Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
m-gineering schreef: je maakt een gedachtenfout

bredere banden zijn ook hoger. Als ze klem lopen tegen de rem helpt het vervangen van alleen de rem niet, het bevestigingspunt van de rem moet dan ook mee omhoog.
Ja qua vervangen van de remhoeven heb je ongetwijfeld gelijk besef ik me; ik snap dat bredere banden ook hoger zijn; maar juist in de hoogte heb ik bij de huidige remhoeven 1.5-2cm speling tussen band en remhoef. Aan weerszijden is er zo'n 0.5-1cm speling; ik weet alleen niet hoe nauw dit allemaal komt; heb daar ook geen ervaring mee. Op het oog lijkt met name de breedte bij de remhoeven en de breedte tussen band en achtervork limiterend; daar moet neem ik aan ook enige marge in zitten al heb ik geen idee hoeveel.

Deze remhoeven (39-49mm) zitten er op; dit bij een standaard(?) 622x19 band. Is 25mm echt de max? want dan lijkt het me de moeite allemaal niet waard...
m-gineering schreef:Dat betekent of een nieuw frame, of flink framebouwen, of wielen met een kleinere diameter monteren icm langere remhoeven(de 650B route)

de huidige raceremmen hebben een inbouwhoogte van 39-47mm (staat vaak achter in de remhoef gestanst), dan ben je met een echte 25mm band al vaak uitgepraat Oude racefietsen van 30+ jaar terug hebben ev nog remmmen met 57mm remhoeven, daar passen 35mm banden in. Racefietsen met middenoptrekremmen zijn vaak nog ruimer
Fiets komt uit 1987 ofzo; groep is shimano exage 300ex (?) 'biopace' model.. (lekker irritant met het afstellen van de voorderailleur...). Als er toch eenvoudig bredere banden op zouden kunnen ga ik overwegen om er een andere groep op te zetten; heb alleen geen idee wat in dat geval een duurzame oplossing is.
Matthie9000 schreef:Fiets komt uit 1987 ofzo; groep is shimano exage 300ex (?) 'biopace' model.. (lekker irritant met het afstellen van de voorderailleur...). Als er toch eenvoudig bredere banden op zouden kunnen ga ik overwegen om er een andere groep op te zetten; heb alleen geen idee wat in dat geval een duurzame oplossing is.
Als de groep nog goed is, ben je een stuk goedkoper uit door er nieuwe voorbladen op te zetten.

300EX groep was in de maak van 1990-1999, fiets zal wellicht iets nieuwer zijn dan je denkt. De remmen (BR-A250) zijn zowel in 49mm als in 57mm uitvoering verkocht. Maar als je frame en vork zijn gemaakt op 49mm remmen, dan zit de beperking eerder daar dan in de remmen zelf.

.tsooJ
Zou goed kunnen dat het frame wat nieuwer is; denk inderdaad zelf ook dat met name het frame (achtervork) de beperkende factor is. Maar weet ook niet weinig speling te accepteren valt... 0.5cm tussen band en achtervork aan weerszijden ofzo?

Verder vraag ik mij af wat voor groepen te overwegen zijn als je een oud stalen raceframe wilt opbouwen met als doel er een snelle vakantiefiets met 30-35mm banden van te maken? Belangrijkste eisen lijken mij een groep met 3 voorbladen die degelijk is en een (licht) remsysteem waar 35mm banden in passen. Als ik echter kijk naar VSF dan gebruiken zij op hun randonneur de SRAM Apex groep (2x10) icm v-brakes (lijkt mij prima ipv cantilever/zijoptrek) en 35-622 banden; dus maar 2 voorbladen..
Jaren-'90 groepen zijn over het algemeen wel met 57mm remmetjes verkrijgbaar: dat was zo'n beetje de overgangsperiode. Ik ben nogal van de 105-groep gecharmeerd, in dit geval is dat de 1055 groepset 8v, met STI's óf buiscommandeurs. Met 8v wordt je tegenwoordig door de gemiddelde racefietsenhandel overigens de tent uitgelachen als je een nieuwe cassette zoekt. (Is nog wel nieuw verkrijgbaar, dus als ze met die smoes aankomen, een andere fietsenmaker zoeken en nooit meer terugkomen.)

De 57mm remmetjes zijn wel vrij schaarser dan de 49mm exemplaren; reetfietsers zijn over het algemeen verzot op nieuwigheidjes. Overigens zijn 57mm en zelfs langere dual-pivotremmen van Tektro gewoon nieuw verkrijgbaar, ook. Bij Marten, bijvoorbeeld. Setje crossgrepen erbij en je kunt met de handjes bovenop het stuur ook remmen, net als vroeger met de "stadsgrepen".

.tsooJ
En V-brakes? is dat ook mogelijk en valt dat te combineren met STIs? Probleem is wel dat die STI's los verrekte duur zijn... (en gemaakt voor 2x10? terwijl ik liever 3x7-8-9 heb).
Matthie9000 schreef:Ja qua vervangen van de remhoeven heb je ongetwijfeld gelijk besef ik me; ik snap dat bredere banden ook hoger zijn; maar juist in de hoogte heb ik bij de huidige remhoeven 1.5-2cm speling tussen band en remhoef. Aan weerszijden is er zo'n 0.5-1cm speling; ik weet alleen niet hoe nauw dit allemaal komt; heb daar ook geen ervaring mee. Op het oog lijkt met name de breedte bij de remhoeven en de breedte tussen band en achtervork limiterend; daar moet neem ik aan ook enige marge in zitten al heb ik geen idee hoeveel.
Ik heb bij mijn fiets tegen de 5 mm speling links en rechts en dat lijk me wel een veilige limiet. Wat er op jouw fiets past hangt dus voornamelijk af van je nogal grove meting.
Leon
Leon schreef:
Matthie9000 schreef:Ja qua vervangen van de remhoeven heb je ongetwijfeld gelijk besef ik me; ik snap dat bredere banden ook hoger zijn; maar juist in de hoogte heb ik bij de huidige remhoeven 1.5-2cm speling tussen band en remhoef. Aan weerszijden is er zo'n 0.5-1cm speling; ik weet alleen niet hoe nauw dit allemaal komt; heb daar ook geen ervaring mee. Op het oog lijkt met name de breedte bij de remhoeven en de breedte tussen band en achtervork limiterend; daar moet neem ik aan ook enige marge in zitten al heb ik geen idee hoeveel.
Ik heb bij mijn fiets tegen de 5 mm speling links en rechts en dat lijk me wel een veilige limiet. Wat er op jouw fiets past hangt dus voornamelijk af van je nogal grove meting.
Leon
Daar heb je gelijk in, ik zal eens een poging doen om de rolmaat niet vergeten mee te nemen ;-). Ik denk dat 4-5mm aan weerszijden toch wel minimaal nodig is gezien het uitzetten van de band in de breedte (zeker achter) en dat je bij het spaken van een achterwiel de velg toch nooit 100% recht + in het midden krijgt..
Matthie9000 schreef:En V-brakes? is dat ook mogelijk en valt dat te combineren met STIs? Probleem is wel dat die STI's verrekte duur zijn... (en gemaakt voor 2x10? terwijl ik liever 3x7-8-9 heb).
Nieuw spul is altijd duur. Mooie bijkomstigheid van de spulletjesgeilheid van de racers is dat je al dat spul tweedehands in prima staat op de kop kunt tikken.

STI is er in 7v (RSX), 8v, 9v en 10v uitvoering. V-brakes is mogelijk, maar dan moet je wel canti-nokken op je frame hebben. En de korte uitvoering (Tektro RX5 of RX6) gebruiken. Of gewoon cantilevers, natuurlijk. Dan ben je helemaal vrij qua bandenkeuze (met korte V-brakes houdt het zo rond de 30-35mm wel op voor de kabel in de band hapt en je over je stuur vliegt).

.tsooJ
Matthie9000 schreef: Ik denk dat 4-5mm aan weerszijden toch wel minimaal nodig is gezien het uitzetten van de band in de breedte (zeker achter) en dat je bij het spaken van een achterwiel de velg toch nooit 100% recht + in het midden krijgt..
Als je de velg niet beter gecentreerd krijgt als het stuk rubber wat er omheen hobbelt moet je een andere wielenbouwer uitzoeken
tornado schreef:Wauw, na wat surfen kwam ik op deze fiets:

http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/ro ... ng/520/520

Precies wat ik zoek, maar helaas alleen verkrijgbaar in de VS. :(
Had je je volgende vakantie al geboekt..? :D
Robertjan schreef:
tornado schreef:Wauw, na wat surfen kwam ik op deze fiets:

http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/ro ... ng/520/520

Precies wat ik zoek, maar helaas alleen verkrijgbaar in de VS. :(
Had je je volgende vakantie al geboekt..? :D
en dan is er nog deze:
http://www.rei.com/product/816068/novar ... -bike-2011
m-gineering schreef:
Robertjan schreef:
tornado schreef:Wauw, na wat surfen kwam ik op deze fiets:

http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/ro ... ng/520/520

Precies wat ik zoek, maar helaas alleen verkrijgbaar in de VS. :(
Had je je volgende vakantie al geboekt..? :D
en dan is er nog deze:
http://www.rei.com/product/816068/novar ... -bike-2011
prachtig, kwijl, kwijl

ondertussen lees ik op dit draadje een paar interessante dingen

- bij v-brakes passen minder brede banden dan bij cantilevers: waar ligt de grens..... big apples en v-brakes wil dus niet?
- en Matthie9000 denkt dat er 35mm bandjes onder normale raceremhoefjes passen? dat gaat toch nooit lukken? Ik heb zelf nog een leuke eddy merckx staan die ik om wil bouwen tot snelle reisfiets.... had nog een chorus-groep liggen (jawel, compact, waarom zou dat niet lang meegaan? buitenboordlager verhaal?), anyway, dat houdt toch echt bij 25mm op? anders komt de band toch tegen de onderkant van de remhoef aan?
AB schreef: ondertussen lees ik op dit draadje een paar interessante dingen

- bij v-brakes passen minder brede banden dan bij cantilevers: waar ligt de grens..... big apples en v-brakes wil dus niet?
we hebben het hier over race remgrepen, en die trekken normaal 16mm kabel ipv 30.

Die grepen kun je combineren
-met old school cantilevers
- met korte V-brakes die niet zoveel kabelslag nodig hebben als de grote, maar dus ook geen hoogte voor een dikke band
- met lange standaard v-brakes voor dikke banden mits je een kabelslag verdubbelaar monteert zoals bv de QBP travel agent
- met hydraulische hulp cylinders en Magura hs remmen
- met mechanische schijfremmen in korte slag uitvoering.

heb je geen STI nodig dan zijn er ook racegrepen (Tektro) met een capaciteit voor grote V-brakes



- en Matthie9000 denkt dat er 35mm bandjes onder normale raceremhoefjes passen? dat gaat toch nooit lukken? Ik heb zelf nog een leuke eddy merckx staan die ik om wil bouwen tot snelle reisfiets.... had nog een chorus-groep liggen (jawel, compact, waarom zou dat niet lang meegaan? buitenboordlager verhaal?), anyway, dat houdt toch echt bij 25mm op? anders komt de band toch tegen de onderkant van de remhoef aan?
Taalverwaring. 'Normal reach' zijn remmen met 57mm inbouwhoogte, tegenwoordig zijn compacte remmen standaard, en dan ben je met 25mm, soms 28mm wel klaar
m-gineering schreef: Taalverwaring. 'Normal reach' zijn remmen met 57mm inbouwhoogte, tegenwoordig zijn compacte remmen standaard, en dan ben je met 25mm, soms 28mm wel klaar
Maar die normal reach remmen met 57mm inbouwhoogte vereisen toch ook een hoger gelegen montagestang op je achtervork? Voor Matthie9000 zou het dan toch betekenen dat hij een nieuw stang op zijn achtervork moet laten lassen en opnieuw verchromen en zijn huidige stang laten wegzagen/slijpen? Of zijn compacte remhoefjes (ultegra, chorus) en die 57mm remhoefjes (tektro) uitwisselbaar?
m-gineering schreef: en dan is er nog deze:
http://www.rei.com/product/816068/novar ... -bike-2011
en nog een andere vraag

Stel je koopt zo'n fiets en je wilt eens zonder bagage en bagagedrager fietsen, zodat de fiets op een "normale racefiets" lijkt. Stel je monteert dan ook nog smalle bandjes.... 23mm ipv 35mm. Heb je dan een net zo'n snelle fiets als een normale racefiets, of is de geometrie (wielbasis, naloop, lengte achtervork, hoogte balhoofdbuis, hoek zitbuis, etc) van een randonneur dusdanig anders dat het niet te vergelijken is met een normale racefiets (die met zijn compactere geometrie een stijver geheel zou moeten opleveren).

Hoe racy ben je dus met een kale randonneur?
AB schreef: Hoe racy ben je dus met een kale randonneur?
zo:
Afbeelding

:)
Of zo, modder wel even wegdenken :)
Afbeelding
Klinkt bijna alsof er geen nadelen zijn om een randonneur om te bouwen tot racefiets, maar dat er wel nadelen zijn om een racefiets tot randonneur.

Laat ik het anders stellen, wat is het verschil in stuurgedrag tussen beide, dus een kale racefiets vergelijken met een kale randonneur..... en omgekeerd, het verschil in rijgedrag tussen een bepakte racefiets en bepakte randonneur. Ervan uitgaande dat in beide fietsen dezelfde wielen zitten? Met andere woorden, is er een verschil in de geometrie van de te vergelijken frames wat tot een ander weggedrag leidt?
Racefietsen hebben meestal een 'sportief wendbaar' weggedrag, wat door anderen ook wel nerveus wordt genoemd. Als je daar bagage aanhangt wordt het meestal niet stabieler. Daarbij zijn racefietsen liefst licht gebouwd, en dus niet per definitie erg stijf, want ook weer eenzelfde nadeel kan hebben als je er tassen aanhangt.
Randonneurs en reisfietsen hebben meestal een geometrie die graag rechtdoor fietst en zijn niet superlicht gebouwd, maar bij voorkeur wel zo stijf dat hij ook mét tassen nog stabiel rijdt. De ideale reisfiets rijdt dan ook mét tassen bijkans fijner dan zonder, want zonder voelt het tamelijk hard aan.
Dus als je de extra 1 à 2 kilo fiets niet erg vindt en het ook niet erg vindt om niet super-wendbaar te zijn en je hebt bovendien het geluk dat je rando niet al te stijf is, kun je er in kale vorm prima op racen, al zul je door welke fietsende reclamezuil dan ook niet worden aangekeken.
Leon
Thanks voor alle reacties; ben een boel wijzer geworden wat de mogelijkheden en beperkingen zijn voor dit fietsje.

Ik weet eerlijk gezegd ook niet of zo'n oud stalen raceframe geschikt is om te beladen; een breder stuur maakt misschien ook nog wat uit?. Ik denk overigens ook niet dat 35mm banden gaan passen (met name vanwege de achtervork, voor de remmen is vast wel een oplossing te bedenken...); maar met 30mm banden zou ik ook tevreden geweest zijn; dat lijkt me een stuk fijner dan de 19mm bandjes die er nu op zitten...

Aan frames wil ik niet teveel zitten; ik heb al eens een uitsteeksel bedoeld voor een roldynamo-onderdeel van een koga-frame afgezaagd omdat ie in de weg zat bij een voorderailleur die down ipv top-swing (of andersom) was en daar wil ik het voorlopig bij houden :D.

Het liefst zou ik er 3x7-9 STIs opzetten (weg met die buiscommandeurs); maar wat ik nieuw/gebruikt tegenkom is erg duur; daarnaast heb ik nog steeds geen idee wat een betrouwbare; degelijke groep is; zonder hollowtech weetikveel onzin; dus wie tips heeft; much appreciated! Misschien vloek ik wel in de kerk; maar zijn STIs te combineren met niet-race / (S)LX(T) groepen? (begrijp ik het goed dat ze qua remmen minder trekken en dus wat dat betreft niet compatibel zijn? hoe zit dat met de derailleurs?)