Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 139 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35256 berichten
Wetende waar een deel van Martin's hart ligt even zoeken naar een plaats met historie in het Zweedse met een rivier (die zijn er dus niet zoveel) kom ik uit in Karlstad waar Martin over de Älvgatan aan het fietsen is. De rivier heet Klarälven, het lijkt soms wel een heel erg lang gerekt meer te zijn. Martin kan ons daar wel meer over vertellen denk ik.

Peter
Borgvik?
Pman schreef:Wetende waar een deel van Martin's hart ligt even zoeken naar een plaats met historie in het Zweedse met een rivier (die zijn er dus niet zoveel) kom ik uit in Karlstad waar Martin over de Älvgatan aan het fietsen is. De rivier heet Klarälven, het lijkt soms wel een heel erg lang gerekt meer te zijn. Martin kan ons daar wel meer over vertellen denk ik.

Peter
Je hebt gewonnen 8), het is inderdaad Älvgatan (vertaald: rivierstraat) in Karlstad, langs het oude historische deel dat de grote stadsbrand van 1865 heeft overleefd. Het klopt ook dat de Klarälven ernaast stroomt, de grootste rivier van Zweden. De filmopname is van 18 juni 2012. Deze kan je ook terugzien op de Streetview van Google Maps. Over twee weken ga ik daar ook weer fietsen.
Martin E. van Doornik schreef:
Pman schreef:Wetende waar een deel van Martin's hart ligt even zoeken naar een plaats met historie in het Zweedse met een rivier (die zijn er dus niet zoveel) kom ik uit in Karlstad waar Martin over de Älvgatan aan het fietsen is. De rivier heet Klarälven, het lijkt soms wel een heel erg lang gerekt meer te zijn. Martin kan ons daar wel meer over vertellen denk ik.

Peter
Je hebt gewonnen 8), het is inderdaad Älvgatan (vertaald: rivierstraat) in Karlstad, langs het oude historische deel dat de grote stadsbrand van 1865 heeft overleefd. Het klopt ook dat de Klarälven ernaast stroomt, de grootste rivier van Zweden. De filmopname is van 18 juni 2012. Deze kan je ook terugzien op de Streetview van Google Maps. Over twee weken ga ik daar ook weer fietsen.
Dankjewel Martin, pas wel op met fietsen over die keitjes als het nat is :wink: . In het filmpje was duidelijk het verschil tussen de keien en het asfalt te horen, het lag er op het gehoor alleen al niet best bij.

Peter
Het is vandaag exact 40 jaar geleden op 24 december 1972 dat ik in deze kerk (links op de achtergrond) een katholieke Kerstnachtmis heb bijgewoond. Na afloop van de dienst kwam de prachtig in rode satijnen gewaad geklede aartsbisschop naar me toe waar wij met elkaar kennis hebben gemaakt, zijn foto staat hier:
Afbeelding
Van hem kreeg ik een prachtig boek dat nog steeds in mijn boekenkast staat.

Maar waar staat de kerk?

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef: Maar waar?
Amsterdam, Kolenkitbuurt 8)
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Maar waar?
Amsterdam, Kolenkitbuurt 8)
Ik ken de Kolenkit wel, maar de kerk staat zelfs niet in Europa....
Martin E. van Doornik schreef:Maar waar?
de kerk staat zelfs niet in Europa....
St. Louis Missouri dan maar :wink:

Afbeelding
Michael W schreef: St. Louis Missouri dan maar :wink:

Afbeelding
Het is inderdaad Saint Louis in de Amerikaanse staat Missouri. Ik had vroeger een mooie vriendin in Amerika en heb met Kerst en Oud-Nieuw 1972 daar gelogeerd. Zij nam mij mee naar de Kerstnachtmis in The Old Cathedral, niet bepaald groot maar wel belangrijk. De foto met mijn fiets ervoor heb ik trouwens in 1977 genomen. Kijk maar op http://www.builtstlouis.net/churches/church26.html
Tot begin jaren '60 van de vorige eeuw stond de kerk midden in een verpauperde wijk, welke is opgeruimd om er een park aan te leggen aan de oever van de Mississippi, waar ook de grote The Gateway Arch staat. Op mijn foto met de fiets zie je nog de linkerpoot ervan.
Je kan aan Amerika wel een goed voorbeeld nemen: met Oudejaarsnacht totaal géén vuurwerk (wel op 4 juli)!
Martin E. van Doornik schreef:waar ook de grote The Gateway Arch staat. Op mijn foto met de fiets zie je nog de linkerpoot ervan.
Die Arch verried de plaats :wink:

Afbeelding
Eentje dichter bij huis dan maar :wink:

Afbeelding
Michael W schreef:Eentje dichter bij huis dan maar :wink:

Afbeelding
Het Sparta-stadion ;) :P
Henrie schreef: Het Sparta-stadion ;) :P
Ik vind dit pand toch echt mooier :wink:
Afbeelding

Hier dus :wink:
keesswart schreef: Hier dus :wink:
Lijkt er verdacht veel op ja :wink:
Michael W schreef:
Henrie schreef: Het Sparta-stadion ;) :P
Ik vind dit pand toch echt mooier :wink:
Mja, misschien wel. Maar het was wel het eerste waar ik aan moest denken, al lijkt hij er eigenlijk helemaal niet op. En het Sparta-stadion mag er zeker ook zijn:
Afbeelding
Henrie schreef: Mja, misschien wel. Maar het was wel het eerste waar ik aan moest denken, al lijkt hij er eigenlijk helemaal niet op. En het Sparta-stadion mag er zeker ook zijn:
Ik vind de gevangenis van Scheveningen ook niet lelijk 8)
Het bijzondere aan dit monumentale pand is dat het in een klein dorpje staat waar je zoiets eigenlijk helemaal niet verwacht :wink:
Michael W schreef:
Henrie schreef: Mja, misschien wel. Maar het was wel het eerste waar ik aan moest denken, al lijkt hij er eigenlijk helemaal niet op. En het Sparta-stadion mag er zeker ook zijn:
Ik vind de gevangenis van Scheveningen ook niet lelijk 8)
Het bijzondere aan dit monumentale pand is dat het in een klein dorpje staat waar je zoiets eigenlijk helemaal niet verwacht :wink:
Ik zou het niet weten. Komt mij verder niet bekend voor. Maar ik denk in de bollenstreek... ;)
Henrie schreef: Ik zou het niet weten. Komt mij verder niet bekend voor. Maar ik denk in de bollenstreek... ;)
Daar heb je geen kleine dorpen van zo'n 3300 inwoners :wink:
Michael W schreef:
Henrie schreef: Ik zou het niet weten. Komt mij verder niet bekend voor. Maar ik denk in de bollenstreek... ;)
Daar heb je geen kleine dorpen van zo'n 3300 inwoners :wink:
Jawel, maar die zijn allemaal aan elkaar gegroeid zodat het nu een geheel lijkt... ;)