Additionally, paste this code immediately after the opening tag: goeie fietspomp noodzakelijk? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

goeie fietspomp noodzakelijk?

DriesBa schreef: M'n fiets betreft een cityhybride, die ik ook gebruik voor lange tochten(100 en meer). Ik heb daar ook goeie(anti/lek) banden om, doch de 2 lekken zat op 1 cm van het ventiel en de andere zat aan de zijkant van de binnenband. Waarschijnlijke oorzaak is een vouw of geknepen in de buitenband. Alhoewel het waren kleine ronde `doorn`gaatjes. Daarvoor heb ik ook jaren zonder lekken gereden. Bij een cityhybride leg je er niet eenvoudig een nieuwe binnenband om.

Iedereen bedankt voor de reactie. Ik ben er nog niet helemaal uit. Wel goedce adviezen.
Dat snap ik niet helemaal. Bijna iedereen hier heeft het over de topeak Morph pomp zonder dat daar noemenswaardige nadelen worden genoemd. Met als goede tweede de klassieke, doch ook goed functionerende Zefal HP en je twijfelt nog steeds?
Cycle Maniac schreef:
Haike schreef:Maar wat nou als het touwtje breekt?

Er gaat niks boven de topeak road pomp qua gewicht, qua pompen, enz. En bij maar een winkel in Amsterdam, en heel nederland, ook verkrijgbaar met drukmeter. :wink:
Ik heb ook een Topeak Road Morph. Een pomp oppompen doet ie zeker goed. Over de degelijkheid was ik minder te spreken: Op een gegeven moment was het schroefje waarmee het voetstuk aan de pomp vast zit zoek. Vervelend, maar dat heb je nou eenmaal met uitstekende delen. Zal nu zien hoe dat met de Cyclaire pump gaat.
Misschien een maandagochtend exemplaar? Die van mij zit er nog gewoon aan, en de pomp is nu 5 jaar oud, en pompt nog steeds zo als in het begin. Eerlijkheid bied me wel te zeggen dat ik dat voetstuk ook niet een "must" vind op die pomp, zonder krijg je die band met dezelfde inspanning ook op de gewenste druk.

Platte banden herstellen, het blijft een vak apart.
Op deze 2de pinksterdag (nog net...) : flat spiritus ubi vult :wink: .

Nil novi sub sole... ergo :

Hier ook een Topeak Road Morph (maar nog zonder manometer en dat vind ik wel jammer).
Hier ook tevreden over de pompkwaliteiten, maar ook al stukjes verloren... er bestaat wel een reparatiesetje van Topeak waarmee je voor een paar euro weer wat losse onderdelen in reserve hebt.
Hier ook een hekel aan lekke banden herstellen onderweg. Die hekel is zo grondig dat ik ook nooit op een fiets zou willen rijden waar het achterwiel niet snel en makkelijk kan gedemonteerd worden om een nieuwe band te steken. Voor mij dus geen kettingkasten en ander steedse parafernalia, ook niet voor een fiets met steedse doeleinden.

Het probleem van Driesba heeft trouwens niet zozeer met de kwaliteit van de pomp te maken, dan wel met de diagnostiek : het is en blijft nu eenmaal moeilijker en vervelender om een lek op te sporen op een band die nog rond de velg zit, en maar stukje bij beetje in een emmer water wordt geduwd.

jansenius schreef:Platte banden herstellen, het blijft een vak apart.

Hier ook een Topeak Road Morph (maar nog zonder manometer en dat vind ik wel jammer).
Slang met manometer en eindstuk kun je tegenwoordig erbij kopen bij de vakantiefietser; rondom een tientje geloof ik.

jansenius schreef:Het probleem van Driesba heeft trouwens niet zozeer met de kwaliteit van de pomp te maken, dan wel met de diagnostiek : het is en blijft nu eenmaal moeilijker en vervelender om een lek op te sporen op een band die nog rond de velg zit, en maar stukje bij beetje in een emmer water wordt geduwd.
Ja dat snap ik, maar dat heeft geen invloed op het gedrag van welke pomp dan ook. En verder bestaan er van die hele simpele lek zoekertjes waarbij een emmer met water dus overbodig is.

Haike schreef:En verder bestaan er van die hele simpele lek zoekertjes waarbij een emmer met water dus overbodig is.
Dan wil ik eigenlijk wel weten, waar je aan zit te denken. Ik weet dat je het met lippen kunt voelen. Maar wat heb je dan nog meer? Iets dat je op de band moet smeren?

Cycle Maniac schreef:
Haike schreef:En verder bestaan er van die hele simpele lek zoekertjes waarbij een emmer met water dus overbodig is.
Dan wil ik eigenlijk wel weten, waar je aan zit te denken. Ik weet dat je het met lippen kunt voelen. Maar wat heb je dan nog meer? Iets dat je op de band moet smeren?
Is een rond doosje (tenminste zo ken ik ze) met een doorsnede van ongeveer? een luciferdoosje; aan de ene kant fijn gaas, de andere kant doorzichtig kunststof. Erin zeg maar hele verkleinde pingpongballetjes. Gaaskant tegen de band aan houden, daar waar het lek zit, zal de ontsnappende lucht de balletjes omhoog blazen wat weer te zien is in het venstertje. En wala, je hebt je lek gevonden.

Leuk raadsel. Kunnen wel nog een leuk spelletje van maken. :D :wink:

Maar ik ga op onderzoek uit. Bij de fietsenzaak hier om de hoek herkennen ze het mogelijk/waarschijnlijk wel.

Haike schreef:
DriesBa schreef: M'n fiets betreft een cityhybride, die ik ook gebruik voor lange tochten(100 en meer). Ik heb daar ook goeie(anti/lek) banden om, doch de 2 lekken zat op 1 cm van het ventiel en de andere zat aan de zijkant van de binnenband. Waarschijnlijke oorzaak is een vouw of geknepen in de buitenband. Alhoewel het waren kleine ronde `doorn`gaatjes. Daarvoor heb ik ook jaren zonder lekken gereden. Bij een cityhybride leg je er niet eenvoudig een nieuwe binnenband om.

Iedereen bedankt voor de reactie. Ik ben er nog niet helemaal uit. Wel goedce adviezen.
Dat snap ik niet helemaal. Bijna iedereen hier heeft het over de topeak Morph pomp zonder dat daar noemenswaardige nadelen worden genoemd. Met als goede tweede de klassieke, doch ook goed functionerende Zefal HP en je twijfelt nog steeds?
Sorry, ik ben wat kritisch aangelegd en kijk uit naar een handzaam ding voor niet al teveel geld. 'k Hoop het immers weinig te gebruiken. Na de Topeak Morph een 5-tal keren in de hand te hebben gehad, heb ik toch een SKS Sigma(klopt dat wel?)pomp gekocht. Deze is wat compacter en blaast er 12 bardruk uit. Hij pompte de band zonder al teveel moeite zeer vol op en kostte slechts 16 euro. Was een aanbieding van 64.99 euro naar 16 euro.

Die pomp ken ik niet lijkt me wel een reuze verschil in prijs. Maar als hij goed voldoet in jouw ogen waarom niet?

Die topaek heb je voor €32,- al

Ik hoop dat je hem niet al te veel hoeft te gebruiken. :wink:

Wat een moeilijke, dure, zware en kennelijk nog onbetrouwbare pompjes ook.
Mijn plastic Zefalpompje kostte minder dan een tientje, weegt 130 gram, past op dunlop ("Nederlandse") en sclaverand ("Franse") ventielen zonder iets om te zetten en heeft me in jaren nog nooit in de steek gelaten. Je komt er mee tot 6 bar, genoeg voor dikke banden dus.
Leon
Afbeelding

Kijk op de site van de ENFB voor een test van fietspompen. De Topeak Road Morph en de Zefal HPX 4 komen als zeer goed uit de test. De Topeak is een compacte korte pomp die je tijdens het pompen op de grond laat steunen en de Zefal is de bekende lange die je onder je liggende buis klemt. Zelf heb ik al jaren de Zefal en die pompt prima. In het algemeen gaat het pompen met een lange pomp het beste

Ronald

Die Zefal pomp was de eerste echte fatsoenlijke mee te nemen fietspomp, en ook heel lang de enige. Nadeel; je zet hem rechtstreeks op het ventiel met de kans dat dit afbreekt omdat je met de pomp een onverwachte beweging maakt. :wink:

Haike schreef:Die Zefal pomp was de eerste echte fatsoenlijke mee te nemen fietspomp, en ook heel lang de enige. Nadeel; je zet hem rechtstreeks op het ventiel met de kans dat dit afbreekt omdat je met de pomp een onverwachte beweging maakt. :wink:
Ja, dat is mij welgeteld één keer met deze pomp overkomen in héél véél jaren :wink:

Michael W schreef:
Haike schreef:Die Zefal pomp was de eerste echte fatsoenlijke mee te nemen fietspomp, en ook heel lang de enige. Nadeel; je zet hem rechtstreeks op het ventiel met de kans dat dit afbreekt omdat je met de pomp een onverwachte beweging maakt. :wink:
Ja, dat is mij welgeteld één keer met deze pomp overkomen in héél véél jaren :wink:
Mij nog nooit. Maar ik snap wel dat het veel mensen overkomt als ik ze zie rammen met zo'n ding. Misschien een onderwerp om in de cursus op te nemen?
Leon

Michael W schreef:
Haike schreef:Die Zefal pomp was de eerste echte fatsoenlijke mee te nemen fietspomp, en ook heel lang de enige. Nadeel; je zet hem rechtstreeks op het ventiel met de kans dat dit afbreekt omdat je met de pomp een onverwachte beweging maakt. :wink:
Ja, dat is mij welgeteld één keer met deze pomp overkomen in héél véél jaren :wink:
Mij nooit, terwijl mijn motoriek niet de fijnste is..... vroeger had ik ook een Zefal tot iemand in de gaten had dat dat een goede pomp is, en hem van mijn racekarretje af jatte. Maar ik ben maar wat blij met mijn Morph pomp vanwege dat slangetje mét! Zou geen Zefal meer willen.

Ik heb dus ook die Zefal HPX4... uitstekende pomp. Ik heb er nog nooit een ventiel mee vernield. Waarschijnlijk omdat ik altijd met een reservebinnenband rondfiets... :wink:

Nog even ter informatie: de gekochte fietspomp is een Sigma Delta Jet met een druk van 12 bar. Er zit een voetsteun en een handhat aan. De druk wordt waarschijnlijk gegenereerd door de telescopische uitschuifgedeelte van de pomp. Het is een compacte pomp= 3/4 lengte van een Topeak en nog goed in m'n tas op te bergen.

DriesBa schreef:Nog even ter informatie: de gekochte fietspomp is een Sigma Delta Jet met een druk van 12 bar. Er zit een voetsteun en een handhat aan. De druk wordt waarschijnlijk gegenereerd door de telescopische uischuifgedeelte van de pomp. Het is een compacte pomp= 3/4 lengte van een Topeak en nog goed in m'n tas op te bergen.
Pompen koop je het best bij een winkel. De reden daarvoor is dat het met minipompjes niet altijd mogelijk is om een band op te pompen (!) en dat grote pompen, eh, idem eigenlijk.
Ik heb eens bij de fietsenmaker gestaan met veertig euro en van alle mooie (thuis-)pompen die hij had lukte het er maar bij één om een band met dunlopventiel ook echt op te pompen :roll:
Leon

Ik heb een metalen fietspompje met houten handvat en opklapbare voetje in een soort U-vorm. Welke merk weet ik niet, want ik verf fietspompen altijd graag geel. Hij hangt achter de riemen van de Karrimor-zijtas met de slang buitenom zodat hij niet eruit kan vallen. Ik heb Franse ventielen, hiertoe ligt een koperen tussennippel in mijn portemonnee. Kijk maar op www.mijnalbum.nl/Album=QXVTE6FY klik erop voor een vergroting; de pomp zit rechtsonder.

Ik heb ook nog een goede pomp voor onderweg nodig.

Ik twijfel tussen de Road Morph G en de Turbo Morph G. Andere types of merken vallen af, omdat die meestal geen drukmeter hebben en ik dat toch onmisbaar vind.
De Turbo is 60 gram zwaarder dan de Road (280 om 220 gram), maar heeft volgens mij een veel duidelijkere drukmeter. Die van de Road ziet er nogal klein en onduidelijk uit. Bovendien is de plek van de drukmeter wat minder handig denk ik.
Toch hebben de meesten hier volgens mij een Road. Alleen voor 60 gram? Of heeft de Road nog meer voordelen ten op zichten van de Turbo?