Ik ga binnenkort verhuizen, en dan ga ik niet meer met de fiets naar het werk. Austerlitz - Den Haag is me net iets teveel voor elke dag twee keer
Maar ik reed al geruime tijd op een omgebouwde mountainbike met Big Apple banden en een 1x10 aandrijving. Dat reed heerlijk, maar er zaten geen spatborden op, geen slot, geen verlichting. Allemaal overkomelijk als je het ding op je werk kunt stallen en je daar een goede ruimte hebt om jezelf even op te frissen.
Maar straks doen we dat dus niet meer, dan fiets ik naar het station en moet ik daar de fiets plaatsen. Wetende dat mijn fietsenmaker in Katwijk meer dan redelijke inruilprijzen geeft (op Trek modellen, in ieder geval), heb ik een eenvoudige "tochtjes"-fiets opgezocht die precies dat had wat ik zocht:
- V-brakes
- "vierkante" trapas
- spatborden
- verlichting
- geen vering
- niet teveel versnellingen (maar da's een gevolg van het zoeken op een lage prijs dus eigenlijk telt dat niet)
- standaard
Uitgekomen op een Trek X300. 24 versnellingen, AXA-verlichting met vóór een Alivio-naafdynamo, achterop een of ander AXA-ledlicht met een "fietsveilig-fietserbond-achtig-test-oid"-keurmerk, V-brakes, aluminium spatbordjes, 38mm banden, verstelbaar stuur, normale wielen met normaal spaakpatroon, etc. etc. Bonus 1: aluminium ketting"kast". Ook de standaard is netjes, deze zit stevig dóór de liggende achtervork met aan de achterkant good-old moertjes.
Ik ben niet ontevreden! De afwerking is eenvoudig met Acera-X onderdelen maar de buitenkabels zijn ononderbroken, en alles lijkt redelijk degelijk afgewerkt. Kabels door het frame hoeft voor mij niet zo nodig maar het is netjes gedaan. Voorlampje zit op een degelijk beugeltje en het stuk door het Haagsche Bos liet niks lostrillen ofzo. Wel een ander rammeltje, maar dat lijkt de derailleurbuitenkabel tegen de achterdrager aan te zijn. Thuis ff naar kijken. Die achterdrager mag overigens 25kg hebben.
Bonus 2: stalen voorvork! Dacht dat het alu was, maar volgens de specs die ik later nog eens bekeek toch staal. Wel zo recht als een steigerpijp en daarmee stuurt-ie erg direct, maar niet onplezierig, vrij scherp. Er zitten overigens oogjes voor een drager op, altijd goed. Geen schijfremopname, die zit op het frame wel, maar daar heb ik 'm juist niet voor gekocht. Wel voor het AXA-slot, ook.
Dit is 'm:
Waarom post ik 'm hier? Omdat ik denk dat dit naast een "daily driver" ook best eens een aardig meerdagenfietsje zou kunnen zijn. Met een beetje bagage van hotel naar hotel, of zelfs kamperend als je slim pakt. Mijn enige opmerking daar zou zijn dat er een crankstel met kleinere bladen op zou "moeten": met 28-38-48 is de kans klein dat ik het grootste blad zou gebruiken. Ik ben 42 (of was het 44?) op de Santos gewend, als naar-beneden-blad en dat vind ik al zat. En die heeft nog 26" wielen ook. Déze heeft dus 700Cx38 bandjes, en de spatborden en vork bieden volgens mij nog wel ruimte voor 42mm ook.
Het stuur is verstelbaar, maar wel een beetje een kapsonesmodelletje met z'n wat ingewikkelde Ahead-integratie. Je kunt er niet even een spacer onder vandaan halen en erboven plaatsen om te variëren in stuurhoogte. Ik ben er ook nog niet achter hoe het afstellen van de voorspanning op de balhoofdlagers werkt.
Ik heb er in totaal €230,- voor betaald. Catalogusprijs is €830,-. Voor €100,- meer heb je de X500 met 9 speed aandrijving, en wat meer Alivio in plaats van Acera-onderdelen.
Ik ben positief verrast door dit apparaat. Overweeg eens een Trek uit de X-serie, als je op zoek bent. Maar ja, Trek is niet het allergoedkoopst, tenzij je op zoek gaat naar een fietsenmaker als de mijne. Als hij het bij een Cube oid zou doen, zou ik meteen die modellen hebben overwogen. Voor nu ben ik een blije fietser
Woon je in de buurt van Katwijk en wil je weten welke fietsenmaker deze inruil geeft, PB me dan maar. Ik heb er verder geen belang bij, ofzo, maar gun iedereen een voordeeltje. Ervaring is ook: hoe duurder de aan te schaffen fiets, hoe hoger de inruil op je oude. Voorbeeld: ik ruilde een aantal jaar terug een toen drie jaar oude 26"fully in, waar ikzelf €1850,- voor betaalde. Ik wilde er een €1500,- kostende 29er hardtail voor terug - en ik hoefde níets bij te betalen. Gewoon 1:1 oversteken, met behoud van garantie en gratis servicebeurten en alles. Díe fiets heb ik nu weer bij hem ingeruild, en daar kreeg ik dus €600,- voor terug. Ga maar na, best voordelig.