Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Boodschappen doen... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Boodschappen doen...

B@se schreef:Johannesz,

zoiets zogt je?

*knipt 2 plaatjes*

Je zou kunnen denken aan een systeem als waarmee xtracycle werkt, fietstaschen die je naar wensch groter of kleiner kunt maken en die eventueel zelfs deels uitelkaar kunnen om oversized artikelen in te steken.

Succes

Bas
Ik probeer iets te maken wat op een normale fiets past, dit ziet eruit alsof het speciaal voor die fiets gemaakt is.

Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe dat fietst met 25 kilo extra op je voorwiel ofzo (als daar zo een zwaar krat op staat). Of hoe het fietst met een karretje achter of eventueel (gedeeltelijk) naast je fiets.

Zit er ook over te denken om het mogelijk te maken een krat bier (of een ander krat van ongeveer dit formaat) mee te kunnen nemen, zijn er nog meer mensen die dit een leuk idee vinden? :D

mazzeltovv schreef:
keesswart schreef:Buiten de vakanties doe ik al jaren alle boodschappen in de stad op de fiets. Hiervoor gebruik ik een semitransportfiets met grote fietstassen (zoals krantenbezorgers die hebben) en een voordrager waarop ik een grote krat (die oorspronkelijk gemaakt is voor pakken frisdrank) bevestigd heb.
Zo doen wij dat ook. En als we lopend gaan hebben we zo'n lullige trolley. Maar ik kwam ook
dit tegen. Een grote tas die je op een onderstel vastmaakt. Je laad snel je boodschappen van de band in de tas, klikt 'm op het onderstel en loopt weg. Buiten klik je 'm aan de fiets en fietsen maar.
Het onderstel moet dan wel inklapbaar/inschuifbaar zijn.
zoiets had ik inderdaad in gedachten, maar dan met nog de mogelijkheid om onder die tas nog een krat mee te nemen

Hi,

voor de boodschappen op vakantie gebruiken wij het volgende principe,

1-tje doet de boodschappen, dat is normaliter 1 warme maaltijd en eten voor 1 a 2 dagen (brood ed), soms (weekeind of feestdagen oid) word er wat droogvoer mee genomen. Wij hebben een toptasje van agu wat erg gemakkelijk in gebruik is.

Afbeelding

Deze tas kun je in de hoogte vergroten door een ritsje open te zetten en de tas is gepolsterd, dus lekker koel, Ook kun je de tas gemakkelijk van je drager afnemen door de velcro bandjes. Hierin gaan de zware zaken en het avond eten (yep meestal past dat goed) en het brood gaat in de rugzak, wij fietsen beiden met een slurpzak op de rug en in die rugzak past meestal wel het een en ander erbij. Dingen die niet zouden passen in de toptas of rugzak worden bij de kookspullen of in een voortasje bijgepast.

Los daarvan heb ik altijd een heel erg licht opvouw rugzakje van active leisure bij dus mochten we echt plek te kort komen dan gaat deze over de waterzak heen. Deze zak word gebruikt in de winkel waarna alles word overgetast in de andere tassen.

een redelijk handig systeem voor ons.

Bas

Johannesz schreef:Ik probeer iets te maken wat op een normale fiets past, dit ziet eruit alsof het speciaal voor die fiets gemaakt is.

Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe dat fietst met 25 kilo extra op je voorwiel ofzo (als daar zo een zwaar krat op staat). Of hoe het fietst met een karretje achter of eventueel (gedeeltelijk) naast je fiets.

Zit er ook over te denken om het mogelijk te maken een krat bier (of een ander krat van ongeveer dit formaat) mee te kunnen nemen, zijn er nog meer mensen die dit een leuk idee vinden? :D
Dat snap ik, ging mij meer om de constructie van de tassen die ze gebruiken, als je iets dergelijks kunt fixen wat met een klein beugeltje op een "standaard" hollandsche fietsch past dan ben je al een eind zou ik denken.

Bas

ik gebruik gewoon een daypack (rugzakje van 30L), wat wel makkelijk zou zijn is al er een ruim stevig (fijn) net met haakjes aan zou zitten (over volledige voorkant (de niet draagkant. Daar kan je dan je een helm of 2 bidons onder kan klemmen (tussen rugzak en netje) als je loopt of het netje strak over het rugzakje kan trekken om met de haakjes vervolgens aan de bagagedrager vast te maken.

als je een krat bier mee wil nemen, gewoon op de voorbagagedrager zetten (zo vervoerde ik als student makkelijk 2 volle kratten bier voorop al fietsend en de chips en knabbels in de fietstassen achter.
Voordeel van voorbagegedrager is dat je de kratten kan vasthouden bij hobbels en bochten, iets wat achterop een stuk lastiger is.

Andere oplossing is een karretje:

Afbeelding

Succes met de opdracht

P.S. ik dacht ik schets het effe ter verduidelijking (hoop ik)

Afbeelding

Grappig, das nl. precies hoe de rugzak van mijn vriendin in elkaar steekt... alleen bevestigen wij deze niet met het helmnetje aan de bagagedrager..

Maar idd zoiets werkt best goed.

Bas

Deimor schreef: ik dacht ik schets het effe ter verduidelijking (hoop ik)
Hoi Deimor, goede schets :-) Precies DAT had ik ook in gedachten maar dan met een kliksysteem bevestigd op de rugzijde van de rugzak. Ik ben altijd bang dat haakjes iets kapot kunnen maken/krassen of zelf verbuigen. Nog wat extra frutsels op de rugzak (zie mijn eerdere post) en daar is DE fietsrugzak.

Fiets de wereld,
Whisky

Hi,

vond nog een handige oplossing voor "around town"

Afbeelding

Is best een handig karretje, voor los of achter de fiets.

Bas[/img]

Hey,
Mijn project is nog steeds bezig. Ik heb nu de eerste schetsen gemaakt. Maar ik vroeg me nog een ding af. Worden er voor fietsvakanties wel eens voorbagagedragers gebruikt? Zoals deze?
Afbeelding
En waarom wel of waarom niet?
Nine

Nine schreef:... Maar ik vroeg me nog een ding af. Worden er voor fietsvakanties wel eens voorbagagedragers gebruikt? ...
Zie dit draadje. en zoek eens op "highrider", als vakantiefietsers bagage boven hun voorwiel vervoeren buiten de stuurtas dan hebben ze zo'n ding.
Nine schreef:Ik heb nu de eerste schetsen gemaakt.
Show us what you've got....

Kijk ook eens naar dit draadje staan veel fietsen tussen met voordrager, maar wel meestal lowriders, beter stuurgedrag.

Mooie voordrager van surly:

Afbeelding

(de linkse dusch)

Bas

Nine, ik denk dat zo'n voordrager die jij liet zien, prima voor dagelijks stadsgebruik is. Handig voor de eerdergenoemde kratjes.

MAAR, een vakantiefietser let op gewicht, sommigen op kilo's, maar veel zelfs op grammetjes. Zo'n voordrager is voornamelijk te lomp.
Bijkomend nadeel van zo'n grote voordrager is dat je er veel gewicht op kwijt kan. Dat is een voordeel als je gewoon 20 km/u tussen de weilanden fietst. Maar als je plotsling moet uitwijken in de stad zit je met een klein reactie(kracht) probleempje. Hetzelfde geld voor de berg op fietsen... door de lagere snelheid wordt het stuur recht en de balans houden lastiger..
Daarom fietsen de meeste vakantiefietsers met lowriders die licht bepakt zijn (er zijn uitzonderingen).

De vraag is vooral, hoeveel boodschappen verwacht jij dat iemand meeneemt op zijn fiets..?
Hoi allemaal!

Ook ik, Marloes, ben met deze opdracht bezig voor mijn studie Industrieel Ontwerpen en probeer net als Johannes iets te ontwerpen waarmee mensen hun aankopen in de stad makkelijk kunnen vervoeren.
Ik denk aan een soort trolleykarretje dat in zijn geheel of uit elkaar gehaald aan de bagagedrager van een fiets bevestigd kan worden. Jullie kennen bijvoorbeeld wel zo'n 'omakarretje'. Zo'n karretje zou ik er ten eerste een moderner uit willen laten zien maar daarnaast zo willen aanpassen dat het aan de fiets kan. Een ideeschets:

Afbeelding

Winkelt een van jullie wel eens met zo'n karretje? Wat zijn de voor- en nadelen ervan? En heeft iemand leuke ideeen voor mijn plan?

Bedankt alvast!

Aardig idee Marloes, ik zou zeggen maak een prototype op schaal! Met 5 euro kan je dan meerdere varianten maken en testen doen. Vaak als je het maakt, kom je de problemen pas tegen.
Wat je eigenlijk maakt is een aan elkaar gestikte drieledige fietstas met frame. Ik weet eigenlijk niet of dit makkelijk vervoert. Bij trolleys komen de zware spullen vaak onderin, en de lichte spullen bovenop (stabiliteit). Echter als je dat om je fiets heen vouwt, heb je dus de linker kant veel zwaarder belast. Dat lijkt mij niet heel relaxt fietsen. Als er bovendien een heel frame inzit, is het nogal lomp omdat het altijd de maximale grote zal hebben?

Is het misschien niet iets makkelijker om een los inschuifbaar trolleyframe te maken waar je 2 zijfietstassen aan kan haken (net zoals je ze aan je bagagedrager haakt.. en een losse toptas op je bagagedrager als rugzak of toptas op de trolley? Is misschien wel heel anders, maar ik hou van modulaire systemen waar iets meer flexibiliteit in zit.
Bovendien kan je zo heel goed op de bestaande haakfietstassen markt inhaken en het als uitbreiding op het assortiment van een bestaand merk aandienen ipv een heel nieuw product op de markt moet brengen. Maar ik
zal morgen wel een schetsje plaatsen van het idee... want anders blijf ik doorkletsen.

Ik had bedacht dat er boodschappen voor 4 personen voor 1 dag in het vervoersmiddel moeten komen, dat is ongeveer 7,5 kg.
Ik heb nu het volgende idee (het idee is ontstaan toen ik een foto zag van een pakezel)

Afbeelding

Afbeelding