door
R!k » wo 19 jul, 2017 12:09
Travelmaster schreef:Kijk dat vind ik nou leuk om te zien. Gewoon lak hebben aan alles wat hier heilig lijkt, een fiets bij de Decathlon halen, dragers erop ("als er oogjes zitten, moet het kunnen toch!") en gewoon gaan.
Supergoodbusy!
Dankjewel! Lak aan heilige huisjes inderdaad, maar stiekem heb ik toch wel een beetje over deze fiets nagedacht. Ik wilde een snelle fiets om zowel zonder als met bepakking leuk op te touren. Dat laatste verhard in Europa en voornamelijk in lente en zomer, dus met bepakking maar niet al te veel en zwaar. Deze fiets (B'Twin Triban 520 uit 2016) kreeg veel goede reviews, met name voor de sterke prijs-kwaliteit verhouding. (bijv Shimano Sora afgemonteerd).
Voordeel voor bepakt touren was dat er een triple crankstel (30-39-50) op zit, en een medium cage achterderailleur. Nadat ik de fiets in originele staat als lichtgebruikte tweedehands heb aangeschaft, heb ik de cassette dan ook vervangen voor een 11-32 voor voldoende licht verzet om heuvels mee op te komen.
Geometrie is redelijk relaxed en heb ik nog iets relaxter gemaakt met een kortere (60mm) stuurpen.
Verder achter- (Racktime Lightit Touren) en voordrager gemonteerd. De voorvork is van carbon maar daar hang ik toch alleen slaapzakken aan dus dat lijkt me prima.
De 410mm lange chainstays zorgen er icm. met deze drager en mijn schoenmaat 44 niet voor dat ik met mijn hielen tegen de tassen aankom. Ik heb deze zelfs helemaal naar voren gemonteerd op de Ortlieb bevestigingspunten en met de lage rails waar ze aan hangen zorgt dat voor stabiel weggedrag.
Ik ben zelf een lichtgewicht en met de 32 spaken op gebuste velgen verwacht ik ook niet al teveel problemen voor de wielen als ik mijn bagage licht houd.
In frame en remklauwen zit voldoende ruimte voor relatief brede banden; ik heb er 32mm VIttoria Voyager Hypers op gezet. (Er is nog wat ruimte over maar ik denk net onvoldoende voor spatborden en op de smalle 13c velgen lijkt me 35mm banden ook wat ver gaan.)
Ten slotte pedalen (Shimano PD-M520), remblokjes (cartridge) en zadel (Charge Spoon) vervangen. Ohja en de smartphonehouder heb ik gemaakt van een GoPro mount met zo'n GoPro-plakker op mijn telefoonhoesje.