Bijna klaar:
Levering van het wielsetje is wat vertaagd door de kerstdrukte bij de post. Als de juiste wielen eronder zitten kunnen ketting en kabels erop. (deze wielen zijn geleend van andere fiets)
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Zorg dan voor een wat langere ketting, want de achterderailleur steekt op deze foto wat te ver naar voren.... Inderdaad een veel te grote kettingkast, hij hangt niet gecentreerd voor de voorbladen (die ik eerlijk gezegd wel te klein vind).AndreM schreef:En daar is ie dan... Mijn 'nieuwe' Snel Safari:
Natuurlijk zijn er nog wel wat dingen die ik anders wil. (ik vind de kettingkast te groot en ik wil nog een ander zadel) Ook is de ketting versleten en zal de cassette dus ook wel vervangen moeten worden. Maar dat is het eigenlijk... Eerst maar eens een stukje fietsen...
Martin,Martin E. van Doornik schreef:Zorg dan voor een wat langere ketting, want de achterderailleur steekt op deze foto wat te ver naar voren....
.. de voorbladen (die ik eerlijk gezegd wel te klein vind).
Bij mijn fietsen zit '42 tanden' op het middelste van de drie voorbladen.... Op jouw foto zie ik wel twee bladen. Het grootste blad (48 of 52 bladen) van de drie wordt het meest gebruikt op vlak terrein. Dan maakt die '42' wel erg langzaam, zo denk ik.Leon schreef:Martin,Martin E. van Doornik schreef:Zorg dan voor een wat langere ketting, want de achterderailleur steekt op deze foto wat te ver naar voren....
.. de voorbladen (die ik eerlijk gezegd wel te klein vind).
De situatie op de foto is vrij normaal want de ketting ligt hier - foute combinatie, dat wel - over het grote voorblad en een van de grootste kransjes. Wel mag de ketting niet klem komen te zitten als je nu naar het grootste kransje zou schakelen, dat is een hard criterium.
Ik zie een standaard Deore cranckstel, daar is niks mis mee in dit segment fietsen. 42 of 44 tanden.
Achter zitten er kransjes op van waarschijnlijk 12, 13, 15 etc. Zo langzaam is dat dan niet, ook mede gezien het doel van de fiets: met tassen en met veel versnellingen voor bergen.Martin E. van Doornik schreef:Bij mijn fietsen zit '42 tanden' op het middelste van de drie voorbladen.... Op jouw foto zie ik wel twee bladen. Het grootste blad (48 of 52 bladen) van de drie wordt het meest gebruikt op vlak terrein. Dan maakt die '42' wel erg langzaam, zo denk ik.
Ik heb de indruk dat de kleine kransjes (de mijne is minimaal 14 tanden) meer tanddruk te verwerken hebben en ook dat de verdeling van de schakels over de gegrepen tanden vrij kort is, met meer slijtage als gevolg.Leon schreef:Achter zitten er kransjes op van waarschijnlijk 12, 13, 15 etc. Zo langzaam is dat dan niet, ook mede gezien het doel van de fiets: met tassen en met veel versnellingen voor bergen.Martin E. van Doornik schreef:Bij mijn fietsen zit '42 tanden' op het middelste van de drie voorbladen.... Op jouw foto zie ik wel twee bladen. Het grootste blad (48 of 52 bladen) van de drie wordt het meest gebruikt op vlak terrein. Dan maakt die '42' wel erg langzaam, zo denk ik.
Tjonge, dat is pas techniek! Onlangs heb ik de molen die bij mij tegenover staat uitgebreid mogen bewonderen. Wat een vernuft in zo'n meer dan honderd jaar oude molen!Martin E. van Doornik schreef:
Mijn molen is wel in 2010 nieuw gebouwd, hoor! De vorige was in 2000 afgebrand.... Er zijn veel meer oude molens in ons land, neem nou de molen van Zeddam (Gld), die is al gebouwd in 1440 en draait nog steeds!AndreM schreef:Wat een vernuft in zo'n meer dan honderd jaar oude molen!
Grotere tandwielen hebben minder bodemvrijheid, wat bij MTB's grote gevolgen kan hebben.Martin E. van Doornik schreef:Ik heb de indruk dat de kleine kransjes (de mijne is minimaal 14 tanden) meer tanddruk te verwerken hebben en ook dat de verdeling van de schakels over de gegrepen tanden vrij kort is, met meer slijtage als gevolg.Leon schreef:Achter zitten er kransjes op van waarschijnlijk 12, 13, 15 etc. Zo langzaam is dat dan niet, ook mede gezien het doel van de fiets: met tassen en met veel versnellingen voor bergen.Martin E. van Doornik schreef:Bij mijn fietsen zit '42 tanden' op het middelste van de drie voorbladen.... Op jouw foto zie ik wel twee bladen. Het grootste blad (48 of 52 bladen) van de drie wordt het meest gebruikt op vlak terrein. Dan maakt die '42' wel erg langzaam, zo denk ik.