Ik versta ook niet hoe je op een trektocht de regen kunt omzijlen hoor. Tenzij je bij regen de poen hebt om in een hotel te gaan logeren natuurlijk... Eigenlijk valt de regen -mits goed materiaal- wel nog mee. het is eens een evaring om door windvlagen heen te blijven fietsen. Getten om de fietsschoene, waterdichte handschoenen, spannende langefietsbroek met er misschien nog een regenbroek overheen. Ortlieb tassenset, en je kan de elementen mooi trotseren zonder een zwaar comfort verlies. Ik ben er in geslaagd om in een bui van 6u non stop hard regenend tot hagel gewoon door te fietsen.
Tegen de moment dat ik mijn tent opzette was het zonnetje er gelukkig wel weer. De volgende dag was het weer ondanks een klein buitje in de voormiddag nog vgoed genoeg om alles wat nat was droog te krijgen door het met snelbinders en alles wat ik kon vinden bovenop mijn tassen vast te binden.
Ik heb nu een volledige set van de ortlieb roller plus reeks (back en front). Ik ben er jaren van content geweest. Maar nu beginnen mijn oude back rollers die al enorm veel kilometers hebben moeten doorstaan toch wat gekke lekjes te krijgen. Minuscuul kleine gaatjes die je niet kan zien, en dus ook moeilijk kan dichten. De zak is dus als een zeef geworden.
Ik heb het tijdelijk moeten oplossen met een vuilniszak in de lekke ortliebs. Maar nu denk ik er aan om mijn bagage allemaal in kleine ortlieb zakjes te steken voordat ze in de grotere ortlieb gaan. Lijkt mij nog het veiligste. Het gewicht zal ik er maar moeten bijnemen, maar als de zakjes een verschillende kleurcode hebben kan het nog eens handig worden voor de ordening in de zakken. Ook is het dan wat minder riskant van een ortieb waterbuidel bij in de zak te steken voor het watertransport...
Dit probleem is inderdaad puur slijtage als het zich voordoet na 8 jaar intensief gebruiken, maar desalnietemin het vermelden waard omdat een vriend net hetzelfde probleem had op een nog veel langere reis. Hij heeft nu regenhoezen gemaakt voor zijn ortlieb waterdichte zakken
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
.
Mijn volgende tassen zullen de classics worden met de hoop dit irritant soort lek niet meer tegen te komen. De lekken merkte ik namelijk pas halverwege een erg natte reis op. Mijn slaapzak is er van nat geworden, wat uiterst onaangenaam was. Sindsdien heb ik ook soms wat koud gehad omdat de slaapzak zijn isolatie vermogen kwijt heeft.
besluit: zelfs de beste fietszakken gaan niet voor eeuwig mee.