DeFietsreiziger schreef:Martin, goed initiatief! Alleen zal de nieuwe nooit meer de oude zijn natuurlijk.
Daar ben ik ook blij mee. De "Moulin de Mon Bijou", zoals de Givetse molen heet, is gebouwd in 1825 maar reeds vóór 1912 van wieken ontdaan. Ik heb in 1995 de gehele molen onderzocht en opgemeten. Werkelijk alles is onderzocht: soort en formaat bakstenen, breedte en totale hoogte, formaat houten balken, ramen en deuren, beschrijving van de vloeren, de vorm van de kap etc. etc. En de spanwijdte van de wieken heb ik ook goed berekend: 22,60 meter.
Niet zonder gevaar, want de binnenkant van het 1,17 meter dikke muurwerk (!) was zo erg vergaan dat enkele bakstenen bij mijn aanwezigheid naar beneden vielen. De molendeur was niet eens op slot, hij kon zó open, en er was een kindervakantieoord in een kasteel vlakbij de molen! Ik heb mijn onderzoekrapport aan de voorzitter van de Franse molenvereniging ARAM, die ook heel goed Nederlands kent, opgestuurd. Zo is min of meer het balletje aan het rollen gebracht. Voor de kinderen van Givet is een knip- en plak-bouwplaat in full colour van de molen in omloop gebracht (en die heb ik ook), compleet met zogenaamde Berton-wieken erop. Maar door de crisis is het geld voor de wieken nu op!
Jammer, want deze molen is een zogenaamde kettingkruier, daar zijn er maar drie van in héél Frankrijk!
Hieronder twee door mij genomen foto's van de molen: links 14 juli 1971 en rechts 18 juli 1995, met mijn fiets ervoor.