door
knarf » ma 03 mar, 2008 22:14
Hallo, Ik ben nieuw op dit forum, maar ben met dezelfde afweging bezig voor aanschaf van een nieuwe fiets. Uitgangspunt is dat ik nu 2 fietsen heb, de een met nexus 7 voor woonwerk, de ander met derailleur voor de vakantie. Het probleem is dat ik meestal op de nexus fiets en mijn vakantiefiets meestal in de garage staat. Daarom wil ik ze er allebei wegdoen, en een met een Rohloff er voor terug. Ook ik zit met de afweging waarom ik (te)veel geld zou uitgeven voor een nieuwe fiets, en beoordeel de waar puur op prijs kwaliteit. Ik heb afgelopen weekeinde zowel de Gudereit LC-R bekeken (niet in mijn maat op voorraad bij Mastbergen), alswel de Diamant uitgeprobeerd bij Re-cycle.
Ik heb mijn definitieve keuze nog niet gemaakt maar mijn indruk is dat beide fietsen uitstekend geschikt zijn voor vakantie tochten in Europa als er op normaal wegdek gefietst wordt.
Verder is het zo dat beide fietsen wellicht niet zo perfect worden opgebouwd als de VSF of nog duurdere Santos of Idworx, en noem ze verder maar op, maar dat hoeft nog geen probleem te zijn. Alles wat je uitspaart door het niet vooraf uit te geven aan overbodige mooie onderdelen is meegenomen. Als er iets kapot gaat is het vroeg genoeg om het te vervangen. En wellicht gaan de onderdelen die op het forum als "minder" worden afgedaan wel helemaal nooit stuk.
Mijn advies, koop die Diamant bij Re-cycle voor of de iets duurdere Gudereit bij Mastbergen die zijn beide zeer scherpe geprijsd, de naaf is het duurste onderdeel van die fiets en is exact hetzelfde als in een idworx van 3500 Euro. Als je denkt dat de overige onderdelen op de idworx het prijsverschil rechtvaardigen, dan heb je het mis.