Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dwars of niet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Dwars of niet?

Maurice schreef:Nu heb ik altijd al het idee dat we veelsteveel mee hebben en dan gaan wij meestal hooguit 2 weken fietsen. :)
Iemand die 2 weken gaat fietsen heeft bijna net zoveel spullen mee als iemand die 2 maanden gaat fietsen. Het hangt er ook vanaf waar je gaat fietsen natuurlijk. Hoe lager de temperatuur hoe meer spullen/kleding je mee moet nemen.

Ikzelf heb vaak ook alleen maar een rugzak op mijn bagagedrager waar de tent in zit. Deze leg ik zo dicht mogelijk bij mijn zadel. Het zwaartepunt hou ik het liefst in het midden van de fiets zodat deze minder zwabberd. Te hoog opstapelen maakt de fiets ook onstabiel. Als ik veel spullen moet meenemen, rij ik liever met 2 voortassen dan dat ik een grote tas op de bagagedrager heb. Dan is de fiets meer in balans.

Ik denk dat wanneer die vrouw op de foto haar fiets loslaat, deze gaat stijgeren. Het voorwiel zal gemakkelijk van de grond loskomen. Ook bij het klimmen trek je het voowiel omhoog. Lijkt me niet echt handig.

ciclista schreef:Bagage ver naar achteren op of aan je bagagedrager is ongunstig voor de wegligging en belasting van je achterwiel. Daarom gaat mijn extra bagage dwars achterop en zo veel mogelijk naar voren.
Voor mij ook de reden om mijn kanotas (met rugzakbanden! = handig) dwars vast te maken. Niet met elastische banden maar met niet-elastische spanbanden (= met zo'n klemmetje). Dus muurvast en nog stijver en zo minder kans op zwabber.

niko

audrey schreef: Ik denk dat wanneer die vrouw op de foto haar fiets loslaat, deze gaat stijgeren. Het voorwiel zal gemakkelijk van de grond loskomen. Ook bij het klimmen trek je het voowiel omhoog. Lijkt me niet echt handig.
Stijgen of steigeren? ;-)
Hoe dan ook, de kanotas wordt alleen met lichte spullen gevuld, bv. slaapzak en alleen maar als er tijdelijk veel proviand meegenomen moet worden. Dat was hier het geval, tijdens een eenzaam traject in de Great Divide MTBRoute. Er zijn natuurlijke betere gewichtsverdelingen denkbaar, maar het is minder erg dan het lijkt.

Jan Eleveld schreef:
audrey schreef: Ik denk dat wanneer die vrouw op de foto haar fiets loslaat, deze gaat stijgeren. Het voorwiel zal gemakkelijk van de grond loskomen. Ook bij het klimmen trek je het voowiel omhoog. Lijkt me niet echt handig.
Stijgen of steigeren? ;-)
Hoe dan ook, de kanotas wordt alleen met lichte spullen gevuld, bv. slaapzak en alleen maar als er tijdelijk veel proviand meegenomen moet worden. Dat was hier het geval, tijdens een eenzaam traject in de Great Divide MTBRoute. Er zijn natuurlijke betere gewichtsverdelingen denkbaar, maar het is minder erg dan het lijkt.
Tja, sorry voor de spelfout. :roll:

The great Divide MTB Route.....mooi zeker......ik ga dit jaar ook die kant op :D. Ik zal mijn bagage in ieder geval beter verdelen :wink:.

Jan Eleveld schreef:Hoe dan ook, de kanotas wordt alleen met lichte spullen gevuld, bv. slaapzak en alleen maar als er tijdelijk veel proviand meegenomen moet worden.
Op zich lukt 15 kilo water/energiedrank ook nog wel, ook op hobbelpaden. Snel ben je dan toch al niet.

Ik heb mijn kanozak altijd in de lengterichting tussen de achtertassen, met de rolsluiting aan de achterzijde, om er makkelijk bij te kunnen. Ik heb er, naast mijn slaapmatje dat de lengte bepaalt en tentstokken, altijd wat goedbedoelde rommel in. Mijn regenjasje zit altijd direct achter de rolsluiting (ik ben en blijf een optimist :) ). Bovendien is er altijd plaats voor wat boodschappen.
Bevestiging middels 2 spanbandjes en daaroverheen een elastisch netje, waaronder of -aan ook nog het één en ander zit dan wel hangt.
Het geheel is nauwelijks langer dan mijn drager, is licht en veroorzaakt geen steigerneigingen.... Wel kan ik heel makkelijk in mijn achtertassen.