Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waarom zijn alle topmerken in de tour-branch Duits? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

waarom zijn alle topmerken in de tour-branch Duits?

Ligandi schreef:En nu waarom je zoveel Duitse fabrikanten ziet die hoog presteren: het lijkt erop dat er op de Duitse markt een hele kleine groep fietsers is die hele hoge eisen stelt aan het materiaal,
Even voor de duidelijkheid:
Van: http://www.nationaler-radverkehrsplan.d ... hp?id=1777
"Während 2006 in Deutschland (laut Zweirad-Industrie-Verband) 6,75 Prozent weniger Fahrräder verkauft wurden (ca. 4,5 Millionen Stück), stiegen die Verkäufe im Nachbarland Niederlande (laut RAI Vereniging) um 7,66 Prozent auf 1,323 Millionen abgesetzte Fahrräder."
M.a.w. de Duitse markt is ruim 3x zo groot als de Nederlandse.

Als ik de cijfers op http://www.bike-eu.com/facts-figures/market-reports/ bekijk moeten Nederlanders zich maar eens achter de oren krabben als ze denken dat Nederland de grote fietsnatie is.

Wat ook leuk is, is een bezoek aan een vrij gewone Duitse fietswinkel (bv Vélo in Aken). Erg mooi om de bekende Duitse merken eens allemaal bij elkaar in vele uitvoeringen te zien.

Leon

Leon schreef:
Ligandi schreef:En nu waarom je zoveel Duitse fabrikanten ziet die hoog presteren: het lijkt erop dat er op de Duitse markt een hele kleine groep fietsers is die hele hoge eisen stelt aan het materiaal,
Even voor de duidelijkheid:
Van: http://www.nationaler-radverkehrsplan.d ... hp?id=1777
"Während 2006 in Deutschland (laut Zweirad-Industrie-Verband) 6,75 Prozent weniger Fahrräder verkauft wurden (ca. 4,5 Millionen Stück), stiegen die Verkäufe im Nachbarland Niederlande (laut RAI Vereniging) um 7,66 Prozent auf 1,323 Millionen abgesetzte Fahrräder."
M.a.w. de Duitse markt is ruim 3x zo groot als de Nederlandse, dus ook groter dan de Nederlandse, Deense en Belgische markt bij elkaar.
Daar komt nog bij dat in Duitsland de verhoudingen tussen de diverse types fietsen anders liggen dan in Nederland. In Nederland wordt de fiets veel vaker gebruikt voor stadsverkeer. Daar heb je niet zoveel innoverende accessoires op nodig.

Haike schreef:Omdat de Duitsers voor kwaliteit gaan?
Er zijn ook wel wat duitse frames die misschien hier wat minder bekend zijn, maar ook kwalitatief zich goed kunnen meten met de overige.
Welke? Als je die combineert met alle genoemde onderdelen en je koopt die fiets in Duitsland, ben je dan niet veel goedkoper uit dan een vergelijkbare fiets te kopen van een Nederlands merk?

Leon schreef:Even voor de duidelijkheid:
Van: http://www.nationaler-radverkehrsplan.d ... hp?id=1777
"Während 2006 in Deutschland (laut Zweirad-Industrie-Verband) 6,75 Prozent weniger Fahrräder verkauft wurden (ca. 4,5 Millionen Stück), stiegen die Verkäufe im Nachbarland Niederlande (laut RAI Vereniging) um 7,66 Prozent auf 1,323 Millionen abgesetzte Fahrräder."
M.a.w. de Duitse markt is ruim 3x zo groot als de Nederlandse.
Het mooie van statistiek is dat je er bijna alle kanten mee opkan.

De Duitse bevolkingsomvang is grofweg vijfmaal de Nederlandse. Dat betekend dat er per capita in Nederland bijna tweemaal zoveel fietsen verkocht worden als in Duitsland.

.tsooJ

Leon schreef:
Wat ook leuk is, is een bezoek aan een vrij gewone Duitse fietswinkel (bv Vélo in Aken). Erg mooi om de bekende Duitse merken eens allemaal bij elkaar in vele uitvoeringen te zien.
Nou ja, Velo is niet echt een gewone Duitse fietsenwinkel. Die zijn toch meer gespecialiseerd in het specialere materieel.
Met Duitsland om de hoek maak ik toch relatief weinig gebruik van Duits materiaal. Tubus gaat er bij mij langzaam uit vanwege aanhoudende problemen (lowrider te laag en achterdrager werkt niet lekker met de betere rack-packs). Ortlieb had ik altidj al een pesthekel aan. En het frame dat ik bij Velo kocht een jaar of 6-7 geleden heb ik afgelopen jaar vervangen door Brits maatwerk. Het Fahrradmanufaktur frame was me te stijf en te weinig afgestemd op mijn gebruiksdoelen, te algemeen gebruik. Het enige Duitse product waar ik bij zweer is SON.
Ik vraag mij soms af of het een modegril is. De Britten en de Fransen maken ook hele mooie en goede spullen alleen zijn die momenteel niet in de mode. Mischien een geval van een ander marketingbudget?

Alien schreef:
Leon schreef:Even voor de duidelijkheid:
Van: http://www.nationaler-radverkehrsplan.d ... hp?id=1777
"Während 2006 in Deutschland (laut Zweirad-Industrie-Verband) 6,75 Prozent weniger Fahrräder verkauft wurden (ca. 4,5 Millionen Stück), stiegen die Verkäufe im Nachbarland Niederlande (laut RAI Vereniging) um 7,66 Prozent auf 1,323 Millionen abgesetzte Fahrräder."
M.a.w. de Duitse markt is ruim 3x zo groot als de Nederlandse.
Het mooie van statistiek is dat je er bijna alle kanten mee opkan.

De Duitse bevolkingsomvang is grofweg vijfmaal de Nederlandse. Dat betekend dat er per capita in Nederland bijna tweemaal zoveel fietsen verkocht worden als in Duitsland.

.tsooJ
Dat klopt, maar de branche rekent in harde volumes.

Punt is, er is meer dat ertoe doet in een markt dan puur volume, en elke weldenkende handelaar weet dat.

Duitsland is vele malen groter dan Nederland, dat heeft gevolgen voor de distributie.

Wat voor soort fietsen worden er verkocht? Dat heeft gevolgen voor het voorraadbeheer.

Enzovoort, enzovoort.

.tsooJ

Alien schreef:
Leon schreef:Even voor de duidelijkheid:
Van: http://www.nationaler-radverkehrsplan.d ... hp?id=1777
"Während 2006 in Deutschland (laut Zweirad-Industrie-Verband) 6,75 Prozent weniger Fahrräder verkauft wurden (ca. 4,5 Millionen Stück), stiegen die Verkäufe im Nachbarland Niederlande (laut RAI Vereniging) um 7,66 Prozent auf 1,323 Millionen abgesetzte Fahrräder."
M.a.w. de Duitse markt is ruim 3x zo groot als de Nederlandse.
Het mooie van statistiek is dat je er bijna alle kanten mee opkan.
De Duitse bevolkingsomvang is grofweg vijfmaal de Nederlandse. Dat betekend dat er per capita in Nederland bijna tweemaal zoveel fietsen verkocht worden als in Duitsland.
.tsooJ
Wat jij doet is geen statistiek bedrijven maar jokken in de door jou gewenste richting, precies zoals in Nederland zo gebruikelijk is. Ik noem een factor van nog net geen 1,5 niet "bijna tweemaal".
Ivo Miesen schreef:Ik vraag mij soms af of het een modegril is. De Britten en de Fransen maken ook hele mooie en goede spullen alleen zijn die momenteel niet in de mode. Mischien een geval van een ander marketingbudget?
Met die laatste zin ben ik het zeker met je eens. De afdeling marketing is in deze hele discussie zwaar ondergewaardeerd, om het sympathiek te zeggen.
Leon

Vincent Schol schreef:
Haike schreef:Omdat de Duitsers voor kwaliteit gaan?
Er zijn ook wel wat duitse frames die misschien hier wat minder bekend zijn, maar ook kwalitatief zich goed kunnen meten met de overige.
Welke? Als je die combineert met alle genoemde onderdelen en je koopt die fiets in Duitsland, ben je dan niet veel goedkoper uit dan een vergelijkbare fiets te kopen van een Nederlands merk?
Laat ik mijn eigen frame als voorbeeld nemen: Storck, of een Nicolai, vroeger had je ook nog Votec, (of misschien nog steeds wel) maar die laatste twee zitten meer in het MTB gebeuren.

Maar allemaal prijzen die stevig staan.

Een gesprekje met de Nederlandse importeur van Rohloff leverde op dat hij van mening is, dat je met een Storck frame met Rohloffnaaf een van de beste prijs/kwaliteit verhoudingen hebt die je je maar wensen kan. Heb je op en top een Duitse fiets.

Een fiets daar halen is niet of nauwelijks goedkoper.

Leon schreef:
Alien schreef:Het mooie van statistiek is dat je er bijna alle kanten mee opkan.

De Duitse bevolkingsomvang is grofweg vijfmaal de Nederlandse. Dat betekend dat er per capita in Nederland bijna tweemaal zoveel fietsen verkocht worden als in Duitsland.
Wat jij doet is geen statistiek bedrijven maar jokken in de door jou gewenste richting, [...]
Eh, "door mij gewenste richting?" Even voor de duidelijkheid: het kan mij werkelijk geen moer schelen; ik heb niets het geringste belang bij deze cijfers en/of de conclusies die daaruit getrokken (kunnen) worden.
precies zoals in Nederland zo gebruikelijk is. Ik noem een factor van nog net geen 1,5 niet "bijna tweemaal".
Daar heb je gelijk in, alhoewel 1.5 afgerond nog altijd 2 oplevert. ;)

Goed, anderhalf keer de markt per capita, gecombineerd met een (fiks) hogere bevolkingsdichtheid, heeft toch echt wel invloed op de markt zoals die door de detailhandel ervaren zal worden, hoor.

.tsooJ

Leon schreef:
Alien schreef:
Leon schreef:Even voor de duidelijkheid:
Van: http://www.nationaler-radverkehrsplan.d ... hp?id=1777
"Während 2006 in Deutschland (laut Zweirad-Industrie-Verband) 6,75 Prozent weniger Fahrräder verkauft wurden (ca. 4,5 Millionen Stück), stiegen die Verkäufe im Nachbarland Niederlande (laut RAI Vereniging) um 7,66 Prozent auf 1,323 Millionen abgesetzte Fahrräder."
M.a.w. de Duitse markt is ruim 3x zo groot als de Nederlandse.
Het mooie van statistiek is dat je er bijna alle kanten mee opkan.
De Duitse bevolkingsomvang is grofweg vijfmaal de Nederlandse. Dat betekend dat er per capita in Nederland bijna tweemaal zoveel fietsen verkocht worden als in Duitsland.
.tsooJ
Wat jij doet is geen statistiek bedrijven maar jokken in de door jou gewenste richting, precies zoals in Nederland zo gebruikelijk is. Ik noem een factor van nog net geen 1,5 niet "bijna tweemaal".
Ivo Miesen schreef:Ik vraag mij soms af of het een modegril is. De Britten en de Fransen maken ook hele mooie en goede spullen alleen zijn die momenteel niet in de mode. Mischien een geval van een ander marketingbudget?
Met die laatste zin ben ik het zeker met je eens. De afdeling marketing is in deze hele discussie zwaar ondergewaardeerd, om het sympathiek te zeggen.
Leon
Hum....

Mond tot mond reclame is de beste reclame die je kan hebben, dat weet iedereen. Van Franse fietsen hoor ik nooit wat, (vroeger had je nog peugot) en verder hoor ik alleen maar gescheld op Franse Mavic velgen. Ze hebben het grootste wieler evenement van het jaar, en misschien wel van de wereld, maar verder weten ze dat mijns inziens niet te gebruiken voor een frans fietsmerk, dan laat de marketing daar toch echt veel liggen lijkt me zo, of er is niks waarop je marketing los kan laten. En bij goede spullen loopt het toch wel....

Haike schreef: Hum....

Mond tot mond reclame is de beste reclame die je kan hebben, dat weet iedereen. Van Franse fietsen hoor ik nooit wat, (vroeger had je nog peugot) en verder hoor ik alleen maar gescheld op Franse Mavic velgen. Ze hebben het grootste wieler evenement van het jaar, en misschien wel van de wereld, maar verder weten ze dat mijns inziens niet te gebruiken voor een frans fietsmerk, dan laat de marketing daar toch echt veel liggen lijkt me zo, of er is niks waarop je marketing los kan laten. En bij goede spullen loopt het toch wel....
Je vergeet de invloed die de bladen en de sponsoring heeft op de consument. De meeste trimmers willen het liefst een fiets (inclusief de versnellingsverhoudingen) die net op de TV te zien was. Of die versnellingsverhoudingen voor hen relevant zijn is dan van minder belang.
Fabrikanten van goed materiaal die een mindere marketingafdeling hadden zijn soms zelfs op de fles gegaan. Suntour was vroeger een topmerk dat zeer innovatieve producten bracht, en dat vooral voor de toerrijder en vakantiefeitser. Shimano was toen heus niet zo innovatief maar had een veel agresievere marketing. Campagnolo toendertijd een zeer aktief sponsoringsbeleid in de racewereld. Met als gevolg dat Suntour helemaal uit de markt gedrukt werd en wij verstoken zijn van een aantal producten die toen verdomd goed en innovatief waren.
Ik fiets regelmatig in Frankrijk en over de kleine plas. Vooral toertochten daar dus ik krijg redelijk mee wat daar op de markt is. Dat heeft er bij mij toe geleid dat ik heel welbewust mijn nieuwe frame vorig jaar in Leeds bestelde bij Bob Jackson. Zoals gezegd, nadat ik eerder een Duits frame heb geprobeerd en als ongeschikt heb bevonden. Trouwens, hier wordt gesproken over Duitse merken. De meeste van hen laten hun frames gewoon in het Verre Oosten of het nabije oosten in elkaar zetten.
Schelden op Mavic heb je mij nooit horen doen, sterker nog, op zowat al mijn fietsen zitten Mavic velgen.

Ivo Miesen schreef:
Haike schreef: Hum....

Mond tot mond reclame is de beste reclame die je kan hebben, dat weet iedereen. Van Franse fietsen hoor ik nooit wat, (vroeger had je nog peugot) en verder hoor ik alleen maar gescheld op Franse Mavic velgen. Ze hebben het grootste wieler evenement van het jaar, en misschien wel van de wereld, maar verder weten ze dat mijns inziens niet te gebruiken voor een frans fietsmerk, dan laat de marketing daar toch echt veel liggen lijkt me zo, of er is niks waarop je marketing los kan laten. En bij goede spullen loopt het toch wel....
Je vergeet de invloed die de bladen en de sponsoring heeft op de consument. De meeste trimmers willen het liefst een fiets (inclusief de versnellingsverhoudingen) die net op de TV te zien was. Of die versnellingsverhoudingen voor hen relevant zijn is dan van minder belang.
Fabrikanten van goed materiaal die een mindere marketingafdeling hadden zijn soms zelfs op de fles gegaan.
Das waar...
Ivo Miesen schreef:Suntour was vroeger een topmerk dat zeer innovatieve producten bracht, en dat vooral voor de toerrijder en vakantiefeitser. Shimano was toen heus niet zo innovatief maar had een veel agresievere marketing. Campagnolo toendertijd een zeer aktief sponsoringsbeleid in de racewereld. Met als gevolg dat Suntour helemaal uit de markt gedrukt werd en wij verstoken zijn van een aantal producten die toen verdomd goed en innovatief waren.
Ook waar... je zal me ook niet horen zeggen dat marketing niks doet, maar niet bij een groep die toch wel weet wat goed is, en genoeg zelfvertrouwen in zichzelf heeft om niet in de valkuil te trappen, dat ze er pas bij horen, en iemand zijn, als ze merk X gebruiken.
Ivo Miesen schreef:Ik fiets regelmatig in Frankrijk en over de kleine plas. Vooral toertochten daar dus ik krijg redelijk mee wat daar op de markt is. Dat heeft er bij mij toe geleid dat ik heel welbewust mijn nieuwe frame vorig jaar in Leeds bestelde bij Bob Jackson.
Kennelijk weet je wat je wil, dat lijkt me een goede zaak!!
Ivo Miesen schreef:Zoals gezegd, nadat ik eerder een Duits frame heb geprobeerd en als ongeschikt heb bevonden.
Ik ken die frames, en ben er ook niet van gecharmeerd (sorry Whisky):D zitten ook in de lagere prijsklasse...
Ivo Miesen schreef:Trouwens, hier wordt gesproken over Duitse merken. De meeste van hen laten hun frames gewoon in het Verre Oosten of het nabije oosten in elkaar zetten.
Storck niet, Nicolai ook niet, Votec weet ik niet.
Ivo Miesen schreef:Schelden op Mavic heb je mij nooit horen doen, sterker nog, op zowat al mijn fietsen zitten Mavic velgen.
Onder mijn Duitse frame ook, en daar ben ik vele malen tevredener mee dan wat ik eerst had :lol:

Leon schreef: "Während 2006 in Deutschland (laut Zweirad-Industrie-Verband) 6,75 Prozent weniger Fahrräder verkauft wurden (ca. 4,5 Millionen Stück), stiegen die Verkäufe im Nachbarland Niederlande (laut RAI Vereniging) um 7,66 Prozent auf 1,323 Millionen abgesetzte Fahrräder."
M.a.w. de Duitse markt is ruim 3x zo groot als de Nederlandse.
Leuke cijfers, maar dan moet je ze wel afzetten tegen het aantal inwoners, en dat is in Duitsland zo grofweg vijf! keer meer dan in Nederland. Dus ja in Nederland wordt klaarblijkelijk veel meer gefietst... of in ieder geval fietsen verkocht dan in Duitsland...

Edit: oeps, Alien was me voor :?