Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 131 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2618 berichten
27" laat me denken aan de jaren dat ik op een Bridgestone Submariner reed. Jeugdsentiment naar RVS framebuizen en (toen al :shock: ) een mechanische schijfrem in het achterwiel.
Enige nadeel was dat de fiets loodzwaar was.
Ah, die heb ik ook gehad, de Bridgestone Submariner. Mee op pad geweest in Nederland, België, Luxemburg, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Engeland.
Wat je zegt, loodzwaar. Die achterrem heeft me in een afdaling in Noorwegen gered.😇
Een vriend van me had zo’n fiets. Die achterrem was volgens mij een trommelrem en die schijf was om de warmte af te voeren.

Afbeelding
Weer afhankelijk van welke fiets je had, er waren zo te zien wat variaties
https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.php?t=4057
Ik zie het, interessant. Ik ken alleen de versie met die trommelrem. Bedankt voor de link.
20240802_134208.jpg
Een fietsendrager.
Van de Engelse eBay: een Arai sleeprem. Het wiel dat er aan vastzit is een aardige bonus: een 48-spaaks Suzue-naaf met een Super Champion model 58-velg. 27", dat wel.

Afbeelding
Nu nog een tandem-frame.
_Peter_ schreef:
di 06 aug, 2024 22:57
Nu nog een tandem-frame.
Die tandem heb ik al wel. En in de juiste bijpassende kleur. :)

De Weinmann cantilever-remmen die er nu op zitten staan mooi en volstaan op het vlakke, maar als mevrouw non-fixie er mee naar Toscane wil lijkt me een extra rem geen overbodige luxe.

Afbeelding
En krijgt zij dan de bediening ervan?
Grandonneur schreef:
di 06 aug, 2024 23:50
En krijgt zij dan de bediening ervan?
Waarschijnlijk wel. Er zit al een commandeur op de zadelbuis van de stoker, en ik denk dat ze het ook wel prettig zal vinden.
De communicatie over wie wanneer remt zal echter nog wel enige oefening vergen, vermoed ik.
Mooie vondst een nette arai.
non-fixie schreef:
wo 07 aug, 2024 01:09
De communicatie over wie wanneer remt zal echter nog wel enige oefening vergen, vermoed ik.
Tja tandemrijden; de metafoor voor de beste relaties :)

Deze oefening valt wel mee. machinist reageert op alles wat je normaal zou doen. Bochten, kuilen, steentjes, overstekend wild, etc. Stoker beperkt de topsnelheid zodat machinist meer reactietijd gegund is. En de aanslag op het materiaal beperkt blijft.
Die commandeur is voor de stookster ze kan de sleeprem ook aantrekken zodra ze vind dat het te hard gaat.
WimB schreef:
wo 07 aug, 2024 10:16
Die commandeur is voor de stookster ze kan de sleeprem ook aantrekken zodra ze vind dat het te hard gaat.
Ok, is dat gebruikelijk?
Lijkt me toch niet fijn, je stuurt een bocht in op een bepaalde snelheid. Dan zit je niet te wachten op iemand die ineens de sleeprem aantrekt.
Grandonneur schreef:
wo 07 aug, 2024 09:25
Mooie vondst een nette arai.
non-fixie schreef:
wo 07 aug, 2024 01:09
De communicatie over wie wanneer remt zal echter nog wel enige oefening vergen, vermoed ik.
Tja tandemrijden; de metafoor voor de beste relaties :)

Deze oefening valt wel mee. machinist reageert op alles wat je normaal zou doen. Bochten, kuilen, steentjes, overstekend wild, etc. Stoker beperkt de topsnelheid zodat machinist meer reactietijd gegund is. En de aanslag op het materiaal beperkt blijft.
Inderdaad, elk koppel heeft verschillende rollen te spelen.
Berger schreef:
wo 07 aug, 2024 12:15
Lijkt me toch niet fijn, je stuurt een bocht in op een bepaalde snelheid. Dan zit je niet te wachten op iemand die ineens de sleeprem aantrekt.
Dat is inderdaad het grootste risico, volgens ervaren gebruikers: dat het wat erg hard gaat en je beiden de remmen aantrekt en halverwege de bocht met een blokkerend achterwiel zit. Of ligt, eigenlijk.
janenliseth schreef:
di 30 jul, 2024 19:56
Nostalgie en emotie
1976 heeft mijn broer de Bikecentennial gefietst op een Koga Miyata Gent's Touring. Het jaar daarop heeft hij in Canada gefietst,
img234 a.jpg
Daarna heb ik deze fiets van hem overgenomen en in 1992 bij Kok in Utrecht ingeruild voor een Koga Randonneur Extra.

Begin juli stond er een op marktplaats en die kon ik niet laten staan.
Bij de 1ste aanblik begonnen m'n vingers al te jeuken om deze nagenoeg complete Koga op te knappen en haar waardigheid terug te geven.

Nu staat deze als "museumstuk" op mijn hobby-zolder

IMG_20240719_172240-1_HDR.jpg
“Waarheidsvinding”
Verschillen Koga 1976 e/o 1977
Deze fiets met framenummer beginnende met een “E” is er een van 1976.

De decal op de onderbuis was helaas zodanig beschadigd dat ik in Engeland een set decals heb gekocht.
Ik kwam na plaatsing tot de ontdekking dat de decals verschillen qua lettergrootte.
Bestaande lettergrootte “KOGA MIYATA”
en lettergrootte nieuwe decal “Koga MIYATA”
Wat is nou authentiek en wat moet het werkelijk zijn ?
Wel, uit de brochure van 1976 blijkt dat “KOGA” inderdaad "Koga" hoort te zijn.
Ook deed ik nog een andere ontdekking n.l. dat uit de brochure van 1976 blijkt dat er, in tegenstelling tot de racefietsen, geen nokken aangebracht zijn voor de bidon en in 1977 wel (er staat bij mij op zolder ook een van 1977).
Deze fiets heeft geen nokken en is dus helemaal conform de brochure van 1976.

Wat betekent dat voor de waarde van de fiets?
Niets zou u zeggen, maar details kunnen tot grote waarde verschillen leiden zo leert Pawn Stars ons.
janenliseth schreef:
vr 09 aug, 2024 08:42
(...)

Wat betekent dat voor de waarde van de fiets?
Niets zou u zeggen, maar details kunnen tot grote waarde verschillen leiden zo leert Pawn Stars ons.
Koga-Miyata's zijn helaas (nog) geen Van Goghs, ben ik bang. Dat ook deze oude modellen tweedehands relatief veel opbrengen komt toch vooral doordat de Miyata-frames een heel goede reputatie hebben onder liefhebbers. Die willen er vooral op fietsen, en zijn in de regel meer geïnteresseerd in de technische staat dan in de stickers.

Neemt niet weg dat het een prachtige fiets is, die een paar nieuwe stickers volledig verdient wat mij betreft. Jammer dat Koga dit model pas in 1980 in 63cm is gaan leveren. :cry: