Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
alma schreef: Ik heb ditkeer voor een ruimere rugzak gekozen (Vaude Bike Alpin 30+ 5 liter) [..]
Ik heb sinds kort ook de Vaude Alpin, de 25 + 5 liter. Misschien stom om niet voor de 30 + 5L te gaan, maar straks prop ik er teveel in en fietst het niet lekker of wordt het gevaarlijk met fiets tillen enzo. Ja, misschien onzin maar ik durfde niet zo goed. :)
Heb hem nog niet met veel bagage getest maar ben er nu al blij mee! Zit lekker, heeft handige vakjes en veel verstelmogelijkheden. Moest wel even wennen dat hij van je rug afstaat, is in de vrieskou duidelijk kouder maar als ik van de zomer moeilijk met de fatbike loopt te sleuren en te zweten zal het wel heel fijn zijn.

Thanks Alma, goede tip! 8)
Ik rij met een CamelBak met beperkte bagageruimte en zit daarom ook te kijken naar een goede rugzak. Kwam uit bij de Osprey Syncro 20. Met 630 gram niet zwaar en 20 liter leek me eigenlijk al veel. Heeft iemand toevallig ervaring met dit model?
Ben nu bijna 2 weken op stap met een OMM 25 classic en vind het perfect......

Valt me best mee dat het nog geen schade heeft na zo'n misbruik (zie fb).

Kwa pas vorm vind ik het iets te klein, dus heel misschien is de 32L een beter optie. Maar dan gaat iets te veel rommel mee. Dus deze ga ik aanpassen als ik thuis ben.
Ach, rugzakken uit een dergelijke gewichtsklasse kunnen vaak nog prima tegen scheuren. Schuren wordt echter een ander verhaal.

Flink wat gewicht is in het algemeen ook geen probleem. Heb nu nog een >15 jaar oude Lowe Alpine Contour Event (35L, 800gr.) in gebruik voor de wekelijkse boodschappen. 5kg melk, 2,5kg appels en dan nog het restje aan gewicht, is geen enkel probleem en goed te dragen. Zelfs ondanks afgeplakte gaatjes (oorzaak: schuren...) is deze stof daar goed tegen bestand. Alleen de rits laat het afweten, maar daar heb je met die OMM's volgens mij geen last van.
Ook nog een keertje speciaal voor de bikepackers:

Bron
Beste bikepackers, zoals jullie natuurlijk allemaal gelezen hebben, hebben we over twee nummers een thema over bikepacken in het tijdschrift. Omdat onze vormgeefster (en niet alleen zij) erg gelukkig wordt van mooie foto's die we als cover kunnen gebruiken, geeft ik bij deze haar verzoek door om op jullie komende bikepackingtrips mooie, STAANDE foto's te maken! Uiteraard zien we daar graag één of meerdere fietsen in bikepackingmodus op, liefst in een resolutie waar je bleek van wegtrekt.

Bert, eindredacteur van het tijdschrift.
Nog even over de Loonse en Drunense duinen: het was vandaag aangenaam fietsweer en ik ben maar even gaan kijken.
Vrij wandelen mag op wegen, paden en stuifzand, tussen zonsopgang en zonsondergang; ATB-ers (en ruiters en aangespannen wagens) moeten op de aangegeven paden blijven en in bezit zijn van een vergunning van Natuurmonumenten,
Al houdt zich, als ik de sporen goed zien, niet iedereen zich aan de regels:
Afbeelding
Juridisch gezien is het al onduidelijk wat een "pad" is in Nederland, laat staan een "aangegeven pad". Maakt de keuzes een stuk makkelijker. :wink:
arnob schreef:Nog even over de Loonse en Drunense duinen: het was vandaag aangenaam fietsweer en ik ben maar even gaan kijken.[..]
Ha die Arno, je zit in het verkeerde topic! Zal de juiste link erbij zetten (hier!) dan snapt men mss beter waarom het opeens over de "Brabantse Sahara" gaat. :)
Ik zag het ook, maar toen was het al te laat. Waarna ik er maar vanuit ging dat beide onderwerpen waarschijnlijk dezelfde lezerskring hebben. Overigens: je kunt je hier op de wel toegankelijke paden toch best wel lekker uitleven :D
Maar waar zal ik nu antwoord geven? ik verhuis wel naar het fatbike topic, hou wel van lekker moeilijk doen als het ook makkelijk kan! :D
Het moest er toch een keer van komen:
Bikepacking spulletjes van Ortlieb :D

http://www.bikepacking.com/gear/ortlieb ... ck-review/
http://www.bikepacking.com/gear/ortlieb ... ck-review/

De officiele site:
https://www.ortlieb.com/en/produkte/bikepacking/

und nog ein Filmchen dabei:
https://www.youtube.com/watch?v=CuMWYUYhSoM

Maarten
Smitty schreef:Het moest er toch een keer van komen:
Bikepacking spulletjes van Ortlieb :D
Afbeelding

Ik ben er eigenlijk niet zo enthousiast over. Vind vooral de zadeltas te lang en te hoog, denk dat dat over hobbelige paden irritant gaat wiebelen. En bij snel afstappen op bv een moeilijk steil rotspad, heb je grote kans dat je been/voet blijft hangen en dan eindig je mss in de afgrond naast je.
En om nog even negatief door te zeuren: vind het ook onhandig dat de tas steeds in zijn geheel van de fiets moet, vind het zelf fijn als het een aparte (en vervangbare) drybag is. Handig als voedselzak in de bomen of als rugkussen tegen rotsen, of als slaapzakbescherming tegen nat tentdoek bij bv zware sneeuwval.
De frutsels/uitsteeksels op de tas geloof ik ook al niet in, denk dat het bij de tochten die ik maak niet lang zal overleven. In het ontluchtingsnippel bv zal snel ijs groeien waardoor dat misschien kapot vriest en de tas lek wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Van de stuurrol ben ik ook al niet gecharmeerd. Ook deze moet je elke keer van het stuur afhalen en das gewoon onhandig, tis toch veel makkelijker om een losse drybag met twee sluitingen los te klippen? Dat wordt vloeken in de winter als je met dikke handschoenen aan met bevroren riempjes zit te klooien. En twee openingen in een drybag geeft meer kans op lekkage en lijkt mij zowiezo grote onzin dus ik vind het helemaal niets. :D

Maar ja, tis wel Ortlieb dus zal wel verkopen. :wink:
Yopie schreef: Maar ja, tis wel Ortlieb dus zal wel verkopen. :wink:
Nou ja, dat is nog te bezien na jouw scherpe review, je bent duidelijk een ervaringsdeskundige, al bij bikepacking.com gesolliciteerd? :wink:

Ik vond het zelf ook al raar, dat een merk als Ortlieb geen systeem met losse/wisselbare roltassen op de markt brengt, ze zijn zelf hoofdleverancier van dit soort tassen. Wellicht dat er een marketingstrategie achter zit, die Ortlieb meer oplevert... :roll:

Ben ook benieuwd hoe de prijzen uitvallen t.o.v. een merk als Revelate.

Maarten
Tja, Ortlieb en waterdicht, dat is natuurlijk wel erg mooi.
Die stuurrol zie ik wel wat in. Heb nu iets dergelijks met een rol in een rol, waarvan de binnenste waterdicht is en in zijn geheel eruit gehaald wordt. De rest blijft dus op het stuur geknoopt. Dat werkt goed.
Voor wat betreft de zadeltas: als het ding wat minder laag zou zijn, of mijn zadel wat hoger, of mijn wielen wat kleiner, whatever 8) dan zou het best wat zijn. Het holster waar Yopie mee rijdt die heb ik ook maaruh... past er eigenlijk niet zo fijn tussen, want te groot/hoog.
Verder vind ik grijs met oranje wel vrolijk :D
Bikepacking the Mongolian Steppe
Bron
Beelden spreken voor zich:

Bron
Ik wil over een tijdje samen met m'n broertje een fietsvakantie gaan doen. Mischien een weekje naar de ardennen. Ik wil graag een Revelate frame tas maar dan wel zonder dat het frame lakschade krijgt. Ik denk dat ik op de plekken waar de frametas met klitteband aan het frame bevestigd is het frame met helikopter tape bescherm.

Ik vind het wel mooi uit zien zo'n frame tas :) en omdat ik geen auto heb is het altijd fijn om toch spulletjes op de fiets mee te kunnen nemen dus ook buiten de vakanties om is het erg handig lijkt me.


Ik heb nu al een zadeltas en een stuurtas erop zitten. Een rugzak zou er ook nog bij kunnen alhoewel ik daar wel een hekel aan heb , je krijgt er altijd zo'n zweetrug van :| Een Topeak Journey aanhanger (65 Liter) zou iig fijner zijn dan een rugzak.


Dit is m'n fiets waarop ik de frame tas wil zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



De zadeltas is 10 Liter , De stuurtas is 9 Liter en het gereedschapstasje is 1.5 Liter. Is dit voldoende om icm een frame tas zonder rugzak te hoeven fietsen ?

Yopie , hoeveel Liter inhoud heeft jouw stuurrol , zadeltas en frametas ? Dan weet ik of ik ongeveer genoeg inhoud heb. Ik zou evt m'n zadeltas van 10 Liter kunnen verwisselen met een Carradice 24 Liter zadeltas.
Dennis1987 schreef:Yopie , hoeveel Liter inhoud heeft jouw stuurrol , zadeltas en frametas ? Dan weet ik of ik ongeveer genoeg inhoud heb. Ik zou evt m'n zadeltas van 10 Liter kunnen verwisselen met een Carradice 24 Liter zadeltas.
Als ik bij apidura kijk dan levert een frametas je, afhankelijk van de grootte van je frame, 6 to 14 liter ruimte op.

33 Liter lijkt me krap; ik ben een keer twee weken met een stel dry-lites (~26 liter) plus Ortlieb stuurtas (~ 9 liter) op pad geweest (Lake District en omstreken) en dat ging krap aan, met de tent en regenkleding onder de snelbinder. Aan de andere kant, jullie zijn met z'n tweeën, dus tent en kookspullen kun je verdelen over twee fietsen.

Kun je je hebben en houden kwijt in de Carradice + stuurtas?
Ik heb op het moment nog geen campeer spullen :|

Ik denk dat ik eerst m'n fiets gereed maak. Ik heb er een zadeltas en stuurtas op gezet. Nu alleen nog een frame tas. Ik denk dat ik ook die Topeak Journey aanhanger nodig ga hebben. Dan weet ik iig zeker dat ik voldoende ruimte heb.

Het ligt eraan welke fiets m'n broertje pakt. Op z'n Batavus en Gazelle heeft hij een bagagedrager waar zij tassen op kunnen. Van die grote die hij ook voor de ochtendkrant gebruikt. Die zijn alleen niet waterdicht. Maar als hij z'n Cube mountainbike pakt kan hij geen bagage mee nemen want daar heeft hij geen fietstassen op. In dat geval zou ik zoiezo die fietsaanhanger nodig moeten hebben , die kan ik dan aan zijn Cube of aan mijn fiets vastmaken. Of we kopen allebij die aanhanger. Die aanhanger heeft 65 Liter inhoud dus dat is wel genoeg.


Dit jaar gaat het hem niet worden want ik moet echt nog veel spullen kopen. Maar volgend jaar denk ik wel dat we kunnen gaan.