Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Campings Staatbosbeheer moderniseren: goed idee of protest? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Campings Staatbosbeheer moderniseren: goed idee of protest?

Leon schreef:Hier in de buurt zijn het bijna allemaal boeren die er iets bij willen doen. Grond hebben ze.
Een paar weken geleden heb ik gedeeltelijk de R1 en de Weserradweg gefietst. Langs de R1 zijn weinig kampeerterreinen te vinden. Een avond ben ik, totaal verregend en met een nog natte tent door vriendelijke bewoners van Marienfeld gewezen op een zogenaamd 'Heu-Hotel' om te slapen 'im Stroh'.
Afbeelding Jammergenoeg waren alle slaapplaatsen in het stro en op het hooi al bezet en heb ik voor prikje in een gastenkamertje kunnen slapen.

De oude boerenhofstede heet Birkenhake en wordt nog steeds na bijna 500 jaar bewoond door een Birkenhake.

De volgende morgen heb ik met hem en zijn vrouw uitgebreid over het 'landwirtschaften' gesproken. Ze worden gek van alle EU-regels die aan hen worden gesteld (een dik boekwerk vol). Ze proberen er niet aan onderdoor te gaan. Vandaar dat ze (zie Leon) ook andere bronnen aanboren. Volgend jaar is de hofstede 500 jaar en wordt Hermann Birkenhake 50 jaar. Voor het eerst sinds tijden een groot feest en op vakantie hetgeen er door het vele werk nooit van komt.

Aardige, intelligente mensen en een prachtige omgeving.

Marco Meijerink schreef:
DriesBa schreef:
Reinder schreef: Mijn indruk is dat Staatsbosbeheer luistert naar de gebruikers en aan vernieuwing doet.
Waneer er een markt is voor kleine rustige natuurcampings blijft er vast ook een aanbod.
De markt voor kleine campings is verzadigd. Ze rijzen hier in Drenthe als paddestoelen uit de grond. Een minicamping mag thans onder bepaalde voorwaarden 30 standplaatsen hebben. De één na de andere bedrijfsmatige camping, die meestal op een recreatieve locatie ligt, legt het loodje en de minicampings in de natuurlijke gebieden rijzen de pan uit. Zo verniel je de natuur in de eeuwige strijd tussen natuur en recreatie. Stoppen die handel.
Hoi Dries,
Voor zover ik het weet is het erg moeilijk om een stuk grond te bemachtigen voor het opzetten van een (mini)camping. Als ik jou ervaring lees moet het toch vrij veel mensen gelukt zijn. Weet jij wat de motivatie van die mensen is om een minicamping te beginnen? Zijn het allemaal "aow'ers" die het erbij doen?
Groet,
Marco
Hoi Marco,

Over het algemeen zijn het jonge, initiatiefrijke mensen die vorm van inkomsten willen genereren. Vooral het laatste is helaas teveel een drijfveer. Dat is vooral intensief gebruik leidraad en komt landschappelijke inpassing en omgaan met het natuurlijk landschap op de tweede plaats. Veel import - en dat bedoel ik niet negatief - begint zo'n mincamping. Op zich ben ik niet tegen, maar het moet beheersbaar blijven en landschappelijk inpasbaar zijn. Aow'ers met die ambitie heb ik nog niet waargenomen.

Leon schreef:
Marco Meijerink schreef:
Hier in de buurt zijn het bijna allemaal boeren die er iets bij willen doen. Grond hebben ze.
Het zijn er hier in de buurt vele tientallen, maar ze vallen absoluut niet op en deze recreatievorm wil ik relatief extensief en landschapvriendelijk noemen.
Extensief omdat de campings en toeristen helemaal niet opvallen.
Landschapvriendelijk omdat anders een aantal boeren stoppen met boer zijn en schaalvergroting dreigt. Juist de wetenschap dat er toeristen komen die het landschap waarderen geeft bewonders het besef dat het landschap waardevol is.
Leon
Extensief? In het relatief kleinschalig landschap. Het geuldal is erg bepalend voor het Zuidlimburgse landschap. Waarschijnlijk bedoel je de hoger gelegen delen: Berg...... etc., In Drenthe zijn het meer jonge, initiatiefrijke mensen die een vorm van inkomsten willen genereren. Vooral het laatste is helaas teveel een drijfveer. Dan is vooral intensief gebruik leidraad en komt landschappelijke inpassing en omgaan met het natuurlijk landschap op de tweede plaats. Veel import - en dat bedoel ik niet negatief - begint zo'n mincamping. Op zich ben ik niet tegen, maar het moet beheersbaar blijven en landschappelijk inpasbaar zijn. Boeren die het erna of erbij doen komt in het Zuidoostdrentse gedeelte minder voor. Zuid-Limburg met z'n deels coulisssenlandschap(Geuldal) leent zich daar wellicht ook beter voor omdat het landschap de mogelijkheden beperkt. Hier wordt bij een te beperkte opzet gewoon een stuk bos ge-annexeerd en desgewenst gekapt. Dat kan ik niet als een positieve ontwikkeling zien in een bosrijke omgeving.