Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 13 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Leon schreef:Racefietsen hebben meestal een 'sportief wendbaar' weggedrag, wat door anderen ook wel nerveus wordt genoemd. Als je daar bagage aanhangt wordt het meestal niet stabieler. Daarbij zijn racefietsen liefst licht gebouwd, en dus niet per definitie erg stijf, want ook weer eenzelfde nadeel kan hebben als je er tassen aanhangt.
Randonneurs en reisfietsen hebben meestal een geometrie die graag rechtdoor fietst en zijn niet superlicht gebouwd, maar bij voorkeur wel zo stijf dat hij ook mét tassen nog stabiel rijdt. De ideale reisfiets rijdt dan ook mét tassen bijkans fijner dan zonder, want zonder voelt het tamelijk hard aan.
Dus als je de extra 1 à 2 kilo fiets niet erg vindt en het ook niet erg vindt om niet super-wendbaar te zijn en je hebt bovendien het geluk dat je rando niet al te stijf is, kun je er in kale vorm prima op racen, al zul je door welke fietsende reclamezuil dan ook niet worden aangekeken.
Leon
Dan de hamvraag, wat is van grotere invloed op een stabiel (rechtuit)gedrag? De wielbasis, lengte achtervork of de naloop? Als ik mijn racefiets, mijn t(ijdri)t-fiets en mijn vakantiefiets in rijgedrag met elkaar vergelijk, dan vind ik metname mijn tt-fiets en vakantiefiets het lekkerste fietsen....

Mijn racefiets (canyon AL) heeft een wielbasis van 993mm
Mijn tt-fiets (cervelo p2) 1008mm
Mijn vakantiefiets (idworx OR) 1143mm (26"wielen)

op zich kleine verschillen tussen tt-fiets en racefiets (slechts 15mm), tussen tt-fiets en vakantiefiets een verschil van 135mm. Zit het geheim dan van een stabiel rijgedrag dan in de naloop van de voorvork?
Een heel andere vraag:

Mijn broer wil een single speed fiets voor door de stad/10km woon-werkverkeer.
Het liefst helemaal onderhoudsvrij, dus met riem aandrijving en degelijke onderdelen.

Het enige wat ik kan vinden is de trek district:
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/to ... /district/#

Nou vraag ik me af: is dat niet overpriced, 1100 euro voor een single speed fiets? Zijn de gebruikte onderdelen echt 1100 euro waard? Zijn er goede alternatieven? Het liefst 600-800 euro.
AB schreef:
Dan de hamvraag, wat is van grotere invloed op een stabiel (rechtuit)gedrag? De wielbasis, lengte achtervork of de naloop?
alles heeft invloed:
naloop
balhoofdshoek
gewichtverdeling
lengte stuurpen
framestijfheid
banden
....


een simpel antwoord bestaat niet ;)
tornado schreef:Een heel andere vraag:

Mijn broer wil een single speed fiets voor door de stad/10km woon-werkverkeer.
Het liefst helemaal onderhoudsvrij, dus met riem aandrijving en degelijke onderdelen.

Het enige wat ik kan vinden is de trek district:
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/to ... /district/#

Nou vraag ik me af: is dat niet overpriced, 1100 euro voor een single speed fiets? Zijn de gebruikte onderdelen echt 1100 euro waard? Zijn er goede alternatieven? Het liefst 600-800 euro.
Allen de kewle riemaandrijving met framedeling is €300 meerprijs, oftewel 100 kettingen ;)

Waarom gooi je er geen kettingkast op, is wel zo simpel:
Afbeelding
tornado schreef:Een heel andere vraag:

Mijn broer wil een single speed fiets voor door de stad/10km woon-werkverkeer.
Het liefst helemaal onderhoudsvrij, dus met riem aandrijving en degelijke onderdelen.

Het enige wat ik kan vinden is de trek district:
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/to ... /district/#

Nou vraag ik me af: is dat niet overpriced, 1100 euro voor een single speed fiets? Zijn de gebruikte onderdelen echt 1100 euro waard? Zijn er goede alternatieven? Het liefst 600-800 euro.
Ik vind €1100 (belachelijk) overpriced voor een woonwerkverkeer fiets.
wel vreemd dat de fiets in de VS 1150 dollar kost, dat is omgerekend veel minder dan 1100 euro....

Zijn er geen andere single speed fietsen te vinden met riem?

Een normale ketting is idd goedkoper, maar hij prefereert toch het gemak van de riem.
Waarom gooit idworx ook al weer geen riemen om hun fietsen.

De nadelen van een ketting lijken mij juist bij een singlespeed nóg minder van toepassing.

Anyways, hier is tie voor minder geld verkrijgbaar..
Matthie9000 schreef:Waarom gooit idworx ook al weer geen riemen om hun fietsen.

De nadelen van een ketting lijken mij juist bij een singlespeed nóg minder van toepassing.

Anyways, hier is tie voor minder geld verkrijgbaar..
dat is wel een beetje ver helaas.

Maar als een fiets met ketting toch flink goedkoper is, is deze fiets een beetje degelijk?:
http://www.batavus.nl/collectie/fietsen ... Boris.html
tornado schreef:wel vreemd dat de fiets in de VS 1150 dollar kost, dat is omgerekend veel minder dan 1100 euro....
Amerikaanse prijzen zijn altijd ex salestax, hier altijd incl BTW. Je moet dus vergelijken met 925 euro

Invoerrechten kan ook een verschil maken, plus uiteraard de prijzenstructuur van het hele handelstraject
kijk voor de grap eens bij de Hema....... 250 euri voor een mooie retro 'lichtgewicht' singlespeed.

http://www.hema.nl/winkel/Fiets/folder/ ... 1121769%29

ketting loopt door een dunne vierkante kunststof buis bij wijze van kettingkast. Kek fietsje hoor! Misschien nog een paar tientjes investeren in een leren Brooks zadel en je broer houdt een vermogen in zn zak om ander leuke dingen van te doen.
AB schreef:
Leon schreef:Racefietsen hebben meestal een 'sportief wendbaar' weggedrag, wat door anderen ook wel nerveus wordt genoemd. Als je daar bagage aanhangt wordt het meestal niet stabieler. Daarbij zijn racefietsen liefst licht gebouwd, en dus niet per definitie erg stijf, want ook weer eenzelfde nadeel kan hebben als je er tassen aanhangt.
Randonneurs en reisfietsen hebben meestal een geometrie die graag rechtdoor fietst en zijn niet superlicht gebouwd, maar bij voorkeur wel zo stijf dat hij ook mét tassen nog stabiel rijdt. De ideale reisfiets rijdt dan ook mét tassen bijkans fijner dan zonder, want zonder voelt het tamelijk hard aan.
Dus als je de extra 1 à 2 kilo fiets niet erg vindt en het ook niet erg vindt om niet super-wendbaar te zijn en je hebt bovendien het geluk dat je rando niet al te stijf is, kun je er in kale vorm prima op racen, al zul je door welke fietsende reclamezuil dan ook niet worden aangekeken.
Leon
Dan de hamvraag, wat is van grotere invloed op een stabiel (rechtuit)gedrag? De wielbasis, lengte achtervork of de naloop? Als ik mijn racefiets, mijn t(ijdri)t-fiets en mijn vakantiefiets in rijgedrag met elkaar vergelijk, dan vind ik metname mijn tt-fiets en vakantiefiets het lekkerste fietsen....
Ik was vanmiddag Bicycle design van Mike Burrows aan het lezen, daar stond een kort stuk over de balhoofdhoek. Wat mij vooral verbaasde is dat een balhoofdhoek van 90 graden de beste rechtuitstabiliteit geeft, alleen staat er helaas niet een erg uitgebreide beschrijving bij.
Prachtig fietsje, als Batavus eentje uitbrengt waar 60mm big apples in passen, koop ik er gelijk eentje :). Marten, voor hoeveel eurootjes weet jij zo'n soort fiets met 60mm BA te verkopen (graag met racestuurtje)?

Hier eentje met big apples en zelfs met "normale" remhoefjes
Afbeelding
AB schreef:Hier eentje met big apples en zelfs met "normale" remhoefjes
Afbeelding
mooi!


Nog even terugkomend op mijn racefietsje. Het is mij zonder enig moeite gelukt om het 28" voorwiel met een (redelijk versleten, dat wel) 37mm Continental TopTouring 2000 buitenband van mijn reisfiets op mijn racefiets te monteren. Het past, het wiel is te draaien maar loopt (te verwachten) aan. Dit doet mij toch twijfelen aan de huilie-huilie-24mm-is-de-max-berichten...

Achter heb ik niet goed kunnen controleren omdat de naaf van mijn achterwiel breder is dan wat er in de vork past en ik niet de achtervork met geweld uit elkaar wil trekken. Er zitten wel schroefjes in de ogen van de achtervork waar de naaf inhaakt dus er is daar nog wel wat te spelen met de positie van het wiel; denk persoonlijk dat 32mm nog wel gaat passen; nu nog 32mm banden vinden en een triple-groep met STIs..

Zijn er STI dual control shifters waarmee je LX derailleurs kan schakelen? Want ik heb nog een oude voor/achter LX-derailleur liggen.
Werkelijk een prachtige fiets, die met de Big Apples hierboven.

Die Batavus Boris ziet er ook mooi uit, maar hoe halen ze het in hun hoofd om op hun website bij de specs 'remmen: knijpremmen Shimano' te zetten?

Die Hema-fiets is ook geinig, maar sinds wanneer is 13,5 kg 'superlicht'? M'n stalen randonneur zonder bagagedragers weegt al een kg minder...
Pedalero schreef:Werkelijk een prachtige fiets, die met de Big Apples hierboven.

Die Batavus Boris ziet er ook mooi uit, maar hoe halen ze het in hun hoofd om op hun website bij de specs 'remmen: knijpremmen Shimano' te zetten?
Dat was om de aandacht van de rvs velgen af te leiden :D
Matthie9000 schreef: Het is mij zonder enig moeite gelukt om het 28" voorwiel met een (redelijk versleten, dat wel) 37mm Continental TopTouring 2000 buitenband van mijn reisfiets op mijn racefiets te monteren. Het past, het wiel is te draaien maar loopt (te verwachten) aan.
het loopt aan dus het past niet
behalve de gouden standaard in Parijs is er ook een rubberen standaard in Hannover. Ik zou maar eens meten hoe breed die band echt is
Die Exageremmen waren er ook in 57, weet je zeker dat je de compactversie hebt?
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef: Het is mij zonder enig moeite gelukt om het 28" voorwiel met een (redelijk versleten, dat wel) 37mm Continental TopTouring 2000 buitenband van mijn reisfiets op mijn racefiets te monteren. Het past, het wiel is te draaien maar loopt (te verwachten) aan.
het loopt aan dus het past niet
behalve de gouden standaard in Parijs is er ook een rubberen standaard in Hannover. Ik zou maar eens meten hoe breed die band echt is
Die Exageremmen waren er ook in 57, weet je zeker dat je de compactversie hebt?
Functioneel past het inderdaad niet :D. Achterop de exageremmen staat BR-A350 (voor zover ik kan nagaan op google is de 'reach' van deze versie alleen 39-49; zie ook de foto van de achterkant :D.)

Bij nameten heb ik bij de huidige 622-19 band (19mm hoog en 19mm breed (voor); 20-21mm breed (achter)) de volgende speling (gemeten zodat niet aanloopt; dus 1mm speling :D):

Voor:
- Bovenkant band tot onderkant remhoef: 10mm
- Zijkant band tot voorvork (beiderzijds): 7mm (totale tussenruimte 15mm)

Achter:
- Bovenkant band tot onderkant remhoef: 10mm
- Zijkant band tot achtervork (beiderzijds): 6mm (totale tussenruimte 12mm; wiel kan nog iets naar achteren dus de band is achter iets breder op de een of andere manier)

Als ik dit correct gemeten heb dan kom ik inderdaad niet veel verder dan een band van 26-622 of max 28-622; nu weet ik alleen nog steeds niet hoeveel speling ik achter bij de vork moet accepteren gezien de band uiteraard kan uitzetten..

Ik ben nog steeds aan het nadenken over de groepen. Ik zie op randonneurs vaak MTB-groepen; is dat omdat ze betrouwbaarder zijn? Een optie is om een Shimano SLX of XT groep zonder remmen/naven te kopen en buiscommandeurs te vervangen door bar-end shifters; gaat dat werken? Nadeel vind ik dat er hollowtech-weetikveel lagers op zitten en ik heb liever vierkant; alleen is dat prijstechnisch minder interessant omdat losse onderdelen veel duurder zijn. Of kan ik beter meteen een volledige racegroep kopen?
Matthie9000 schreef:Functioneel past het inderdaad niet . Achterop de exageremmen staat BR-A350 (voor zover ik kan nagaan op google is de 'reach' van deze versie alleen 39-49; zie ook de foto van de achterkant .)

Bij nameten heb ik bij de huidige 622-19 band (19mm hoog en 19mm breed (voor); 20-21mm breed (achter)) de volgende speling (gemeten zodat niet aanloopt; dus 1mm speling ):

Voor:
- Bovenkant band tot onderkant remhoef: 10mm
- Zijkant band tot voorvork (beiderzijds): 7mm (totale tussenruimte 15mm)

Achter:
- Bovenkant band tot onderkant remhoef: 10mm
- Zijkant band tot achtervork (beiderzijds): 6mm (totale tussenruimte 12mm; wiel kan nog iets naar achteren dus de band is achter iets breder op de een of andere manier)

Als ik dit correct gemeten heb dan kom ik inderdaad niet veel verder dan een band van 26-622 of max 28-622; nu weet ik alleen nog steeds niet hoeveel speling ik achter bij de vork moet accepteren gezien de band uiteraard kan uitzetten..
Dikker dan 26-622 gaat zeker niet lukken.
Matthie9000 schreef:Ik ben nog steeds aan het nadenken over de groepen. Ik zie op randonneurs vaak MTB-groepen; is dat omdat ze betrouwbaarder zijn? Een optie is om een Shimano SLX of XT groep zonder remmen/naven te kopen en buiscommandeurs te vervangen door bar-end shifters; gaat dat werken? Nadeel vind ik dat er hollowtech-weetikveel lagers op zitten en ik heb liever vierkant; alleen is dat prijstechnisch minder interessant omdat losse onderdelen veel duurder zijn. Of kan ik beter meteen een volledige racegroep kopen?
In de basis is dit frame niet heel geschikt om mee op vakantie te gaan, door de beperkingen die je zelf noemt. Ik zou niet heel veel geld uitgeven aan een nieuwe groep en/of sti, maar 39-28 (vermoedelijk het kleinste verzet dat op die fiets past) monteren, de fiets een goede onderhoudsbeurt geven met nieuwe banden, kabels etc. zodat je je fiets leert kennen en de kans op pech wat kleiner wordt. Dan een keer op vakantie gaan waar het niet al te steil wordt. Genoeg mooie plekken waar je met 39-28 uit de voeten kan.

Bevalt het, dan weet je daarna ook wat je graag anders wil aan een fiets. Misschien dat dan ook alternatieven om de hoek komen kijken, zoals een 57mm/audax/brevet fiets of een 28" randonneur. Of misschien wil je daarna wel een ligfiets ;)

Ik ben op deze manier er langzaam achter aan het komen hoe mijn ideale vakantiefiets er tot in detail uit zou moeten te komen zien ;)
(tot nu toe ingezet als vakantiefiets: atb, opgeknapte oude randonneur en racefiets - ging allemaal prima, maar hadden ook allemaal hun nadelen)

Succes!
Sjors
Sjors schreef:Dikker dan 26-622 gaat zeker niet lukken.
Matthie9000 schreef:Ik ben nog steeds aan het nadenken over de groepen. Ik zie op randonneurs vaak MTB-groepen; is dat omdat ze betrouwbaarder zijn? Een optie is om een Shimano SLX of XT groep zonder remmen/naven te kopen en buiscommandeurs te vervangen door bar-end shifters; gaat dat werken? Nadeel vind ik dat er hollowtech-weetikveel lagers op zitten en ik heb liever vierkant; alleen is dat prijstechnisch minder interessant omdat losse onderdelen veel duurder zijn. Of kan ik beter meteen een volledige racegroep kopen?
In de basis is dit frame niet heel geschikt om mee op vakantie te gaan, door de beperkingen die je zelf noemt. Ik zou niet heel veel geld uitgeven aan een nieuwe groep en/of sti, maar 39-28 (vermoedelijk het kleinste verzet dat op die fiets past) monteren, de fiets een goede onderhoudsbeurt geven met nieuwe banden, kabels etc. zodat je je fiets leert kennen en de kans op pech wat kleiner wordt. Dan een keer op vakantie gaan waar het niet al te steil wordt. Genoeg mooie plekken waar je met 39-28 uit de voeten kan.

Bevalt het, dan weet je daarna ook wat je graag anders wil aan een fiets. Misschien dat dan ook alternatieven om de hoek komen kijken, zoals een 57mm/audax/brevet fiets of een 28" randonneur. Of misschien wil je daarna wel een ligfiets ;)

Ik ben op deze manier er langzaam achter aan het komen hoe mijn ideale vakantiefiets er tot in detail uit zou moeten te komen zien ;)
(tot nu toe ingezet als vakantiefiets: atb, opgeknapte oude randonneur en racefiets - ging allemaal prima, maar hadden ook allemaal hun nadelen)

Succes!
Sjors
Ik fiets normaal gesproken op een oude (en flink aangepaste) koga traveller voor het 'echte' werk.

Deze oude racefiets had ik nog liggen en gebruik ik niet zo veel; ondanks afstellen schakelt het niet fijn en daarnaast vind ik buiscommandeurs waardeloos. Had er stille hoop in om er een lichte randonneur van te maken (mijn tank is 18kg); maar ik vind 26mm banden toch wel erg gelimiteerd. Denk dat ik er uiteindelijk beter een nieuwe racegroep (sora oid) op kan zetten als ik er nog wat mee wil; nou maar eens kijken of ik me een weg kan banen in het doolhof der racegroepen. Bedankt voor alle kritische reacties en het meedenken :D.
Matthie9000 schreef: Ik fiets normaal gesproken op een oude (en flink aangepaste) koga traveller voor het 'echte' werk.

Deze oude racefiets had ik nog liggen en gebruik ik niet zo veel; ondanks afstellen schakelt het niet fijn en daarnaast vind ik buiscommandeurs waardeloos. Had er stille hoop in om er een lichte randonneur van te maken (mijn tank is 18kg); maar ik vind 26mm banden toch wel erg gelimiteerd. Denk dat ik er uiteindelijk beter een nieuwe racegroep op kan zetten als ik er nog wat mee wil; nou maar eens kijken of ik me een weg kan banen in het doolhof der racegroepen. Bedankt voor alle kritische reacties en het meedenken :D.
Je kan er ook 650B wielen insteken en zo naar een wat grotere bandenmaat gaan. (zie ook http://www.m-gineering.nl/650b.htm). Buiscommandeurs hebben als grote voordeel dat je ze in frictiemodus kan gebruiken en zo de meest exotische combinaties werkbaar kan krijgen. Ik zou de onderdelen kritisch bekijken en zoveel mogelijk herbruiken, bij mij is een reanimatie van een oude koersfiets erg beperkt gebleven qua kosten (sti-shifters, cassette, ketting en nieuwe wielen)