Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstassen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietstassen

Yohta schreef:Hi U 'll
knipje
Maar zoals gezegd, ik zoek de regen niet op dus die enkele x dat ik er in rijdt dan gewoon goed in pakken in sterke plastic zakken icm regenhoezen.
Werkt voor mij voortreffelijk.

Espavo, Yohta



________________________________
'Spring in het onbegrensde en maak het tot je thuis'
Lao Tse
Dat geldt ook voor mij, ik vind de nadelen (muffigheid en prijs) van een 100% waterdichte tas niet opwegen tegen de voordelen van 'ventilerende' tassen.... En aangezien ik een hekel heb aan fietsen in de regen zullen mijn tassen er ook niet vaak mee geconfronteerd worden...

Groeten
Eric

Groet
eric190173 schreef:En aangezien ik een hekel heb aan fietsen in de regen zullen mijn tassen er ook niet vaak mee geconfronteerd worden...
Hoe doe je dat? Ik krijg elke vakantie wel een paar dagen ontzettende hoeveelheden water over me heen: Portugal in augustus, Toscane in juli, Rhonedal in juli 50 mm in één uur, Marokko in december tussen Ouazarzate en Tinerhir: pijpestelen en alle wadi's in functie :shock:
Gelukkig zijn de binnenkanten van mijn tassen altijd droog gebleven, ook de keer dat een paar grappenmakers onze tassen in een 5 cm diepe plas water hadden gelegd en de keer dat ik - in Toscane - een half uurtje in spreidstand in de tent stond omdat die weg wilde waaien in een stormbui.
Leon
Ik versta ook niet hoe je op een trektocht de regen kunt omzijlen hoor. Tenzij je bij regen de poen hebt om in een hotel te gaan logeren natuurlijk... Eigenlijk valt de regen -mits goed materiaal- wel nog mee. het is eens een evaring om door windvlagen heen te blijven fietsen. Getten om de fietsschoene, waterdichte handschoenen, spannende langefietsbroek met er misschien nog een regenbroek overheen. Ortlieb tassenset, en je kan de elementen mooi trotseren zonder een zwaar comfort verlies. Ik ben er in geslaagd om in een bui van 6u non stop hard regenend tot hagel gewoon door te fietsen.

Tegen de moment dat ik mijn tent opzette was het zonnetje er gelukkig wel weer. De volgende dag was het weer ondanks een klein buitje in de voormiddag nog vgoed genoeg om alles wat nat was droog te krijgen door het met snelbinders en alles wat ik kon vinden bovenop mijn tassen vast te binden.

Ik heb nu een volledige set van de ortlieb roller plus reeks (back en front). Ik ben er jaren van content geweest. Maar nu beginnen mijn oude back rollers die al enorm veel kilometers hebben moeten doorstaan toch wat gekke lekjes te krijgen. Minuscuul kleine gaatjes die je niet kan zien, en dus ook moeilijk kan dichten. De zak is dus als een zeef geworden.

Ik heb het tijdelijk moeten oplossen met een vuilniszak in de lekke ortliebs. Maar nu denk ik er aan om mijn bagage allemaal in kleine ortlieb zakjes te steken voordat ze in de grotere ortlieb gaan. Lijkt mij nog het veiligste. Het gewicht zal ik er maar moeten bijnemen, maar als de zakjes een verschillende kleurcode hebben kan het nog eens handig worden voor de ordening in de zakken. Ook is het dan wat minder riskant van een ortieb waterbuidel bij in de zak te steken voor het watertransport...

Dit probleem is inderdaad puur slijtage als het zich voordoet na 8 jaar intensief gebruiken, maar desalnietemin het vermelden waard omdat een vriend net hetzelfde probleem had op een nog veel langere reis. Hij heeft nu regenhoezen gemaakt voor zijn ortlieb waterdichte zakken :? .

Mijn volgende tassen zullen de classics worden met de hoop dit irritant soort lek niet meer tegen te komen. De lekken merkte ik namelijk pas halverwege een erg natte reis op. Mijn slaapzak is er van nat geworden, wat uiterst onaangenaam was. Sindsdien heb ik ook soms wat koud gehad omdat de slaapzak zijn isolatie vermogen kwijt heeft.

besluit: zelfs de beste fietszakken gaan niet voor eeuwig mee.
Het lukt mij niet altijd om de regen te omzeilen, maar ik zoek het ook niet op. We hebben bij een vakantie bijna altijd een alternatieve bestemming als het weer voor een langere periode slecht lijkt, of we pakken halverwege de trein als het zo uitkomt. Zo zijn we een keer van Milaan naar Genua getreind omdat het in midden Italie noodweer was en het ook niet echt beter leek te worden (toen waren de voortassen ook doorweekt omdat deze regelmatig door het water gingen).

Bij een echte stortbui we meestal een schuilplaats zoeken. En bij een gewone regenbui doen de standaard regenhoezen op onze tassen het prima.

En als het echt 200% noodweer is zoeken we een goedkoop hotelletje oid, dit komt hooguit 1x per vakantie voor.

Mijn ervaring met slecht weer is dat alles een beetje klammig wordt zodra je iets uit de tas haalt. Stop je het dan in een kanotas (die hebben we als extra tas) dan wordt alles muffig, ook het droge spul. En wordt het dan ook nog een keer warm en dan weer koel dan heb je allemaal condensvocht aan de binnenkant wat spullen ook weer klammig aan laat voelen.

Dus, met tassen met regenhoezen heb ik 95% van de tijd droge spullen en heb ik minder kans op muffigheid. Ook zijn ze veel goedkoper, makkelijker te repareren en ik denk iets lichter (maar dat weet ik niet zeker). En de dingen die gewoon niet vochtig mogen worden, bepaalde kleren, kaarte, boeken en keukenkruiden etc. zitten gewoon in een plastic tasje. En mijn slaapzak zit in een waterafstotende compressiebag.

Maar ik denk dat tassenkeuze een erg persoonlijke zaak is, wat ik alleen aan wil geven is dat Vaude etc. niet zaligmakend is.

Gr
Eric
eric190173 schreef:Mijn ervaring met slecht weer is dat alles een beetje klammig wordt zodra je iets uit de tas haalt. Stop je het dan in een kanotas (die hebben we als extra tas) dan wordt alles muffig, ook het droge spul. En wordt het dan ook nog een keer warm en dan weer koel dan heb je allemaal condensvocht aan de binnenkant wat spullen ook weer klammig aan laat voelen.

Dus, met tassen met regenhoezen heb ik 95% van de tijd droge spullen en heb ik minder kans op muffigheid. Ook zijn ze veel goedkoper, makkelijker te repareren en ik denk iets lichter (maar dat weet ik niet zeker). En de dingen die gewoon niet vochtig mogen worden, bepaalde kleren, kaarte, boeken en keukenkruiden etc. zitten gewoon in een plastic tasje. En mijn slaapzak zit in een waterafstotende compressiebag.

Maar ik denk dat tassenkeuze een erg persoonlijke zaak is, wat ik alleen aan wil geven is dat Vaude etc. niet zaligmakend is.
ortlieb tassen moet je wel goed gebruiken natuurlijk. Muffe geurtjes, dat licht eerder aan hoe je je tassen gebruikt.

Wie zecht er dat je niet kan fietsen met een ortliebzak die langs boven is open gemaakt? Op die manier kunnen de onaangename luchtjes als het niet meer regent ook weg hoor!

Als het een serieuze bui heeft gedaan overdag, ener zitten wat vochtige kleren in de tas, gaat alles 's avonds er uit, of stop ik bij de volgenden dag mooi weer wat vroeger om de boel wat droogtijd te geven. n een maand reizen en noodweer op verschillende momenten kan ik zeggen dat ik thuis kwam met materiaal dat nog bruikbaar was. Toegegeven, het rook wat muffig. maar dat was eerder omdat ik in de laatste 2 weken bijna niets meer gewassen heb omdat ik mezelf nogal een strak tijdschema zonder het passeren van campings heb opgelegd. De lange fietsbroek die ik gebruikte bij slecht weer bijvoorbeeld heeft op die maand eigenlijk nooit echt een wasbeurt gehad. Omdat ik er geen reservestuk bij had, kon ik die gewoonweg niet wassen omdat ik anders de volgende dag een natte broek moest aan doen (of ik had koude benen).

Met regenweer moet je dus eigenlijk bijna alles in 2 stuks mee kunnen doen. Buiten misschien de regenjas, handschoenen en getten. Altijd ééntje wassen, en drogen eer je de andere vuil hebt gekregen door te gebruiken.

Regel 1 is ook dat je je vuile of vochtige spullen niet bij je frisse stukken steekt natuurlijk!

Om dit systeem beter te kunnen handhaven kan je volgens mij, zoals ik al heb gezecht, kleine waterdichte zakjes gebruiken in de grotere ortliebs. Die kleiner zakjes heb je nu in super lichtgewicht varianten, ook gemaakt door ortlieb.
Wat betreft de waterdichtheid van de tassen kan ik kort zijn, er worden regenhoezen bij geleverd, als reserve wou ik zelf aan de binnenkant nog een vuilniszak doen. Me dunkt dat het dan wel wil en natuurlijk neem ik een regenpak mee (wel een goedkope). Wat is trouwens een get?
In plaats van een vuilniszak kun je ook een boodschappentas gebruiken, maar ik denk dat in combinatie met regenhoezen je daar met 'normale' fietsvakanties een heel eind mee komt.

Succes
Eric
Ja, toegegeven, ik ben aan het evolueren naar minder normale fietsvakanties. De vuilniszak was voor mij maar een noodoplossing om reis. De meeste plastic zakken die ik vond waren net te klein, of mijn ortlieb zak was te groot. Vuilniszakken zijn ruim groot genoeg. ik heb er uiteindelijk zelf eens tuk af gesneden, en er langs de rand 2 gaten in gemaakt. Op die manier kon ik de vuilniszak mooi hangen in mijn tassen.

De oplossing die ik hierboven aangaf, is de denkrichting om zo'n problemen voor te zijn bij langere reizen. Gewoon een ortliebje of zelfs redelijk wat andere tassen zullen voor veel mensen al meer als genoeg zijn.

Misschien moeten we hier op het forum wel eens het verschil beginnen maken tussen vakantiefietsers en wereldfietsers. Ik denk dat er een duidelijk verschil is op vlak van aanpak. Voor een wereldfietser geld blijkbaar enkel het beste, een vakantiefietser kijkt als eens sneller naar nodeloos comfort onderweg, of naar de portemonnee.

Ik kan weliswaar niet zeggen dat ik al reizen heb gemaakt die langer zijn als een vakantie, maar naar dit soort reizen ben ik wel aan het werken. Niet overhaast, stap voor stap. Ervaring kan je slechts opdoen met zoveel mogelijk op de fiets te zitten...
Agree, in de startpost wordt ook duidelijk dat Paul niet gelijk de hele wereld over gaat fietsen, maar 3 weken voor het eerst op pad gaat en verderop staat dat hij ook in NL blijft......

Groet
Eric
ottovds schreef:Voor een wereldfietser geld blijkbaar enkel het beste, een vakantiefietser kijkt als eens sneller naar nodeloos comfort onderweg, of naar de portemonnee...
Poeh.....nee hoor, het ligt voor velen iets anders.
Voor de beginnende wereldfietser geld vaak enkel het beste. De meer gevorderde wereldfietser (zeker als je al wat langer onderweg bent) is veel praktischer en ziet veel beter het verschil tussen noodzaak en wens in. Hoe langer we vaak onderweg zijn hoe meer we terug vallen op een paar goede spullen en de rest is gewoon niet zo belangrijk (en is vaak tegen die tijd toch al kapot :? ). Waterdichte fietstassen hoeren overigens wel bij de onderdelen die belangrijk zijn :wink:
Bij veel vakantiefietsers zie ik juist veel dure spullen terug als een soort schijnverzekering dat daarmee de tocht wel goed zal komen.
Marco Meijerink schreef:
ottovds schreef:Voor een wereldfietser geld blijkbaar enkel het beste, een vakantiefietser kijkt als eens sneller naar nodeloos comfort onderweg, of naar de portemonnee...
Poeh.....nee hoor, het ligt voor velen iets anders.
Voor de beginnende wereldfietser geld vaak enkel het beste. De meer gevorderde wereldfietser (zeker als je al wat langer onderweg bent) is veel praktischer en ziet veel beter het verschil tussen noodzaak en wens in. Hoe langer we vaak onderweg zijn hoe meer we terug vallen op een paar goede spullen en de rest is gewoon niet zo belangrijk (en is vaak tegen die tijd toch al kapot :? ). Waterdichte fietstassen hoeren overigens wel bij de onderdelen die belangrijk zijn :wink:
Bij veel vakantiefietsers zie ik juist veel dure spullen terug als een soort schijnverzekering dat daarmee de tocht wel goed zal komen.
Dat is net wat ik wil zeggen: als het om materiaal gaat, kan je zoals jij dus ook zegt, beter 1x voor de beste kwaliteit gaan, omdat je dan minder snel problemen krijgt met dat materiaal. Maar als je elk jaar maar een vakantietje onderneemt met de fiets, kan je gerust met wat minder materiaal.

Als ik nu een slaapzak koop, wil ik gewoon de beste slaapzak die ik me kan veroorloven. Ik denk dat dat bij eenieder van ons is...
ottovds schreef:
Marco Meijerink schreef:
ottovds schreef:Voor een wereldfietser geld blijkbaar enkel het beste, een vakantiefietser kijkt als eens sneller naar nodeloos comfort onderweg, of naar de portemonnee...
Poeh.....nee hoor, het ligt voor velen iets anders. Voor de beginnende wereldfietser geldt vaak enkel het beste. De meer gevorderde wereldfietser (zeker als je al wat langer onderweg bent) is veel praktischer en ziet veel beter het verschil tussen noodzaak en wens in. Hoe langer we vaak onderweg zijn hoe meer we terug vallen op een paar goede spullen en de rest is gewoon niet zo belangrijk (en is vaak tegen die tijd toch al kapot :? ). Waterdichte fietstassen horen overigens wel bij de onderdelen die belangrijk zijn :wink: Bij veel vakantiefietsers zie ik juist veel dure spullen terug als een soort schijnverzekering dat daarmee de tocht wel goed zal komen.
Dat is net wat ik wil zeggen: als het om materiaal gaat, kan je zoals jij dus ook zegt, beter 1x voor de beste kwaliteit gaan, omdat je dan minder snel problemen krijgt met dat materiaal.
Ik denk dat Marco eerder bedoelt, en anders bedoel ik het, dat voor hem de beste kwaliteit niet hetzelfde is als het duurste, meest luxueuze of het meest uitgebreide.
Leon
paul1987 schreef:Wat betreft de waterdichtheid van de tassen kan ik kort zijn, er worden regenhoezen bij geleverd (....)
Regenhoezen helpen niet. Integendeel. Regenhoezen houden weliswaar de van boven komende regen tegen, maar het van je wielen opspattende water, komt juist wel achterlangs in de regenhoezen terecht. Dit water blijft onderin je "waterdichte" regenhoezen staan en heeft dan alle tijd om in je fietstassen binnen te dringen.

Gerd
Dat "probleem" van de niet-waterdichte fietstassen wordt zwaar overschat, als je het mij vraagt. Ik heb vele jaren met een set niet-waterdichte Agu Quorums met regenhoezen hele dagen in de regen gefietst, ook in waanzinnige tropische plensregen, zowel op korte vakanties (vakantiefietser) als tijdens een reis van een half jaar (wereldfietser!), en nooit maar dan ook nooit is er ook maar iets nat geworden in de tassen. Mijn kleren zitten in een of meer plastic vacuümzakken zoals je die bij Bever of Zwerfkei kunt kopen voor 25 euro en bij Blokker en Xenos voor minder dan de helft, of desnoods gewoon in een gele See Buy Fly-zak (in overeenstemming met het principe van de dubbele beveiliging, zoals ook in de luchtvaart gebruikelijk). Slaapzak en matje zitten in de standaardhoes in de tassen. Mijn vrouw heeft waterdichte Ortliebs en is daar overigens ook heel tevreden mee. Zelf heb ik nu nieuwe Agu Quorum Platinum-tassen met regenhoezen gekocht, en die doen het in de regen al even voortreffelijk. Van binnendringend water heb ik nooit last gehad, er zit overigens een ringetje met gaatje onderin de hoes om eventueel achterlangs binnenkomend water af te voeren. Als ik dan toch een nadeel moet bedenken, is het dat je voor de bui losbarst die regenhoezen even om de tassen moet doen... Die zijn trouwens fel oranje of geel, wat een suggestie van veiligheid geeft.
Ja, die heb ik ook Agu Quorum's, prima tassen...
Bevallen ons heel goed.

Groet
Eric
@Leon: klopt!

@Peter: heb jarenlang met niet waterdichte tassen gefietst. Op onze eerste wereldreis had ik zelf de lumieuse gedachte om juist niet voor waterdicht te gaan maar voor canvas vanwege het makkelijk kunnen naaien onderweg (wist toen nog niet dat waterdichte tassen heel makkelijk te lijmen zijn). Dat allemaal tegen de wens van Lisette in. .......... dat heb ik geweten :shock: .....tassen zo lek als een mandje en verzopen slaapzakken, brood, kleding, enz en een hoop gekl.. met plastic tasjes. Toen we bij Nepal tientallen rivieren moesten oversteken was de maat vol (of liever gezegd: mijn tassen vol....met water). Om een lang verhaal kort te maken: LEVE VAUDE, ORTLIEB, ENZ!!!
Oké Marco,

dat gebruiksdoel, dat je er diep mee door woest stromende rivieren gaat waden, heb ik in mijn beschouwing niet meegenomen. Dan is de keuze duidelijk.
Marco Meijerink schreef:@Leon: klopt!

@Peter: heb jarenlang met niet waterdichte tassen gefietst. Op onze eerste wereldreis had ik zelf de lumieuse gedachte om juist niet voor waterdicht te gaan maar voor canvas vanwege het makkelijk kunnen naaien onderweg (wist toen nog niet dat waterdichte tassen heel makkelijk te lijmen zijn). Dat allemaal tegen de wens van Lisette in. .......... dat heb ik geweten :shock: .....tassen zo lek als een mandje en verzopen slaapzakken, brood, kleding, enz en een hoop gekl.. met plastic tasjes. Toen we bij Nepal tientallen rivieren moesten oversteken was de maat vol (of liever gezegd: mijn tassen vol....met water). Om een lang verhaal kort te maken: LEVE VAUDE, ORTLIEB, ENZ!!!
Mijn huidige ortliebs zijn zo lek als een zeef, hoe zou jij ze lijmen? De stof is gewoon op sommige plekken ze dun geworden dat de boel niet meer waterdicht is...

Ik ben dan ook ferm aan nieuwe achtertassen aan het denken. Maar of het opnieuw de ortlieb back roller plus set zal worden ???
ottovds schreef:Mijn huidige ortliebs zijn zo lek als een zeef, hoe zou jij ze lijmen? De stof is gewoon op sommige plekken ze dun geworden dat de boel niet meer waterdicht is...
Ik ben dan ook ferm aan nieuwe achtertassen aan het denken. Maar of het opnieuw de ortlieb back roller plus set zal worden ???
Afhankelijk op welke plekken jouw tassen typisch lek raken, kun je eens kijken welke tassen daar extra bescherming hebben. De afgelopen jaren zijn de uitvoeringen wat dat betreft gewijzgd.
Ook de standaardversies [ervaring] gaan door ongelukjes lek [/ervaring], maar je kunt ze prima plakken.
Groet,
Leon
@otto: tja, als iets op is is het op.....daar helpt geen lijm, garen of wat dan ook aan.

Mocht je je tassen toch willen gaan repareren hou er dan goed rekening mee dat je voor dit soort materialen speciale lijmsoorten nodig hebt die een lasverbinding maken. Omdat vrachtwagendoek ook in India, Zambia, Argentinie te koop is is die lijm redelijk goed te verkrijgen. Gewoon even naar een zeilmakerij gaan of de dure oplossing van Ortlieb kopen....kan natuurlijk ook. Vetvrij maken, schuren, beide kanten insmeren, paar minuutjes wachten tot het pikdroog is, beide kanten tegen elkaar duwen en op je tas gaan zitten....voor de noodzakelijke druk...... :lol: