jasmon schreef:Achterom 13 in Blaricum?
Marten Toonder?
Olivier B. Bommel?
Helemaal goed, ik had met mijn welnemen gedacht dat dit een moeilijke vraag zou worden, maar parbleu, toch al snel opgelost!
Aan de noordkant van dat huis (op de foto de zuidoostkant) is er een groot atelierraam, waarbinnen de tekentafel van Marten Toonder heeft gestaan. Dat witte huis is nu een beschermd monument.
In mijn vaders kapperszaak hadden wij een leesportefeuille, daar pakte ik vaak Donald Ducks eruit. Achterin zaten de stripverhalen van Olivier B. Bommel en Tom Poes. Had ik toen echt nooit gedacht dat die tekeningen maar twee straten verderop waren gemaakt! Wat een talent.
Ik was gisteren met mijn fiets in mijn geboorteplaats Blaricum om mijn jeugdherinneringen op te halen en kris-kras door het mooie dorp wel 194 foto's gemaakt. Het deed me enorm goed, maar ik schiet ook vol van weemoed.
Het is al 22 jaar geleden dat ik behoorlijk door Blaricum heb rondgekeken met maar 12 zwart-witte foto's.
Ach wee, wat is Blaricum sterk veranderd sinds mijn jeugd. Ik ging weg uit Blaricum in 1974. Heel veel mensen die ik heb gekend zijn inmiddels overleden. De huidige winkeliers kennen mij niet. Er rijden nu overal SUV's of Italiaanse cabrio's rond, die al toeterend om een parkeerplekje vechten. Vroeger reed ik als kleine jochie daar zonder problemen met een driewielertje rond.... Op de begraafplaats enkele graven van familieleden bezocht. Zucht....