Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Pat schreef: Netje op stuurrol bevalt perfect, ideaal voor regenbroek, jasje en regenoverschoenen, zeker als die al een beetje nat zijn.
Mooi, dan ga ik het ook proberen. Leuk, weer iets nieuws erbij. :)
Vroeg me nl af hoe het bij 't tillen van de fiets gaat en of het niet zou schuiven bij erge grote hobbels in de weg enzo.
Thanks Patrick.
Pat schreef:Binnenkort heb ik een gopro,....
Je bedoelt dat we binnenkort van fatbike filmpjes gaan genieten?? Yes! 8)
Yopie schreef:En storm en tentjes.. wat ik behoorlijk eng vind is onweer, niet zozeer in het bos maar meer in 't berggebied, boven de boomgrens, met niets anders dan stenen. De stalen pugs, tentstokken, haringen .. metaal in de buurt is niet slim. Maar om in 't donker, in de stromende regen/hagel als een opgerold bolletje zitten en onderkoeld raken is ook geen goed idee. Wat is dan eigenlijk het beste wat je kan doen?
Preventieve maatregelen zijn je enige optie. Een tent biedt geen bescherming bij inslag. Let op weerberichten. Overweeg een AM/FM radio mee te nemen indien langer buiten bewoond gebied. Of laat het thuisfront weerinfo doorgeven. Dit laatste kan lastig zijn indien het gebieden zijn met geen regulier bereik. Indien je het vaak genoeg doet, en iemand hebt welk je vanaf het thuisfront up to date te houden, kun je overwegen te investeren in een satphone. Is het slechts sporadisch, dan zul je met een radio snel afdoende zijn.
stef.l schreef: Overweeg een AM/FM radio mee te nemen indien langer buiten bewoond gebied. Of laat het thuisfront weerinfo doorgeven. Dit laatste kan lastig zijn indien het gebieden zijn met geen regulier bereik.
Het thuisfront vragen is wel een idee, maar heb inderdaad vaak geen bereik met een mobiel, ook een SPOT schijnt hier niet betrouwbaar te zijn.

Lastig hoor, dat extreem snel verandelijke weer in berggebieden. De afgelopen zomer was er hier in Zweden veel blikseminslag, zo ook bosbranden. En ook nu in de winter is 't handig te weten of er een sneeuwstorm komt, lawinegevaar, plotselinge temp.daling naar -30 etc.
In de winter is het ook allemaal wat moeilijker want alles bevriest (batterijen/radio etc).

Ik zal van de lente een miniscuul radiootje/mp3 proberen, kijken of die wat wilt ontvangen, proberen kan iig geen kwaad.
Maar waarschijnlijk is kennis van weerkunde in berggebied het beste, dus op tijd leren herkennen/voorspellen van weerpatronen. Dus misschien maar een cursus ofzo daarin gaan volgen.
Wat je niet allemaal moet doen om lekker en veilig te kunnen fatbiken. :D

Bedankt Stef voor het meedenken.
Ik zoek een ding waar ik de naam niet van weet, beetje onhandig ja.
Het zit op de een of andere manier vast bij de cassette, grijpt erin en zorgt dat er geen blubber/ijs in groeit. Een soort handje met vingers of een schrapertje of zoiets. Heb het alleen van horen zeggen dus misschien bestaat het wel niet. Lekker vaag he?
Maar iemand een idee hoe zoiets heet en is 't weggegooid geld of zou 't helpen?

Heb momenteel nl nogal last van ijsvorming en misschien helpt dit wel.
Tis ook een hele klus om de fiets na elke tocht schoon te hakken maar vooral op derailleur, cassette etc wil het ijs er moeilijk af. Voorkomen lijkt mij dan beter, heb dus alleen geen flauw idee of het zal werken.

Tis hier ook momenteel erg moeilijk fietsen. Veel losse sneeuw, vaak zo diep dat 't fietsen onmogelijk is dus vaak vallen en de fatbike zit dan ook snel onder de sneeuw. Ook zijn veel bospaden nu onbegaanbaar doordat bomen door de nogal zware sneeuwval hun hoofd en takken over het pad buigen, tis dan één en al geworstel om er doorheen te komen (echt gekkenwerk) en al die aangekoekte sneeuw plus het ijs van 't fietsen door water/beekjes etc maakt de fatbike dik en zwaar.

Of wacht, zal later wat plaatjes posten om het vastkoeken van de fiets te verduidelijken. En misschien maak ik er nog iemand enthousiast mee en komt hier dan gelijk leuk fietsen. :wink:

oja, wist niet zo goed hoe en waar ik deze vraag moest stellen, kon moeilijk een topic openen met 'Ik zoek een ding maar weet de naam niet' dus daarom zet ik hem maar hier neer.
Nee, het zit aan de fiets vast en het schraapt tijdens het rijden de cassette schoon, ofzo .. :?

Maar bedankt voor het meedenken Arno!
EveN gegoogled maar weet ook niet of het bestaat. Vraag me ook af of het iets oplost, want het klinkt als iets waaraan alleen maar meer sneeuw aan vast kan koeken. Tijd voor een pinion met riem :lol: .
Travelmaster schreef:EveN gegoogled maar weet ook niet of het bestaat.
Heb het hier nog even nagevraagd en het moet toch echt bestaan. Het komt uit de Amerikaanse mtb-wereld, lijkt op een klein klauwtje, is bedoeld om modder te verwijderen en is in SE nooit aangeslagen omdat 'men niet zo'n fan is van amerikaans speelgoed'.
Kreeg nog de raad om gewoon onderweg veel bier te drinken en zodra er ijs op de cassette begint te groeien plas je er tegenaan en hop probleem is opgelost. Maar ben zelf niet zo'n fan om met blote kont in diepe sneeuw te hurken en vraag me ook af of dat balancerend bovenop een liggende fiets wel zal lukken. :D :wink:

Maar zal later verder googlen, iets met mud, mtb en claw ofzo, want speelgoed of niet, wil het nu vinden ook!
Dit ding dan: http://www.mtb-kult.de/crud-claw-alu-ma ... e-neu.html? Nu met gratis sticker ..
Dat moet 'm wel zijn ja. Kost niks, heb je ook niks denk ik:). Ik denk dat er best wel wat troep aan blijft hangen, maar misschien werkt het voor sneeuw wel heel goed.
arnob schreef:Dit ding dan: http://www.mtb-kult.de/crud-claw-alu-ma ... e-neu.html? Nu met gratis sticker ..
Moet je wel een 7-speed cassette hebben...
arnob schreef:Dit ding dan: http://www.mtb-kult.de/crud-claw-alu-ma ... e-neu.html? Nu met gratis sticker ..
Arno, je bent geweldig! en 2euro das inderdaad niet veel (maar wel die 14euro verzendkosten en dat voor 20gram).

Nu nog wat recensies zoeken, zag net wel dat de fatboys in Alaska er wel over te spreken waren. Zelf heb ik, net als Travelmaster m'n twijfels: tis toch weer een ding erbij wat ijs verzamelt.

Vond naast de Crud Claw nog de Pro Rake cassette cleaner, zelfde principe en ook 7sp.
urje schreef:Moet je wel een 7-speed cassette hebben...
Goed dat je het zegt. De Pugsly heeft 9sp en geloof dat ie ook een opstaand randje heeft waardoor het mss wel eens niet zou passen. Maar weet niet zeker, kan ook niet ff kijken want ben niet thuis.

En bedankt weer mannen!

Dit is dus een Crud Claw cassette cleaner:
Afbeelding
En als je de reviews leest, wilde het kammetje wel eens van positie verschuiven. Mensen werden ook gek van het geluid van het geschuur ervan:).

Ik zou het niet doen denk ik. Toch maar die broek naar beneden dan;).
Yopie schreef:
Arno, je bent geweldig! en 2euro das inderdaad niet veel (maar wel die 14euro verzendkosten en dat voor 20gram
Ik heb nog iets soorgelijks ergens in de berging liggen, maar dan echt een borsteltje. Stof in de kast vergaart het prima, sneeuw op de fiets weet ik niet. Ik stel me zo voor dat bij vorst de haren stijf bevriezen en dan heb je hetzelfde principe als die Claw. ;) Er zit een klemmetje aan waarmee je het aan de achtervork vastmaakt, maar ik durf zo niet te zeggen voor welke diameter. Ik denk ook 7-speed. Als je wil, kan ik weleens zoeken in de kast. Kost vast minder dan 14 euro om zoiets in een bubbelplasticenvelop naar Zweden te sturen.

Groetjes,

Carl
Travelmaster schreef:En als je de reviews leest, wilde het kammetje wel eens van positie verschuiven. Mensen werden ook gek van het geluid van het geschuur ervan:).
o jee, ik heb nog niet veel gelezen, ben een beetje langzaam vandaag en moet ook nog plaatjes posten maar ik kan niet kiezen, het zijn er teveel .. :?
Maar kammetjes die verschuiven klinkt niet goed nee, dat geeft alleen maar ellende.

Vond wel wat 'Mr.Crud' zelf over de Claw zegt:
1992: The Crud Claw
Seemed that it was always raining in the early 90's. This product stopped your gears from clogging up and sold well 'till Shimano re-designed the rear cassette on their gears. The mud just falls through the gaps now. That was the end of that product!

Nu geldt dat voor modder maar niet voor ijs, lijkt mij ..
Travelmaster schreef:Ik zou het niet doen denk ik. Toch maar die broek naar beneden dan;).
Ja maar hoe neem ik dan al die liters bier mee? frametas etc zitten al propvol. Nej, het leven van een fatbiker is niet altijd even makkelijk, vooral niet in de winter. :wink: :D
Carl schreef: Ik heb nog iets soorgelijks ergens in de berging liggen, maar dan echt een borsteltje. Stof in de kast vergaart het prima, sneeuw op de fiets weet ik niet. Ik stel me zo voor dat bij vorst de haren stijf bevriezen en dan heb je hetzelfde principe als die Claw. ;) Er zit een klemmetje aan waarmee je het aan de achtervork vastmaakt, maar ik durf zo niet te zeggen voor welke diameter. Ik denk ook 7-speed. Als je wil, kan ik weleens zoeken in de kast. Kost vast minder dan 14 euro om zoiets in een bubbelplasticenvelop naar Zweden te sturen.
Je maakt me wel nieuwsgierig Carl, een borsteltje aan een klemmetje voor op de achtervork? Misschien eerst een plaatje posten als je hem hebt gevonden? En leuk dat je 't eventueel naar Zweden wilt sturen! maar moet binnenkort toch weer naar NL dus waarschijnlijk is m'n logeeradres dan goedkoper. Dankjewel Carl, erg aardig.
Het borsteltje lijkt me misschien alleen niet echt winterfatbike-proof, maar kan me vergissen hoor. Denk eigenlijk dat kleine borsteltjes met water en vorst snel in grote bevroren wc-borstels veranderen. :)

Hieronder bv hoe het pedaal eruit kan zien na een uurtje door beekjes en sneeuw fietsen. En het lijkt misschien op zachte sneeuw maar d'r zit een laag ijs onder die moeilijk eraf te krijgen is, vooral bij/tussen tandwielen enzo.
Tis ook niet echt mijn hobby om gelijk bij thuiskomst de fiets schoon te hakken of eindeloos lang met de föhn te zwaaien, maar als je hem zo laat staan groeit ie 's nachts nog meer aan.

Afbeelding
Pfffrrwahaha, en heel filerijdend Holland maar miepen bij die paar vlokjes van deze week :).
Yopie schreef:
Carl schreef: Ik heb nog iets soorgelijks ergens in de berging liggen, maar dan echt een borsteltje.
Je maakt me wel nieuwsgierig Carl, een borsteltje aan een klemmetje voor op de achtervork? Misschien eerst een plaatje posten als je hem hebt gevonden?
Ik ga eens graven in de kast en dan zet ik het dingetje wel even op de foto voor je.
Yopie schreef:Het borsteltje lijkt me misschien alleen niet echt winterfatbike-proof, maar kan me vergissen hoor.
Mij dus ook niet, maar hier ligt het ding toch maar te liggen. Als je een plaatje (kan even duren, moet echt zoeken) ziet, kun je zeggen of het je wat lijkt.

Groetjes,

Carl
Travelmaster schreef:Pfffrrwahaha, en heel filerijdend Holland maar miepen bij die paar vlokjes van deze week :).
Sneeuw in NL?? Leuk voor de fatbikers daar!

Wat betreft zo'n mud claw, ik zie er vanaf. Zal denk ik op mijn tochtjes alleen maar bijdragen tot nog meer sneeuw- en ijskoek.
Ik word ook niet echt enthousiast van de reviews en daarbij is 't voor 7speed en groeit er op de een of andere rare manier juist op de achterste/grootste tandwielen ijs dus heb er weinig aan.
En geen idee waarvoor dat is, maar de Pugs heeft een opstaand randje daar waar de mud claw moet komen, denk dan ook dat 't niet zou passen.

Maar ijsgroei op de cassette hoort blijkbaar bij winterfietsen door diep/veel water, moet er denk ik maar mee leren leven (er zijn wel ergere dingen in het leven dus dit kan er ook nog wel bij). Of Ice-Remover proberen, schijnt te helpen. Of toch maar veel bier drinken.
Of normaal worden en op asfalt gaan fietsen, kan ook nog.
Carl schreef:Ik ga eens graven in de kast en dan zet ik het dingetje wel even op de foto voor je.
Thanks Carl.
Yopie, zo'n opvangzakje voor urine meenemen, puntje eraf knippen, kan je gelijk goed richten :lol: :lol: .
wil ik wel een foto van die oplossing. En dus eerst heeeeeel veeeeel bier drinken.
succes, ik volg dit probleem weer.

NB in Zwolle geen sneeuw hoor, eigenlijk amper iets gehad. Wil maar geen winter worden.
gr Anja
dijken63 schreef:Yopie, zo'n opvangzakje voor urine meenemen, puntje eraf knippen, kan je gelijk goed richten :lol: :lol: .
Nou dat is misschien nog niet zo'n slecht idee hoor.
Ik weet wel dat je niet over je fiets moet plassen (iets met zouten enzo) maar als het alternatief uren duwen wordt (in het donker over ijzige bospaden en bij een lekkere temperatuur van zeg -30°C), is de keus snel gemaakt. En men kan het vieze praatjes vinden maar tis ook puur natuur, biologisch afbreekbaar, gratis en een plastiek zakje weegt niks en kun je altijd ergens in een fietstas kwijt.
Trouwens, over zout gesproken, de fatbike heeft ook geen schade ondervonden van zeewater en strand dus dat beetje urine, mwah..
dijken63 schreef:En dus eerst heeeeeel veeeeel bier drinken.
Hmm, zou dat nog wel gaan: heeeeel veeeel bier drinken en daarna gericht mikken? :D
dijken63 schreef:NB in Zwolle geen sneeuw hoor, eigenlijk amper iets gehad. Wil maar geen winter worden.
O das jammer zeg, dan moet ik zo toch maar wat winterse fietsplaatjes gaan posten. :)