Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
joukon schreef:
wo 09 dec, 2020 12:11
Fijnstof kan zich ook door de lucht verplaatsen.
Euh, hoe anders? Ja neergeslagen, maar dan is het een onbestaand probleem, tenzij het weer opwaait.
Leon schreef:
wo 09 dec, 2020 12:45
joukon schreef:
wo 09 dec, 2020 12:11
Fijnstof kan zich ook door de lucht verplaatsen.
Euh, hoe anders? Ja neergeslagen, maar dan is het een onbestaand probleem, tenzij het weer opwaait.
Je kunt iemand op een zinnetje pakken, maar het gaat om het hele betoog.

Ik bewonder joukon als hij schrijft dat hij daadwerkelijk actie onderneemt. Dus meer doen dan klagen (TS), iets vinden (bijv. ik), kennis etaleren, stoken of eigen gedrag aanpassen. Hij gaat een stap verder.
Leon schreef:
wo 09 dec, 2020 12:45
joukon schreef:
wo 09 dec, 2020 12:11
Fijnstof kan zich ook door de lucht verplaatsen.
Euh, hoe anders? Ja neergeslagen, maar dan is het een onbestaand probleem, tenzij het weer opwaait.
Eigenlijk had ik moeten schrijven; fijnstof verplaatst zich door de lucht die wij inademen :roll: .

Fijnstof slaat niet gelijk tegen de grond zoals ik sommige boeren tijdens een demonstratie voor het provinciehuis van Arnhem hoorde zeggen tegen een journalist. Een andere boer beweerde weer dat fijnstof allemaal vanuit buitenland hier naartoe komt waaien. Interessant al die meningen te horen zonder gelijk een discussie te moeten beginnen. Een dialoog help je er in elk geval mee om zeep.
Oeps, fingertrouble. Sorry.
joukon schreef:
wo 09 dec, 2020 10:31
Circa 1 miljoen Nederlanders van de 17 miljoen hebben luchtwegklachten. Velen hiervan hebben ernstige stress gerelateerde klachten t.g.v. de luchtvaart. Daar zit een economische schadepost aan vast. Een schadepost die vooral gevoeld wordt aan de onderkant van de Nederlandse samenleving in bijvoorbeeld omhoog schietende zorgkosten. In tekorten aan woningen. Nu al 1 miljoen tekort. Hoeveel schadepost wil je blijven negeren?
Er rijden in NL bijna 9 miljoen personenauto's, zo'n miljoen bestelauto’s en 150.000 zware vrachtvoertuigen, waarvan heel wat diesels. Zij veroorzaken geluidsoverlast en fijnstof door heel het land (laat ik de gevaren en ongelukken nog even achterwege als nadeel).
Nog tientallen procenten van onze elektriciteit wekken we op door de verbranding van steenkool(!), en net over de grens in DLD zelfs door de verbranding van bruinkool(!!!).
Er zijn woningen tekort, door het hele land, maar niemand wil nieuwe wijken hebben in zijn buitengebieden of opengevallen stukken land. Men voert daar dan vaak actie tegen.

Maar joukon koppelt dat allemaal aan de luchtvaart. En dat klopt dus niet.
We hebben een probleem: we willen teveel met zijn allen en waarschijnlijk zijn we ook met teveel (maar dat schijn je dan weer niet te mogen zeggen). Een complex en veelomvattend probleem, waar Europese vliegbewegingen maar een klein onderdeel van vormen.

Zullen we om te beginnen eens stoppen met bestellen via internet van allerlei zaken, en vooral van lekker goedkoop spul uit China, om al dat vlieg- en wegverkeer in te dammen en alleen nog spullen kopen die we ergens zelf op onze fiets kunnen halen?
alleen nog spullen kopen die we ergens zelf op onze fiets kunnen halen
En hoe denk jij dat die spullen daar komen? Ik laat mijn online bestelde spullen tegenwoordig meestal bij een afhaalpunt bezorgen, waar ik het dan weer met de fiets ophaal.
Moet ik het voor je uitkauwen Bert?
Een winkel, of idd een afhaalpunt, wordt natuurlijk veel efficiënter bevoorraad, dan een enkel persoon/huishouden. Hoeveel busjes er tegenwoordig dan ook door mijn straat heen rijden voor één klein pakje of zo.
En je kunt er ook voor kiezen veel 'troep' niet te kopen. Vroeger, zonder internet, kon je niet zo makkelijk aan allerlei producten komen; heb je die nu ineens nodig?

Maar daar ga je al. Elk voorstel om te minderen is een inperking van de vrijheid van anderen.
Minderen is niet zo erg, en voorstellen daartoe zijn prima, maar het is de mens eigen om zaken die een ander kan minderen hoger aan te slaan dan zaken die iemand zelf kan minderen.
Flix schreef:
wo 09 dec, 2020 14:51
Elk voorstel om te minderen is een inperking van de vrijheid van anderen.
Ja, en?
Elk voorstel over wat dan ook dat in de politiek besproken wordt heeft bij implementatie invloed op de vrijheid van ons allemaal of van bepaalde groepen; beperkend of verruimend.
Vroeger, zonder internet, kon je niet zo makkelijk aan allerlei producten komen; heb je die nu ineens nodig?
Dan moet je zeggen: alleen spullen kopen die je nodig hebt. Als mijn vrouw gaat winkelen doet ze meer inpuls-aankopen, als wanneer ik op internet zoek naar een specifiek artikel. Ik vind het erg fijn dat ik op het www meer keus heb als in de meeste winkels, hierdoor koop ik minder spullen waar ik net niet blij van word.
Bert van Sprang schreef:
wo 09 dec, 2020 15:53
Vroeger, zonder internet, kon je niet zo makkelijk aan allerlei producten komen; heb je die nu ineens nodig?
Dan moet je zeggen: alleen spullen kopen die je nodig hebt. Als mijn vrouw gaat winkelen doet ze meer inpuls-aankopen, als wanneer ik op internet zoek naar een specifiek artikel. Ik vind het erg fijn dat ik op het www meer keus heb als in de meeste winkels, hierdoor koop ik minder spullen waar ik net niet blij van word.
dat is het verschil tussen man en vrouw, niet tussen winkel en internet :D
Micky schreef:
wo 09 dec, 2020 15:51
https://www.greenpeace.org/nl/klimaatve ... vervuilen/ waar we al bang voor waren.
Hoewel dit ook een actie van Greenpeace is, is dit is niet het onderwerp van dit draadje.
Marjan schreef:
wo 09 dec, 2020 16:05
dat is het verschil tussen man en vrouw, niet tussen winkel en internet :D
Bedoel je dat het met Bert waarschijnlijk ongezellig funshoppen is? :lol:

Flix schreef:
wo 09 dec, 2020 14:43
We hebben een probleem: we willen teveel met zijn allen en waarschijnlijk zijn we ook met teveel (maar dat schijn je dan weer niet te mogen zeggen). Een complex en veelomvattend probleem, waar Europese vliegbewegingen maar een klein onderdeel van vormen.

Zullen we om te beginnen eens stoppen met bestellen via internet van allerlei zaken, en vooral van lekker goedkoop spul uit China, om al dat vlieg- en wegverkeer in te dammen en alleen nog spullen kopen die we ergens zelf op onze fiets kunnen halen?
Als jij ons even voorrekent dat internetshoppen schadelijker is dan de luchtvaart dan wil ik misschien in die redenering meegaan. Ik ben erg benieuwd.

Wat mij wel duidelijk is, is dat het aanpakken van het een geen excuus is om het aanpakken van het ander na te laten. Dus dat soort aansporingen zijn overbodig.
Ik heb eens een overzicht gezien van alle grote maatregelen die voor CO2 op stapel staan. Daar viel vast het een op ander op af te dingen maar het waren enkele tientallen maatregelen die allemaal dezelfde grootte-orde hadden. Voornaamste conclusie was dat het allemaal opgeteld nog steeds twijfelachtig is of het genoeg is.
Leon schreef:
wo 09 dec, 2020 16:08
Als jij ons even voorrekent dat internetshoppen schadelijker is dan de luchtvaart dan wil ik misschien in die redenering meegaan.
Het ís luchtvaart; veel van het genoemde 'internetshoppen' vliegt over jouw huis in de nadering naar Luik. Of landt op SPL, of zo. En de productie van troep geeft -in China- ook veel troep.
Flix schreef:
wo 09 dec, 2020 16:29
Leon schreef:
wo 09 dec, 2020 16:08
Als jij ons even voorrekent dat internetshoppen schadelijker is dan de luchtvaart dan wil ik misschien in die redenering meegaan.
Het ís luchtvaart; veel van het genoemde 'internetshoppen' vliegt over jouw huis in de nadering naar Luik. Of landt op SPL, of zo. En de productie van troep geeft -in China- ook veel troep.
Neemt niet weg dat je een evident onmogelijke rekensom zou moeten maken voordat je stellige prioriteitsvoorstellen doet, vinnikdan.

BTW Ik hoop bij god niet dat er vandaag een vliegtuig luchthaven Luik wil naderen over ons huis, want als er dan net een vliegtuig nadert dat op MAA wil landen of daar start ben ik de pineut als het effe tegenzit.
willem.m schreef:
wo 09 dec, 2020 13:10
Ik bewonder joukon als hij schrijft dat hij daadwerkelijk actie onderneemt. Dus meer doen dan klagen (TS), iets vinden (bijv. ik), kennis etaleren, stoken of eigen gedrag aanpassen. Hij gaat een stap verder.
Naast activisten heb je klagers nodig om een discussie op gang te brengen (kijk maar hoe dit draadje begonnen is ;-)), nerds die 'alternatieve feiten' door kunnen prikken en toeschouwers die door zo'n discussie na gaan denken over hun eigen gedrag.

Activist zijn is een vak apart. Lang niet iedereen is hiervoor in de wieg gelegd. De documentaire 'Oproerkraaiers' van Sunny Bergman laat dat goed zien (zie hier).
Activist is voor veel mensen ook een vies woord (zie hier). Sommige activisten, zoals veel boerenactivisten, ontkennen zelfs dat ze activist zijn.

Het Parool laat in een hilarisch filmpje zien hoe verschillend mensen reageren op vergelijkbare vragen over boerenprotesten en klimaatdemonstranten (zie hier).
Flix schreef:
wo 09 dec, 2020 14:43

Maar joukon koppelt dat allemaal aan de luchtvaart. En dat klopt dus niet.
We hebben een probleem: we willen teveel met zijn allen en waarschijnlijk zijn we ook met teveel (maar dat schijn je dan weer niet te mogen zeggen). Een complex en veelomvattend probleem, waar Europese vliegbewegingen maar een klein onderdeel van vormen.

Zullen we om te beginnen eens stoppen met bestellen via internet van allerlei zaken, en vooral van lekker goedkoop spul uit China, om al dat vlieg- en wegverkeer in te dammen en alleen nog spullen kopen die we ergens zelf op onze fiets kunnen halen?
Je generaliseert. En koppelt geheel ten onrechte je eigen smaak vast aan dat van anderen met "we" woordkeuze. Je gebruikt containerbegrippen zoals "complex en veelomvattend probleem".
Je maakt ook een bepaald specifieke situatie van vliegverkeer Schiphol Airport tot een soort van Europese proportie terwijl het om een lokaal en nationaal probleem gaat. Je koppelt allerhande landen (Europa) aan Schiphol Airport.
Je haalt er zelfs China bij met goedkope internetaankopen.
Grosso modo liggen de havens van Antwerpen, Rotterdam, Bremen en Hamburg de container terminals 'vol' met container opslag waarvan velen aangevoerd met containerschepen uit China. De files vrachtwagens met containers vol goederen op de autowegen komen vooral uit havengebieden vandaan en in veel mindere mate vanuit luchthavens.
Luchthaven Schiphol Airport betreft vooral de passagiers op relatief korte afstanden.
Je hebt gelijk, ik zie het niet goed, en mijn generalisatie dat 'minderen' in allerlei zaken een goed idee zou zijn, mag van tafel.

Gelukkig gaan joukon c.s. en Greenpeace alle problemen, dwz 'de korte vluchten' die blijkbaar het verschil gaan maken, oplossen.
Ik ga het ff aankijken de komende maanden hoe jullie dat gaan doen. Succes.
Wat zal de wereld mooi worden.
Flix schreef:
wo 09 dec, 2020 14:51
Moet ik het voor je uitkauwen Bert?
Een winkel, of idd een afhaalpunt, wordt natuurlijk veel efficiënter bevoorraad, dan een enkel persoon/huishouden. Hoeveel busjes er tegenwoordig dan ook door mijn straat heen rijden voor één klein pakje of zo.
En je kunt er ook voor kiezen veel 'troep' niet te kopen. Vroeger, zonder internet, kon je niet zo makkelijk aan allerlei producten komen; heb je die nu ineens nodig?

Maar daar ga je al. Elk voorstel om te minderen is een inperking van de vrijheid van anderen.
Andersom beredeneerd kon je vroeger veel artikelen direct in de omgeving kopen, aar dat nu neit meer mogelijk is omdat fysieke winkels niet meer levensvatbaar bleken...

Voorbeeld: mijn biologische artikelen komen via internet naar een afhaalpunt, waar ik ze oppik. Als ik ze in een winkel zou moeten halen, moet ik of naar diverse supermarkten met beperkt aanbod, en die zitten op 1-7 km afstand, of meer dan 15 km naar een biologische winkel met breed aanbod.
Polling schreef:
do 10 dec, 2020 12:35
Andersom beredeneerd kon je vroeger veel artikelen direct in de omgeving kopen, aar dat nu neit meer mogelijk is omdat fysieke winkels niet meer levensvatbaar bleken...
Er zijn nog een paar effecten. De keuze in fietsen en in onderdelen is nu enorm veel groter dan 30 jaar geleden, maar de omzet in aantallen is minder hard gegroeid. Dat betekent dat elke fietsenmaker minder keuze in voorraad kan houden wat weer betekent dat zodra je iets zoekt wat ook maar iets anders is je bot vangt.
Je zou denken dat er daardoor minder fietsenmakers komen zodat de resterende fietsmakers een grotere zaak kunnen hebben en dus meer keuze en voorraad maar dat is niet zo. Bij mij in de stad zijn nog steeds een boel kleine fietsenmakers en geen grote. Ze hebben vrijwel allemaal hetzelfde standaardpakket aan onderdelen, waar naar mijn bescheiden mening, veel in zit waar betere opties voor zijn.
Bestellen bij een fietsenmaker is op de lange duur geen optie, al was het maar omdat in mijn bijzijn nog nooit een fietsenmaker blij is geworden als ik weer eens wat bestelde wat hij niet in de winkel had.

Dus voor mij leve internet! Ik zou het wél waarderen als er een optie zou komen om pakketjes trager dan met absurde spoed geleverd te krijgen of als men het zo zou regelen dat alle pakketten (in de hele straat?) maar één keer per week gebracht zouden worden, tenzij met forse bijbetaling.