Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schouderpijn: waar ligt het aan? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

schouderpijn: waar ligt het aan?

Als je lichaamsproporties binnen het normale vallen zou je met een standaardfiets een goede zitpositie moeten kunnen vinden.
Met een vlinderstuur kan je een verkeerd aangemeten frame niet compenseren, hoogstens is het fijn om een beetje te kunnen variëren in houding.
Let verder, afgezien van framematen, inderdaad ook op hoe je op je fiets zit. Zit je niet heimelijk een beetje verkrampt? Hang je teveel tussen je schouders? Zet je je armen op slot?

ik heb nu een focus wasgo, maar wil hem bijdezelfde winkel inruilen voor een focus met 27 versnellingen. ik vind hem verder prima fietsen. ken je dit merk en kun je er iets over zeggen. ik heb gemeten dat de lengte van het frame (hart -hart al sik het geod heb begrepen) 50 cm is. ik ben 1.77. kan dat kloppen?

Het systeem dat wij toen getest hebben was Bodyscanning van SQ-lab. En dat vond ik nogal een grote marketing-truuk. Maar Bikefitting ken ik eerlijk gezegd niet. Dus misschien werkt dat wel goed. Wellicht dat dit systeem goed kijkt, vraagt en concludeert :lol:

50cm bovenbuislengte bij 1m77 totale lichaamslengte lijkt me heel erg krap. Als het een fiets met 28 inch wielen is lijkt me dit ook zeer gevaarlijk omdat je dan teveel overlap tussen je voeten in de voorste positie en het vorwiel hebt.
Eric Schuijt schreef:Het systeem dat wij toen getest hebben was Bodyscanning van SQ-lab. En dat vond ik nogal een grote marketing-truuk. Maar Bikefitting ken ik eerlijk gezegd niet. Dus misschien werkt dat wel goed. Wellicht dat dit systeem goed kijkt, vraagt en concludeert :lol:
Ook bikefitting is niet zonder kritiek. Maar dat ligt meer aan de veranderde productie van onderdelen. Als je een redelijk hoog stuur prefereert moet je de bovenbuis hoger kiezen dan het programma aangeeft. Dit omdat er nog maar weinig fabrikanten stuurpennen produceren die ver genoeg omhoog kunnen.

Ivo Miesen schreef:Ook bikefitting is niet zonder kritiek. Maar dat ligt meer aan de veranderde productie van onderdelen. Als je een redelijk hoog stuur prefereert moet je de bovenbuis hoger kiezen dan het programma aangeeft.
Je kunt ook een pasfiets nemen, de maten bepalen, die terugrekenen en dan invoeren in het systeem :lol: :wink:

Hadden we maar een plaatje van Lola op haar fiets, dat zou het heel gemakkeijk kunnen maken. Kijk maar deze mevrouw en de beetje ongelukkig uitziende meneer:
Afbeelding
Leon

lola schreef:bedankt voor alle tips. misshcien hang ik teveel op mijn stuur, of fiets ik te gespannen. ik dacht dat misshcien een vlinderstuur iets kon helpen omdat je dan van positie verandert, maar ik zal ook zelf even nameten wat ik nodig zou hebben voor ik naar de fietsenhandel ga. een hele dure maatfiets zit er even niet in met het budget, maar het zal met iets minderluxe toch ook wel mogelijk zijn om zonder schouderpijn te kunnen fietsen?
Hoi lola,
Ik had precies dezelfde (schouder)klachten bij het fietsen met een recht stuur. Sinds ik een vlinderstuur heb en regelmatig van houding kan wisselen is het probleem verholpen.
Groetjes
Jürg

m-gineering schreef:
andre@home schreef:een ondersteunende training helpt de lichaamsstabiliteit (zoals de rugbuik zone, de zgn romp stabiliteit ) in zijn geheel te verbeteren en is daarmee een preventie voor blessures...
Allemaal waar, maar als ik op een verkeerd afgestelde fiets ga zitten krijg ik ook overal last van. Kun je er wel een blik medici, pseudomedici en oefeningen tegen aan gooien, maar beginnen met een passende fiets werkt direkt ;)

Gegeven de gemiddelde fietsenmaker en de gemiddelde vrouw acht ik de kans groter dat de OP verkeerd op de fiets zit, dan dat de klachten nou direkt medisch van aard zijn.
helemaal mee eens, die fiets moet goed op de persoon afgesteld zijn, eigenlijk is het een voorwaarde. Het zou best kunnen zijn dat het de oorzaak is, maar gegeven de info van de topicstarter dat hij weer opnieuw begonnen is heb ik toch veel twijfels.
* hoe heeft hij bij de herstart het fietsen opgebouwd, 40 km per dag als je lang niets gedaan hebt is niet niks...
* heeft hij überhaupt wel aan opbouw gedaan
Info die ik uit de opening niet kan opmaken, wel dat hij eerder problemen had, maar die kan ik niet in de context van die tijd plaatsen, geen info.

Kortom het kan gewoon overbelasting zijn; als de afstelling of de houding dan mogelijk ook verkeerd... dan heb je snel een probleem.
* het trainen van de benen, dat lijkt vaak heilig voor de fietser, want het gebeurt toch met de benen.. Wel lees dan dit verhaal over de core stabiliteit maar eens (romp stabiliteit), speciaal voor de wielrenner....
http://www.contest.nl/wm07-1-core%20stability.pdf

ik heb het inderdaad niet opgebouwd, maar dat is volgens mij niet het probleem (denk ik zelf). ik heb er vandaag opgelet en inderdaad houd ik mijn armen nogal recht. Als ik dan even meer naar voren hang, dan lijkt het alsof mij schouders ontlast worden. vervelend dat ik het niet helemaal kan uitleggen. het voelt ook wel een beetje zoals je schouder kan voelen na intensief computergebruik, vandaar dat ik dacht aan spanning. het naar voren leunen doet me weer overwegen of een racestuur toch geen uitkomst biedt. de fietsenhandelaar waar ik mee sprak, toen ik over een eventuele fiets sprak , zei dat je rug dat moest kunnen hebben. Dat is me achteraf niet helemaal duidelijk. Misschien verplaats ik daarmee het probleem. ik zal in ieder geval even nameten wat de beste maat zou kunnen zijn voor ik weer naar hem toe ga voor de uiteindelijke koop. die heeft ook een beetje haast. ik ga over 6 weken weg en wil 'm toch eerst even ingereden en weer aangedraaid hebben.

lola schreef:ik heb er vandaag opgelet en inderdaad houd ik mijn armen nogal recht. Als ik dan even meer naar voren hang, dan lijkt het alsof mij schouders ontlast worden. vervelend dat ik het niet helemaal kan uitleggen. het voelt ook wel een beetje zoals je schouder kan voelen na intensief computergebruik, vandaar dat ik dacht aan spanning. het naar voren leunen doet me weer overwegen of een racestuur toch geen uitkomst biedt. de fietsenhandelaar waar ik mee sprak, toen ik over een eventuele fiets sprak , zei dat je rug dat moest kunnen hebben.
De meeste mensen denken bij een racestuur dat het racestuur gelijk enorm diep moet staan. Dat hoeft niet. Je kunt gerust de bovenkant van het racestuur op zadelhoogte hebben. Is geen enkel probleem. Een beetje afhankelijk van het frame kan dat betekenen dat je een andere stuurpen moet halen, Marten heeft nog goede daarvoor op voorraad. Als jij het gevoel hebt dat bij meer voorover leunen je minder last hebt dan ben je op de goede weg. Je rug is alleen een probleem als je het racestuur 5-10cm onder de zadelhoogte gaat zetten.

Wat heet pijn?

Bij tochten van zo'n 200 km die ik wel heb gefietst op de race-fiets, deed op laatst alles pijn. Lijkt me ook wel meer dan logisch! Hoe meer belasting, hoe meer pijn. Wel hielp het me om tijdens het fietsen regelmatig van houding te veranderen. Even de rug strekken en de handen verzetten, soms even de voeten van de pedalen, etc. Zodra ik van de fiets stapte was de pijn ook weg en kon je de volgende dag weer vrolijk verder fietsen. Als er niks mis is aan de maten van je fiets, kun je ook dus denken aan het wennen om langdurig op de fiets te moeten zitten. De pijntjes horen er dan gewoon bij.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik fiets vaak 200km (en meer) op een dag. Bij 200km hoort er echt nog niks pijn te doen.

Ivo Miesen schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Ik fiets vaak 200km (en meer) op een dag. Bij 200km hoort er echt nog niks pijn te doen.
Puur subjectief natuurlijk. Voor sommigen hier is 200 kilometer een beste afstand en zeker geen wekelijkse bezigheid.

Dat klopt natuurlijk. Maar ook als het geen gebruikelijke afstand is hoef je er niet van uit te gaan dat 200km automatisch een pijnlijke afstand is. 600km is voor mij ook geen wekelijkse kost, toch ga ik ervan uit dat mijn fiets zo goed moet zitten dat ik die afstand pijnloos moet kunnen afleggen.

Ivo Miesen schreef:Dat klopt natuurlijk. Maar ook als het geen gebruikelijke afstand is hoef je er niet van uit te gaan dat 200km automatisch een pijnlijke afstand is. 600km is voor mij ook geen wekelijkse kost, toch ga ik ervan uit dat mijn fiets zo goed moet zitten dat ik die afstand pijnloos moet kunnen afleggen.
Ik had al even op je site gekeken. Een echte bikkel! :P

Persoonlijk is de pijn ook niet ondragelijk voor me hoor. Zelfs op de motor tijdens langere tochten kom ik dezelfde pijntjes tegen. Zoals b.v. pijn in de onderarmen of iets dergelijks. Weerhoud me er niet van!

ik ben van dagelijks 2x10 km per dag naar eerst 2x21 km maar dan 2x per week gegaan ivm verhuizing vh werk. Probleemloos. Ik ben nu met een overgang bezig naar 3x per week. Soms dan lukt het niet omdat ik te moe ben, maar pijntjes... geen, nooit......

Tot nu fiets ik op een Gazelle Orange met zo'n ligstuur als op de foto, dwars door de vlakke Betuwe heen. Mijn kruissnelheid ligt toch wel ver boven de 25 km, alleen bij veel wind tegen haal ik dat niet, dus er wordt redelijk doorgereden, geen toerist.

Mijn algemene conditie mag ik niet over klagen en dat draagt mi toch bij aan het probleemloze fietsen. Van nature ben ik absoluut geen lange afstandsfietser, maar ik sport heel erg veel naast het fietsen, plus nog oefeningen voor de romp stabiliteit ; het is meer pure noodzaak om de auto te mijden als het effe kan (imv hernia verleden).


Als de klachten na een juiste afstelling niet overgaan, nadat je tijdelijk even de fietsbelasting terug geschroefd hebt voor een goed herstel, dan mag je wel bij jezelf te rade gaan of je toch niet meer aan je lichaam moet gaan werken....

PS: ik ben aan het overwegen om naar een Diamant met Rohloff over te stappen, de ligfiets ... hmmm denk niet dat het hem wordt. Ben nu al deze winter bijna 3x door een auto aangereden, met verlichting en lichtgevend hesje.... En das nog ongezonder dan dit probleem ;)


Afbeelding

ik begrijp dat ik aan mijn lichaam moet werken (wat zou ik moeten doen eigenlijk behalve fietsen? opdrukken?, dat is vlgs mij de conclusie. ik ga begin volgende week met fiets naar de fietsenboer om over de nieuwe fiets te praten en houd het vlinderstuur in gedachte. ik probeer in de tussentijd zo ontspannen mogelijk op mijn fiets te zitten en het hangen tussen mijn schouders af te leren. ik ga gewapend met metingen van gewenst frame naar hem toe. bedankt voor alle tips!! ik ben een stuk wijzer geworden.

De beste manier om je lichaam te trainen voor het fietsen is .... fietsen (maar maak het niet te dol). Dus afgezien daarvan blijven er twee dingen over. Het eerste is dat je een echte kwaal kunt hebben. Dat zal de dokter/fysiotherapeut moeten uitmaken. Als je niet een of ander naar medisch probleem hebt, dan resteert de pasvorm van de fiets en je houding erop.
De beste oplossing is een maatframe (desnoods met goedkope onderdelen), of een confectieframe van een heel goede winkel. Helaas horen we hier toch wel heel veel verhalen van mensen die aan een verkeerd zittend frame geholpen zijn. Vooral kleine mensen en vrouwen komen er vaak slecht van af, met veel te lange frames. Tot slot nog een andere overweging: pas op voor spijkerharde alu frames, en small ebanden. Staal is net dat beetje comfortabeler, en hetzelfde geldt voor brede banden.

En ja, het stuur is ook belangrijk. Zelf zweer ik (behalve voor stadsfietsen of zwaar off road) bij een racestuur. Zoals Ivo ook al zegt, zo'n stuur hoeft niet super laag te staan. Dat van mij staat iets boven het zadel, en heeft een extra comfortabel model (Nitto Noodle bar). Bekijk het zo: welk model stuur wordt het meest gebruikt door de ultra lange afstand fietsers (zoals Ivo)? Het antwoord is dat die vrijwel allemaal een brede en comfortabele racebocht gebruiken zoals die Nitto Noodle bar, of de niet meer leverbare 3TTT Morphe.
WIm

toegegeven, ik heb niet echt een torso die serieus is te noemen. Op reis had ik dan ook last van mijn schouders. Ik be gewoon van vrij voorover gebogen te zitten, daar lag het dus niet aan. Maar het was de bagage die zorgde dat ik wat zwaarder aan mijn stuur moest trekken denk ik.

De eerste week had ik pijn in mijn schouders, maar mede door het smeren van de zalf "Mobulat" is dat na enkele dagen verholpen geweest. Voor mijn volgende reis ben ik begonnen met wat te roeien op de Gentse wateren. Ik hoop zo mijn arm/schouderspieren wat steviger te maken voor het zware stuurwerk. :wink:

Willem Jongman schreef: Tot slot nog een andere overweging: pas op voor spijkerharde alu frames, en small ebanden. Staal is net dat beetje comfortabeler, en hetzelfde geldt voor brede banden.
Helemaal mee eens. Een goed lopend en soepel stalen frame biedt veel meer comfort. Helaas zijn er nog maar weinig fabrikanten op de Nederlandse markt die zo'n frame in confectievariant leveren.
Zoals Ivo ook al zegt, zo'n stuur hoeft niet super laag te staan. Dat van mij staat iets boven het zadel, en heeft een extra comfortabel model (Nitto Noodle bar). Bekijk het zo: welk model stuur wordt het meest gebruikt door de ultra lange afstand fietsers (zoals Ivo)? Het antwoord is dat die vrijwel allemaal een brede en comfortabele racebocht gebruiken zoals die Nitto Noodle bar, of de niet meer leverbare 3TTT Morphe.
Ritchey heeft ook zo'n comfortabel model. Marten levert een comformodel van Nitto. Let dan vooral op de comfortbocht bovenop en minder op die onderin.

Willem Jongman schreef:De beste manier om je lichaam te trainen voor het fietsen is .... fietsen (maar maak het niet te dol).
WIm
die tijd zijn we allang voorbij dat alleen de benen getraind moeten worden. Juist andere trainingsvormen zijn erg goed. Ze moeten vooral ondersteunend uitgevoerd worden, dus functioneel en geen doel op zich worden anders kweek je massa's spieren op plaatsen waar je ze niet hebben wilt...
Soeplesse is hier een kern woord, uiteraard mag het wat moeite kosten, immers je moet wel trainingsprikkels krijgen anders helpt het ook niet. Overleg eens in een goed fitnesscentrum.
Met één keer daar trainen en een paar keer oefeningen thuis moet het genoeg zijn. als je er genoeg van weet kun je alles thuis doen, je hebt niet zoveel spullen nodig.

PS: oja, ik ben af en toe moe, maar dat is niet van het fietsen zelf, maar omdat ik voor mijn andere sport 6x per week 1-2 uur train per keer. Bij die ene keer reken ik ook ruim een uur fitness ter ondersteuning van mijn sport en het fietsen en mijn rug.... Als ik echt moe ben neem ik een rustdag met het fietsen of met mijn andere sport, om daarna weer beter te kunnen fietsen/trainen, o ja ik werk ook nog een volle week..... ;)