Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Matthie9000 schreef:
Sjors schreef:Dikker dan 26-622 gaat zeker niet lukken.
Matthie9000 schreef:Ik ben nog steeds aan het nadenken over de groepen. Ik zie op randonneurs vaak MTB-groepen; is dat omdat ze betrouwbaarder zijn? Een optie is om een Shimano SLX of XT groep zonder remmen/naven te kopen en buiscommandeurs te vervangen door bar-end shifters; gaat dat werken? Nadeel vind ik dat er hollowtech-weetikveel lagers op zitten en ik heb liever vierkant; alleen is dat prijstechnisch minder interessant omdat losse onderdelen veel duurder zijn. Of kan ik beter meteen een volledige racegroep kopen?
In de basis is dit frame niet heel geschikt om mee op vakantie te gaan, door de beperkingen die je zelf noemt. Ik zou niet heel veel geld uitgeven aan een nieuwe groep en/of sti, maar 39-28 (vermoedelijk het kleinste verzet dat op die fiets past) monteren, de fiets een goede onderhoudsbeurt geven met nieuwe banden, kabels etc. zodat je je fiets leert kennen en de kans op pech wat kleiner wordt. Dan een keer op vakantie gaan waar het niet al te steil wordt. Genoeg mooie plekken waar je met 39-28 uit de voeten kan.

Bevalt het, dan weet je daarna ook wat je graag anders wil aan een fiets. Misschien dat dan ook alternatieven om de hoek komen kijken, zoals een 57mm/audax/brevet fiets of een 28" randonneur. Of misschien wil je daarna wel een ligfiets ;)

Ik ben op deze manier er langzaam achter aan het komen hoe mijn ideale vakantiefiets er tot in detail uit zou moeten te komen zien ;)
(tot nu toe ingezet als vakantiefiets: atb, opgeknapte oude randonneur en racefiets - ging allemaal prima, maar hadden ook allemaal hun nadelen)

Succes!
Sjors
Ik fiets normaal gesproken op een oude (en flink aangepaste) koga traveller voor het 'echte' werk.

Deze oude racefiets had ik nog liggen en gebruik ik niet zo veel; ondanks afstellen schakelt het niet fijn en daarnaast vind ik buiscommandeurs waardeloos. Had er stille hoop in om er een lichte randonneur van te maken (mijn tank is 18kg); maar ik vind 26mm banden toch wel erg gelimiteerd. Denk dat ik er uiteindelijk beter een nieuwe racegroep (sora oid) op kan zetten als ik er nog wat mee wil; nou maar eens kijken of ik me een weg kan banen in het doolhof der racegroepen. Bedankt voor alle kritische reacties en het meedenken :D.
Schwalbe heeft mooie bandjes, zoals de Durano Plus in 25mm. Je zou als probeersel nog de Ultremo ZX 28mm kunnen proberen, ben dan wel benieuwd naar je resultaten :). Zo te zien moet het net kunnen. Vittorio en Continental hebben ook smalle bandjes in 28c...., Vittoria Rubino Tech en Conti GP 4 Season

Heb overigens ook nog een gebruikte Ultegra 10sp-groep (STI-shifters, remhoefjes, derailleurs en cassette 12-27 met ongebruikt nieuw ketting) liggen. De crank is een compact met 48-39 of 48-34 van FSA carbon SLK. Daarnaast ligt hier nog een ongebruikte petfleshouder, stuurtas, en Old Man Mountain Sherpa achterdrager stof te happen. Stuur maar een pb als je belangstelling hebt, krijg je een 1,5L rivella-fles kado als we een deal weten te sluiten :).
AB schreef:Schwalbe heeft mooie bandjes, zoals de Durano Plus in 25mm. Je zou als probeersel nog de Ultremo ZX 28mm kunnen proberen, ben dan wel benieuwd naar je resultaten :). Zo te zien moet het net kunnen. Vittorio en Continental hebben ook smalle bandjes in 28c...., Vittoria Rubino Tech en Conti GP 4 Season
Die schwalbe banden zijn mij wat te duur voor een probeersel/expirement ;-); die vittoria rubino (pro) is vergkrijgbaar in 700x25C en lijkt mij wel prima.
AB schreef:Heb overigens ook nog een gebruikte Ultegra 10sp-groep (STI-shifters, remhoefjes, derailleurs en cassette 12-27 met ongebruikt nieuw ketting) liggen. De crank is een compact met 48-39 of 48-34 van FSA carbon SLK. Daarnaast ligt hier nog een ongebruikte petfleshouder, stuurtas, en Old Man Mountain Sherpa achterdrager stof te happen. Stuur maar een pb als je belangstelling hebt, krijg je een 1,5L rivella-fles kado als we een deal weten te sluiten :).
Qua groep ga ik eigenlijk het liefst voor degelijk en met klimverzet; dan kom ik eerder uit bij 3x7-8-9 groepen en bij voorkeur een crank met vierkant-as (ik denk dat ik nu al helemaal niet meer serieus genomen word door wielrenners :D). Is sora/alivio dan inderdaad de meest logische keuze of zijn er (andere) redenen om meer geld uit te geven aan 105/ultegra? (minder gewicht; maar ook minder degelijk? hollowtech-assen? schakelprecisie gevoeliger bij 10-speed? betere remmen?)

Achterdrager is ook nog een leuke; ik zat te denken aan een tubus fly maar zal me eens verdiepen of dat uberhaupt mogelijk is of dat ik een "Adapter set for QR-axle-mounting" nodig heb :D.
Matthie9000 schreef: Qua groep ga ik eigenlijk het liefst voor degelijk en met klimverzet; dan kom ik eerder uit bij 3x7-8-9 groepen en bij voorkeur een crank met vierkant-as (ik denk dat ik nu al helemaal niet meer serieus genomen word door wielrenners :D). Is sora/alivio dan inderdaad de meest logische keuze of zijn er (andere) redenen om meer geld uit te geven aan 105/ultegra? (minder gewicht; maar ook minder degelijk? hollowtech-assen? schakelprecisie gevoeliger bij 10-speed? betere remmen?)

Achterdrager is ook nog een leuke; ik zat te denken aan een tubus fly maar zal me eens verdiepen of dat uberhaupt mogelijk is of dat ik een "Adapter set for QR-axle-mounting" nodig heb :D.
Klinkt allemaal goed. Maar gaat een Alivio groepset wel allemaal lukken op een oud racefietsje? Klimverzet van SRAM combineren met een 2ehands Ultegra groepset (lange kooi achterderailleur in combinatie met compact crank of nog beter de supercompact van Velo Orange) zou mijn voorkeur hebben.

Op de racefiets (ca 10kg?) ga je immers hoogstens 10kg bagage meenemen.... Je bent dan al gauw 10-25kg lichter dan een gemiddelde "wereldfietser". Je zou dus nog kunnen overwegen om gewoon met een racegroep te gaan ipv een atb-triple van alivio (ook afhankelijk van je eigen klimcapaciteiten natuurlijk). Maar wat ik me afvraag, is Alivio en Sora eigenlijk wel goed uitwisselbaar op een racefiets? Kunnen de Sora STI-shifters de ATB-Alivio groep goed besturen? Ben wel benieuwd, laat even weten ofzo. Ben zelf nu namelijk ook met de opbouw bezig van een oude racefiets.... Daar komt een Campa Chorus compactgroep op (50-34 icm met 13-29 cassette). Met een AGU stuurtasje, petfleshoudertje en achterdrager van OMM ga ik daar een mooi met-creditcard-van-hotel-naar-hotel-race-randonneurtje van maken. Overweeg je ook nog spatborden en verlichting en een standaard?
Matthie9000 schreef: Qua groep ga ik eigenlijk het liefst voor degelijk en met klimverzet; dan kom ik eerder uit bij 3x7-8-9 groepen en bij voorkeur een crank met vierkant-as
STI triple is altijd lastig omdat de voorderailleur van de mtb groepen niet goed past bij de shifters, en de wegderailleur niet optimaal is met kleinere bladen.

Denk dus ook aan Shimergo: 10 sp campagrepen, shimano derailleurs, 8sp cassette
m-gineering schreef: Denk dus ook aan Shimergo: 10 sp campagrepen, shimano derailleurs, 8sp cassette
Wat is hier dan het voordeel van?


Waarom niet buiscommandeurs? Dat schakelt prima, ook in de bergen, en in NL hoef je toch niet veel te schakelen. Hoef je ook geen kabelstoppers te kopen, en die dingen zitten toch op je fiets: dus dura-ace 10sp buiscommandeurs met:
- index schakelen voor de lange kooi achterderailleur (shimano105 bv)
- frictieloos schakelen met de alivio voorderailleur (mits je die kunt plaatsen op je frame, geen aanlasnokje?) voor je alivio atb-triple
- remmen doe je dan met goedkope tektro R200 remgrepen

zou dit lukken?

edit: zie nu pas je fietsje..... mooie slanke fiets, mooi zo houden (niet knoeien met alivio, sora). Buiscommandeurs, remgrepen, voorderailleur en crank behouden. Evt. lange kooi achterderailleur aanschaffen en een ATB-cassette monteren (7 of 8 speed, wat je ook hebt)...... En vervolgens er gewoon voor zorgen dat je niet groot-groot of klein-klein schakelt. Pakjedrager met kleine ortliebjes en stuurtasje en rugzak.... en gaan met die banaan.
Interessante ideeën; ik bedoelde eigenlijk niet Alivio maar Tiagra; Alivio heb ik overigens óók overwogen omdat ze een mooi, degelijk vierkantas 175mm (90cm binnenbeenlengte..) crankstel maken... eventueel te combineren met een LX-voorderailleur die ik nog heb liggen (wat alleen wel problemen gaat geven bij het monteren begrijp ik); dan schakelen met een buiscommandeur/barend-shifter (vind ik voor het voorblad niet zo'n probleem, zeker niet als STI triple op mtb derailleurs lastig blijkt te zijn; ik wil dat het werkt en blijft werken.

Volledige racegroep was eigenlijk waar ik zelf op uit kwam. Omdat ik er toch met weinig bagage op zou fietsen hoop ik dat het hogere verzet niet zo'n probleem vormt als het een triple groep is; ik kan de fiets dan ook gewoon als 'kale' racefiets gebruiken. Ik zat zelf te denken aan een Sora/Tiagra triple groep.


- Kleven er behalve een zwaarder verzet meer nadelen aan een racegroep bij gebruik van de fiets als 'lichte randonneur' (tot 10kg bagage)? (degelijkheid?)
- Op 'echte' randonneurs zie ik vrijwel altijd mtb groepen (muv shifters); is dat hoofdzakelijk vanwege verzet, degelijkheid of beide?
- Kan ik qua racegroep beter naar de goedkopere stalen/8-9speed groepen grijpen? of is 10sp net zo degelijk en betrouwbaar? En kan ik beter voor (nieuw of tweedehands) 105/ultegra gaan?


De 'Shimergo' oplossing klinkt ook goed; maar dan moet je wel aan ergo STIs kunnen komen :P. Ik heb Triple voor de racefiets nog even nagelezen; als ik het goed begrijp zou ik voor het voorblad gewoon mijn huidige buiscommandeur (net als Armstrong of Jalabert © m-gineering :D) kunnen gebruiken (kan dat zowel bij mtb-, als bij een race-voorderailleur?). Ik ben wel wat huiverig dat mtb-derailleurs monteren op een racefiets problemen gaat geven; en met een racegroep ben ik in één klap klaar.

Spatborden is ook nog wat; ik zie inderdaad dat er weinig tot geen bevestigingsmogelijkheden zijn; SKS race-blade leek mij wel aardig maar ik twijfel over de stabiliteit. Verlichting (in functionele zin) wil ik er niet op hebben denk ik (evt kleine opklikbare lampjes).
Matthie9000 schreef: - Kleven er behalve een zwaarder verzet meer nadelen aan een racegroep bij gebruik van de fiets als 'lichte randonneur' (tot 10kg bagage)? (degelijkheid?)
beperkt in je banden gebruik dus, tot 26mm, wellicht 28mm
qua degelijkheid zie ik geen verschil, je gaat er zeker niet op achteruit in de duurdere groepen..... behalve dan in de discussie tussen XT en LX, iets met een stalen as in de naaf. In de racegroepen wordt alles beter en duurzamer naarmate het duurder wordt. Alles schakelt gewoon een stukje soepeler, sneller, trefzekerder en ziet er vooral mooier uit..... en de grammenjagers moeten ook gevoed worden. En ik denk dat Ultegra/Dura-ace beter remt dan Tiagra/Sora, maar dat zal wel door de geslaagde marketingstrategie komen. Aan de andere kant zou het van de zotte zijn als duur ook niet gewoon beter is, wellicht vooral meer mooier dan meer beter.
Matthie9000 schreef: - Op 'echte' randonneurs zie ik vrijwel altijd mtb groepen (muv shifters); is dat hoofdzakelijk vanwege verzet, degelijkheid of beide?
Beide, kennelijk is een vierkante as het summum van onderhoud en duurzaamheid. Vuil (zand/pekel) blijft langer uit de buurt als de kogels meer naar binnen in het brackethuis zitten, plus grotere kogels, betere afdichting, stalen as, etc.
Qua verzet zit je met een atb-triple in noodgevallen wel goed, vooral als je ook nog veel bagage meeneemt.
Nadeel is de gatenkaas in de sprongen tussen de verzetcombinaties. Hoe minder groot de sprongen zijn waarmee je uit de voeten kunt, hoe beter dat is voor je souplesse en fietsgevoel. Daardoor kun je het letterlijk langer "fitter" volhouden. Dat heb ik zelf ook ondervonden bij een cyclo als de Marmotte bijvoorbeeld.... als je kapot zit en je moet nog die alp dhuez op.... dan had ik op dat moment liever een atb-triple dan een race-compact, mijn doorbloeding in de spieren was dan beter geweest, gedurende de hele dag, maar ook zeker gedurende de laatste klim. Echter het jaar erop ging het een stuk beter, simpelweg omdat ik lichter was en meer getraind had en onderweg meer op het eten lette. Fietsen blijft een fysieke sport en energie komt niet gratis, maar je kunt energie dus wel efficienter aanwenden door je souplesse in de gaten te houden.

Dus ja, als je 180km met 5000hm wilt fietsen, dan is een atb-triple te prefereren. Zelfs op een racefiets, maar het ziet er natuurlijk niet uit, en ik zou het zelfs zonde vinden van je mooie klassieke racefietsje. Die verchroomde buisjes verdienen gewoon een mooi campagnolo-groepje, of op zijn minst iets klassieks. De supercompact van Velo Orange, dat zou echt een mooie oplossing zijn voor een klassiek stalen racertje. Maar goed, voor dat geld zul je waarschijnlijk al een complete Campagnolo Centaur groep kunnen kopen (10sp).
Matthie9000 schreef: - Kan ik qua racegroep beter naar de goedkopere stalen/8-9speed groepen grijpen? of is 10sp net zo degelijk en betrouwbaar? En kan ik beter voor (nieuw of tweedehands) 105/ultegra gaan?
Ik vond de overgang van 9-speed Ultegra naar 10-speed Ultegra al een enorme verbetering, simpelweg omdat ik geen gerammel meer hoorde (die oude sti-shifters waren een ramp) en het sneller en beter schakelde. En met een SRAM atb-cassette is zelfs 10sp te voorzien van een 32 achter.... moet je dus wel oppassen dat je niet groot-groot en klein-klein schakelt.... en anders achter als kleinste een 14/15 ofzo.... dus 11/12 of13 weghalen en dan een los Miche tandblad toevoegen. Wellicht gaat dat ook werken. Maar het blijft een gedoe en weten wat je doet. Gewoon een 2ehands racegroepje kopen of uit handen geven aan een goede fietsenmaker.
Matthie9000 schreef: De 'Shimergo' oplossing klinkt ook goed; maar dan moet je wel aan ergo STIs kunnen komen :P. Ik heb Triple voor de racefiets nog even nagelezen; als ik het goed begrijp zou ik voor het voorblad gewoon mijn huidige buiscommandeur (net als Armstrong of Jalabert © m-gineering :D) kunnen gebruiken (kan dat zowel bij mtb-, als bij een race-voorderailleur?). Ik ben wel wat huiverig dat mtb-derailleurs monteren op een racefiets problemen gaat geven; en met een racegroep ben ik in één klap klaar.
Om campa en shimano te combineren zou je ook nog de Shiftmate kunnen bestellen. Voor als je bv wielen met campa-cassettes hebt, of bijvoorbeeld 10sp sti met 8 speed campa wilt laten werken.
AB schreef:Om campa en shimano te combineren zou je ook nog de Shiftmate kunnen bestellen. Voor als je bv wielen met campa-cassettes hebt, of bijvoorbeeld 10sp sti met 8 speed campa wilt laten werken.
En lees dit.

Sjors
Sjors schreef:
AB schreef:Om campa en shimano te combineren zou je ook nog de Shiftmate kunnen bestellen. Voor als je bv wielen met campa-cassettes hebt, of bijvoorbeeld 10sp sti met 8 speed campa wilt laten werken.
En lees dit.

Sjors
wat een lap tekst! :) dan maar wat plaatjes .
@Mattie, gewoon niet teveel bezuinigen. Zo mooi framepje verdient beter. Dus een TA carmina triple (en passende bracket-as) bestellen en wat losse Ultegra-onderdelen (remhoefjes, 9-speed cassette, ketting, voor- en achterderrailleur) plus aanvullend nieuwe Shimano index-shifters voor op de onderbuis.... en dan kun je alsnog je eigen brake-levers gebruiken. Kost wat, maar heb je ook wat. Wie weet dan alleen nog een handgespaakte wielset met cxp33 en ultegra-naafjes. Kan ie weer jaaaaaren mee. :) En hufterproof genoeg voor fietsreisjes waarbij je alleen het hoogst minimale meeneemt.
Matthie9000 schreef:Op 'echte' randonneurs zie ik vrijwel altijd mtb groepen (muv shifters); is dat hoofdzakelijk vanwege verzet, degelijkheid of beide?
Op de fietsen van "echte" randonneurs zie ik vrijwel altijd racegroepen.

Als je voor een vierkante as gaat, is er heel wat meer aan crankstellen te kiezen dan de onderste regionen van het Shimano-assortiment. Sugino maakt bevoorbeeld veel fraais. Op eBay is NOS (new old stock) spul volop voorhanden.

Eerder gaf ik al aan erg van de 105-groep gecharmeerd te zijn: da's onder andere omdat dat precies in het midden van het aanbod valt: net een tikkie beter afgewerkt en beter in elkaar gezet dan de groepen eronder, ietsje zwaarder en degelijker dan de groepen erboven. Vooral topgroepen als Dura-Ace en XTR zijn in mijn beleving voornamelijk vederlicht. Ja, de profs rijden er heel Frankrijk mee rond. Die profs stappen dan ook elke dag op een zo goed als nieuwe fiets.

.tsooJ
Shimano 105 is n uitstekende groep evenals de XT groep. Voordeel is dat het n stuk vriendelijker geprijst is dan de groepen erboven. Levensduur is prima in orde. Las ergens over het 'besparen ' op de remmen..dat is iets wat ik zeker zou afraden..Zeker de goedkopere remmetjes zijn echt bagger. Veel te veel speling waardoor er veel (onnodige) trillingen ontstaan en bijten van remmen. Door de toename van gewicht op de achterkant vd fiets is het wellicht te overwegen om dual pivot remhoef te gebruiken. geeft n stuk meer remvermogen.

Btw Campa voorderailleur triple versie geeft totaal geen problemen met n triple. AD zijn met lange kooi te krijgen dus er is geen enkele belemmering om voor n triple te kiezen behalve dat 'renners' het not-done vinden op n racer. Kiezen eerder voor de optisch mooiere oplossing van een compact.
kenben schreef: Las ergens over het 'besparen ' op de remmen..dat is iets wat ik zeker zou afraden..Zeker de goedkopere remmetjes zijn echt bagger. Veel te
Ja, ja... Het was bv jaren zo dat je beter Deore of LX V-brakes kon monteren dan XT, want XT had 26 extra draaipunten die allemaal speling en gepiep opleverden ;)
Alien schreef:
Matthie9000 schreef:Op 'echte' randonneurs zie ik vrijwel altijd mtb groepen (muv shifters); is dat hoofdzakelijk vanwege verzet, degelijkheid of beide?
Op de fietsen van "echte" randonneurs zie ik vrijwel altijd racegroepen.
Volgens mij verschillen jullie niet van mening over de fietsen maar over wat echte randonneurs zijn. :lol:
Leon
Ik vind die vraag niet so interessant, daarom zette ik echte ook in quotes (nou ja apostrofes omdat ik lui was en 99% het verschil toch niet kent/weet :shock:).

Een randonneur-fiets is wat mij betreft gewoon een langeafstandsfiets met racebocht.

Helaas ga ik voorlopig geen geld in mijn verchroomde racefietsje te steken; met name omdat ik vind dat ik erg gelimiteerd ben qua bandbreedte met dit frame. Jammer, want ik was wel erg tevreden over mn houding op deze fiets.
Matthie9000 schreef:Ik vind die vraag niet so interessant, daarom zette ik echte ook in quotes (nou ja apostrofes omdat ik lui was en 99% het verschil toch niet kent/weet :shock:).

Een randonneur-fiets is wat mij betreft gewoon een langeafstandsfiets met racebocht.

Helaas ga ik voorlopig geen geld in mijn verchroomde racefietsje te steken; met name omdat ik vind dat ik erg gelimiteerd ben qua bandbreedte met dit frame. Jammer, want ik was wel erg tevreden over mn houding op deze fiets.
Je gaat je mooie klassieker toch niet aan de kant zetten? Met een racert kun je prachtige lange fietsreizen maken, zelfs op 25mm bandjes. Niet teveel gewicht mee, eventueel een supercompact (VeloOrange crank bij M-gineering) en atb-cassette monteren ipv een triple als je dat optisch mooier vind en huppekee, je fietst zo van zuid-spanje naar nederland en je bent een mooie ervaring en superconditie rijker :)
@marten ooit n V-break gezien met dual pivot? Best lastig..

on-topic: zolang je je tochten op asfalt maakt zou ik me niet teveel druk maken over het feit dat de breedte vd band niet meer kan zijn 25/28mm.
kenben schreef: on-topic: zolang je je tochten op asfalt maakt zou ik me niet teveel druk maken over het feit dat de breedte vd band niet meer kan zijn 25/28mm.
Zelf fiets ik met 28mm op de racer en 38mm op de randonneur. Dat is een serieus verschil qua comfort. Op glad asfalt ben ik het met je eens, maar op boerenlandweggetjes asfalt (met van dat opliggende grit) is het verschil behoorlijk.

Desalniettemin pak ik meestal de racer, maar er is zeker ook op asfalt, wel verschil!

Gr
Eric
kenben schreef:@marten ooit n V-break gezien met dual pivot?

hey, laat de doelpalen staan en kijk eens in een woordenboek
:lol: :roll:
@martin voor spelling break vs brake? of dual pivot? maar vraag heb je niet beantwoord.. :oops:

@eric190173 naast breedte band zijn er nog wel veel meer factoren die meespelen zoals aantal bar, TPI band, wel/geen brekerlaag, soort brekerlaag, soort profiel...
Ook merk maar gezien de discussie mbt de wijzigen in de Schwalbe marathon kan er verschil optreden in een type band van verschillende jaren..
@ Kenben,

de enige center pull rem op canti nokken die ik ken zijn zgn U-brakes...

Vbrake is lineair pull een side pull kan single off dual pivot zijn.

Een rollercam brake heeft centerpull werking en zit op canti nokken...

Ik begrijp je vraag niet helemaal.

In plat hollands, je gooit MTB remmen (canti, vbrake) in de wat met race remmen.

Bas