Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets

Mee eens Leon. Maar soms wordt je van een keuze die niet rationeel is toch blijer. Ook voor het uitzoeken van een confectiefiets is zo'n pasfiets trouwens reuzehandig. Meestal zijn niet alle soorten en maten in voorraad en op de pasfiets kun je die dus wel proberen. Op die manier ben ik tot de ontdekking gekomen dat een Snel Safari mij echt beter paste dan een Koga Terraliner Oval.

De discussie ging over een fiets in het budget waar je zo ongeveer een maatfiets voor koopt. Maar van de paar honderd euro die je kan uitsparen kun je natuurlijk ook andere dingen doen. Kwestie van prioriteiten.

E.d. staat bijvoorbeeld voor de ruimte tussen je trapper en de grond als je de trapper naar beneden hebt staan (bij off road meer ruimte nodig), voor de lengte van de achtervork (bij achtertassen en grote voeten meer ruimte nodig dan wanneer je zonder bagage of met een BOB op pad gaat), de ruimte tussen frame en zadel (bij verende zadelpen zoals Thudbuster LT meer ruimte nodig dan anders) en een aantal zaken die ik ongetwijfeld vergeet. Daar heb ik immers een framebouwer voor.

Overigens ben ik niet van plan in discussie te gaan met iemand die de overtuiging lijkt te hebben dat er objectieve maatstaven voor een 'goed' frame bestaan.

Maar die zijn er wel hoor Liz!! :D

Die objective maatstaven

Namelijk:

1 zitbuis

1 horizontale buis

1 schuine buis

1 balhoofdbuis

Stuk rond pijp onderop waar een trapas in past

staande achter vork met mannetje ertussen

liggende achtervork

Zo dat is het geloof ik...

Hoe lang of hoe kort dat spul moet zijn en onder welke hoek het aan elkaar gedingest moet worden, das puur 100% subjectief, en ook nodig want de ene mens is de andere niet qua lichaamsbouw. Dat laat ik dus graag aan Marten en consorten over :wink:

Maar soms word er door de wielen het frame niet meer gezien......

Haike schreef:Maar soms word er door de wielen het frame niet meer gezien......
Afbeelding

zoiets?? 8) 8)

Ja zoiets, wielen zijn opvallend maar die zuurstokkleur maakt dat het frame niet wegvalt dus ook weer niet helemaal...

Wat een bling bling zeg.... :lol:

Da's ook precies wat ik bedoel, Haike. De houding kun je - subjectief - vaststellen op een pasfiets. Voor de rest heb je een vakmens nodig die doorvraagt over je voorkeuren en beoogd gebruik.

:lol:
Vorige week een Koga Signature 26" besteld met Rohloff en een SON dynamo. Ik reed op een 26" vond dat plezierig rijden. Bovendien kan deze fiets ook makkelijker mee naar Scandinavie en rijdt dat wat beter op de grindwegen die je daar hebt.
Het was wel even een ommeslag om van een 28" naar een 26" te gaan, maar het lijkt me wat makkelijker om overharde wegen een hellingen te kunnen nemen.
Ik ben niet voor een maatfiets gegaan, omdat dat ook weer een paar trips oplevert naar bv Wageningen, Utrecht of Noord Holland. Of een alu frame gaat bevallen: de tijd zal het leren.
Groeten,
Bert