door
Wim » di 05 aug, 2008 22:00
Ik denk dat die test dan niet deugt. In elk geval is er sindsdien een nieuwe Marathon die merkbaar soepeler (= comfortabeler plus sneller) is. Zelf ben ik ook erg enthousiast over de Big Apple, maar dat past vast niet in een oude hybride (wel in een oude mtb). Ik schat dat 42 mm het praktische maximum is wat er in je fiets zal passen, maar zeker kan ik dat natuurlijk niet weten. Je kunt kijken wat er nu in zit, en zien of er nog veel ruimte over is (moet je wel eerst de spatborden op maximale ruimte afstellen).
Bredere banden dempen trillingen echt merkbaar veel beter (en ontzien je wielen dus), maken de besturing wat rustiger, en geven je meer grip op losse ondergrond. Ze hebben ook een wat hoger draagvermogen. Maak je bij zulke kleine verschillen geen zorgen over de breedte van de velgen.
Gewone Schwalbe binnenbanden zijn ook prima.
Online shop: bike4travel ?
Andere onderdelen die een beurt nodig hebben zijn de remkabels (ik zou minstens de binnenkabels vervangen - kost weinig, zelfs goede - en is een fluitje van een cent). Alle lagers waar je bij kunt zullen vet kunnen gebruiken (naven, vermoedelijk balhoofd). De ketting zou ik minstens goed smeren met olie (niet van dat WD40 achtige spul), net als alle draaipunten van derailleurs. Of de ketting versleten is kan ik zo niet zeggen. Als hij nooit vervangen is dan kun je vermoedelijk het beste een nieuwe monteren, net als nieuwe achtertandwielen (moet je altijd tegelijk vervangen). Op
www.m-gineering.nl staat een glasheldere beschrijving hoe je dat zelf kunt doen (het is niet moeilijk). Draai tot slot alle boutjes aan.
Lekker fietsen maar,
Wim