Ja, wat mij betreft zijn die er wel, met een paar kanttekeningen. Zo ben ik tegenwoordig behoorlijk content met een tweedehands Olympus XZ-1, vorig jaar gekocht voor ongeveer 200 euro, nadat ik jaren een dSLR heb meegesleept. Ik denk dat ie (in de opruiming) nu hier en daar wel nieuw voor 300eu te vinden moet zijn.
Waarom ik er blij mee ben?
-Het zoomlensje is relatief lichtsterk en heeft een (voor mij) bruikbaar bereik, en je kunt in sommige situaties nog redelijk met de scherptediepte spelen. (De XZ-1 en 2 doen dit met een kleinere sensor trouwens beter dan de Sony RX-100 doordat de lens lichtsterker is aan de tele-kant.) Dat hele scherptedieptegebeuren is ook een ingewikkeld verhaal: als je een dSLR met kitlens gewend bent zul je er amper op achteruit gaan, maar als je (zoals ik) een tas vol met 50/1.7's en 85/2's enzo mee had wordt het een ander verhaal.
-RAW foto's: nooit gedoe met de witbalans, meer mogelijkheden voor nabewerking.
-een eerlijke resolutie: 10MP geloof ik, dus niet te grote bestanden zonder extra detail.
De nadelen:
-Minder flexibel. Ik ben blij met dit zoombereik, maar dat zal niet voor iedereen gelden. Om te spelen met scherptediepte moet je soms echt zoeken.
-Minder dynamisch bereik, dus ofwel witte luchten of zwarte schaduwen op zonnige dagen. Dit valt in de praktijk trouwens redelijk mee, zeker als je een beetje nabewerking doet.
-(iets) minder detail (maargoed, ik vind een foto die niet overtuigt op lagere resolutie toch geen goede foto)
-geen zoeker (wel los te koop), minder directe bediening en dus wat meer 'afstand' tussen mij, het apparaat, en de foto.
Een paar voorbeelden van de mogelijkheden van deze camera:
P4060166 by
urje, on Flickr
Indicatie van minimale scherptediepte bij portretten. Waziger achtergrond kan alleen door dichterbij het subject te staan (dit was van een meter of 3 denk ik).
light by
urje, on Flickr
Een landschap op een mistige ochtend, dus dit was allemaal tamelijk grijs. Door het contrast flink op te schroeven krijg je dit, wat mij betreft zeer acceptabel kwa detail en ruis (met een rechtermuisklik op de foto op m'n flickrpagina kun je de originele grootte zien)
vistas by
urje, on Flickr
De wadden met veel licht. Genoeg detail in zowel wolken en helmgras, wat mij betreft, maar deze zou wel mooier worden met een grotere sensor, denk ik.
Wat betreft het kopen van het nieuwste van het nieuwste: tja. soms leveren nieuwe ontwikkelingen inderdaad betere camera's, die dan kleiner zijn, prettiger werken, of betere foto's maken. Vaak heeft het net zo veel te maken met marketing (zie de 20MP compactcamera's), en 8 jaar geleden maakte ik ook prima digitale foto's die ik muurbedekkend heb afgedrukt en waar ik nog steeds met plezier naar kijk.