Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 102 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34415 berichten
cornelese schreef:
DeFietsreiziger schreef:Doe effe een wilde gok, ben nog nooit in Wales geweest. Mt Snowdon?
Nee, ander land en de berg is een stukje hoger.
Gaustatoppen (1883 m) in Noorwegen?
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Nu we het nog steeds over torens hebben: Mijn vader was ook wereldfietser. De linker foto maakte hij op 18 augustus 1954. De rechter foto maakte ik (ook op de fiets) op 10 mei 1974. Maar waar?
Sint-Pietersdom van Worms :wink:
Michael, je hebt juist opgelost! De Sankt Petersdom van Worms. Ik overnachtte in de jeugdherberg pal tegenover de Dom. De bouwstijl vind ik bijzonder, kenmerkend voor de Midden-Rijnstreek. Die vind je terug in de Prins Valliant-stripverhalen.
Even een heel gemakkelijke!
In welke plaats staat dit beschilderde huis en hoe heet het?
Het land is Zwitserland

Afbeelding
Michael W schreef:Even een heel gemakkelijke!
In welke plaats staat dit beschilderde huis en hoe heet het?
Het land is Zwitserland
Zal Stein am Rhein vast niet zijn, die hebben wij al pas gehad. Dergelijke beschilderde huizen vind je overal in Zwitserland. Ook in Filisur (Graubünden) gezien. Maar geen idee. Misschien in het Italiaans gesproken zuiden, gezien de opschriften op het huis links. Hoezo gemakkelijk?
Makkelijk om te googlen Martin. Zie
hier :wink:
keesswart schreef:Makkelijk om te googlen Martin. Zie
hier :wink:
Haus Clagluena in Ardez in de Unterengadin ja :wink:
Gaustatoppen hardangervidda? (Noorwegen)

Oeps niet gezien dat het al op de volgende pagina stond.
Laat ik het wat moeilijker maken :wink:
Afbeelding
De tovenaar schreef:Laat ik het wat moeilijker maken :wink:
Radio Kootwijk :wink:

Afbeelding
keesswart schreef:Makkelijk om te googlen Martin. Zie
hier :wink:
Met welk woord had ik kunnen googlen?

Nu even terugkomend op het vroeger voorkomen van de Nederlandse taal in het Duitse Ostfriesland (foto Alte Leuchtturm in Borkum). Ik heb vanmorgen wat boeken thuis geraadpleegd en daarin vond ik opschriften op de Neue Kirche van Emden: "Anno 1648 den 13 April starf de erentveste Martinus Faber, Ratsheer ende Ingenieur deser Stad als ock Architecht van dese Kerck sines older int 62 Jaer Vorwachter mit alle gelovigen sein frolike uperstandum am Jongste Dage".
Dit is eerder Nederlands dan Duits. Gedurende de Spaanse bezetting in de 16e eeuw waren veel geloofsvluchtelingen uit Groningen, Friesland, Holland, Brabant en ja zelfs Vlaanderen naar Ostfriesland getrokken, om onder het juk van Alva te ontkomen. Onder hen veel Hugenoten. Martinus Faber heeft bij de bouw van de Neue Kirche de Amsterdamse Noorderkerk als voorbeeld gebruikt, al is de vierde arm van het Griekse kruis (op de plattegrond) nooit verder gekomen dan een risaliet. De Amsterdamse wolfsdaken in de kopgevels werden tuitgevels in Emden. En in stad Groningen staat de Nieuwe Kerk, ook gebouwd naar voorbeeld van de Noorderkerk van Amsterdam. Heerenveen heeft ook een dergelijke kerk gehad, maar is in de jaren zestig wegens bouwvalligheid gesloopt. Google deze kerken maar eens.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Friesland
Martin E. van Doornik schreef:
keesswart schreef:Makkelijk om te googlen Martin. Zie
hier :wink:
Met welk woord had ik kunnen googlen?
Adam en Eva Zwitserland bijv.
Martin E. van Doornik schreef:
keesswart schreef:Makkelijk om te googlen Martin. Zie
hier :wink:
Met welk woord had ik kunnen googlen?

Nu even terugkomend op het vroeger voorkomen van de Nederlandse taal in het Duitse Ostfriesland (foto Alte Leuchtturm in Borkum). Ik heb vanmorgen wat boeken thuis geraadpleegd en daarin vond ik opschriften op de Neue Kirche van Emden: "Anno 1648 den 13 April starf de erentveste Martinus Faber, Ratsheer ende Ingenieur deser Stad als ock Architecht van dese Kerck sines older int 62 Jaer Vorwachter mit alle gelovigen sein frolike uperstandum am Jongste Dage".
Dit is eerder Nederlands dan Duits. Gedurende de Spaanse bezetting in de 16e eeuw waren veel geloofsvluchtelingen uit Groningen, Friesland, Holland, Brabant en ja zelfs Vlaanderen naar Ostfriesland getrokken, om onder het juk van Alva te ontkomen. Onder hen veel Hugenoten. Martinus Faber heeft bij de bouw van de Neue Kirche de Amsterdamse Noorderkerk als voorbeeld gebruikt, al is de vierde arm van het Griekse kruis (op de plattegrond) nooit verder gekomen dan een risaliet. De Amsterdamse wolfsdaken in de kopgevels werden tuitgevels in Emden. En in stad Groningen staat de Nieuwe Kerk, ook gebouwd naar voorbeeld van de Noorderkerk van Amsterdam. Heerenveen heeft ook een dergelijke kerk gehad, maar is in de jaren zestig wegens bouwvalligheid gesloopt. Google deze kerken maar eens.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Friesland
Martin, dit is wel zeer interessant. Leuk om hier eens langs te gaan fietsen.

Rutger
Michael W schreef:
De tovenaar schreef:Laat ik het wat moeilijker maken :wink:
Radio Kootwijk :wink:

Afbeelding
Bovenaan de achterzijde van Zendgebouw A om precies te zijn. Prachtig monumentaal gebouw in een schitterend landschap overigens.
Michael W schreef:Gaustatoppen (1883 m) in Noorwegen?
Inderdaad, was trouwens leuke fietsroute die weg op de voorgrond. Met de kabelbaan omhoog en dan een rondje over de Hardanger.
Afbeelding

Hier een foto van mijn eerste fietsvakantie. Van de analoge plaat even een digitale foto genomen.
Het is ook mijn geboortestad. Waar is dit?
Een grote kerk aan een rivier met getijden. Zit ik er ver naast als het in Engeland is?
Zoek de 10 verschillen: Boston in Engeland :wink:

Afbeelding
Goed Kees.

Hoe ben je er achter gekomen, vraag ik me af?
DeFietsreiziger schreef: Hier een foto van mijn eerste fietsvakantie. Van de analoge plaat even een digitale foto genomen.
Het is ook mijn geboortestad. Waar is dit?
Dit is the Boston Stump. Daar ben ik een paar keer langs gefietst. Hoogte 100 meter. Daar heb ik geen foto van gemaakt, wel van de korenmolen Maud Foster met vijf wieken. Er bestaat aan de overkant van de grote vijver ook een andere Boston, waar ik eveneens enkele malen met de fiets ben geweest.
Hieronder een foto uit 1973 van mijn fiets in Boston, Massachusetts. Heel herkenbaar Amerikaans. Als je op Google Maps het oranje mannetje naar de hoek van Dix Street en Dorchester Ave in Boston sleept, staan het One Way-bord en het huis op de achtergrond er nog steeds. Het kerkachtige gebouw links op de hoek was de jeugdherberg, een overnachting met ontbijt kostte toen 1,50 dollar! Lang geleden, maar ik denk er nog vaak aan. Ik was toen amper 22 jaar en dit was al mijn tweede fietsvakantie in Amerika.

Afbeelding
DeFietsreiziger schreef:Goed Kees.

Hoe ben je er achter gekomen, vraag ik me af?
Combinatie van geografisch inzicht en geluk hebben Leo.
Op jouw foto is de rivier half droogevallen, dat wijst op de nabijheid van zee met getijden. Verder heeft de toren een Britse uitstraling. Ik wist dat The Wash, een baai aan de Engelse oostkust, een flink tijverschil heeft. Daar ben ik gaan zoeken m.b.v. Google Earth. En ik had geluk dat onze toren- en molenexpert Martin even niet achter de pc zat :)

In april 1984 ben ik trouwens door Boston gefietst. Het enige dat ik me van deze stad herinner, is dat ik op een bankje in een park aan de praat raakte met een gepensioneerde bakker, die me uitnodigde om bij hem thuis koffie te komen drinken. Daar was ik best blij mee, want het was die dag berekoud ('s ochtends lag er nog een dikke laag rijp op mijn tent) en even opwarmen in een pub deed ik niet zo gauw omdat ik niet meer dan tien gulden per dag uit kon geven. Bij mijn vertrek kreeg ik nog een trommel met koekjes mee!