Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prettig kamperen in België. - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

Prettig kamperen in België.

398 berichten
De terugweg van Bohan naar huis zag ik niet zitten met de trein, dus werd het de fiets en indien mogelijk in twee dagen. Dit is gelukt, en ik heb dan gekampeerd in "Camping de la sablière" in Epinois nabij Binche, de camping die ik eigenlijk gepland had als eerste voor de heenreis.

Ook dit is weer een verouderde camping. Wel redelijk goedkoop: ik denk 8 EUR betaald te hebben inclusief 1 EUR voor de douchejeton.
Het sanitair is verouderd, er is maar één mannendouche voor gans de camping, maar gelukkig is het merendeel van de campingbewoners niet van het type dat zich veel schijnt te douchen: die douche was steeds vrij als ik er passeerde. In de individuele toiletten is er geen licht, dus je bent aangewezen op het licht dat door het matglas in de deur binnenkomt. Het leek je redelijk proper.
Ook hier geen specifieke voorzieningen voor fietsvakantiegangers.
Ik kreeg hier een terreintje toegewezen waar in het gras redelijk wat steentjes waren (gravier), dus het was niet zo simpel om de piketten in de grond te krijgen.
Ook is deze camping niet zo heel ver van Charleroi en zijn luchthaven (de tweede qua drukte van het land). Je hoort en ziet dus wel wat opstijgende vliegtuigen. Echt luid zijn ze niet meer op die hoogte, maar toch heel duidelijk aanwezig, en vrijwel recht boven de camping.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voila, dat was het voor dit tripje. Heel veel kampeer-ervaring heb ik niet, maar toch genoeg om duidelijk te merken dat geen van deze campings (behalve eventueel deze in Bohan) kan tippen aan de drie die ik in Nederland al aandeed.
Ze waren nuttig om snel even de tent op te zetten, te douchen, slapen en snel weer weg te wezen, maar ik zou er niet meteen met mijn gezin inclusief echtgenote heengaan.
Volgens mij is het aantal kwalitatieve, betaalbare en kleinschalige campings in Wallonië echt op één hand te tellen. (En vermits er ook 'geen kat fietst' (niettegenstaande er erg mooie stukken zijn), moet je ook niet rekenen op specifieke fietsvoorzieningen.)

Renaat
En het bijhorende filmpje met impressies van mijn tochtje staat hier.

Is er eigenlijk ergens een verzameltopic voor deze heel amateuristische tripjesvideos van matige-tot-slechte kwaliteit die ook al zeker geen wereldtripjes zijn?
'k Vond het filmpje niet echt passen noch van niveau, noch bestemming, bij de wereldse fietsfilmpjes.
Wij zijn afgelopen week bij camping La Plage geweest in Robertville. Deze staat wel op de kaart, maar met wat weinig informatie. Het is een terassencamping. Het sanitair is schoon, maar wel al iets verouderd. Om te douchen heb je een euro nodig. Verder zijn de prijzen, 4,75 euro voor een volwassene en 4,25 voor een tent en éénmalig 2 euro ecotax per verblijf. Je kan daar brood bestellen voor de volgende dag, verder kan je er friet of pizza eten en verkopen ze wat houdbare producten. De nederlandse eigenaar is een erg vriendelijke man die een gezellig sfeer weet neer te zetten op zijn camping. Er zijn ook wat vaste plaatsen maar ook genoeg trekkersplaatsen. De camping heeft ook een klein zwembad.

Verder zijn wij vorig jaar bij camping de la lesse in Houyet geweest: http://www.campingdelalesse.be/ deze staat nog niet op de kaart. De camping ligt aan de Lesse, al kan je daar niet makkelijk in het water komen door de hoge kade. Voor het douchen heb je muntjes nodig, het sanitair is redelijk. Het grootste nadeel van deze camping vonden wij de spoorlijn die direct naast de camping ligt. Meerdere malen dendert er 's nachts een goederentrein over de ijzeren spoorbrug de tunnel uit. De prijzen zijn 2 personen zonder electriciteit 12 euro (niet aan de rivier) of 15 euro (wel aan de rivier). Op de camping kan je een eenvoudige maaltijd bestellen en de bakker is op loopafstand.
En voor 1 persoon dan op die camping?
sanne999 schreef:Wij zijn afgelopen week bij camping La Plage geweest in Robertville. Deze staat wel op de kaart, maar met wat weinig informatie. Het is een terassencamping. Het sanitair is schoon, maar wel al iets verouderd. Om te douchen heb je een euro nodig. Verder zijn de prijzen, 4,75 euro voor een volwassene en 4,25 voor een tent en éénmalig 2 euro ecotax per verblijf. Je kan daar brood bestellen voor de volgende dag, verder kan je er friet of pizza eten en verkopen ze wat houdbare producten. De nederlandse eigenaar is een erg vriendelijke man die een gezellig sfeer weet neer te zetten op zijn camping. Er zijn ook wat vaste plaatsen maar ook genoeg trekkersplaatsen. De camping heeft ook een klein zwembad.

Verder zijn wij vorig jaar bij camping de la lesse in Houyet geweest: http://www.campingdelalesse.be/ deze staat nog niet op de kaart. De camping ligt aan de Lesse, al kan je daar niet makkelijk in het water komen door de hoge kade. Voor het douchen heb je muntjes nodig, het sanitair is redelijk. Het grootste nadeel van deze camping vonden wij de spoorlijn die direct naast de camping ligt. Meerdere malen dendert er 's nachts een goederentrein over de ijzeren spoorbrug de tunnel uit. De prijzen zijn 2 personen zonder electriciteit 12 euro (niet aan de rivier) of 15 euro (wel aan de rivier). Op de camping kan je een eenvoudige maaltijd bestellen en de bakker is op loopafstand.
Sanne bedankt!

Ik ga de komende dagen op inspectie in de provincies Namen en Henegouwen. Ik fiets o.a. langs de Lesse: over de RAVeL. Er zijn daar nog meer campings.
Zie in een eerdere reactie van mij bij dit draadje het lijstje welke campings in Namen en Henegouwen nog allemaal onderzocht moeten worden.
Xyuny schreef:De terugweg van Bohan naar huis zag ik niet zitten met de trein, dus werd het de fiets en indien mogelijk in twee dagen. Dit is gelukt, en ik heb dan gekampeerd in "Camping de la sablière" in Epinois nabij Binche, de camping die ik eigenlijk gepland had als eerste voor de heenreis.

Ook dit is weer een verouderde camping. Wel redelijk goedkoop: ik denk 8 EUR betaald te hebben inclusief 1 EUR voor de douchejeton.
Het sanitair is verouderd, er is maar één mannendouche voor gans de camping, maar gelukkig is het merendeel van de campingbewoners niet van het type dat zich veel schijnt te douchen: die douche was steeds vrij als ik er passeerde. In de individuele toiletten is er geen licht, dus je bent aangewezen op het licht dat door het matglas in de deur binnenkomt. Het leek je redelijk proper.
Ook hier geen specifieke voorzieningen voor fietsvakantiegangers.
Ik kreeg hier een terreintje toegewezen waar in het gras redelijk wat steentjes waren (gravier), dus het was niet zo simpel om de piketten in de grond te krijgen.
Ook is deze camping niet zo heel ver van Charleroi en zijn luchthaven (de tweede qua drukte van het land). Je hoort en ziet dus wel wat opstijgende vliegtuigen. Echt luid zijn ze niet meer op die hoogte, maar toch heel duidelijk aanwezig, en vrijwel recht boven de camping.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voila, dat was het voor dit tripje. Heel veel kampeer-ervaring heb ik niet, maar toch genoeg om duidelijk te merken dat geen van deze campings (behalve eventueel deze in Bohan) kan tippen aan de drie die ik in Nederland al aandeed.
Ze waren nuttig om snel even de tent op te zetten, te douchen, slapen en snel weer weg te wezen, maar ik zou er niet meteen met mijn gezin inclusief echtgenote heengaan.
Het bord: "Visiteurs! Votre voiture doit rester a l'exterieur du camping," bevalt mij wel.
Zijn er nog fietsers met recente ervaringen op campings in Belgie?
Xyuny schreef:Het sanitair is verouderd, er is maar één mannendouche voor gans de camping, maar gelukkig is het merendeel van de campingbewoners niet van het type dat zich veel schijnt te douchen: die douche was steeds vrij als ik er passeerde.
Dat komt vaker voor in België. Ik ben eens op een camping geweest waar zeker 50 caravans in grebruik waren dus meer dan 100 mensen aanwezig. Als ik wilde douchen moest ik naar de bar en dan kreeg ik de sleutel van de douche mee, die ik weer moest inleveren bij de bar.
Ik heb het ook eens precies zo gehad op een camping met een veld vol tentjes waar (rots)klimmers in overbachtten. Die douchen kennelijk ook niet.
Bert: helaas beiden niet recent, dus geen review.
Leon
Ik kwam net een filmpje tegen van het programma Dagelijkse Kost dat over (lekker en plezant koken tijdens) kamperen gaat en is opgenomen op Camping Zilvermeer in Mol. We zijn er ook wel eens geweest met de Wereldfietsermeute en je hebt er meer dan genoeg plaats, zodat je inderdaad niet 'in een ander zijn telleur*' zit te kijken.
http://www.een.be/programmas/dagelijkse ... r-kamperen
Leon
*:bord
leon: het is talloor of talloer.... :D
Wie is afgelopen zomer met fiets en tentje achterop in Belgie geweest en heeft leuke campings ontdekt die nog niet op het kaartje staan?
Ook reacties op campings die wel op het kaartje staan zijn van harte welkom.
enkele campings die er volgens mij nog niet opstaan en waar het voor fietsers best wel goed vertoeven is (volgens mij , ik ken die campings)

camping "keienven" (klein) te wuustwezel (altijd plaats, je kan aan het water staan)
camping "molenzijdse heide" te merksplas (grote camping met veel stacaravans) maar wel de "betere" camping zeg maar

prijzen vind je op hun site
Op weg van Luik naar Vezelay, grotendeels via Sweermans route Langs oude wegen, heb ik afgelopen augustus gekampeerd op camping Les Salins in Rahier (voor Lierneux). Er is een aardig veldje voor tentjes, sanitair is in orde. De kampwinkel stelt niets voor en het restaurant serveert alleen gefrituurd fastfood. Heb je daar geen trek in, zorg dan dat je eten bij je hebt want in de buurt is verder niets. Gezellig café, gefrequenteerd door Nederlandse gasten. Prijs € 18,50 voor twee inclusief douche en plenty warm water.
De volgende dag gekampeerd op Aux Sources de Lescheret in Vaux-sur-Sûre, ideale fietserscamping aan een meertje, geheel vernieuwd sanitair. Prijs rond de € 15, als ik me goed herinner. Douchen apart afrekenen met douchekaart. Je schijnt er ook te kunnen eten, volgens de recensies op Zoover, maar daar leek het niet op toen wij er waren. Het seizoen duurt daar overigens nog geen twee maanden, vertelde de Nederlandse uitbaatster, zo ongeveer tot rond 25 augustus mits het mooi weer is. Deze en andere opmerkingen van van haar kant maakten wel duidelijk dat niet met stacaravans volgeplempte, rustige, natuur- en fietsvriendelijke campings in de Ardennen een uiterst marginale business zijn.
Beide genoemde campings staan al vermeld op de kaart.
Peter en Johnny,

Dank voor de info. Binnenkort ga ik alle info die ik sinds de zomer heb ontvangen verwerken.

Groet,
peter de rijk schreef:Op weg van Luik naar Vezelay, grotendeels via Sweermans route Langs oude wegen, heb ik afgelopen augustus gekampeerd op camping Les Salins in Rahier (voor Lierneux). Er is een aardig veldje voor tentjes, sanitair is in orde. De kampwinkel stelt niets voor en het restaurant serveert alleen gefrituurd fastfood. Heb je daar geen trek in, zorg dan dat je eten bij je hebt want in de buurt is verder niets. Gezellig café, gefrequenteerd door Nederlandse gasten. Prijs € 18,50 voor twee inclusief douche en plenty warm water.
De volgende dag gekampeerd op Aux Sources de Lescheret in Vaux-sur-Sûre, ideale fietserscamping aan een meertje, geheel vernieuwd sanitair. Prijs rond de € 15, als ik me goed herinner. Douchen apart afrekenen met douchekaart. Je schijnt er ook te kunnen eten, volgens de recensies op Zoover, maar daar leek het niet op toen wij er waren. Het seizoen duurt daar overigens nog geen twee maanden, vertelde de Nederlandse uitbaatster, zo ongeveer tot rond 25 augustus mits het mooi weer is. Deze en andere opmerkingen van van haar kant maakten wel duidelijk dat niet met stacaravans volgeplempte, rustige, natuur- en fietsvriendelijke campings in de Ardennen een uiterst marginale business zijn.
Beide genoemde campings staan al vermeld op de kaart.
Op camping Aux Sources de Lescheret kun je wel eten, maar zij koken alleen een dagschotel: overigens prima! Je moet wel vooraf bestellen.
Die douchekaart is echt uitstekend. Je rekent uiteindelijk af voor de tijd waarop het water werkelijk loopt. Je kunt tijdens het douchen zelf de stand in de gaten houden.
Als je er voor kiest om zelf te koken, moet je tijdig inkopen doen. Er is geen winkel in de buurt. De sfeervolle taverne op de camping schenkt wel lekkere biertjes.
Zou in Nederland dik en dwars voldoen aan de criteria voor natuurkampeerterrein. Geweldige mensen: hulde aan de eigenaren, want zij werken er keihard voor. Na het fietsen neem je voor je tent een duik in het water. Echt een aanbeveling!
johnny-vs schreef:enkele campings die er volgens mij nog niet opstaan en waar het voor fietsers best wel goed vertoeven is (volgens mij , ik ken die campings)

camping "keienven" (klein) te wuustwezel (altijd plaats, je kan aan het water staan)
camping "molenzijdse heide" te merksplas (grote camping met veel stacaravans) maar wel de "betere" camping zeg maar

prijzen vind je op hun site
Beste Johnny,
Klopt het dat een fietser met een klein tentje op Molenzijdse heide in het laagseizoen 20 Euro per nacht moet betalen en in de zomermaanden 30 Euro?
ja dat klopt (duur ik weet het) maar alles is er op en top verzorgd en aanwezig , ken eigenlijk geen andere camping in BE die zo is om eerlijk te zijn
johnny-vs schreef:ja dat klopt (duur ik weet het) maar alles is er op en top verzorgd en aanwezig , ken eigenlijk geen andere camping in BE die zo is om eerlijk te zijn
Misschien is die prijs in verhouding met wat ze aanbieden, maar vanuit mijn oogpunt vind ik dat prijzen waar ik niet met geconfronteerd wil worden.
Ik weet het niet zeker, maar als een redelijk prijs (voor een nachtje slapen met een trekkingtentje) één van de criteria is om op het overzichtsplan te verschijnen, dan valt die camping af. Er zijn overigens ook voldoende alternatieven in de buurt.

Als deze camping toch op het overzichtsplan van geschikte campings komt te staan, dan hopelijk met een duidelijke prijsverwittiging.

Want wat heb ik aan een grote staanplaats, aan een zwemdok als ik 's avonds (na sluitingsuur van het zwemdok) aankom en 's morgens vroeg weer vertrek, aan een uitgebreide speeltuin als ik niet met kinderen weg ben (en die zich vaak ook prima vermaken op een natuurkampeerterrein), aan allerhande animatie, ... ?
Als ik 's avond aankom, geen 4 m² grond gebruik, eventjes in de douche spring, mijn onderweg gekocht eten koop en vroeg 's ochtends weer vertrek, dan vind ik 15 euro al behoorlijk veel geld.
(En het zou me zelf niet verbazen dat de sfeer op de camping er een is die ik niet echt zoek.)

Renaat
Voor een nachtje slapen is die camping voor een fietser idd veel te duur, helemaal met je eens!!
Het is een camping voor mensen die toch wel rust zoeken en veiligheid en luxe, er gebeurt nooit wat op die camping, van vandalisme is geen sprake, om 22 uur mag je zeker zijn dat het stil is , ondanks dat het in de zomer stikt van de jeugd.....
Er is altijd permanentie op het kantoor, er loopt ook overal bewaking , het is er ook altijd pikfijn in orde en proper....

op camping keienven in wuustwezel die kost idd maar een paar eurootjes maar dat zie je er dan ook aan, in geen enkel opzicht vergelijkbaar

keienven: heel erg goedkoop/ onverzorgd/ zo goed als geen voorzieningen/ camping vol met flodders/tokkies,drugs, diefstal en inbraak is er dagelijkse gewoonte, ikzelf heb er 2 jaar een stacaravan gehad, op die tijd heb ik zeker weet van 20 inbraken en schrik niet , ook verschillende moorden die er gebeurt zijn.....google maar eens....maar tis wel erg goedkoop daar.....


voor elk wat wils zullen we maar zeggen zeker....