, en dan heb je niets meer.

Als je met deze fiets wil gaan, zou ik een gewone rem monteren op het achterwiel en die koppelen met een oude SIS-shifter. Op afdalingen kan je die dan gebruiken als sleeprem. Ook dan zul je wel beperkt blijven qua lengte en stijlheid van de helling, maar dan zit er toch al wat meer marge op.
Styg schreef:Ik had nog tweetal vraagjes, ik ben zelf nieuw in deze wereld fiets wereld, ik fiets in de week redelijk wat kilometers, maar ik ben nog niet buiten Nederland gegaan, aankomende zomer ben ik van plan het wat verder te zoeken.

Nu ben ik al in het bezit van een Batavus Legato uit 2003 in het vrouwenmodel dus, (zoiets als dit: http://www.allegebruiktefietsen.nl/imag ... 00x600.jpg).

Als man zijnde, heeft dit los van de misschien niet ideale maten voor een man, nog andere nadelen? En ik heb me ook al beetje ingelezen in bijv de FietsVakantieWiki van deze site, waarin principe word geopperd dat je wel met elke fiets zou kunnen gaan, maar dat dit natuurlijk niet altijd het meest ideaal is. Maar 2 bovenste punten bij elkaar genomen, zou een dergelijk fiets voldoende zijn in jullie ogen voor fietstrips naar frankrijk/denemarken?
Begrijp ik het nou goed dat je als man zijnde op een damesfiets (die batavus in die link) naar frankrijk of denemarken wilt fietsen? Dat je uberhaupt de grenzen van je eigen dorp haalt, dat fietst toch niet lekker? Zo'n damesmodel met zware tassen op het achterwiel......brrrr. Ik zou echt eens een andere fiets proberen, en vooral je zitpositie optimaliseren. Goede maat frame (bovenbuislengte!) en dan op zoek naar juiste stuur- en zadelstand. Trommelremmen is idd een no go area, voor mij althans. Voor rond de 1000euro moet er op marktplaats toch wel iets beters te vinden zijn.

Nu heb ik hier niet zolang geleden ene Frans Anders op een fiets naar de Ardennen zien fietsen waarvan je ook denkt hoe het mogelijk is, maar ik mag toch aannemen dat jij iets rationeler inelkaar steekt :).
okay, dank voor de adviezen, als ik jullie zo hoor dan denk ik dat ik me vooral ga beperken tot NL/BE met deze fiets en voor het betere werk er toch een betere 2e handse op de kop ga tikken op de termijn.

Dat dames frames slapper zijn kan ik me wel iets bij voorstellen, maar ga je daar concreet veel van merken (op de termijn)?
Je rijstijl en gewicht zal bepalen of je er iets van merkt. Ik weeg een stevige 80 kg en zet mijn zadel behoorlijk hoog. Op de meeste vrouwenfietsen voel ik lichte flex als ik snel slalom. Met bagage wordt dat duidelijk voelbaar en in afdalingen remmen en sturen tegelijk, geeft het frame dan erg weinig vertrouwen.

(de twee vrouwenframes die ik mijn studententijd gebruikte zijn ook beide bezweken onder de belasting na 6 en 9 maanden. Het frame scheurde door terhoogte van de verbinding bovenbuis/zitbuis, net onder de lug.)
Zonder bagage valt een damesfiets vaak best nog mee, al is de ene damesfiets de andere niet. Een omafiets is hopeloos, maar een modernere met superoversized alu buizen kan best meevallen. Je gaat het pas echt merken als je er bagage op hangt.
Je kunt de eerste keer meestal niet alles tegelijk aanschaffen, en je wilt misschien ook eerst wat ervaring opdoen. Dan is het slim je geld vooral uit te geven aan een echt lichte kampeeruitrusting (ook later ga je daar veel profijt van hebben). Dan is deze fiets immers veel bruikbaarder: hij zwabbert minder, hij klimt beter, en hij daalt veiliger. Zorg dat je een zo compacte uitrusting hebt dat je geen voortassen nodig hebt. Dan zal je fiets ineens heel wat beter blijken te fietsen, mits je een vlakke besteming kiest als Nederland, noord Duitsland of Denemarken (waar je een enkele keer toch zult moeten lopen).
Veel plezier,
Wim
AB schreef:Voor rond de 1000euro moet er op marktplaats toch wel iets beters te vinden zijn.
Geschikter dan de getoonde fiets kan m.i. ook voor veel minder geld.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Voor rond de 1000euro moet er op marktplaats toch wel iets beters te vinden zijn.
Geschikter dan de getoonde fiets kan m.i. ook voor veel minder geld.
Leon
een understatement

ik zou nog liever op de eerste de beste racefiets gaan dan zo'n zware batavus damesfiets
Voor rond de 1000 euro kan je een goede LHT opbouwen... (zonder dure verlichting)
Aan die Batavus damesfiets is eigenlijk niets dat hem geschikt maakt voor een fietsvakantie. Te zwaar, te slap en verkeerde houding.
Zeker als je bergop moet fietsen is zo'n kaarsrechte zit waardeloos. De versnellingsnaaf heeft te weinig bereik. Slot, jasbeschermers, kettingkast, verstelbare stuurpen, gelzadel en trommelremmen zijn alle onnodig of onwenselijk. Het rekje zou ook wel eens snel de geest kunnen geven.
Sterk af te raden dus.
Natuurlijk is dit geen erg fijne fiets, en op termijn zou er zeker wat anders moeten komen. Dat is wat mij betreft niet het punt. De vraag is wat het minimum is wat je moet hebben om een eerste keer op fietsvakantie te gaan. Als je budget beperkt is (en dat neem ik aan als je een vraag als deze stelt) dan moet je misschien kiezen: eerst een goede kampeeruitrusting, of eerst een fiets? Ik althans kan me zulke lastige keuzes nog heel goed herinneren. Daar komt nog iets bij: als je nog geen ervaring hebt weet je niet of je het leuk gaat vinden, en welke vorm precies bij jou past. Gebruik wat je hebt, zolang het een beetje bruikbaar is, en koop alleen iets als je het eenvoudig niet hebt, of als het echt onbruikbaar is. Zolang je je bestemming afstemt op het materiaal dat je hebt hoeft er geen probleem te zijn. De volgende keer weet je veel beter wat je nodig hebt, en kun je in een keer echt iets goeds kopen. Er verschijnen hier naar mijn smaak teveel mensen die eerst een verkeerde fiets gekocht hebben, een helemaal verkeerde tent, of veel te zware en volumineuze slaapspullen, om maar te zwijgen van alle zooi die je niet eens nodig hebt.
Wim
Goed advies, ik kan me er helemaal in vinden; compacte kampeeruitrusting kun je daarnaast ook buiten fietsvakantie's gebruiken; een super-rohloff-son-ultra-machine-met-titanium-schroefjes van €4000,- heeft daarbuiten een mindere prijs/nuttigheids-verhouding!
Het is geen geldkwestie. Het gaat om het soort fiets dat je nodig hebt voor een fietsreis met bagage. Daar is die Batavus niet geschikt voor. Mijn 2e hands fiets heeft waarschijnlijk minder gekost dan die Batavus, maar die durf ik wel te gebruiken voor het echte werk.

Ik herinner me mijn eerste fietsvakantie op een niet geschikte fiets. Na die ene keer heeft het 20 jaar geduurd voor ik weer een fietsvakantie aandurfde... Trek je conclusies.
Matthie9000 schreef:Goed advies, ik kan me er helemaal in vinden; compacte kampeeruitrusting kun je daarnaast ook buiten fietsvakantie's gebruiken; een super-rohloff-son-ultra-machine-met-titanium-schroefjes van €4000,- heeft daarbuiten een mindere prijs/nuttigheids-verhouding!
compacte kampeeruitrusting altijd aan te raden, leuk voor een eventuele GR10 of GR130....... maar een super-rohloff-son-ultra machine is ook altijd aan te raden, leuk voor degelijke trainingsuurtjes in het donker en/of slecht weer als je je mooie racefietsje wilt sparen :)

Zo'n batavus damefiets lijkt me vooral af te raden omdat het me gewoon niet prettig lijkt (gelukkig geen ervaring mee dus ik interpreteer) om er een hele dag mee te fietsen. Geometrie nodigt niet echt uit tot efficiente fietshouding. Daarnaast lijkt ie me ook onnodig slap en zwaar, trommelrem is ook niet echt slijtagevast. Moeilijk om te zeggen wat de ondergrens is voor langere fietsreizen, plezier laat zich moeilijk in materie meten. Herenframe en stevige wielen lijkt me het meest minimale, resterende afmontage is op te bezuinigen. En in het vlakke NL/Denemarken/N-Duitsland is een kilootje of vijf extra overbodige bagage ook geen probleem......

Ga je de heuvels dan kom je meteen in de problemen. De zwaartekracht gaat trekken, de krachten op de pedalen wordt een stuk groter, en de snelheden (en dus remkrachten, g-krachten) in de afdaling zijn stukken hoger. Dan wil je een betrouwbare fiets, goede banden/remmen, stijf frame en goed contact met je pedalen (klikpedalen/fietshouding)....: veiliger, efficienter, slijtvaster, prettiger, leuker.

De ondergrens voor een fiets+bagage op het vlakke is dus wat anders dan de ondergrens voor een fiets+bagage in heuvelachtig terrein.
Interessant tpic!

Ik zit met een dilemma:
mijn WT is een prima fiets,maar wordt te weinig gebruikt voor hetgeen die is gebouwd.
Fietsvakantie: één keer per jaar "West-Europa" om het zo te zeggen.
Voor dagtochtjes rij ik er niet zo graag meer mee; ik vind het een beetje "overkill"

Nu loop ik al een tijdje met het idee in mijn hoofd van deze weg te doen en me het volgende aan te schaffen:
http://www.ridley-bikes.com/pd/gb/nl-be ... ross/x-bow

Deze heeft wel wat te bieden:
-eerst en vooral: oogjes voor montage van spatborden/bagagedrager genre: "Tubus Fly" bv
-crosser: dus daar kunnen brede banden op nu ligt er 32mm op.
-lichte verzetten zijn mogelijk, ik kan de huidige cranck (48/34)omruilen voor een 46/36 exemplaar.
-cassette: "junior": 13/25
-de fiets wordt geleverd met niet-ingekorte voorvork , dus kan ik stuurpositie zelf bepalen: zadel-stuur nagenoeg even hoog
-bij fietskamperen: gebruik maken van karretje, Bob Jack bv
-mijn interessegebied= de ons omringende landen, dus deze fiets zal zijn mannetje wel kunnen staan.
-in 2009 reede ik de Zuiderzeeroute met een vouwfiets, normale bagarager erop gemonteerd en de "full size" Ortliebs eraan gehangen!
-Dus: als t met die vouwfiets probleemloos is verlopen, dan zal het met die crosser ook wel lukken zeker!

Ik denk dat deze fiets een prima alternatief zou kunnen zijn voor mijn WT?
Al twijfel ik nog....
mvg
Het lijken mij twee totaal verschillende fietsen die je prima naast elkaar kunt gebruiken. Dat wil zeggen: je gaat de WT dan toch niet wegdoen hé?
Leon
Tis het een of t ander Leon.
Net daarom twijfel ik zo sterk!

Met hetgeen ik voor ogen heb als fietsvakantie, zou de Ridley best kunnen voldoen.
Tubusje monteren , Ortliebs aanhangen
en karretje als er gekampeerd wordt.

mvg