Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slaap comfort - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

slaap comfort

Voor onze a.s. reis ben ik ook nog op zoek naar een slaapmat. Voor mij is een goede nachtrust (ook) heel belangrijk. Ben bang dat ik anders de reis niet ga volbrengen. Heb al eens gesurft, maar dat zegt mij dus niets omdat ik er geen verstand van heb. :oops: Luister dus graag naar ervaringen. Ik weet dat vorig jaar in de Oppad een uitgebreide slaapmatten test heeft gestaan. Alleen weet ik niet meer welke als beste uit de bus kwam. Maar speelt hier ook niet persoonlijke voorkeur mee? Ik ben bang dat ik met mijn gewicht heel snel op de grond kom te liggen. :cry: Dat zou voor mij een reden kunnen zijn om voor een dikkere te gaan. Dan zit je weer met je gewicht en pakvolume. Moeilijk hoor. :?

Ik heb een Thermarest van 2,5 cm dik. LxB = 183 x 51. Weegt 800 gr. Tien jaar oud of zo. Het is er zo een met groene bovenkant, en bruine onderkant.

Comfort: voor mij goed (ik moet er wel bij zeggen: ik weeg maar 57 kilo bij 1m75 lengte). In ieder geval is het comfort veel beter dan een schuimmatje van 1cm dik.

Isolatie: goed. Ik slaap wel in een dikke donzen slaapzak, en dan wordt de isolatie van het matje denk ik wat minder belangrijk.

Duurzaamheid: zeer goed. Hij gaat nog wel minstens 20 jaar mee lijkt me.

3/4 matjes vind ik trouwens onzin. Wat bespaar je daar nu helemaal mee, voor het comfort dat je inlevert?

Kijk voor meer ervaringen ook eens op het forum van www.hiking-site.nl.

Marjan1 schreef:Voor onze a.s. reis ben ik ook nog op zoek naar een slaapmat. Voor mij is een goede nachtrust (ook) heel belangrijk. Ben bang dat ik anders de reis niet ga volbrengen. Heb al eens gesurft, maar dat zegt mij dus niets omdat ik er geen verstand van heb. :oops: Luister dus graag naar ervaringen. Ik weet dat vorig jaar in de Oppad een uitgebreide slaapmatten test heeft gestaan. Alleen weet ik niet meer welke als beste uit de bus kwam. Maar speelt hier ook niet persoonlijke voorkeur mee? Ik ben bang dat ik met mijn gewicht heel snel op de grond kom te liggen. :cry: Dat zou voor mij een reden kunnen zijn om voor een dikkere te gaan. Dan zit je weer met je gewicht en pakvolume. Moeilijk hoor. :?


Hieronder heb je een linkje van de test:

http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... 413774.pdf


Groetjes
Ronald

:lol: Dankjewel :lol:

Ik heb nu een 5cm Thermarest (met grotere luchtkamers). Die is comfortabeler dan de 3,8 cm die ik eerst had, maar door de grotere luchtkamers ook kouder. Het comfort vind ik nog steeds onder de maat (ik word een dagje ouder), vooral op harde ondergrond, terwijl de isolatie wat mij betreft onder de maat is zodra de temperatuur onder het vriespunt zakt. Kortom, mijn volgende matje wordt een Exped donsmatras, en dat zou wel eens spoedig kunnen zijn.
Wim

Nald schreef:
Marjan1 schreef:Voor onze a.s. reis ben ik ook nog op zoek naar een slaapmat. Voor mij is een goede nachtrust (ook) heel belangrijk. Ben bang dat ik anders de reis niet ga volbrengen. Heb al eens gesurft, maar dat zegt mij dus niets omdat ik er geen verstand van heb. :oops: Luister dus graag naar ervaringen. Ik weet dat vorig jaar in de Oppad een uitgebreide slaapmatten test heeft gestaan. Alleen weet ik niet meer welke als beste uit de bus kwam. Maar speelt hier ook niet persoonlijke voorkeur mee? Ik ben bang dat ik met mijn gewicht heel snel op de grond kom te liggen. :cry: Dat zou voor mij een reden kunnen zijn om voor een dikkere te gaan. Dan zit je weer met je gewicht en pakvolume. Moeilijk hoor. :?


Hieronder heb je een linkje van de test:

http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... 413774.pdf


Groetjes
Ronald
Opgelet, in deze test wordt van Exped de Synmat getest, d.i. de synthetische, niet de donsmat (dat is de Downmat). Nu komen ze makkelijk tot de conclusie dat de 3 best isolerende matten Thermarests zijn... het valt te raden welke firma de best draaiende PR-machine heeft 8) (als er tenminste al niets onder de mat werd geschoven... :? ).

Pieter Tijssen schreef:3/4 matjes vind ik trouwens onzin. Wat bespaar je daar nu helemaal mee, voor het comfort dat je inlevert?
Als je maar 160 cm lang bent lever je erg weinig comfort in, maar wel gewicht.
Ik heb zelf een Exped donsmat van 7 cm. Door de dikte een stuk comfortabeler dan de traditionele self-inflating matjes, erg warm en klein in te pakken.
Gekraak van de onderkant van de mat tegen het grondzeil van de tent kun je oplossen door er bv een plastic boodschappentas tussen te leggen, ter hoogte van schouders en heupen.

http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... 413774.pdf
Ook jammer dat men "vergeet" te vermelden dat voor een hoogzomerkampeerder de isolatie tamelijk irrelevant is en een lichtgeicht luchtbedje van 15 euro ook lekker ligt. Maar ja, dat is slecht voor de marketing.

Leon (185 cm)

Hoi!

Zoek maar eens op Exped downmat :) DE isolerende donsen slaapmatras en lekker comfortabel (7 of 9 cm dik), goed tot -17C. Ik heb er heerlijk knus op geslapen bij -15C op 5000m maar ook bij +30C was die nog aangenaam. Net als Leon wil ik geen andere meer :)

Ik heb eerst meerdere Thermarest matten gehad maar die hielden het geen seizoen uit, die slappe dingen, iedere keer waren ze weer lek. En bij lage temperaturen en een lage luchtdruk laat de buitenlaag van de binnenlaag los en bolt de mat ongelofelijk op. Ik heb dit tot 3 keer gezien bij reisgenoten in Tibet, en allemaal bij Thermarest. Slapen kan je dan wel vergeten.

Qua verhouding tussen gewicht, pakmaat, comfort en isolatie staat de Exped echt bovenaan. Maar voor zomerse temperaturen zijn andere mattten natuurlijk ook geschikt.

Fiet de wereld (slapen op een Exped, in een Exped),
Whisky

ik slaap al een tijdje op een big agnes Insulated Air Core 25\" x 78\" x 2.5\" een goedkopere variant van exped is gevuld met kunststof en isoleert
tot ongeveer het vriespunt ,ik heb de 60 cm brede is effe blazen maar dat heb ik er graag voor over, comfort 10+ ,dankzij de goedkope dollar nu heel interessant http://www.bigagnes.com/index.php

gr toon

Naar aanleiding van de berichten op dit forum ga ik waarschijnlijk ook voor een Exped (of een Big Agnes) ipv een Thermarest. Ik vraag me echter drie dingen af.

1. Zo'n 3/4 lijkt me erg kort. Ik weet dat dit persoonlijk is, maar hoe houd je je voeten van de grond bij kou (gewoon onder een fleece?, dit isoleert genoeg?
2. Heeft iemand al eens geprobeerd om twee downmats aan elkaar te monteren. Thermarest heeft hier een speciaal systeem voor, maar ik heb gehoord dat het met een laken vrij gemakkelijk zelf te doen is met Thermarest. Ik vroeg me af of dit ook mogelijk is met de (dikkere) dowmat.
3. Iemand ervaring met de Synmat? Lijkt wat meer op de Big Agnes, maar is gemakkelijker verkrijgbaar en toch weer iets goedkoper dan de downmat.

n.a.v. punt 2 Wij hebben van die Thermarest koppelbanden, maar doen die er de helft van de tijd niet om. Zonder gaat heus ook wel. En ja, je hebt van die isohoes lakens waar je de matjes in schuift. Voor zo'n dikkere mat heb je vast een andere isohoes nodig, maar als je het laken er los op legt is er ook niets mis, en het spaart weer 150 gram stof als je die enveloppe er niet onder hoeft te hebben.
punt 3: ik zou voor het piepkleine prijsverschil voor dons gaan (tenzij je dons zielig vindt). Het isolatieverschil is zo te zien behoorlijk groot, en dat is wat mij betreft net een van de twee grote voordelen van de downmat.
Wim

Pieter Tijssen schreef:Ik heb een Thermarest van 2,5 cm dik. LxB = 183 x 51. Weegt 800 gr. Tien jaar oud of zo. Het is er zo een met groene bovenkant, en bruine onderkant.

Comfort: voor mij goed (ik moet er wel bij zeggen: ik weeg maar 57 kilo bij 1m75 lengte). In ieder geval is het comfort veel beter dan een schuimmatje van 1cm dik.

Isolatie: goed. Ik slaap wel in een dikke donzen slaapzak, en dan wordt de isolatie van het matje denk ik wat minder belangrijk.
Ik heb zo'n zelfde met ook een dikke donzen slaapzak van het Tattejee :wink:

Verschil: Ik ben 190 lang en 110 kilo maar altijd prima op geslapen.

Een keer met deze combinatie in een tent in de Ardennen gelegen met 's nachts
-9º, niets van gemerkt, terwijl de buurman in zijn sleurhut klaagde over de koude nacht.
Zolang deze niet onherstelbaar kapot gaat koop ik niet iets anders. :wink:

Na 15 jaar Thermarest 2,5 cm hebben we nu de iets dikkere variant. Voor iets meer comfort. Hoewel ik ooit eens een gedelamineerd matje had (meteen gratis vervangen) ben ik in alle opzichten zeer tevreden over dit merk. Lekke matjes heb ik nog nooit mee te maken gehad en kou ook niet.

De oude matjes bewaren we voor als we echt oud zijn: 2 op elkaar...

Tijdens de de rustdag op de Stelviotocht heb ik een middagdutje gedaan op de Exped down 7 van mijn mede tentbewoner.

Sindsdien ben ik verkocht. Heb mijn thermarest matje 4 in de verkoop gedaan op marktplaatst (ze zijn al weg!) en ga ook Expeds kopen!! Ik neem dat beetje xtra gewicht voor lief

whisky schreef:Ik heb eerst meerdere Thermarest matten gehad maar die hielden het geen seizoen uit, die slappe dingen, iedere keer waren ze weer lek. En bij lage temperaturen en een lage luchtdruk laat de buitenlaag van de binnenlaag los en bolt de mat ongelofelijk op. Ik heb dit tot 3 keer gezien bij reisgenoten in Tibet, en allemaal bij Thermarest. Slapen kan je dan wel vergeten.
Een expat met een exped. :wink:

Shoot, ik heb een paar weken geleden een nieuwe thermarest gekocht. Ter vervanging van een matje waarmee ik zo'n 20 jaar heb gedaan. Zijn die moderne dan zo slecht? En hoe zit het met die Toughskin matjes?

Mijn Thermarest is van 2003, tot nog toe geen enkel probleem mee gehad, maar ik heb hem ook niet in Tibet uit geprobeert.... :wink: En dat zal met de huidige situatie daar ook wel niet snel gaan gebeuren.... :lol:

Thermarest is mijn vriendin ook niet goed bevallen. Matje was drie jaar oud maar steeds ellende mee gehad. Daarom hebben we nu voor Exped gekozen. We moeten nog een paar weken geduld hebben voordat we ze mogen uitproberen. :)

Ik heb ook een Exped matje maar het bevalt me toch niet zo goed.
Vorig jaar nadat ik met dit nieuwe Exped matje in Ierland steeds op de grond lag hebben ze er nieuwe dopjes opgezet. Hij zou lekken bij de vulling.
Nu in Roemenië lig ik s'morgens nog net niet op de grond maar scheelt niet veel :( Zou het poreus zijn?
En ik was nog wel zo blij met m'n Exped. :x

Mijn beide Exped matjes lijken ook hun volume 's nachts niet meer te behouden. Gelukkig halen we wel de nacht, dus geef ik ze tegen het slapen gaan wat extra lucht. Het comfort weegt volgens ons op tegen het bijpompen.
Ik heb de indruk dat de veertjes in de ventielen gaan zitten zodat deze net niet meer volledig afsluiten.. In dat geval zouden de matjes met kunststof vulling hier geen last van mogen hebben. Zijn daar ervaringen van bekend?

Hoe zijn de Exped matjes als je deze elke dag opnieuw moet oppompen (als je dus steeds maar één nacht ergens verblijft en weer verder trek)?

Is dat qua werk en geluid (als het al laat is) wel te doen? We zijn met zijn drieën en volgend jaar met zijn vieren, dus dat betekend dat ik er dan dus vier per dag moet oppompen...