Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

592 berichten
Gele kwikstaart
Afbeelding
Wow. Die laatste momenten van die kikker waren ook niet heel prettig.
over zo'n voorval is een liedje... begint met" " Aan de over van de Rotte, tussen Delft en Overschie, ... " :D

https://www.ookditisderotte.nl/blog/ove ... n-de-rotte

en de Rotte loopt niet eens van Delft naar Overschie! :shock:

(ik heb dit in mijn jeugd vaker gezongen, ben in deze omgeving opgegroeid en realiseer me dit pas nu ik het lees :oops: )
Leon schreef:
wo 03 mei, 2023 17:02
Gele kwikstaart
Gele kwikstaart.jpg
Dat kan jij beter dan ik.
Heb een tijdje staan kijken, bij elke trein vloog de ooievaar even een rondje. Niet zo'n rustig plekje, ook op andere (hoe heten die dingen nog maar weer :? ) zaten ooievaars die vertrokken als er een trein aankwam. Vorig jaar hetzelfde verhaal. Klaarblijkelijk, ondanks de onrust, toch een populair plekje, voor ooievaars althans.
DSC024781.jpg
JanH schreef:
wo 03 mei, 2023 17:57
... ooievaars die vertrokken als er een trein aankwam...
Goeie timing! 👌
hoogframe schreef:
wo 03 mei, 2023 17:21
Wow. Die laatste momenten van die kikker waren ook niet heel prettig.
over zo'n voorval is een liedje... begint met" " Aan de over van de Rotte, tussen Delft en Overschie, ... " :D

https://www.ookditisderotte.nl/blog/ove ... n-de-rotte

(ik heb dit in mijn jeugd vaker gezongen, ben in deze omgeving opgegroeid en realiseer me dit pas nu ik het lees :oops: )
Als de Rotte ergens de lijn tussen Delft en Overschie kruist, heb je de juiste plek te pakken. ;-)
Polling schreef:
do 04 mei, 2023 07:20
hoogframe schreef:
wo 03 mei, 2023 17:21
Als de Rotte ergens de lijn tussen Delft en Overschie kruist, heb je de juiste plek te pakken. ;-)
Je kunt hooguit een verlengde lijn vanuit een deel van de Rotte de lijn Delft-Overschie laten kruisen. Tussen Delft en Overschie kun je trouwens wel goed aan natuurfotografie doen! Zowel ooievaars als reigers zie ik in die omgeving vaak.

Groetjes,

Carl
Mooi voorbeeld van evolutionair geconserveerd gedrag:
20230501_132912(0).jpg
Mannetje staart stiekem ongevraagd naar achterwerk van vrouwtje.
Dat deden wij ook voor mijn tijd. Tegenwoordig hoeft dat stiekem niet meer.
Ik kwam bloemen tegen in de berm van het Buitenom. Stiekem bij een bloem naar binnen gekeken. Heel opvallend.
IMG_3793.JPG
WimB schreef:
vr 05 mei, 2023 12:29
...bij een bloem naar binnen gekeken...
Dat zal die bloem wel OK gevonden hebben :-)
Vogelmelk. Dat vind ik een hele mooie plant. Geniet ervan - ze hebben een tamelijk korte bloeiperiode.
Bedankt, Vogelmelk ik had die plantjes nog nooit gezien.

Dit zagen we ook op een middag in de berm liggen even voorbij de pont richting Oud-Beijerland. Zeelandia Zure haring dat is toch opvallend. 6 potten waarom geen 7.
IMG_0995[1].JPG
WimB schreef:
vr 05 mei, 2023 15:48
Dit zagen we ook op een middag in de berm liggen even voorbij de pont richting Oud-Beijerland. Zeelandia Zure haring dat is toch opvallend.
Vanmiddag heb ik bij die plek van dat zoekplaatje met die telefoon een paar jongens op weg geholpen die daar zaten te roken.
Voor hun lag een weggegooid pakje sigaretten en wat vloeitjes. Ik heb ze gevraagd of het van hun was.
Nee, dat hadden zij (uiteraard) niet gedaan.
Ik zei, dan ruim ik het op.
En nou maar hopen dat zo'n boodschap ook over komt.

Een eind verderop zag ik 2 vogelaars. Even een praatje aangeknoopt.
Een van hen zei: "Vogels kijken doe je met je oren".
Dat heb ik in mijn oren geknoopt!
Een druilerige zondag. Tijd om dit topic wat aan te vullen met de vondsten van de laatste week. Het iets warmere weer van de laatste week deed heel wat nieuws verschijnen. Genieten!
20230501_155840.jpg
Een gouden tor. Een van mijn lievelingskevers met hoog bling-bling gehalte.
20230504_194403.jpg
Weer een schorsmarpissa. Ik stoorde ze tijdens de lunch. Verwonderd keek ze op, recht in de kleine ledringlamp die ik op mijn smartphone had geknepen. De weerspiegling ervan in haar oogjes maakt ze zo schattig. Niet?
20230505_184634.jpg
Mannetje van de vuurjuffer.
20230506_152212.jpg
De voorjaarsvorm van het landkaartje. De zomervorm is bijna helemaal zwart.
20230506_161825(0).jpg
Roodkopvuurkever. Er bestaat ook een zwartkopvuurkever. Die ziet er bijna helemaal hetzelfde uit maar... euuh.. de kop is zwart (biologie kan eenvoudig zijn).
En nog een extraatje... twee distelbewoners. Altijd een prikkelend avontuur om die van dichtbij te fotograferen...
20230506_170200.jpg
Het groene schildpadtorretje. De naam spreekt voor zich.
20230506_171422.jpg
Een paartje bloedcicaden.
Zwarte oranjetipje.jpg
Gefotografeerd in Californië USA, ik weet de naam niet. Ik noem het maar zwarte oranjetipje.
Afbeelding 130.jpg
Gefotografeerd zo voor de deur van ons huis in Zweden, op m'n vingertopje.
Wat een knappe vermomming als een herfstblad!
Martin E. van Doornik schreef:
ma 08 mei, 2023 11:02
Gefotografeerd zo voor de deur van ons huis in Zweden, op m'n vingertopje.
Wat een knappe vermomming als een herfstblad!
Die laatste is een gehakkelde aurelia. De wetenschappelijke naam is nog beter: Polygonia c-album. Vrij vertaald: veelhoekig met een witte "c". Klopt als een bus als je de onderkant van de achtervleugel bekijkt.

Aardig kenmerk: dit insect lijkt maar vier poten te hebben. Dit exemplaar is geen amputee, maar de twee voorpoten bij deze soort zijn gereduceerd.
Bedankt voor je info! :D
Gefotografeerd in Californië USA, ik weet de naam niet. Ik noem het maar zwarte oranjetipje.
Ik denk een passiebloemvlinder, misschien in het geslacht Heliconius.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
ma 08 mei, 2023 15:48
Ik denk een passiebloemvlinder, misschien in het geslacht Heliconius.

Groetjes,

Carl
Google image search geeft: The Californian Sister.
Hebben we hier een nieuw Raad Plaatje-topic?
P1080447.JPG
't is weer mei.
Mier in de weer.

Edit:
Nog een,
Meikevers in de weer.
en tot slot,
Bloedzuiger op zoek naar prooi.
De links zijn naar filmpjes op YouTube.