slugbait schreef: ↑wo 19 dec, 2018 20:58
Die ophef rond het "moordstrookje" begrijp ik niet. In Nederland heb je genoeg kleinere wegen met een zelfde fietsstrook en dat ervaar ik nooit als gevaarlijk. Sterker, ik heb het gevoel dat auto's je zelfs iets meer ruimte geven bij het inhalen ten opzichte van een weg zonder dit soort stroken. Het is in ieder geval beter dan een onoverzichtelijk fietspad dat ergens tussen de bomen en de erven is gepropt.
(Desalniettemin: mijn meest hachelijke fietservaringen waren in Wallonië. De autorijders daar zijn erg roekeloos. Vlaanderen ervaar ik als veel fietsvriendelijker.)
Of het moordstrookje ook echt moorddadig is hangt van meer dingen af.
Is de overblijvende loper voor het snelverkeer precies zo breed dat alles "kritisch" past en geeft die loper de indruk aan de automobilist dat hij/zij vrijbaan heeft dan werkt het moordstrookje moorddadig. Dat "kritisch" kan ook op een iets drukkere tweebaansweg, dan dus tweemaal "kritisch" + twee moordstrookjes.
Zorgen de strookjes juist voor een visueel smaller effect, en krijgt de "kritische" weg een "smallere" indruk dan werkt het wel goed. Het best is het op smallere wegen als er rode fietsstroken worden aangebracht, desnoods met een grijze loper van slechts fietspad-breedte, dan geef je toch meer de indruk van een onderling gedeelde weg.
Er bestaat overigens al een eeuwigheid (om precies te zijn 25 jaar) een goede handleiding voor wat er voor een fiets nodig is: Het boekwerk "Tekenen voor de fiets" van het CROW.
En qua hachelijke fietservaringen: die heb je overal. Zwitsers kunnen er ook wat van - en de harde "stoeprand" langs de buitenwegen maken het daar weer niet beter. Britten die de eerste 300 km in Normandië rijden, vooral die met een caravan, zijn gewoonweg hopeloos, daar helpt alleen heel breeduit op de weg gaan rijden.
Uiteindelijk ben ik gewoon hier om de hoek op een bijna ideale rotonde het ziekenhuis ingereden, wel precies daar waar die rotonde een voor de aanleg al bekend gebrek had, ook goed raak, een blessure waar ik maar aan moet wennen, oud mee moet worden.
BSM