Ik sluit me aan bij Leon, want ik zie ook geen verband tussen het merk Hussa en de locatie. Het is trouwens geen moleninterieur, maar in de schuur ernaast, die als opslagruimte in gebruik is (de witte deur rechts op de foto onder).
Maar willem.m heeft het wel goed: het is Windmühle Steenblock in
Spetzerfehn. De molen is dagelijks nog steeds beroepshalve in vol bedrijf en er is ook een handel in vee- en dierenvoeders.
Het is deze molen, waar ik in 1983 opleiding heb gehad om graan te malen en het "billen" (scherp hakken) van maalstenen. Het was hard werken:
"Um fünf vor sieben uhr aufstehen und dann sofort mahlen" en dan doorwerken tot 20 uur 's avonds, alleen onderbroken door maaltijden. Ik was een snelle leerling, want ik was al na een week volleerd en kon zijn molen in mijn eentje bedienen, terwijl Müllermeister Th. Steenblock met zijn zoon met de "LKW" langs klanten rondreed. Maar wat een pracht tijd en ook mooi om m'n Duits op te halen! Ik ben nog steeds de enige molenaar van Nederland die naast een Nederlandse ook een Duitse molenaarsdiploma heb.
De oude molenaar is in 2015 overleden en zijn zoon zet nu het bedrijf voort. Hij heeft meer dan zestig jaar gemalen met de wind. Op 29 februari 2016 ben ik daar gevraagd om te helpen de maalstenen te billen. Best emotioneel, op dezelfde steen waar ik nog van zijn vader heb geleerd. De raadselfoto is van 1 maart 2016. Nu nog steeds goede vriendschapsbanden met elkaar.
Op de raadselfoto zien jullie op de achtergrond een bruggetje staan: dit is een oude spoorbrug; nu ligt er een mooie fietsroute, die in Strackholt begint. Een idee voor fietstochten?
De volgende is voor jou, willem.m