Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 125 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3755 berichten
Per schreef:Daar doe je het serieuzere klim werk mee ja. En dat gaat goed. Er zijn binnen en buiten bladen die een maatje kleiner zijn geloof ik. In de in de splines van de body achter zaten alleen wat deukjes van de cassette. Misschien dat ik daar ook een foto van plaats.
tja, race compact is meestal 50/34 of 53/39, kleiner dan 34 past niet dus over het algemeen niet zo handig voor vakantie fietsen ; Cranks waar kleinere bladen op passen zijn lastiger te vinden en het wordt al snel vrij duur. Voor echt klimmen (bergen): met langere kooi achter kom je dan alleen met mtb (11-32 casette) nog wel uit mits ook voldoende getrained, vind overigens wel dat je vrij veel bagage mee neemt voor zo'n setup.

Ik heb op mijn randonneur 46/30; max snelheid bij normaal cadans is dan zo'n 50kmh en dat vind ik wel voldoende voor een bepakte fiets, plus kan er om prima mee "racefietsen"
Ik ben tevreden over de 34/50. Een keer of 3 een x aantal minuten moeten stoppen omdat het zo stijl is dat je even wat meer lucht moet krijgen. Voor de 32 11 cassette heb je een lange kooi nodig.
Ik wist niet dat ik getraind was voordat ik ging. Fietsen ligt me.
Ik moet toegeven dat ik heb zitten zoeken hoe klein kettingbladen voor kunnen worden met de 110 steek.
Zag dat TA Specialites met de X 110 Kettingblad een binnenblad heeft van 33 tandjes voor een 11 speed systeem.
Wat dan op de Shimano crank past. Kom je op 48/33 uit voor en 32 11 achter voor het stevigere klimmen.

Eerst de 34/50 verslijten voordat er wat anders genomen wordt.
En aangezien ik nu de 52/36 heb die ik niet met vakanties meeneem gaat dat nog even duren.
Een 52/36 of 53/39 kopen en voor fiets vakantie de kleinere bladen erbij nemen kan ook.

Met deze combi reed ik niet harder dan 40 of 50km/h ruim zicht en geen rare zijwegen. De trailer is ongeremd :wink: en daar hou je rekening mee. De deukjes in de splines van de body achter zijn te accepteren en vind ik niet vreemd dat is van het bergop gekomen... :lol: :twisted: :lol:
Afbeelding

onze Bromptons in Thailand.
Juut schreef:Afbeelding

onze Bromptons in Thailand.
Mooie foto en fietsen.
Mijn (race)reisfiets staat ook klaar voor zijn eerste reis naar Engeland en Schotland.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Totaalgewicht zoals op de foto incl. zo'n 4kg aan water en voedsel is 31.5kg. De uitrusting zelf is ca. ~16kg (kookspullen, slaapspullen, verzorging, reserves, kleding, brandstof, stoeltje, 2e paar schoenen, jas etc). Ik zal proberen daar nog 1-2kg van af te sprokkelen met zo weinig mogelijk luxe op te hoeven geven.
Veel plezier!
Mooie fiets, voor een mooie bestemming! Have fun and order lots of pies and haggis!
Met nieuw rubber achter te Konskie, Polen, onderweg naar Tarnow en Beskid Niski

https://myalbum.com/embed/5a4COM87rn3e

(Vanaf de mobiel lukt embedden niet, helaas)
Ypuh: dat is een mooie fiets geworden. Ik zou nog wel proberen het bagagegewicht wat terug te brengen. Misschien kun je je tent ook anders/korter inpakken. Dat scheelt zeker in de stabiliteit.
Met mooie Agu achtertassen passen goed in de kleurzetting. Die midden onder je liggende buis-tas lijkt me erg handig, maar kom je er met je knieën niet tegenaan? En komen je bidons nog makkelijk los?
Wim schreef:Ypuh: dat is een mooie fiets geworden. Ik zou nog wel proberen het bagagegewicht wat terug te brengen. Misschien kun je je tent ook anders/korter inpakken. Dat scheelt zeker in de stabiliteit.
Bedankt Wim, maar ik ben alweer thuis! Een prachtige reis gehad en uiteindelijk zeer tevreden met de fiets en uitrusting. Ik zal nog even een korte lesson's learned van de fiets in het Surly Cross Check posten, dan hebben toekomstige lezers er misschien ook nog iets aan.

@aandegracht

De frametas was echt super en kon je bomvol stoppen met extra water, snacks, reserves, tentstokken en what-not. Op de Garmin 810 na was de frametas echt mijn favoriete stukje uitrusting tijdens deze reis! Om te voorkomen dat mijn knieeen de tas raakte moest je een klein beetje rekening houden met hoe je de tas indeelde (bij het zadel iets smaller, bij het balhoofd kon je hem zo volproppen als je kon). Ik had een extra 1L waterzak bij me die dus voorin moest, en alle reepjes/snacks gewoon opstapelen aan de zadelkant.

Voor de bidons heb ik gelijk met de tas een setje 'side loader' bidonhouders aangeschaft. It's all in the name, de bidons gaan er zijwaarts uit en schuren daardoor nauwelijks tegen de tas aan (tenzij je hem echt héél vol propte en dan nog was het prima). Ik kon dit blindelings doen en de tas slijt ook nauwelijks.

De Agu Quorum tassen waren daarentegen een minder groot succes. Totaal niet waterdicht (na 12 dagen non-stop regen), een vervelende raincover, allemaal losse draden en op verschillende plekken scheuren, terwijl ze het niet eens heel vol/zwaar geladen waren. Deze staan first on the list om te vervangen.
Met kinderen van 1 en 3 jaar oud doet de Koga tijdelijk dienst als trekpaard van fietskar en kinderstoeltjes en komt er van maandenlange fietsvakanties effe niets in huis.

Gelukkig zijn weekendjes en weekjes zonder de kinderen wél mogelijk en ben ik zeer grote fan geworden van op vakantie gaan met de racefiets.

Ziehier mijn Colnago Master met enkele aanpassingen zoals een naafdynamo (Shutter Precision 9 series), een tubus fly rekje, een triple ...

Afbeelding

Ik vind het zó leuk om met dit fietsje de hort op te gaan dat ik me nu soms afvraag waarom ik ooit met een volgeladen Koga op pad ging. Met twee frontrollers en een stuurtas krijg ik eigenlijk alles mee behalve kookgerief zonder aan comfort in te boeten. Meer zelfs, ik eet nu beter onderweg :-)
Ik ben ook een fan van lichtgewicht, net als van mooie stalen racefietsen. :D Tegelijk ben ik op vakantie wel blij met wat bredere bandjes (deze zomer Compass Rat Trap Pass).
Mijn solo uitrusting is net wat omvangrijker, met 33 liter tassen waar dan wel kook spullen in zitten. De marges van het mogelijke zijn natuurlijk ook veel krapper bij zo'n Colnago. Maar dat is inderdaad ook wel weer leuk.
Afbeelding
Even aanhakend op het thema, dit was vorig jaar mijn vakantiefiets. Gazelle Champion Mondial uit 1976, gemoderniseerd met nieuwe wielen (achtervork uitgebogen naar 130mm) voorzien van 32mm banden, 2x8 versnellingen, 30/44 crankset, dual-pivot remmen en een Tubus fly.

Leuk voor een keertje, maar zelfs met een erg compacte/lichte uitrusting vraag je eigenlijk teveel van zo'n frame: als het wat sneller ging was stabiliteit ver te zoeken. Hard remmen, vooral op slecht wegdek, was alleen mogelijk met je knie tegen de bovenbuis en "zachte" armen. Waarschijnlijk was vooral de Ortlieb stuurtas hier debet aan.
Daarom hebben ze aluminium frames uitgevonden, bij het zelfde gewicht veel stijver. Bij mijn racefiets houdt het plezierig fietsen bij 15 kg bagage ook wel op, eerder veroorzaakt door de geometrie als door de beperkte stijfheid van het frame.
Gaaf!
Doet mij denken aan mijn eerste serieuze vakantiefiets (na de stadsfiets met krantentassen:)).
Zwabberde aan alle kanten maar wel veel lol mee gehad. Wat leuk dat je daar nog een keer de bergen mee bent in gegaan...
Hallo Stadjer, Ben erg geïnteresseerd want wil er ook een kopen (bahookie dropbar) is er een mogelijkheid die van jouw eens in het echt te kunnen bekijken. Ik woon vrij dicht bij "Stad" en heb er ook gewoond. Ik heb je een pb gestuurd.
Koga van 1977
Dit jaar nog een tocht mee gemaakt van 600 km in eigen land.
https://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=17160683
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... JCUDBpdWVB
Afbeelding
KOGA GENT’S TOURING 1977
Met een beetje geluk zag ik dat deze werd aangeboden, weliswaar met gebruikerssporen maar helemaal in takt en origineel van 1ste eigenaar, die de fiets op een aantal punten heeft aangepast aan eigen wensen. Zo had hij de fiets voorzien van een vintage midden-standaard, ringslot, fietscomputer, platvoet-pedalen en een leren zadel. Hij verdiende wel een opknapbeurt en dat was een dankbare klus. Alle onderdelen zijn er af geweest, schoongemaakt en voor zover mogelijk van oppervlakkig roest ontdaan. Tevens ketting, rem- en versnellingskabels vervangen en de platvoet-pedalen vervangen voor pedalen met toeclip. Het leren zadel heb ik gereinigd en daarna weer in het vet gezet. Volgend jaar maar eens een nostalgisch toertje mee maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding