Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

399 berichten
Mark80 schreef:
Bedankt, dit heb ik inderdaad overwogen. Maar alle drie zijn ze nogal ver fietsen voor mij (uit Haarlem). Ik zie het niet zo zitten om voor elk probleempje of een onderhoudsbeurt een dag onderweg te zijn. En met de trein is ook niet ideaal. De Vakantiefietser is voor mij een uurtje fietsen, dus dat is goed te doen.
idworx heeft wel standaard al bredere banden, weet alleen niet of de 64cm van een Easy Rohler genoeg is als framemaat?

Of anders Koga wellicht?
Jurr schreef:
Mark80 schreef:
Bedankt, dit heb ik inderdaad overwogen. Maar alle drie zijn ze nogal ver fietsen voor mij (uit Haarlem). Ik zie het niet zo zitten om voor elk probleempje of een onderhoudsbeurt een dag onderweg te zijn. En met de trein is ook niet ideaal. De Vakantiefietser is voor mij een uurtje fietsen, dus dat is goed te doen.
idworx heeft wel standaard al bredere banden, weet alleen niet of de 64cm van een Easy Rohler genoeg is als framemaat?

Of anders Koga wellicht?
Koga en idworx zijn beiden te klein helaas (heeft Eric opgemeten)
Dan is het dus Santos - of een maatframe.
Mark80 schreef:
Jurr schreef:
Mark80 schreef:
Bedankt, dit heb ik inderdaad overwogen. Maar alle drie zijn ze nogal ver fietsen voor mij (uit Haarlem). Ik zie het niet zo zitten om voor elk probleempje of een onderhoudsbeurt een dag onderweg te zijn. En met de trein is ook niet ideaal. De Vakantiefietser is voor mij een uurtje fietsen, dus dat is goed te doen.
idworx heeft wel standaard al bredere banden, weet alleen niet of de 64cm van een Easy Rohler genoeg is als framemaat?

Of anders Koga wellicht?
Koga en idworx zijn beiden te klein helaas (heeft Eric opgemeten)
Dan nog de volgende aanvulling:

als ik een Koga Worldtraveller S met Gates belt en Magura hs33 remmen configureer kom ik uit op een prijs van € 4.818,- voor de Koga

als ik de Santos Travelmaster 3+ configureer met dezelfde opties (SON, ringslot, 2 bidonhouders, Tubus Duo lowriders, etc.) kom ik uit op een prijs van € 4.968,- (dat is dus € 150,- meer dan de Koga)

als ik een Idworx Easy Rohler Evo configureer (met Gates belt) kom ik uit op € 4.935,- (dat is dus € 117,- meer dan de Koga), voor een leuk kleurtje komt daar nog eens € 450,- bij en voor zo'n prijs wil de leverancier je vast ook wel matsen met 2 gratis bidonhouders :P

De vergelijkingen tussen een 3+ en een 2.8 of een 2.9 puur op de breedte van de banden, vertaald in de meerprijs, lijken mij net zo scheef gaan als een vergelijking tussen een Worldtraveller S versus een Grandtourer S van Koga of een Easy Rohler travel versus een Easy Rohler light van Idworx. De travel versie is € 200,- duurder dan de light versie en dat "alleen maar voor dunnere banden en het ontbreken van lowriders van € 66,-?" Of is dit allemaal ook maar een marketing verhaal???

Daarbij snap ik niet de achterdocht van sommigen als het om Santos gaat. Ik bedoel, alles is te vinden op het internet, alle specs, de prijzen, noem maar op. En niet alleen van Santos, maar ook van Koga en Idworx. Een vergelijk is zo gemaakt, met name om je goed te oriënteren vòòr de aankoop, zoals je dat graag wilt.

Nu blijkt dat zowel een Koga als een Idworx te klein voor je is en ook zij onderscheid maken in prijzen en modellen, dan is de keuze toch niet zo moeilijk meer? :wink:

Zoals Wim al aangeeft: "Dan is het dus Santos - of een maatframe."
Ja of voor veel mindere geld iets als de Fahrradmanufaktur xxl: https://www.fahrradmanufaktur.de/en/kat ... re-27-gang Het kan dus ook goedkoper :D
Wim schreef:Ja of voor veel mindere geld iets als de Fahrradmanufaktur xxl: https://www.fahrradmanufaktur.de/en/kat ... re-27-gang Het kan dus ook goedkoper :D
Haha dat is de fiets die ik nu heb. Maar dan de Nexus 8 versie. Tussen deze fiets en een fiets van 4000-5000 euro zit vrijwel niets in mijn maat. Dat is toch opmerkelijk.
Edwin* schreef:Daarbij snap ik niet de achterdocht van sommigen als het om Santos gaat. Ik bedoel, alles is te vinden op het internet, alle specs, de prijzen, noem maar op. En niet alleen van Santos, maar ook van Koga en Idworx. Een vergelijk is zo gemaakt, met name om je goed te oriënteren vòòr de aankoop, zoals je dat graag wilt
Als je de Santos topics waar je de afgelopen tijd aan hebt deelgenomen goed had gelezen, had je het wel begrepen.
Edwin* schreef: Dan nog de volgende aanvulling:

als ik een Koga Worldtraveller S met Gates belt en Magura hs33 remmen configureer kom ik uit op een prijs van € 4.818,- voor de Koga

als ik de Santos Travelmaster 3+ configureer met dezelfde opties (SON, ringslot, 2 bidonhouders, Tubus Duo lowriders, etc.) kom ik uit op een prijs van € 4.968,- (dat is dus € 150,- meer dan de Koga)

als ik een Idworx Easy Rohler Evo configureer (met Gates belt) kom ik uit op € 4.935,- (dat is dus € 117,- meer dan de Koga), voor een leuk kleurtje komt daar nog eens € 450,- bij en voor zo'n prijs wil de leverancier je vast ook wel matsen met 2 gratis bidonhouders :P

De vergelijkingen tussen een 3+ en een 2.8 of een 2.9 puur op de breedte van de banden, vertaald in de meerprijs, lijken mij net zo scheef gaan als een vergelijking tussen een Worldtraveller S versus een Grandtourer S van Koga of een Easy Rohler travel versus een Easy Rohler light van Idworx. De travel versie is € 200,- duurder dan de light versie en dat "alleen maar voor dunnere banden en het ontbreken van lowriders van € 66,-?" Of is dit allemaal ook maar een marketing verhaal???

Daarbij snap ik niet de achterdocht van sommigen als het om Santos gaat. Ik bedoel, alles is te vinden op het internet, alle specs, de prijzen, noem maar op. En niet alleen van Santos, maar ook van Koga en Idworx. Een vergelijk is zo gemaakt, met name om je goed te oriënteren vòòr de aankoop, zoals je dat graag wilt.

Nu blijkt dat zowel een Koga als een Idworx te klein voor je is en ook zij onderscheid maken in prijzen en modellen, dan is de keuze toch niet zo moeilijk meer? :wink:

Zoals Wim al aangeeft: "Dan is het dus Santos - of een maatframe."
Oh maar ik ben helemaal niet negatief over Santos hoor. Sterker nog, ik ga vrijdag op bezoek in de showroom. Maar op dit forum was de tendens bij sommigen dat Santos veel te duur is voor wat je krijgt, en dat alleen leken met te veel geld daar in trappen. Vandaar mijn vraag, wat deze mensen in mijn geval dan zouden doen. Maar zo te zien kom ik dus toch gewoon bij Santos uit. Ja of een maatframe, maar dat is niet echt veel goedkoper en volgens mij ook niet beter. Wel onpraktischer vanwege de afstand.
Berger schreef:
Edwin* schreef:Daarbij snap ik niet de achterdocht van sommigen als het om Santos gaat. Ik bedoel, alles is te vinden op het internet, alle specs, de prijzen, noem maar op. En niet alleen van Santos, maar ook van Koga en Idworx. Een vergelijk is zo gemaakt, met name om je goed te oriënteren vòòr de aankoop, zoals je dat graag wilt
Als je de Santos topics waar je de afgelopen tijd aan hebt deelgenomen goed had gelezen, had je het wel begrepen.
Nou daar ben ik dan ook wel benieuwd naar. Natuurlijk betaal je bij Santos ook voor de marketing. Maar zolang je daar een heel goede fiets voor terugkrijgt die bij andere merken net zo duur is zie ik het probleem niet zo. Ik neem teminste aan dat de kwaliteit van Santos niet onderdoet voor de andere genoemde merken als Koga en idworx.
Mark80 schreef: Haha dat is de fiets die ik nu heb. Maar dan de Nexus 8 versie. Tussen deze fiets en een fiets van 4000-5000 euro zit vrijwel niets in mijn maat. Dat is toch opmerkelijk.
Wel als je de straal van een uur fietsafstand groter maakt.

Of in de specificaties meer kunt variëren.

Rohloff naaf met riemaandrijving maakt als eis natuurlijk al een aardige startprijs.
Berger schreef:
Edwin* schreef:Daarbij snap ik niet de achterdocht van sommigen als het om Santos gaat. Ik bedoel, alles is te vinden op het internet, alle specs, de prijzen, noem maar op. En niet alleen van Santos, maar ook van Koga en Idworx. Een vergelijk is zo gemaakt, met name om je goed te oriënteren vòòr de aankoop, zoals je dat graag wilt
Als je de Santos topics waar je de afgelopen tijd aan hebt deelgenomen goed had gelezen, had je het wel begrepen.
Dat bedoel ik dus....

Toen ik een serieuze vakantiefiets wilde kopen (vorig jaar) had ik nog nooit van merken als Santos of Idworx, Surley, Thorn, Van Nicholas, etc. gehoord. Wel van Koga, Snel en Avaghon. We gingen kijken voor een paar Koga's voor mijn vrouw en ik. Dit merk hadden we al en we wisten dat daar ook goede vakantiefietsen van te krijgen waren.

Toevallig werd mijn aandacht gewekt bij de fietsspecialist door andere merken en met name door de nieuwe Santos Travelmaster 3+. Niet omdat ze zo goed aan marketing doen of ik door dit forum op het idee gebracht ben om een Santos te kopen, zoals sommigen beweren dat dit merk op een bepaalde manier gepushed wordt.

Dus als je mijn reacties in voorgaande topics goed gelezen hebt, dan had ik je deze uitleg niet hoeven te geven en had je mijn bijdrage in de andere topics wel begrepen :wink:
Jurr schreef:
Mark80 schreef: Haha dat is de fiets die ik nu heb. Maar dan de Nexus 8 versie. Tussen deze fiets en een fiets van 4000-5000 euro zit vrijwel niets in mijn maat. Dat is toch opmerkelijk.
Wel als je de straal van een uur fietsafstand groter maakt.
Dat klopt natuurlijk wel ja. Ik zie nu weer dat een vergelijkbare fiets bij Avaghon ruim € 1000 (!) goedkoper is dan een TM 3+. Of € 500 goedkoper dan een TM 2.8. Is dit nu puur wat er voor het merk Santos betaald wordt of is Avaghon kwalitatief echt minder?
Jurr schreef: Of in de specificaties meer kunt variëren.

Rohloff naaf met riemaandrijving maakt als eis natuurlijk al een aardige startprijs.
Daar heb je natuurlijk ook wel gelijk in. Maar in de klasse boven Nexus 8 is er naast Rohloff niet zoveel, enkel nog de Alfine. En als ik dan toch voor zo'n dure naaf ga, dan ook maar meteen een riem. En zo schiet je dus van € 1100 meteen door naar zo'n € 3500 (Avaghon) of meer (Santos).
Mark80 schreef:Dat klopt natuurlijk wel ja. Ik zie nu weer dat een vergelijkbare fiets bij Avaghon ruim € 1000 (!) goedkoper is dan een TM 3+. Of € 500 goedkoper dan een TM 2.8. Is dit nu puur wat er voor het merk Santos betaald wordt of is Avaghon kwalitatief echt minder?
Toen ik op zoek was naar een nieuwe vakantiefiets (met derailleur in mijn geval, ik wilde een basisklasse fiets maar wel van een goed merk) heb ik de specs van Santos, Avaghon en Snel eens compleet bestudeerd, in een spreadsheet gezet en zo veel mogelijk identieke versies gemaakt. Dat si even werk. Alle prijzen bleken uiteindelijk binnen een range van 200 euro te zitten. Ik denk dus dat dure fietsen vooral duur zijn omdat er dure dingen aanhangen en allerlei fraaie dingen zoals technologie in het frame zitten. Question Jambon is de vraag of je die dingen wilt hebben dan wel nodig hebt.
Dat je denkt dat Avaghon minder is omdat ze goedkoper zijn zal ik maar eens aan Marco* doorgeven :D

^: Je begrijpt: de Marco van Avaghon ... :wink:
Edwin* schreef: Dus als je mijn reacties in voorgaande topics goed gelezen hebt, dan had ik je deze uitleg niet hoeven te geven en had je mijn bijdrage in de andere topics wel begrepen :wink:
Ik had het wel begrepen, maar ik denk dat jij inmiddels ook wel begrepen had waar de negatieve houding t.o.v. Santos bij sommige mensen hier op het forum vandaan komt, of je het daar nu mee eens bent of niet. Dat vuurtje hoef je niet keer op keer op te stoken.

Overigens vind ik mijn vorige bericht wel erg zuur over komen als ik het nu zo terug lees. Dat was ook weer niet de bedoeling...
Het is ok, no hard feelings van deze kant :D
Bedankt voor delen van je ervaring. Leuk te lezen dat je blij ben met de nieuwe aankoop.
Edwin* schreef: In andere topics heb ik gelezen dat het schakelen met de Rohloff shifter nog wel eens zwaar kan gaan, soms ook met nat weer. Die ervaringen deel ik niet. Het schakelen gaat prima, ook met nat weer.
Het is geen Rohloff probleem, maar draaischakelaar probleem. Opzich het is geen probleem voor een vakantiefiets - mooi weer zommer vakantie - af en toe bui. Bij de koude en natte dagen heb ik meer last van - zeker met handschoenen. In schimano/Sram wereld het draaischakelaar is bedoelt voor stadfietsen, e-bikes, kinderen en mindervalide fietsen.
Hetzelfde voor de Magura HS33 remmen. Ze zijn goed genoeg voor een rustige vakantie fietsen.
En natuurlijk de prijs, het is vakantie dat mag meer uitbetalen. :-)
Edwin* schreef: Kortom: what's in a name? Maar ik ben wel superblij met míjn Santos Travelmaster 3+.....!
Leon schreef: Dat je denkt dat Avaghon minder is omdat ze goedkoper zijn zal ik maar eens aan Marco* doorgeven :D

^: Je begrijpt: de Marco van Avaghon ... :wink:
Haha ja, ik begrijp je punt. Natuurlijk is Avagon ook gewoon goed. Ik had beter kunnen vragen, welke meerwaarde krijg je bij Santos voor € 500 resp. € 1000 meer. Of betaal je vooral voor het merk en het design (wat ik persoonlijk wel mooier vind dan bij Avaghon, maar niet € 1000 mooier)
miro schreef:In schimano/Sram wereld het draaischakelaar is bedoelt voor stadfietsen, e-bikes, kinderen en mindervalide fietsen.
Beetje kul.
miro schreef:Het is geen Rohloff probleem, maar draaischakelaar probleem.
Ik meen op de draaischakelaar toch echt het logo van Rohloff te zien, dus mocht er een probleem zijn met de draaischakelaar, dan is het naar mijn mening toch echt een Rohloff probleem. Maar ja, ik heb er dus géén problemen mee ondervonden.
miro schreef:Opzich het is geen probleem voor een vakantiefiets - mooi weer zommer vakantie - af en toe bui.
Ik weet niet of je de buienradar van Europa in week 32 en 33 gezien hebt, maar hier heb je een printscreen van mijn iPhone van de buienradar op 11 augustus. Dan heb je een idee hoeveel regen ik over me heen gehad hebt (en de dagen daarna...)

Afbeelding

Vol over ons heen :cry:
miro schreef:Bij de koude en natte dagen heb ik meer last van - zeker met handschoenen.

Met handschoenen aan heb ik dus (nog) geen ervaring mee. Koud was het niet en nat was het wel, behoorlijk.
miro schreef:Hetzelfde voor de Magura HS33 remmen. Ze zijn goed genoeg voor een rustige vakantie fietsen.
En natuurlijk de prijs, het is vakantie dat mag meer uitbetalen. :-)
In het Schwarzwald met voor- en achtertassen, stuurtas en Ortlieb rol met 5,1 kg zware tent achterop, brandstoffles, 1,5 l petfles en 750 ml bidon + 1,5 kg zwaar vouwslot en dan een 12% helling afdalen met 55 tot 60 km per uur = "rustige vakantie fietsen"? whahaha! :lol:
Miro houdt er zijn eigen waarheden op na :wink: