Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe vaak een lekke band? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe vaak een lekke band?

Michael W schreef:Wat ik me afvraag is: waarom stelt DriesBa deze vragen ? :roll:
Niet doen, gewoon reageren of niet! Als de vraag te ingewikkeld is, schrijf je dat gewoon. :wink:

Blanche schreef:
willem.megens schreef:Afgelopen weekend in Harskamp wilden we al de enig echte DriesBa ontmoeten, maar zagen hem zo snel niet. :(
:lol: :lol: Ook wij waren tijdens een weekend op zoek naar hét gezicht achter de vele wonderbaarlijke vragen. Even dachten Marianne, Wouter en ik hét gezicht te pakken te hebben. Echer mispoes. Maar we zijn nog wel benieuwd. Is er sprake van een Driesba cultus in wording? :wink:


Ik ben eruit................:!:

Driesba is gewoon een alias van een van de moderatoren of van de pr medewerkers van de WF. Ze zetten Driesba in om de WF site meer te promoten en het bezoekersaantal te vergroten.

Nu nog raden wie Driesba is....Jarno, Sander, Inge....of?

:lol: :lol:

Lekke band? Nog niet zo veel (conti sportcontact)...maar gisteren was het verdorie zover!

Kort relaas van een fietsforens:

Op een brugdek reed ik in een lange nagel. Die boorde zich helemaal in mijn band en kwam er langs de wang terug uit...en kraste sjirpend tegen mijn remblokjes bij de afdaling. Met goede moed (en zelfs een zweem van een lichte glimlach om de mondhoeken) parkeerde ik mezelf op een rustig plekje onder de brug en maakte ik alles los: ik had immers mijn hele bandenplakset mee. Met een geschuurde binnenband in mijn hand merkte ik toen dat mijn nieuwe lijmtube (geopend met die bewuste lange nagel nota bene) helemaal was uitgedroogd... geen splutje lijm! Daar stond ik dan. Ik heb dan alles maar terug gemonteerd en tevoet naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker gestapt. Resultaat: een uur later op het werk! Gelukkig heb ik glijdende werkuren...

Klinkt dit jullie bekend in de oren?

Schwalbe bic appel 50-622:
7700 km achter lek :cry:
11000 km achter lek :cry:
12800 km voor lek :cry:
13600 km voor lek :cry:
13900 km achter lek :cry:

14000 km 2x Scwalbe Maraton Supreme gemonteerd
tot heden 3000 km geen lek. :lol:

gr. Roger

Aniphys schreef:Klinkt dit jullie bekend in de oren?
Ja, mij wel. Sinds ik Continental/Schwalbe banden gebruik zijn lekke banden bij mij zo zeldzaam, dat als ik een lekke band heb met een verdroogde tube te maken heb.

MAAR, fabrikanten, luister. Wat als er nou lijmbolletjes op de markt waren die genoeg zijn voor 1 plakbeurt. Hoef je nooit meer tubes weg te gooien. :D

LeoFietser schreef:MAAR, fabrikanten, luister. Wat als er nou lijmbolletjes op de markt waren die genoeg zijn voor 1 plakbeurt. Hoef je nooit meer tubes weg te gooien. :D
Daar heb ik geen last van....ik koop zelfplakkende afdekstukjes, werkt prima. Ben even de naam kwijt. Maar ze zijn er ook in buitenbandplakkers.

Aniphys schreef:Lekke band? Nog niet zo veel (conti sportcontact)...maar gisteren was het verdorie zover!

Kort relaas van een fietsforens:

Op een brugdek reed ik in een lange nagel. Die boorde zich helemaal in mijn band en kwam er langs de wang terug uit...en kraste sjirpend tegen mijn remblokjes bij de afdaling. Met goede moed (en zelfs een zweem van een lichte glimlach om de mondhoeken) parkeerde ik mezelf op een rustig plekje onder de brug en maakte ik alles los: ik had immers mijn hele bandenplakset mee. Met een geschuurde binnenband in mijn hand merkte ik toen dat mijn nieuwe lijmtube (geopend met die bewuste lange nagel nota bene) helemaal was uitgedroogd... geen splutje lijm! Daar stond ik dan. Ik heb dan alles maar terug gemonteerd en tevoet naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker gestapt. Resultaat: een uur later op het werk! Gelukkig heb ik glijdende werkuren...

Klinkt dit jullie bekend in de oren?
Ja, ik heb al een hele stapel tubetjes weg kunnen gooien, maar.... ik heb altijd een reservebinnenband bij me, zodat ik onderweg niet hoef te plakken. Dat doe ik 's avonds weer als ik thuis ben.

En om nog even antwoord te geven op de vraag: ik heb dit jaar ongeveer 700 kilometer gefietst en nog geen lekke band gehad.

Onlangs reed ik in stad Groningen. Wegens rioolvervanging lag de straat open: een stukje omgefietst via een klein plantsoentje. En dan BANG! Een heel grote driehoekig glasscherf van een wodkafles boorde zich als een dolk helemaal door zowel buiten- als binnenband heen! Tandenknarsend mijn fiets terug in de NS-kluis gestopt en de bus genomen, ook nog met overstappen. Ruim een half uur te laat op mijn werk. In de pauze naar een fietsenzaak in Lewenborg gegaan om daar nieuwe banden te kopen. Een rib uit mijn lijf.
Een dronken zatlap, die een fles op straat (dit buurt staat als crimineel bekend) kapot gooit, heeft geen enkel besef dat dit grote gevolgen heeft voor fietsers :evil: . Gelukkig was het een voorwiel, terug bij de NS-kluis ter plekke gerepareerd.

Ik heb het laatste jaar 2 lekke banden gehad.
Het jaar daarvoor 4. Meestal rij ik 3000km niet lek en dan 2-3 keer lek op 200km. Ik had een tijd terug nieuwe buitenbanden gemonteerd, Marathon Cross en ik reed direct lek, een scherp stuk harde pvc. Daarna toch maar travelcontacts erop en ondertussen alweer 2000km lekvrij. De achterband is wel al aan het verslijten, de voorste blijft er helemaal nieuw uitzien. Ik vermoed dat je met de Conti's Travelcontact zo'n 4000km kan doen en dan is de achterste band helemaal op. Ik heb enkel achtertassen op de fiets hangen.

Toch zijn slijtage en lekrijden twee verschillende dingen. Wel is het zo dat alleen als je band bijna versleten is de kans op lekrijden toeneemt. Verder verzamelen zich in de loop van de tijd allerlei kleine stukje rommel in je band ondanks de kevlar laag en die daar op een gegeven moment toch doorheen gaan prikken. Als je ineens veel lek rijdt, dan kan dat de reden zijn. Je kunt gaan peuteren (altijd een goed plan), maar als het veel is kun je beter een nieuwe band kopen.
En zoals Maarten ook al aangaf: tegen sommige rotzooi is geen kruid gewassen. Dat zegt niets over de band.
Wim

Ik heb de Travel Contacts er nu 5.000km op liggen waarvan ca. 20% onverhard. Nog weinig tekenen van slijtage. Heb er geen lekke banden mee gehad.

In afgelopen 10 jaar heb ik met meerdere fietsen en banden slechts 1x een lekke band gehad: begin vd zomer door een kapot bierflesje gereden (erg scherp glas!). Kwestie van vervangen van banden als je ziet dat ze afgesleten zijn, een een flinke dosis geluk natuurlijk.

Zo blijkt ineens de vraag naar het lichaamsgewicht toch relevant: met jouw bmi ben je vermoedelijk vrij licht, en dat maakt vast veel uit. Bij ons waren de lekke banden jarenlang geconcentreerd bij de tandem, en hebben mijn kinderen ook nog nooit een lekke band gehad (behalve die vakantie dat mijn dochter van negen met snelle maar te lichte en kwetsbare Conti Sportcontacts over gravel moest rijden - de steenslag ging als mesjes door de boter).
Wim

Wim schreef:Zo blijkt ineens de vraag naar het lichaamsgewicht toch relevant: met jouw bmi ben je vermoedelijk vrij licht, en dat maakt vast veel uit. Bij ons waren de lekke banden jarenlang geconcentreerd bij de tandem, en hebben mijn kinderen ook nog nooit een lekke band gehad (behalve die vakantie dat mijn dochter van negen met snelle maar te lichte en kwetsbare Conti Sportcontacts over gravel moest rijden - de steenslag ging als mesjes door de boter).
Wim
Hoe widde gij dat ik een laag bmi heb? :?

Misschien moeten we een nieuwe vraag stellen "Krijg je eerder een lekke band naarmate je zwaarder bent? (uitgaande van exact hetzelfde materiaal/rijgedrag etc) Je hebt vast gelijk!