Ik weet niet wat je van plan bent voor een week maar met een frametas, zadeltas en stuurtas moet je heel ver kunnen komen. Zeker als je met zijn tweetjes gaat. Ik zou er genoeg aan hebben in ieder geval. Probeer anders eerst eens een weekend weg te gaan. Je neemt vaak veel te veel mee, in de bewoonde wereld. Meeste is voeding en drinken bij mij, dat te beperken is door elders te eten en drinken.
Mooi fietsje Dennis! mooi zwart ook, hou ik van. Dat is zeker de Badboy? Leuke plannen ook, geniet van de voorpret. En wat is dat trouwens voor gebouwtje op de achtergrond?
Je kunt mss ook een dragertje overwegen? Heb ik soms ook op de racefiets, een lichte Tubus Fly met kleine DryLite tassen (de racer heeft geen oogjes maar daar zijn oplossingen voor). Dan heb ik 2 x 28L Drylite + 13L stuurrol + 11L rugzakje + zadeltasje 2L = 82L luxe!
Ligt eraan wat voor tocht het wordt, als er veel getild gaat worden dan graag zo klein mogelijke drybags. En ook welk seizoen want de winterslaapzak is monsterlijk groot vergeleken met de gewone slaapzak. Heb ook een slaapzak voor warm weer/binnenslapen en das opgerold een klein balletje (de Haglöfs Lim50), die kan bij wijze van spreken onder de muts mee (moet denk ik wel eerst m'n haar eraf scheren ).Yopie , hoeveel Liter inhoud heeft jouw stuurrol , zadeltas en frametas ? Dan weet ik of ik ongeveer genoeg inhoud heb.
Maar meestal heb ik aan het stuur een 13L en vaak daarop nog een reserve 8L drybag (alleen voor de kleding die ik eventueel onderweg aan/uittrek). In de stuurrol zit dan de slaapzak, matje en wat kleding. Zadeltas is ook een 13L met meestal daarop het tentje omdat een nat tentje niet fijn is tussen de droge spullen.
Hoeveel liter de framebag is weet ik eigenlijk niet. Hij is speciaal voor een Surly Pugs gemaakt, maatje S want ik heb maar een kleine fatbike. Volgens Surly heeft de tas een 26cm zitbuislengte en een 47cm bovenbuislengte dus dat is niet groot. Dat frame van jou ziet er veel groter uit dus kun je meer mee, das fijn!
En ik heb altijd een kleine 11L rugzak, wat fijn is want daar zit alles in wat ik niet graag kwijt wil raken (paspoort, geld, camera, gsm etc) zodat ik gewoon een winkel in kan lopen zonder moeilijk nadenken. En mocht ik een keer een ravijn ofzo in donderen heb ik altijd nog m'n mobiel bij me, dan alleen nog hopen dat er gsm-bereik is.
Dus heb iig altijd 2 x 13L + 11L camelbak + 8L reserve drybag = 45L plus de framebag en het tentje bij me. Maar heb vrij lichte en compacte spullen (tentje, slaapzak plus matje wegen net geen 2kg) en dat scheelt alles.
Het ligt er ook aan met welke fiets ik ga want een reserve binnenbandje voor de fatbike is bijna net zo groot als 't slaapmatje of 3 racefietsbandjes. En met de racer ben ik meer in de bewoonde wereld, hoef ik geen brander/brandstof en veel voedsel mee, met de fattie juist wel. Zo ook heeft die vaak overlevingszooi mee (reddingsdeken, kompas, twee messen etc) en dat kost ook weer ruimte.
Dit jaar wil ik trouwens voor het eerst een tocht maken met een 25L rugzak, hopelijk kan er dan meer voedsel mee want dat blijft met bikepacking toch wel een moeilijk iets vind ik. Ben benieuwd of dat bevalt, twijfel nog maar geloof dat ik niet veel keus heb dusss dan moet het maar.
Wel grappig dat je net die vraag stelt want gisteren tijdens het fietsen piepte ik dat het jammer was dat er geen grotere thermosfles in die kleine frametas kon omdat 't warme koffiewater alweer op was. Maar later, toen ik moeilijk de fiets omhoog sleurde, was ik weer blij dat ie zo klein was want de fiets was al zwaar genoeg. Heb er twee plaatjes van:
Hier balen dat de frametas zo klein is want dan was er een grotere thermosfles en nog warme koffie ..
.. en hier o zo blij want een fatbike op je rug is al zwaar genoeg.