Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
m_nu schreef:Afbeelding

Vraagje aan de specialisten :-)
ik fiets vanuit mijn standpunt rechtdoor, wie heeft er voorrang: ik op het fietspad of de wagen die langs rechts de straat uitkomt?
Als de ''zijweg' een uitrit betreft is de situatie juridisch duidelijk en heeft het overige verkeer (dus ook de fietsers) op de openbare weg voorrang.

Dat er een bord D7 (fietspad) na de zijweg staat is enkel logisch als het een echte zijstraat betreft en geen uitrit. Maar als ik een euro krijg voor elk onlogisch verkeersbord dat in in België tegen kom (ik durf mezelf op dat gebied als specialist te bestempelen), dan zou ik een mooi centje bij verdienen. Het bord D7 voor de zijstraat is sowieso onlogisch.

Als het een zijstraat betreft (en dat vermoed ik) en de weg waarop men zich bevindt is geen voorrangsweg (dus geen bord B9 of B15) dan gaat voorrang van rechts van toepassing zijn. Persoonlijk vind ik voorrang van recht nooit logisch op een T-kruispunt maar het komt in België zeer vaak voor. (En vaak gebruikt de overheid verkeersveiligheid als drogreden om die keuze te verdedigen.)

Op een doorgetrokken fietspad hebben fietsers overigens altijd voorrang. Als het fietspad is aangeduid met twee evenwijdig lopende onderbroken lijnen is de situatie duidelijk.* Als het fietspad is aangeduid met een bord D7 of D9 maar verhoogd doorloopt aan het kruispunt dan krijgt men een situatie die juridisch onduidelijk is (maar vaak voorkomt in België). In dit geval is het voor mij duidelijk dat het fietspad echter niet doorloopt over het kruispunt. Dus ook voor de fietsers is gewoon voorrang van rechts van toepassing.

Renaat

P.S.: Door domme combinaties van doorgetrokken fietspaden op niet voorrangswegen komen dus regelmatig situaties voor dat voor de auto's voorrang van rechts van toepassing is maar fietsers die dezelfde weg in dezelfde richting volgen voorrang hebben t.o.v. het uit de zijstraat komende verkeer.
Martin E. van Doornik schreef: Het is duidelijk een openbare zijweg en geen uitrit, anders zouden daar geen blauwe fietsborden staan. Ik zie ook niet zulke borden bij iedere garage-uitrit of van bedrijven, supermarkten etc. staan.
Hier een voorbeeld van een openbare zijweg (ik heb Turnhout zomaar uitgekozen, omdat m_nu een foto heeft gemaakt van een makkelijk herkenbare Belgisch fietsverkeersbord): https://www.google.nl/maps/@51.3126577, ... 312!8i6656

En hier bij bedrijven geen fietsborden: https://www.google.nl/maps/@51.3137338, ... 312!8i6656
Op zich heb je gelijk, maar je gaat voorbij aan het gegeven dat Belgische weggebruikers veelvuldig in de fout gaan bij het plaatsen van verkeersborden. Het zal van de interpretatie van de rechter afhangen of in het geval van een met voorrang gerelateerd ongeval de uitleg dat de aanwezigheid van een bord D7 na en kruispunt gebruikt mag worden om een bepaald gedrag te stellen aan een zijstraat.

Overigens is de eerste foto een foto van een situatie die zowel juridisch als wat leesbaarheid betreft goed in orde is. (Niet wat comfort betreft, maar dat ter zijde.)

Renaat
Revanho schreef:Op zich heb je gelijk, maar je gaat voorbij aan het gegeven dat Belgische weggebruikers veelvuldig in de fout gaan bij het plaatsen van verkeersborden.
Ik hoop dat je hier wegbeheerders bedoelt in plaats van weggebruikers. Indien niet, dan verklaart dit veel over het verkeer België ... :D

Maar in Nederland kunnen we er ook wat van.
Probeer aan de hand van deze foto maar eens uit te leggen wat het verschil is tussen een fietspad en een -strook en of een auto een weg in mag waar een bord "fietspad" langs staat en waarom wel of niet...
(Gronsveld, Kampweg, pas weer nieuw gemaakt aan de hand van de laatste inzichten van de ambtenaren van de gemeente Eijsden-Margraten)
Afbeelding
Leon schreef:
Revanho schreef:Op zich heb je gelijk, maar je gaat voorbij aan het gegeven dat Belgische weggebruikers veelvuldig in de fout gaan bij het plaatsen van verkeersborden.
Ik hoop dat je hier wegbeheerders bedoelt in plaats van weggebruikers. Indien niet, dan verklaart dit veel over het verkeer België ... :D
Oeps, en foutje verbeterd.
Niet dat de weggebruikers er zoveel van begrijpen. Maar ik vind het hallucinant hoe laks de overheden in België omgaan met de regels betreffende weginrichting die voor hen van toepassing zijn.

Renaat
Leon schreef: Maar in Nederland kunnen we er ook wat van.
Probeer aan de hand van deze foto maar eens uit te leggen wat het verschil is tussen een fietspad en een -strook en of een auto een weg in mag waar een bord "fietspad" langs staat en waarom wel of niet...
(Gronsveld, Kampweg, pas weer nieuw gemaakt aan de hand van de laatste inzichten van de ambtenaren van de gemeente Eijsden-Margraten)
Afbeelding
Ik ken de Nederlandse regels wat minder goed dan de Belgische (of ondertussen Vlaamse, de verkeersregels in Vlaanderen en Wallonië zijn niet meer 100% hetzelfde) maar ik zou denken dat het hier om een breed fietspad gaat waarop fietsstroken zijn aangelegd :) :wink:
Door domme combinaties van doorgetrokken fietspaden op niet voorrangswegen komen dus regelmatig situaties voor dat voor de auto's voorrang van rechts van toepassing is maar fietsers die dezelfde weg in dezelfde richting volgen voorrang hebben t.o.v. het uit de zijstraat komende verkeer.
Dat is inderdaad altijd heel creepy. Mijn advies is: ga er als fietser maar niet van uit dat je die voorrang krijgt. Een collega van mijn partner is op zulke plek aangereden door een bestuurder die zich van geen kwaad bewust was. Barst in haar bekken, gelukkig probleemloos geheeld.

Een pijnpunt voor mij persoonlijk is ook de zgn. "fietssuggestiestrook". Het lijkt soms op een fietspad - andere kleur wegdek etc. - maar het is geen fietspad. Is het de fietssuggestiestrook een Belgische uitvinding? Het kan haast niet anders, Magritte zou er een schilderij van gemaakt hebben: "Ceci n'est pas une piste cyclable".
Revanho schreef:
Leon schreef: Maar in Nederland kunnen we er ook wat van.
Probeer aan de hand van deze foto maar eens uit te leggen wat het verschil is tussen een fietspad en een -strook en of een auto een weg in mag waar een bord "fietspad" langs staat en waarom wel of niet...
(Gronsveld, Kampweg, pas weer nieuw gemaakt aan de hand van de laatste inzichten van de ambtenaren van de gemeente Eijsden-Margraten)
Afbeelding
Ik ken de Nederlandse regels wat minder goed dan de Belgische (of ondertussen Vlaamse, de verkeersregels in Vlaanderen en Wallonië zijn niet meer 100% hetzelfde) maar ik zou denken dat het hier om een breed fietspad gaat waarop fietsstroken zijn aangelegd :) :wink:
Een fietspad met zulk mooi strak asfalt waar je maximaal 50 km/h mag fietsen. :-)
P.s. on topic; ik ga morgenavond beginnen met een hernieuwde verkenning van het land van de bourgeois. Rapportage eerstens na het verlengde weekend.
Leon schreef:Probeer aan de hand van deze foto maar eens uit te leggen wat het verschil is tussen een fietspad en een -strook en of een auto een weg in mag waar een bord "fietspad" langs staat en waarom wel of niet...
(Gronsveld, Kampweg, pas weer nieuw gemaakt aan de hand van de laatste inzichten van de ambtenaren van de gemeente Eijsden-Margraten)
Afbeelding
Bedoel je misschien dat het blauwe fietsbord overbodig is vanwege het witte fietslogo op het rode asfalt? Wat dan als er sneeuw ligt? En deze weg maakt een lichte bocht: als je daar in een auto rijdt met een voorligger voor je, dan kun je het witte fietslogo niet opmerken. Daarom zijn ze allebei wel nodig.
Overigens ben ik van mening dat in rechtsrijdende landen best voorrang van links zou gelden omdat je als automobilist (en truckchauffeur) veel beter zicht hebt naar die kant, maar dit geheel terzijde.
Martin E. van Doornik schreef:
Leon schreef:Afbeelding
Bedoel je misschien dat het blauwe fietsbord overbodig is vanwege het witte fietslogo op het rode asfalt?
Het is overbodig, maar vervelender is dat bord auto's verbiedt daar te rijden. Ik denk niet dat ze dat bedoelen en niemand trekt zich er iets van aan.
Zo is het maar al te vaak: er staan zo veel borden fout geplaatst dat weggebruikers steeds meer moeite hebben om de borden die wel correct staan te begrijpen.
Hoewel België dan een gevaarlijk land mag zijn, ze hebben in Brussel wel een origineel idee om de veiligheid te verbeteren:

540 Brusselse fietsers "pingen" wanneer ze zich onveilig voelen

Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken.

Edit: Nog geen kwartier geplaatst en ik lees in Fietsverkeer 40 dat dit systeem ook al in Londen is uitgeprobeerd en daar heette het project ‘Beep the mayor’. Zo origineel is het dus niet.
daulagari schreef:Hoewel België dan een gevaarlijk land mag zijn, ze hebben in Brussel wel een origineel idee om de veiligheid te verbeteren:

540 Brusselse fietsers "pingen" wanneer ze zich onveilig voelen

Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken.

Edit: Nog geen kwartier geplaatst en ik lees in Fietsverkeer 40 dat dit systeem ook al in Londen is uitgeprobeerd en daar heette het project ‘Beep the mayor’. Zo origineel is het dus niet.
Lijkt me een goed idee, maar ik heb geen idee hoe de huidige fietssituatie daar in Brussel eruit ziet, want ik ben in april 1975 per fiets voor het laatst in Brussel geweest....
ter info:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180809_03656710

Vlaamse overheid gunt fietsers geen voorrang meer op kruispunten: “Dit is levensgevaarlijk”

MvG,

Piet
Vlaamse overheid gunt fietsers geen voorrang meer op kruispunten
Ik ken het kruispunt in het krantenartikel heel goed.
Op die plaats is deze maatregel totaal krankzinnig.
Hij is praktisch gewoon niet haalbaar. Er komen stromen fietsers voorbij. Je hebt er dagelijks een soort fietsfile. Er is gewoon niet genoeg plaats om al deze fietsers te laten wachten tot ze kunnen oversteken.
De foto is op dit kruispunt, hier nog met de haaientanden in de andere richting: https://goo.gl/maps/7cTesEu4v712
Dit is wel op meerdere vlakken een met veel fantasie vormgegeven kruispunt, wat nu dus nóg fantasievoller is.
Het is net als de Belgische huizen: er is er geen een hetzelfde maar er is er ook geen een herkenbaar.
Duidelijk geredeneerd vanuit de gedachte van de automobilist, en als je het om zou draaien, is het waarschijnlijk ook niet goed.
Wat ze daar in België blijkbaar niet begrijpen is dat als automobilisten overal voorrang moeten geven het voor iedereen een stuk duidelijker zou zijn. Wat dat betreft verschilt het niet zo veel van NL waar je binnen de benouwde kom op een rotonde voorrang hebt heb je dat een paar honderd meter buiten de kom als fietser opeens niet meer.
De commotie heeft gewerkt:

Vandaag om 10:24 | Bron: BELGA
Minister Weyts draait maatregel over voorrang fietsers terug: “Fietsers kunnen voorrang niet verliezen”

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts corrigeert zondagochtend de actie van het Agentschap Wegen en Verkeer over de voorrangsregel voor fietsers bij het kruisen van gewestwegen. Voor Weyts kan er geen sprake van zijn dat fietsers de voorrang die ze eerder hadden, zouden verliezen.

De minister keerde zaterdag terug uit vakantie. “Ik ben bij terugkomst uit vakantie zelf geschrokken van de interpretatie die men blijkbaar gegeven heeft aan het dienstorder van de leidend ambtenaar van AWV. Die kan voor mij niet door de beugel”, zegt hij.

etc.
Weer de provincie Vlaams Brabant. Die is inmiddels uigegroeid tot de slechtste Belgische provincie voor fietsers. De meeste Waalse provincies zijn Vlaams Brabant val voorbijgestreefd.
Weer de provincie Vlaams Brabant. Die is inmiddels uitgegroeid tot de slechtste Belgische provincie voor fietsers. De meeste Waalse provincies zijn Vlaams Brabant val voorbijgestreefd.
Dat is wat overdreven.
Het ging hier om een ingreep op het Vlaamse niveau, op wegen die niet onder de gemeentelijke bevoegdheid vallen. Hij zou dus ook gevolgen gehad hebben in de rest van Vlaanderen, niet alleen in Vlaams-Brabant.

Ik zie ook niet hoe Vlaams-Brabant de slechtste Belgische provincie voor fietser zou zijn. In het stuk dat ik goed ken, ten oosten van Brussel, Doet Men Zijn Best voor de fietser (hoewel er nog een gigantisch weg te gaan is, maar dat geldt in elke Vlaamse provincie waar ik ooit gefietst heb).

En dat de meeste Waalse provincies Vlaams-Brabant voorbijgestreefd zijn ... Mijn indruk is eerder dat ze twintig jaar achterlopen.

Nee, die ingreep van het Agentschap Wegen en Verkeer was gewoon een schoolvoorbeeld van administratieve waanzin. Hij hield geen enkele rekening met de concrete situatie ter plaatse.
Zo ontstond er op verschillende plaatsen in Leuven een situatie waarin een fietser bij groen licht driekwart van een kruispunt mag oversteken, maar op een minuscuul verkeerseiland moet wachten en voorrang verlenen aan dat laatste kwart.
Naast hem of haar ligt op die plaats een oversteekplaats voor voetgangers, die wél voorrang hebben. Maar hij of zij moet wachten ...

Gevaarlijke onzin.
Ik fiets veel door België, in zowel Wallonië als Vlaanderen. Eigenlijk heb ik alleen weinig zicht op Oost, West Vlaanderen en westelijk Henegouwen. Mijn rangschikking op basis van het fietsen in alle overige provincies is:

Luxemburg
Limburg
Antwerpen
Luik
Namen
beide provincies Brabant.

Met name het automobilistengedrag en de toestand van de doorgaande fietspaden telt daarbij zwaar. Vooral als het fietspad belabberd en verplicht is terwijl ernaast een perfecte weg ligt.