Dag 4-in-3-delen, totaal 93km.
4A: vanuit het hotel rij ik bij Vollenhove Flevoland weer uit. Nu naar Wolvega en de trein, anders te ver, te saai. Het zou een droge dag moeten worden, met niet te veel wind. Meteen kilometers kale vlakte, alleen gras en toch pittige wind. Blokzijl, was ik al eens. Heb meer oog voor de steeds donker wordende lucht. Zal toch niet? Dan de Weerribben, mooi paadje door de natuur en vanaf Kalenberg volg ik de vaart. Kleine bruggetjes, boerderijen zonder wegaansluiting, soort Giethoorn zonder toeristen. Om mij heen steeds meer dreigende wolken. Ossenzijl, nog 17km. Die lucht, ik stamp zo hard als ik denk vol te houden. Akelig harde en koude wind uit de buien verderop. Rammen, beuken, snel snel. Ik kijk vooruit naar mogelijke schuilplekken, die zijn er vrijwel niet. Nog 10. Om mij heen zie ik regengordijnen. Dat wordt krap. Nog 5. Spetters op de bril. Nee hè, niet nat na 1ste etappe. Nog 3. Ik stuif Wolvega in. Druppels. Station! Net gehaald.
4B: in Leeuwarden is het net droog. Keuze, snelste weg naar Holwerd of geplande lange tocht? Ik besluit het te yolo'en en stuur Fiets toeristisch richting Dokkum. Plaatsjes met â en -tsjerk en -diel. De zon breekt door, de wind valt weg, een koppel hazen rent een stukje mee. Friesland kan leuk zijn. Ik ga het gewoon zeggen: het is lekker weer. Ter illustratie: in Dokkum lunch ik in de zon op een terras. Overal regent het, de profs fietsen in de Ardennen door de sneeuw. Zie gele vierkantje op schermafbeelding. [
Dan verder, kil, wind, saai. Nog 2 km en het begint licht te regenen. Nu wachten op de boot.
4C: Welkom op Ameland jonguh! Van de boot naar hotel. 10km met dooie benen, beetje wind, zon, moe en beetje hongerklop. De rest zie ik morgen wel, hier 2 overnachtingen. Morgen rondje eiland!