Voor onze a.s. reis ben ik ook nog op zoek naar een slaapmat. Voor mij is een goede nachtrust (ook) heel belangrijk. Ben bang dat ik anders de reis niet ga volbrengen. Heb al eens gesurft, maar dat zegt mij dus niets omdat ik er geen verstand van heb. Luister dus graag naar ervaringen. Ik weet dat vorig jaar in de Oppad een uitgebreide slaapmatten test heeft gestaan. Alleen weet ik niet meer welke als beste uit de bus kwam. Maar speelt hier ook niet persoonlijke voorkeur mee? Ik ben bang dat ik met mijn gewicht heel snel op de grond kom te liggen. Dat zou voor mij een reden kunnen zijn om voor een dikkere te gaan. Dan zit je weer met je gewicht en pakvolume. Moeilijk hoor.
Ik heb een Thermarest van 2,5 cm dik. LxB = 183 x 51. Weegt 800 gr. Tien jaar oud of zo. Het is er zo een met groene bovenkant, en bruine onderkant.
Comfort: voor mij goed (ik moet er wel bij zeggen: ik weeg maar 57 kilo bij 1m75 lengte). In ieder geval is het comfort veel beter dan een schuimmatje van 1cm dik.
Isolatie: goed. Ik slaap wel in een dikke donzen slaapzak, en dan wordt de isolatie van het matje denk ik wat minder belangrijk.
Duurzaamheid: zeer goed. Hij gaat nog wel minstens 20 jaar mee lijkt me.
3/4 matjes vind ik trouwens onzin. Wat bespaar je daar nu helemaal mee, voor het comfort dat je inlevert?
Kijk voor meer ervaringen ook eens op het forum van www.hiking-site.nl.