Robertjan schreef: (1)Dus BioPace-achtige (=ovale) riemwielen zouden de slijtage en betrouwbaarheid moeten verminderen? (2)Zouden hierdoor ook de problemen met steentjes en sneeuw verminderd worden?
(2)Kettingkast. Idd zo'n bijna 19e eeuwse oma fietskettingkast ziet er niet uit. Waarom maakt niemand een stoere carbon/kevlar/titanium/ hightech/Rocket Science, helemaal anno hedo 21e eeuw, kettingkast. Te kwetsbaar ? ben je gek, gewoon stevig uitvoeren. Er zijn zelfs MTB's met dunne aero spaken; CX-Ray. En zo kwetsbaar als spaken zijn kan het haast niet worden dus waar hebben we het over. Kwetsbaar; wel eens opgevallen dat auto's tegenwoordig geen bumpers meer hebben maar stukken gelakt plastic.
(1)Biopace was een vergissing van Shimano, zoals Shimano wel vaker (zelfs absurde) vergissingen maakt. Bijvoorbeeld de treurige DuraAce naven van
na de 7700 serie of de volstrekt idiote vaatdoekslappe racewielen met de spaken in de flanken van de velg gestoken. En laten we maar niet over de trapassen van
na 'vierkant' hebben; absolute waanzin.
De Q-ring (1 van de vele versies van ovale kettingringen), ongeveer 90 graden anders dan BioPace, een resultaat van de Fa.Rotor, valt serieus te nemen om diverse theorie/praktijk redenen. Uit eigen ervaring, en die van andere mensen, lijkt het er sterk op dat hij niet prettig werkt op hoge rpm's, boven de 90 ofzo. Maar verder wordt het trappen er natuurlijker/smoother van. En grofweg van vermoedelijk verwaarloosbaar tot een paar procent traprendement-winst. Gewoon smaakkwestie mag je ook zeggen.
Afgaande op deze info en recente ontwikkelingen in het autovak geeft op zn minst het vermoeden 'dat ovale aandrijving ' voordelen heeft. Mind you, in het autovak is geen ruimte voor flauwekulletjes. De liefhebbers kunnen e.e.a. nog eens bestuderen:
http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 006-12.htm
Kortom: Ovale aandrijving (volgens Q-ring) + kettingkast, why not.
Maarja
het voordeel van de riem ?