Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekke exped matjes - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lekke exped matjes

Fietsreizen moet ook niet al te comfortabel worden..

Je wil toch niet zeggen dat je het wel prima vind: €130 voor een mat betalen die je een goede nachtrust belooft, maar die gewoon leegloopt/delamineert en je niet laat herstellen van de dag ervoor? :shock:

Nee ik ben niet gek, ga een beetje EUR 130,- dokken voor een luchtbed! Dat kan niet eens zuivere koffie zijn...Alleen al van de gedachte dat het matje zo duur was, kan ik wakker liggen. Herstellen doe ik met bier, liefde en pasta

Groetjes Marieke

ik wou dat ik een lijf had dat op die manier nog kon herstellen.........

mmmm toen was ik nog jong knap en wild.......... :D :D :D

ik wou dat ik een lijf had dat op die manier nog kon herstellen.........

mmmm toen was ik nog jong knap en wild
:D hi,hi. Tzt zal ook in toe zijn aan een decubitus-matras. Hopelijk vergoedt de verzekering dat...

Heb 'n matje van de Perry....zelfzuigend :shock: koste weinig. Alstie uitgeslobberd is blaas ik er drie longen vol met rode wijn doordrenkte lucht bij. Na zo'n pak m beet 100km fietsen, tent opzetten, eten koken, hout sprokkelen en in de fik steken, stukkie vlees roosteren, flessie wijn ontkurken, ff ouwehoeren met de buren, sanitair gedoe, in de tent kruipen, dan lig ik toch wel errug lekker op m'n matje. Zou 't door de sulfietdampen komen dat mijn matje al jaren meegaat :lol:
Wel, kom nu toch wel wat op dreef...
Moet soms best lachen om dat zogenaamde 'expeditie' spul :D
Werkelijk expeditie materiaal KAN namelijk NIET LEK!
Domweg omdat het is gemaakt van EVA (EthylVinylAcetaat-whatever)
Geslotenschuimcelmatten. Gaan een levenlang mee. Scheurtje meer of minder maakt niets uit..
Niet dat spul van perry, hema of nomad.
In winkels doe ik bij twijfel meestal de 'scheur' test. Geef toe, tikkeltje aso maar je weet
direct of het kwaliteit is. Aan EVA matten kun je trekken wat je wilt zonder dat
het scheurt. En flyertjes ed scheur je zo door midden. Nooit gebeurd in een winkel trouwens :lol:
Overigens neemt EVA geen water op voelen snel warma aan en isoleren ze als de
beste. Reden waarom ze bij (winter-) kampeerders zo gewaardeerd worden.
Een nadeel: VOLUMNIEUS maar ten alle tijde LICHTER dan welke selfinflatable ook..
Sommigen vinden ze beroerd liggen.
Persoonlijk pit ik op iedere ondergrond dus voor mij geen enkel probleem


Espavo, Yohta


_______________________________
'Spring in het onbegrensde en maak het tot je thuis'
Lao Tse
De laatste stand van zaken van mijn Exped Downmat9:

Nummer 1 bleek een lekkend ventiel te hebben,
Nummer 2 bleek een ventiel te hebben dat zo krom was dat het niet kon worden gesloten (hoezo kwaliteitscontrole)
Nummer 3 bleek recht uit de zak zijn lucht geen nacht te kunnen behouden.
Ik ga nu terug naar mijn leverancier om het eens over iets anders te hebben. De kwaliteit van deze bedjes is echt te slecht voor woorden.
Overigens moet ik toegeven dat ik nummer 1 a (ik kocht er twee tegelijk) maar een keer per dag hoef bij te pompen om weer een nacht te kunnen slapen ...

Bovendien zijn mijn Thermarests in meer dan 20 jaar (ik gebruik ze weer) nooit lek geweest; deze dingen beide meerdere malen.

I rest my case.
Ja leuk hoor. Ik weet ook wel dat matjes die je niet opblaast ook niet lek kunnen. Alleen slapen ze beroerd, en dat meer naarmate je ouder wordt. Toen ik begon op mijn zestiende of zo sliep ik op de grond. Daarna vond ik een matje van minder dan 1 cm al een hele luxe. Helaas heb je steeds meer nodig. Tien jaar geleden op een 3.8 cm Thermarest overgestapt. Dat was beter, maar viel toch wat tegen. Enkele jaren later een Thermarest met grote luchtkamers gekocht van 5 cm dikte. Dat was weer beter (maar vanwege de grotere kamers ook iets kouder). Als ik op mals gras sta gaat het nu wel, maar niet op een harde ondergrond. Kortom, als je ouder bent heb je dat comfort gewoon nodig. Dat is bij iedereen wel wat verschillend, maar de trend is gelijk. Stoere verhalen ophangen heeft dan niet zoveel zin.
Wim
Yohta schreef:Moet soms best lachen om dat zogenaamde 'expeditie' spul :D
Werkelijk expeditie materiaal KAN namelijk NIET LEK!
Domweg omdat het is gemaakt van EVA (EthylVinylAcetaat-whatever)
Geslotenschuimcelmatten. Gaan een levenlang mee. Scheurtje meer of minder maakt niets uit..
Niet dat spul van perry, hema of nomad.
Een nadeel: VOLUMNIEUS maar ten alle tijde LICHTER dan welke selfinflatable ook..
Hoi Yohta,

Veel plezier op je schuimmatje bij -30C :) Of je moet een aanhangwagen meenemen om al die dikke EVA-matten mee te nemen en lichter zijn ze dan dus NIET. Geef mij maar een Exped matras, die heeft zich (in ieder geval bij mij) onder de meest extreme en uiteenlopende omstandigheden uitstekend bewezen.
Neem eens een kijkje op mijn website om te zien wat voor omstandigheden dat waren zou ik zegggen :) Op mijn komende Taklamakan Expeditie neem ik in ieder geval een Exped matras mee. Niet alleen vanwege de isolatie maar vooral vanweg het goede slaapcomfort in verhouding tot gewicht.

Nu maar hopen dat ze een beetje beter oppassen bij de productie.

Fiets de wereld (slapen op een Exped),
Whisky
whisky schreef:
Yohta schreef:Moet soms best lachen om dat zogenaamde 'expeditie' spul :D
Werkelijk expeditie materiaal KAN namelijk NIET LEK!
Domweg omdat het is gemaakt van EVA (EthylVinylAcetaat-whatever)
Geslotenschuimcelmatten. Gaan een levenlang mee. Scheurtje meer of minder maakt niets uit..
Niet dat spul van perry, hema of nomad.
Een nadeel: VOLUMNIEUS maar ten alle tijde LICHTER dan welke selfinflatable ook..
Hoi Yohta,

Veel plezier op je schuimmatje bij -30C :) Of je moet een aanhangwagen meenemen om al die dikke EVA-matten mee te nemen en lichter zijn ze dan dus NIET. Geef mij maar een Exped matras, die heeft zich (in ieder geval bij mij) onder de meest extreme en uiteenlopende omstandigheden uitstekend bewezen.
Neem eens een kijkje op mijn website om te zien wat voor omstandigheden dat waren zou ik zegggen :) Op mijn komende Taklamakan Expeditie neem ik in ieder geval een Exped matras mee. Niet alleen vanwege de isolatie maar vooral vanweg het goede slaapcomfort in verhouding tot gewicht.

Nu maar hopen dat ze een beetje beter oppassen bij de productie.

Fiets de wereld (slapen op een Exped),
Whisky
Die verhalen doen mij echt wel twijfelen. of het is super goed, of het is super slecht van bouwkwaliteit. Toch maar nog even bij mijn Termarest blijven dan maar....

Termarest is trouwens ook niet helemaal koek-en-ei hoor. Ik heb zo'n oranje feather-light model (dikste die ik kon krijgen). Dat ding licht super goed, gewicht vlt wel mee, maar vanzelf opblazen heeft dat ding nooit gedaan hoor. Elke avond moet ik mijn laatste energie uit de longen blazen om dat ding na een lange dag fietsen weer eens op te blazen.

En er bestaan geen pompen voor dat ventiel :(
...maar vanzelf opblazen heeft dat ding nooit gedaan hoor. Elke avond moet ik mijn laatste energie uit de longen blazen om dat ding na een lange dag fietsen weer eens op te blazen.
Je bewaart die Thermarest toch wel goed hè? Dat wil zeggen: opgeblazen en al, achter een kast of onder je bed ofzo. Het schuim heeft een "herinnering", en zal als het de hele tijd ineen is gedrukt niet zo snel meer uitzetten.
oops....verkeerd gepost....
Spironski schreef:
...maar vanzelf opblazen heeft dat ding nooit gedaan hoor. Elke avond moet ik mijn laatste energie uit de longen blazen om dat ding na een lange dag fietsen weer eens op te blazen.
Je bewaart die Thermarest toch wel goed hè? Dat wil zeggen: opgeblazen en al, achter een kast of onder je bed ofzo. Het schuim heeft een "herinnering", en zal als het de hele tijd ineen is gedrukt niet zo snel meer uitzetten.
Ja, maar als het al zo slecht is na een dagje reizen, moet je vanaf dan wel hard blazen. Ik vrees dat de nieuwe lichtgewicht schuim in de lichtgewicht reeks eigenlijk niet meer zo goed is als je de "self inflating" eigenschap van een matje verwacht...
Ik ben nog steeds nieuwsgierig wat nu precies de oorzaak is geweest van al die lekke exped matjes, en of de nieuwe serie dat probleem gaat oplossen. In de tussentijd kwam ik een interessant nieuw Thermarest matje tegen, dat in de loop van 2009 beschikbaar komt: de Neo Air luchtmatras. Het is een luchtbed zonder vulling (dat je zelf met de mond opblaast), maar wel met veel kleine kamertjes, en een reflecterende laag die de warmte naar je terug reflecteert, en de kou naar beneden. Dat werkt met een R waarde van 2,5 lang zo goed niet als de donsvulling van Exped, maar deze matjes zijn wel heel veel lichter: een standaard maat weegt slechts 410 gram, en is ook erg compact. Kortom, voor wie in warmer weer lekker wil slapen lijkt dit een prima matras.
Wim

p.s. zie bijvoorbeeld: http://www.anatolyivanov.com/prose/en/AI.7.00132/
en: http://vimeo.com/1578329
Jammer dat ze die nu pas op de markt brengen,
vorig jaar net een tussenopplossing gekocht van 515 gr.

Hybride mat, deels self inflatable, deels EVA of hoe heet het ook weer.

Blijklbaar heeft de neo-air het volume van een literfles van Nalgène, en dat is dan weer een derde van het volume dat ik nu bij heb.

Groeten
Oei, deze vind ik wel interessant! zeker om in de zomer naar een niet al te koud land te gaan: 410 gram, en toch 6,3 cm comfort....
Nou zeker. Neem een lichte slaapzak van 600 gram, en je hebt een comfortabel slaapsysteem van 1 kg. Dat hadden we vroeger toch niet gedacht. Wel zit je denk ik aan iets anders vast voor koudere omstandigheden. Wat je onderweg spaart, krijg je er thuis in de kast dus bij......
Wim
Ik kan natuurlijk altijd wachten tot de produktiefouten eruit zijn.

Meestal zijn die er toch.

maar goed, dan is dat andere matje nog niet versleten.

Verdorie.

Groeten,

wat nou 15 euro
Onze vier Thermarest matjes zijn ook allemaal nog goed. Zo gaat dat nu eenmaal. Zelf heb ik niet de gewoonte dingen die nog niet versleten zijn te vervangen. Gewoon opgebruiken is het devies bij mij, maar ik slaap wel steeds slechter op die oude Thermarests. Daar komt bij dat wij ook graag in de kou kamperen, en daar zijn deze matjes minder geschikt voor. Als ik voor het gezin vier van deze en vier exped downmats moet kopen ben ik totaal toch zo'n 1000 euro kwijt. Dat is veel geld.
Wim