Ikzelf heb een gps 60CX, om goed te zijn heb je altijd een overzichtskaart nodig van de omgeving waar je fietst.
Of je moet de omgeving kennen. Zonder omgevingskaart gaat ook, maar dan zul je meer fout rijden.
Ik heb in Oost-Duitsland een stuk(+- 180km) gefietst met enkel een gps schermpje van 5 cm op 5 cm. Het gevolg is dat je niet altijd optimaal rijdt.
Je kunt dan wel uitzoomen enzovoort, maar dat is al gauw te omslachtig omdat de wegen waarop je rijdt meestal geen hoofdwegen zijn, gelukkig.
Ik deed dit niet bewust (rijden zonder kaart en track), maar de Track die ik dacht upgeload te hebben bleek te groot, en dus was hij niet op de gps terechtgekomen.
Het rijden met track, die je daarom niet pixel voor pixel moet volgen, is daarentegen wel goed zonder kaarten, en dat is wat mij betreft het optimale fietsgebruik.
Wat handig is als je een overzichtskaart hebt, en geen idee hebt van waar je precies bent, is uitzoomen tot een weg op de gps ook op de kaart staat, zodat je wel een idee hebt waar je bent. Zo heb ik ook een tijd rond gereden.
Ik heb een gps gekocht omdat ik geen gezeur wou met kapot geregende kaarten. En niet te veel kaarten mee wilde nemen.
Uiteindelijk is het plannen/ zoeken van tracks op het internet wel leuk, en kun je op redelijk korte tijd op basis van tracks een mooie rit in elkaar steken, die je dan al dan niet fietst.
In de praktijk rijdt je nooit perfect de track die je hebt uitgestippeld, toch niet voor een afstand van meer dan 1000 km. Maar zo lang ergens op je scherm een stukje track te zien is zit je qua richting goed.
Verder kun je er ook een berg waypoints op kwijt op je gps, waypoints van campings, winkels en toeristisch interessante punten.
Groeten
Willem