Als de ''zijweg' een uitrit betreft is de situatie juridisch duidelijk en heeft het overige verkeer (dus ook de fietsers) op de openbare weg voorrang.m_nu schreef:
Vraagje aan de specialisten
ik fiets vanuit mijn standpunt rechtdoor, wie heeft er voorrang: ik op het fietspad of de wagen die langs rechts de straat uitkomt?
Dat er een bord D7 (fietspad) na de zijweg staat is enkel logisch als het een echte zijstraat betreft en geen uitrit. Maar als ik een euro krijg voor elk onlogisch verkeersbord dat in in België tegen kom (ik durf mezelf op dat gebied als specialist te bestempelen), dan zou ik een mooi centje bij verdienen. Het bord D7 voor de zijstraat is sowieso onlogisch.
Als het een zijstraat betreft (en dat vermoed ik) en de weg waarop men zich bevindt is geen voorrangsweg (dus geen bord B9 of B15) dan gaat voorrang van rechts van toepassing zijn. Persoonlijk vind ik voorrang van recht nooit logisch op een T-kruispunt maar het komt in België zeer vaak voor. (En vaak gebruikt de overheid verkeersveiligheid als drogreden om die keuze te verdedigen.)
Op een doorgetrokken fietspad hebben fietsers overigens altijd voorrang. Als het fietspad is aangeduid met twee evenwijdig lopende onderbroken lijnen is de situatie duidelijk.* Als het fietspad is aangeduid met een bord D7 of D9 maar verhoogd doorloopt aan het kruispunt dan krijgt men een situatie die juridisch onduidelijk is (maar vaak voorkomt in België). In dit geval is het voor mij duidelijk dat het fietspad echter niet doorloopt over het kruispunt. Dus ook voor de fietsers is gewoon voorrang van rechts van toepassing.
Renaat
P.S.: Door domme combinaties van doorgetrokken fietspaden op niet voorrangswegen komen dus regelmatig situaties voor dat voor de auto's voorrang van rechts van toepassing is maar fietsers die dezelfde weg in dezelfde richting volgen voorrang hebben t.o.v. het uit de zijstraat komende verkeer.