Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het grote M-gineering topic - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

Het grote M-gineering topic

276 berichten
De balhoofdbuis langer kan wel, maar hij is al niet kort en wat doe je dan met de bovenbuis. Hoger monteren is veel minder fraai en meer overstaphoogte dus geen optie. Gelijk monteren geeft een doorstekende balhoofdbuis, ook niet geweldig mooi. En ach, nu behoud je altijd nog ruimte om te zakken..
een 35graden stuurpen (ergotec high crab) lager monteren zou nog een optie zijn. Maar wat is je winst.
Het is een erg mooie fiets geworden. In een echte kleur 8). Heel fijn dat je met zoiets weer volop genieten kunt van het fietsen.

Een vraag. Wat is de gedachte om bij velgrem te blijven én bij een bandenmaat waar de keuze zacht gezegd beperkt raakt. Het lijkt zo veel logischer om de fiets te bouwen met disc en de 584 wielmaat.
Na overleg met Marten Gerritsen besluit ze om een frametransplantatie te laten verrichten. [...] Onderdelen die nog jarenlang mee kunnen gaan – zoals de rohloffnaaf, hydraulische velgremmen, naafdynamo, verlichting en de bagagedrager - zullen op het nieuwe frame worden overgezet.
En daarnaast blijft het wel zo handig om bij korte benen voor een kleine wielmaat te kiezen. Een bijkomend voordeel van 559 (26") is dat de hele fiets dan compact en licht blijft. Erg handig als de fietsen vaak in treinen en liften gewurmd moeten worden, zoals bij ons het geval is.
Van schijfremmen ben ik nooit een fan geweest. Ik ben een rustige fietser en beschouw remmen als energieverspilling. Dus stop ik al ver van te voren met trappen als ik weet dat er geremd moet gaan worden. Ook heb ik graag remmen die weinig wegen en met simpel gereedschap te onderhouden zijn. In 2015 heb ik zelfs weer voor V-brakes gekozen nadat ik 7 jaar met Magura velgremmen had gefietst. Alleen bij lange afdalingen met tropische temperaturen (zoals op deze tocht) heb ik een duidelijk nadeel ondervonden, namelijk oververhitte velgen.
Wat bandenkeuze betreft ben je inderdaad wel wat beperkt, Schwalbe Marathon (plus) of Continental Urban Contact zijn het naast de duurdere Panaracers wel zo'n beetje. De Continental legt overigens lekker soepel om, anders dan de Marathon Plus, die is toch wel een tikkie stugger (en zwaarder bij 47mm)
…en de Big Apple, Big Ben, Mondial en vast nog wel meer (breedte 50-55 cm),
Dat moet dan wel passen, bij mij houdt het op bij 47mm en dat is breed genoeg.
klik hier voor een minivideo van de plaats des onheils

Erg bizar dat Bromfietsen op die lokatie op het fietspad moeten. En er hoort natuurlijk een middenstreep om aan te geven dat het een 2-richtingen fietspad is. Typisch voorbeeld van ondoordachte inrichting.

En hebben jullie het met Marten nog over de lengte van het voorspatbord gehad. Nu spat al het water van het voorwiel op de ketting in de regen (en op de schoenen). Een klassiek kettingscherm zou natuurlijk ook helpen maar dat hoort kennelijk niet op een vakantiefiets.
Een grote spatlap kan altijd nog, ik zie sosm tot 5 cm boven de grond zo lang. Andere optie is om alleen met mooi weer te gaan fietsen.
Die zit er inmiddels al op. En als er heel veel regen verwacht wordt, hebben we meestal wel een plan B.

Afbeelding
Grandonneur schreef:
wo 23 apr, 2025 10:10
De balhoofdbuis langer kan wel, maar hij is al niet kort en wat doe je dan met de bovenbuis. Hoger monteren is veel minder fraai en meer overstaphoogte dus geen optie.
Dat was een van de problemen met de vorige rode fiets.
Storm schreef:
di 22 apr, 2025 22:20
Uit nieuwsgierigheid, wat is de reden dat een op maat gemaakt frame toch zo’n stapel spacers nodig heeft? Kan dat dan niet beter / anders ontworpen worden?
Één reden is de lage bovenbuis, dat maakt opstappen en stilstaan een stuk makkelijker als je korte benen hebt. Verder is de driehoek van de fiets zo kleiner, wat een fiets stijver maakt, alhoewel ik niet denk dat dat met een compact frame als dit veel uit zal maken.

Maar als ik het hele verhaal zo lees is de voornaamste reden gewoon de vraag van de klant: maak een kopie van dit frame, want dat was goed.
[attachment=0]IMG-20250418-WA0002 (1).jpg[/attachment]Mijn vrouw heeft jarenlang op een Santos Travelmaster 2.6 gefietst, maar de laatste tijd had ze steeds meer moeite haar been over de bovenbuis te tillen. Die Travelmaster heeft ook een eigenlijk minder geschikte mtb geometrie met onder ander een heel hoge trapas. Kortom, het was tijd voor een nieuwe fiets voor in de stad en op vakantie, maar nu echt goed: een m-gineering maatfiets met lage instap. Ook nu weer 26 inch wielen, maar de bracket hoogte is nu 260 mm, met 160 mm cranks (TA Zephyr), en slim gekozen geometrie waardoor ze er prima overheen kan stappen. De rest van de afmontage is tamelijk standaard, behalve dan natuurlijk de vrolijke kleur (en de mooie Bella Ciao Superba rvs drager).
[img][/img]

Bijlagen

Dat ziet er netjes uit en hier dus geen stapel spacers, wat ik echt veel mooier vind.
Leuk kleurtje ook!
hier dus geen stapel spacers
Dat kan alleen bij een damesframe.
Bij een herenframe kun je de balhoofdbuis natuurlijk ook laten uitsteken boven de bovenbuis. In dit geval was de uitdaging de instap zo laag mogelijk te houden en toch ook ruimte te hebben voor een tweede bidon. Marten heeft flink zitten puzzelen, maar het is goed gelukt: mijn vrouw kan er prima overheen stappen, en dat was haar grote angst. Op de foto ziet het er nog een beetje gewrongen uit, maar dat is in het echt niet het geval.