Helemaal goed, WillyW!
Het is voor zo'n klein plaatsje Saint-Omer toch een imposant stationsgebouw, zo herkenbaar in Franse stijl.
Ik kwam daar per ongeluk terecht, want ik moest eigenlijk op Gare de Lille-Flandres de trein naar Courtrai (Kortrijk) nemen. Het is daar zo dat de voies (perrons) pas in de laatste tien minuten voor vertrek op schermen worden aangegeven. Voie 15 stond er vermeld. Die ligt links buiten naast de grote overkapping. Ik natuurlijk snel erop af en zag een ijzeren H-zuil met een blauw bord "Voie 15". Meteen in de trein gestapt, maar na een hele poos viel het mij op dat ik buiten alleen maar auto's zag met Franse nummerplaten. Het was bewolkt weer, dus kon ik de richting van de zon niet bepalen. Toen kwam de conducteur langs: "Je zit in de trein naar Calais"! Maar hij was heel coulant en heeft mij geholpen met de dienstregeling om terug te keren en zodoende ben ik in Saint-Omer uitgestapt. Ik hoefde niks bij te betalen! Terug in Lille bleek dat het bord "Voie 16" achter die zuil omgebogen te zijn en daarom onzichtbaar. Met vier uur vertraging ben ik om middernacht thuis gekomen!
De volgende is voor jou.