Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Yopie schreef:Of normaal worden en op asfalt gaan fietsen, kan ook nog.
Nouja, of langlaufen ofzo? ;) Ik vind het iig inspirerend om te zien hoeveel je over hebt om ondanks alles te blijven fietsen. Petje af!

Op de veluwe kom ik de laatste weken af en toe wel wat sneeuw tegen, maar toch niet in hoeveelheden die de aankoop van een fatbike zou verantwoorden. Dit was Planken Wambuis afgelopen zondag, toen ik van Otterlo naar Wageningen rende:
AfbeeldingP1110348 by urje, on Flickr
urje schreef: Dit was Planken Wambuis afgelopen zondag, toen ik van Otterlo naar Wageningen rende:
Mooi Urje, dat is helemaal niet verkeerd om daar rond te draven. 8)
Ik keek ook even bij Wikipedia want de naam Planken Wambuis wekte natuurlijk gelijk m'n nieuwsgierigheid. Het zou een eufemisme voor een doodkist kunnen betekenen maar een houten hut is in dit geval aannemelijker vanwege de houten herberg uit 1782, maar dat wist je natuurlijk al. :wink: Altijd leuk mooie plaatsnamen!
urje schreef: Nouja, of langlaufen ofzo? ;) Ik vind het iig inspirerend om te zien hoeveel je over hebt om ondanks alles te blijven fietsen. Petje af!
Ah dankjewel, das leuk te lezen! Zo had ik 't nog niet bekeken, denk vaak meer van 'o jee daar komt ze weer met d'r fatbike terreurtopic'.

En langlaufen .. ik sta de laatste weken vaker op de lange latten dan op de pedalen. Ik probeer 't ook te combineren met de fatbike plus kampeerspullen maar das nog niet zo eenvoudig. Wil het liefst ook nog de pulka/slee meenemen maar dat wil al helemaal niet lukken. :(
Een eenvoudige pulka gaat nog, die hobbelt redelijk mee maar die verzamelt ook een berg sneeuw en is dan snel loodzwaar. De grote (toer)pulka is een stuk zwaarder en heuvelafwaarts gaat ie sneller dan de fatbike zodat ik altijd naast de fiets eindig. Ook graaft ie zich vaak in de sneeuw waardoor de fiets omvalt of hij schokt/hopt teveel waardoor ik ook al languit in de sneeuw eindig.
Nee tis nog een heel geëxperimenteer, weet 't nog niet zo goed. Er is ook weinig info over te vinden.

De ski's op de fiets mee gaat gelukkig wel goed, nou ja redelijk goed. Door de brede achtervork moeten de ski's nl erg hoog aan het frame vast (anders wordt het te breed om nog te kunnen trappen) dus zitten ze hoog aan de zadelpen vast. Nu hebben fatbikes niet voor niets zo'n schuine en lage bovenbuis, want doordat de fiets veel hoger op de sneeuw staat zak je bij 't afstappen altijd een paar dm lager (scheelt vooral bij de man denk ik veel gejodel). Maar nu, met de ski's hoog aan de zadelstang geeft dat snel valpartijen, dus echt ideaal is het niet ..
En nog een nadeel van ski's aan het frame is dat er dan geen bagage meer aan het stuur kan.

De lange latten diagonaal aan de rugzak knopen is het ook niet helemaal. Ze zijn zwaar (vooral de bergski's beslagen met staal) en tis ook onhandig bij plots afstappen en daar ontkom je niet aan in diepe sneeuw of op ijzige sneeuwscooterpaden.
En het wegrijden in sneeuw vraagt om een handigheidje: met één been in de diepe sneeuw begraven, de ander startklaar op 't pedaal en dan als een gek wegsprinten maar ojee als 't voorwiel scheef stuurt want dan sta je gelijk weer stil en mag je overnieuw beginnen. En met onhandige lange ski's op je rug ben je uit balans dus dan lig je helaas nog sneller languit sneeuw te happen. Een steile helling is dan ook meestal duwen ..


Afbeelding
Hier kun je zien hoe hoog de ski's ten opzichte van de lage bovenbuis zitten. Lager kan niet want dan raken ze de band.


Afbeelding
Helaas geen ruimte meer voor een stuurrol. De hoge q-factor (de brede stand van de cranks/pedalen) geeft wel iets meer ruimte voor de ski's, das natuurlijk een leuk voordeeltje. 8)
Carl schreef: Ik ga eens graven in de kast en dan zet ik het dingetje wel even op de foto voor je.
Ja, gelukt! :D Dit is het:
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 3714887730
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 6738886194
https://picasaweb.google.com/1110043519 ... 7719236018
Borsteltje is dmv. een kogelgewrichtje in verschillende standen te draaien en vervolgens met de schroef vast te zetten. Van het pootje waar de kogel aan vast zit tot het uiteinde van de borstel is zo'n 35 mm, de diameter van het klemgat is iets van 15 mm. Zelf vermoed ik dus dat het niet werkt voor jou, maar als je het wil proberen, stuur ik het naar je binnenkort-logeeradres.

Groetjes,

Carl
Carl schreef: Ja, gelukt! :D
Carl, je bent fantastisch! :D en wat een apart ding zeg, ik heb het iig nog nooit gezien.
Bewaar het maar, als curiositeit of voor iemand die het beter kan gebruiken want denk dat 't meer bedoeld is voor modderige regen dan voor dikke ijskoek. D'r zitten ook vaak steentjes/zand in het ijs vastgevroren, het borsteltje zal volgens mij dan snel versleten/kapot zijn, en dat is natuurlijk jammer.
Maar bedankt Carl, leuk! en ook heel duidelijk met die foto's erbij.

Dan post ik nu maar wat onduidelijke winterplaatjes, met vaak blauwe of roze sneeuw want ik ben een waardeloze plaatjesschieter. (en sorry, 't zijn er een beetje veel geworden want ik ben ook slecht in kiezen)

Afbeelding
Elk pad geeft de fiets een eigen uiterlijk. Hier een nog schone Pugs, op een breed pad en alleen de pedalen en derailleur happen wat sneeuw. De spijkerbandjes zijn niet nodig maar ik laat ze lekker zitten.

Afbeelding
Dit pad is een combinatie van heel hard trappen en liggend sneeuw happen, dus komt de Pugs (en vooral ik) onder de sneeuw. Zoiets als hieronder:

Afbeelding

Afbeelding
In de zomer prima te fietsen maar nu hangen de takken door de zware sneeuw over het pad en is 't een moeilijk doordringbaar woud geworden. Veel bospaden zien er nu zo uit, vaak niet te doen .. maar soms is er geen keus, moet je wel.


Afbeelding
Zo ziet zo'n pad er van binnen uit: takken, sneeuw en je weet soms niet welke kant je op moet. Het is kilometers lang gebukt naast de fiets, tot de knieën in de sneeuw, capuchon over de muts, ogen dicht, duwen, trekken, sleuren ..
De takken grijpen de fiets, slaan in de tandwielen, steken door de wielen, haken achter de remhendels en doen alles om je te stoppen. Tis zweten, vloeken en toch machtig mooi!
En zo ziet de Pugs er dan uit:

Afbeelding
Een nogal zielige fatbike, maar zo zag ik er ook uit hoor. Maar ik zat toen wel op een omgevallen boom boven een paar meter diepe afgrond van een warm kopje koffie en mooi uitzicht te genieten. 8)

Afbeelding
Nog zo'n takkenpad maar deze is ook ondergestroomd, nog leuker. Circa 4km lang, geen stahoogte maar wel stromend water en sneeuw dus er groeit snel ijs aan de fiets. Hij wordt dan errug zwaar, niet meer voorruit te duwen.

Afbeelding
Bankjes zijn er niet dus dan maar half in de sneeuw en 't water, je moet toch ergens je bevroren Nutsen eten. De Pugs ziet er hier nog redelijk fatsoenlijk uit.
Dit zijn trouwens geweldige schoenen: licht, heerlijk warm (-40°C zou moeten maar bij mij is 't tot -20°C) en zolang het water niet te hoog staat blijven ze droog van binnen.

Afbeelding
Geen pad te zien, sneeuw tot boven de knie en ik moet daar ergens beneden bij die ene boom het bos in en snel ook want de zon gaat bijna onder.
De fiets ziet er daarna ongeveer zo uit:

Afbeelding
Mooi he? vooral pedalen krijgen de wonderbaarlijkste vormen.

Hieronder twee van de vele niet-te-fietsen-wildpaadjes, daaronder hoe de fiets er dan uitziet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit is een van m'n favoriete lunchplekjes, een hangmat in een witte wereld. Via de Pugs klim ik op de boomstam, kruip op handen en voeten naar boven en lig dan heerlijk in het zonnetje. En in de hele wijde omgeving geen mens of bewoning te zien, alleen maar dierensporen. Zo had er deze keer een of ander dier onder de boom geslapen, eentje met grof donker haar en scherpe klauwen.

Afbeelding
Zo ziet de fiets eruit als ik daar weer weg kom, met weer zo'n mooi pedaal, is dit kunst of niet? :D
Maar zodra ik op een gesneeuwploegde weg kom, de fatbike een paar keer flink op en neer stuiter, de hendels voorzichtig in- en uitknijp en met 't zakmes het meest vervelende ijs wegsteek trapt ie gewoon weer vrolijk verder. Een prachtfiets!
Zot!

't Is prachtig, maar kun je eigenlijk nog wel fietsen? Dan liever stappen met de rugzak, toch?
bert heuvellander schreef:'t Is prachtig, maar kun je eigenlijk nog wel fietsen? Dan liever stappen met de rugzak, toch?
De fatbike 'drijft' als het ware op diepe sneeuw, is een hele rare manier van fietsen. Je hobbelt als een soort dobbertje of klein bootje en zodra je afstapt zak je diep weg. Maar ik hou het zelf niet lang vol, val snel hijgend en zwetend om en moet ook vaak bijtanken want het kost veel energie.
Dit is denk ik ook de zwaarste manier van fietsen, je kunt beter door water, vette klei, zand en moeras worstelen dan door diepe sneeuw. Daarbij zijn er ook nog de steile hellingen, die zijn zonder sneeuw al vaak een straf. :D

Lopen door diepe sneeuw is niet te doen, dat is meer kruipen of zwemmen. En als de bovenlaag bevroren is zak je er met een ruk doorheen, krijg je slecht je been uit 't gat en val je steeds voorover.

Het beste is op lange latten. Ik fiets dan tot het te erg wordt, parkeer de fiets ergens tegen een boom en ga vervolgens op de ski's verder. Zo ook met kampeerspullen, je zet de tent op een mooie plek en vanaf daar maak je mooie fiets/skitochtjes.
Met zware bagage door diepe sneeuw fietsen kan niet, is uitgesloten. Heb pas geleden de fatbike gewogen, met lege frametas plus koplampen en batterijen weegt ie 16kg (zonder lampen gaat niet in de winter dus reken ik ze erbij). Zonder de achterdrager van 1150gr kan de wintertent niet mee (weegt 4.8kg) en de winterslaapzak is 2kg dus dan zit je al op 8kg. Dan nog de bikepacktassen, rugzak, reservekleding, 2 slaapmatjes, brander, benzine, voedsel, ski's, sneeuwschep, overlevingszooi etc. .. das niet te doen in diepe sneeuw.

Moet eigenlijk een andere wintertent, die ik nu heb is een expeditietent, heel fijn maar ook overdreven voor korte tochten. Kan ook de 2p zomertent pakken (een vaude Hogan ul, scheelt 3kg) maar die vind het niet zo leuk in de sneeuw. De kleine 1p tent kan niet, dat wordt dan hoogstwaarschijnlijk m'n doodskist.
Dus als er iemand nog een tip heeft voor een goede en lichte wintertent, graag!

Hier nog een kort filmpje hoe een fatbike over sneeuw drijft/hobbelt en hoe moeilijk het lopen gaat. Let ook op de bandendruk: zeer lage bandenspanning anders lukt het echt niet.
Maar het fietsen door losse sneeuw kan dus wel, tis alleen retezwaar. :D



Maar als ik moet kiezen tussen diepe sneeuw of een ondergesneeuwd takkepad kies ik toch voor de eerste. Ik word nl een soort van gek in die zwartwitte takkenwereld, weet op een gegeven moment niet meer waar ik ben, je ziet bijna niks (ook niet omdat je muts en capuchon over je ogen zakken) en vecht als een blinde.
Hier nog een plaatje van zo'n pad, door het water zie je gelukkig wel welke kant je op moet:
Afbeelding
Yopie schreef: Afbeelding
:D Nee, dat dingetje van mij zal voor jou niet werken. Ik denk dat jij een ander soort borsteltje nodig hebt, Yopie:
Afbeelding

Veel sneeuwpret gewenst,

Carl
Yopie schreef: Dus als er iemand nog een tip heeft voor een goede en lichte wintertent, graag!
In de USA zijn pyramide en tipi (teepee) tenten populair in de winter. De tentwanden lopen relatief steil af waardoor er geen sneeuw op blijft liggen. Lekkermakertje: Lone Peak (830 gram), er zit een gat bovenin voor de schoorsteenpijp van een houtkachel (740 gram). Neveneffect: je portemonnee is ook meteen een stuk lichter :)

Zelf heb ik een DuoMid piramidetent, bevalt heel goed maar ik heb er geen winterervaring mee (brrr, hoe hou je het uit met die temperaturen ;-))

In Europa, de WickiUp 3 tipitent en dichter bij (jouw) huis de Hilleberg Soulo (geen pyramide, maar kan wel wat sneeuw verstouwen).
Yopie schreef: Hier nog een kort filmpje hoe een fatbike over sneeuw drijft/hobbelt en hoe moeilijk het lopen gaat. Let ook op de bandendruk: zeer lage bandenspanning anders lukt het echt niet.
Verbazingwekkend! Hoe groot is het contactvlak wel niet bij zo'n lage bandenspanning? Want 4,8" nominale breedte is vergelijkbaar met een schoen denk ik en zelfs met het extra gewicht van de fiets blijf je grotendeels bovenop de sneeuw.
PeterFokkinga schreef:Verbazingwekkend! Hoe groot is het contactvlak wel niet bij zo'n lage bandenspanning? Want 4,8" nominale breedte is vergelijkbaar met een schoen denk ik en zelfs met het extra gewicht van de fiets blijf je grotendeels bovenop de sneeuw.

Het is misschien te vergelijken met een gewone schoen en een sneeuwschoen, met de eerste zak je gelijk weg maar met de tweede blijf je op de sneeuw staan? En de meeste fatbikers hebben in de sneeuw rond de 0.4 bar, zelf ben ik niet zo zwaar en kan daardoor onder de 0.3bar blijven. Geloof ook dat hoe meer de temp. zakt hoe lager de bandendruk wordt maar heb nog geen zin gehad om dat te meten want dat moet nl zonder handschoenen en das mij veel te koud (ja je bent stoer of niet).

De 45Nrth Dillinger zijn helaas wel zware banden, wegen per stuk meer dan 1.5kg. Kan goed zijn dat bv de Schwalbe JumboJim (net onder de 1kg) beter door diepe sneeuw rollen. Vraag me alleen af of die banden ook echt tegen extreme kou kunnen, vertrouw wdb meer op dikkere banden, maar misschien slaat dat ook nergens op.
Iets met TPI en de compoundwaarde, hoe zachter het rubber hoe beter in extreme kou? De Jumbo's zijn 127tpi met een LiteSkin compound, de 45Nrth zijn 27 tpi en de compoundwaarde heb ik geen flauw idee.
Ik weet wel dat sommige MTB-bandjes bij -25°C keihard worden en als je ze dan eraf probeert te halen spontaan kunnen scheuren, dat was toen niet zo leuk. Een lekke band is zowiezo niet leuk bij die temperatuur (plakken kun je ook vergeten want de lijm is bevroren) maar als je zelfs de band er niet af kunt halen word je niet echt vrolijk nee.
PeterFokkinga schreef: In de USA zijn pyramide en tipi (teepee) tenten populair in de winter. De tentwanden lopen relatief steil af waardoor er geen sneeuw op blijft liggen. Lekkermakertje: Lone Peak (830 gram), er zit een gat bovenin voor de schoorsteenpijp van een houtkachel (740 gram). Neveneffect: je portemonnee is ook meteen een stuk lichter :)
Leuk die tipi's, vooral met dat kacheltje :D , en idd wat een geld zeg. :shock:
Maar jammer genoeg zijn al die lichte tipi's enkelwandig en dat lijkt me in Scandinavische winters niet echt fijn. Niet vanwege kou of tocht maar doordat er aan de binnenkant ijs op groeit en dat kan dan op je spullen dwarrelen of smelten. En een natte slaapzak is een verschrikking, die bevriest.
Twijfel ook over die stok die altijd in het midden staat, is dat niet een beetje onhandig in een kleine tent, of kronkel je daar gewoon omheen?
En wat nu als je plots in de zweedse sneeuw de liefde van je leven tegenkomt, bv een romantische viking op een fatbike? Een tentje delen is dan wel zo gezellig maar voor een beetje romantiek staat dan altijd die stomme paal in de weg. Ik bedoel als je van elkaar houdt lijkt mij zo'n tipi niet echt handig, of is dit rare praat?
Verder denk ik ook aan een zelfstaande tent (bij ijs/rotsbodem geen haringen nodig en vraagt zo minder plaats), binnen- aan buitentent vast (sneller dus scheelt bevroren vingers/voeten) en toch wel 2pers. want 1p. vind ik in de winter te klein.

Kwam door de Hilleberg Soulo link bij de Unna, die is net wat groter en lichter. Ook kun je de hoek van de binnentent losmaken waardoor de voortent groter wordt. Zo kun je rechtop in de ingang zitten met de brander buiten, lijkt mij wel fijn.
Tis een 1pers. maar met een 110cm breedte moet 2p. denk ik ook kunnen, 230cm lengte is ook mooi want dan zit je niet snel met de slaapzak tegen de natte tent en 1.9kg is prachtig voor een 4-seizoenen tent.
Nu alleen nog ff een paar jaar sparen of eigenlijk hoop ik hem tweedehands te vinden, maar mss is er nog meer wintermoois te vinden, zal nog verder zoeken.

En Peter, bedankt voor het meedenken en leuk die tip van het kacheltje. Lijkt mij geweldig: geen natte schoenen, mutsen, sokken en handschoenen meer, 't koken wordt leuker, sneeuw smelten gaat beter en vooral de warmte lijkt me heerlijk.
Denk dat ik een grote tweedehands tipi ga zoeken (staan hier vaak voor weinig te koop), vervolgens de auto volgooi met fatbike, kano/raft, tipi, houtkachel en veel eten en dan in de toekomst veel mooie tochtjes in het hoge noorden ga maken. De tipi wordt dan een soort standplaats en de lichte kampeerspullen voor korte tochtjes daar omheen. Klinkt goed toch? :)
Carl schreef: :D Nee, dat dingetje van mij zal voor jou niet werken. Ik denk dat jij een ander soort borsteltje nodig hebt, Yopie:
Afbeelding
Ja die wil ik wel! fiets ik bij thuiskomst schoon de schuur in, en ook graag in die kleuren. :D
@Yopie: De WickyUp3 en 4 zijn met binnentent en groot genoeg om met 2 personen aan dezelfde kant van de paal te liggen.
PeterFokkinga schreef:
Yopie schreef: Zelf heb ik een DuoMid piramidetent, bevalt heel goed maar ik heb er geen winterervaring mee (brrr, hoe hou je het uit met die temperaturen ;-))
Er is nu ook de iets grotere DuoMid XL piramidetent, waar je wél romantisch met je viking aan één kant van de stok kunt liggen 8)
m_nu schreef:Mooi verhaal & plaatjes:
http://www.sidetracked.com/iditarod-trail-invitational/
Mooi! dat geeft vanavond weer fijn leesplezier, thanks voor het delen.
En goed dat je laat zien dat het hier over fatbikes en niet over tentjes gaat. Dus sorry voor m'n offtopic geleuter, heb daar geloof ik wel vaker last van. :oops: Zal snel m'n wintertentvraag een eigen draadje geven.

En LHTJoost en Smitty, bedankt voor de tenttips, zal later in 't 'wintertent-draadje' antwoord geven.
Hoi Yopie,

Je zocht toch naar een (redelijk) betaalbare, stalen, achterdrager voor je pugsley?

Tubus heeft nu een mooie, voor Euro 89,00. Een stuk goedkoper dan de surly nice rack (139 euro)

http://www.tubus.com/product.php?xn=83

Afbeelding

gr
patrick
Pat schreef:Hoi Yopie, Je zocht toch naar een (redelijk) betaalbare, stalen, achterdrager voor je pugsley?
Tubus heeft nu een mooie, voor Euro 89,00. Een stuk goedkoper dan de surly nice rack (139 euro)
Hee das een mooie tip! scheelt inderdaad een pak geld. En fijn dat er steeds meer fatbike onderdelen/accessoires op de markt komen, hopelijk gaat daardoor de prijs zakken.
Ik heb zelf in de herfst een stalen Surly drager kunnen scoren. Moest wel even wennen dat ie zo hoog op de fiets zit (of lijkt te zitten) maar nu ben ik er heel blij mee. Ben ook blij dat ik voor staal heb gekozen want je smijt toch heel wat af met zo'n fatbike ennn .. er past op zo'n brede drager een heeele dikke kanorol zonder dat ie irritant scheef gaat liggen. :wink:

Hier wat plaatjes van de Surly drager, vind zelf de bevestiging boven de schijfrem/cassette mooi bedacht, zit ook erg goed in elkaar. Moet alleen nog iets bedenken voor de achterlampen, gaat niet samen met een drybag op de drager.

Afbeelding

Afbeelding

De echte test met volle zijtassen komt aan 't einde van de winter, wil dan een week de hoogvlakte bij Stekenjokk op (zuid Lapland, 10km naast de Noorse grens). Er ligt dan alleen nog een pak sneeuw, tis ook de winderigste plek van Zweden en er is daar niks en niemand dus heb veel spullen nodig. Moet daar ook wat rivieren oversteken en ben daar eigenlijk best wel een beetje benauwd voor, het laatste wat ik dan wil is zwemmen dus er moet iig veel reservekleding mee.
Moet alleen wachten tot de weg (Vildmarksvägen) opengaat en gesneeuwploegd wordt, er ligt nu nog 4 of meer meter sneeuw. Dan krijg je dit soort plaatjes (met een gemiddelde sneeuwploegsnelheid van 1km per uur dus je moet er niet achter fietsen :D ):

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb weer een vraagje, ja sorry hoor, het houdt maar niet op.

Zoek een fietscomputer maar eentje met 5cm tussen sensor/magneet is niet makkelijk te vinden. Dacht eerst om de sensor met een plastic opvulbuisje ofzo aan de vorkpoot te knopen maar dan gaat denk ik het voorwiel er niet meer uit.
Las ook ergens dat je een piepklein magneetje in een gaatje van de remschijf kan plakken, dan zit ie nl vlakbij de vork. Wat vinden jullie daarvan, zou dat wat zijn? Of anders een 5cm dikke magneet op de spaak :D , maar hoe maak je die vast?

Las ook dat 't spelen met bandenspanning nogal onbetrouwbare info geeft (soms is 't 2 en dan weer 0.3bar), is dit nu groot gemier of toch serieus nemen? Ik probeerde het uit te rekenen maar heb pas geleden het ventielverloopje van 't Airmax drukmeterje in de sneeuw laten vallen (en nooit meer teruggevonden) dus werd het wat knijp- en giswerk. Heb de wielomtrek gemeten met ehm .. redelijke druk en dat gaf 226cm, wat lucht eruit en het werd 215cm, een verschil van 11cm dus na 10.000 wielrondjes scheelt dat 1.1km. Tja, dat zegt me nog niks en ik doe vast iets verkeerd? :?

Het hoeft voor mij niet zo heel nauwkeurig maar tis toch wel fijn te weten hoe hard het gaat, hoeveel km de remblokken er opzitten etc. En vooral in de winter lijkt het me handig, dat je kunt inschatten hoever je nog kan komen voordat het donker is. Als bv de sneeuw diep is en het is heuvel-op duwen is de ploegsnelheid misschien eh.. 4 of 3 km per uur? Heb geen flauw idee en heb ook totaal geen zin meer om in een donker bos te ploeteren en te verdwalen. En heb wel lampen maar als het goed koud is zijn de batterijen snel leeg.

Maar heeft er iemand een idee welke fietscomputer op een wijde vork past? Of anders een slimme oplossing?

Een gps is trouwens geen optie want in de winter is geen plaats meer op het stuur. En dan zit je weer met bevroren batterijen, wdb doet een knoopcelbatterij het beter (is mijn ervaring dan).

oja, op m'n ene fiets heb ik een Cateye 8 maar die begint pas boven de 4.3 km te tellen, blijkbaar had men bedacht dat er geen fietsers zijn met een nog lagere snelheid. Ha, nou ik wel dus! :D :shock:

Vond wel deze Planet fietscomputer maar kan niet ontdekken hoe breed de sensor is. Daarbij heeft de sensor zelf ook een batterij en die gaat mss onder een laagje ijs snel bevriezen?

Afbeelding
Op mijn motorfiets had ik het magneetje met kneedmetaal in de schijf geplakt, dat werkte prima! Wellicht ook hiervoor een goede optie.
Ik heb Pedalero's reactie over 't meenemen van een GPS uit het BB7 topic hierheen verhuisd :) :
Pedalero schreef:Dan stop je hem toch in je achterzak? Kun je er niet onder het rijden op kijken, maar worden de km's wel geregistreerd en blijven de batterijen ook lekker warm.
Helaas zit m'n jas al vol met alles wat niet mag bevriezen en ik word er een beetje raar van. Camera, mobiel, drinken, bröd, beleg, hoofdlamp, reserve batterijen, batterijpakket van de stuurlampen (twee stuks), natte handschoenen die moeten drogen .. Ook vreet een GPS batterijen, een oplaadpunt is er niet, dus reserve batterijen moeten ook mee. En dat moet ook allemaal de slaapzak in, samen met natte sokken, schoenen en nog meer zooi.
Nee ik kies dan toch liever voor een klein km-tellertje, maar als het niet zo koud is kan de gps wel mee. En op gewone dagtochtjes is het al helemaal geen prbleem.
janvaneldik schreef:Op mijn motorfiets had ik het magneetje met kneedmetaal in de schijf geplakt, dat werkte prima! Wellicht ook hiervoor een goede optie.
Hee dat is een goed idee! dat kan ook vast tegen minus erg koud. Ben zelf wat bevreesd dat 't magneetje los of scheef gaat zitten (de fiets hobbelt toch heel wat af) en doordat de gaatjes in de schijf precies tussen de remblokken zitten ben ik nogal bang voor de gevolgen.
Weet jij toevallig nog hoe je aan zo'n klein magneetje kwam?
Het magneetje wat ik gebruikte zat bij de teller (ICO), samen met het kneedmetaal. En over loshobbelen zou je je geen zorgen hoeven maken: op de motor wordt deze oplossing gebruikt voor deelnemers aan rally's. Ik had deze op mijn KTM enduromotorfiets geplaatst, volgens mij hobbelen deze zeker niet minder dan een fiets... ;-).

Waar je zoiets los kunt krijgen weet ik helaas niet, wellicht dat andere forumleden je hiermee verder kunnen helpen.
janvaneldik schreef:Waar je zoiets los kunt krijgen weet ik helaas niet, wellicht dat andere forumleden je hiermee verder kunnen helpen.
Anders kun je vast en zeker op een motorforum terecht 8) :D
Misschien weten die wel meer oplossingen.

Update: googelen levert meteen inspirerende plaatjes:
https://www.google.nl/search?q=motorbik ... CAYQ_AUoAQ