Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gps voor de fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gps voor de fiets

nishiki schreef:Ik gebruik de TOPO kaart van nederland, maar daar staan dus wel fietspaden op, als ze langs een 'grote' weg liggen, dan wordt de fietspad aangeduid met het woord 'fietspad' parallel aan de weg
Tja, die probeer ik altijd zoveel als mogelijk is te vermijden.

Groetjes,
Frank
Heeft er iemand ervaring met deze garmin moto gps, welke ook op de fiets zou kunnen gebruikt worden?
Tks

:?:

Robertjan, m.a.w , zijn er fietser op het forum die reeds met deze moto-gps op hun FIETS ervaring hebben ? :shock:

Er is geen moto-gps genoemd... :roll:

Hoi,

Ik heb een Garmin Quest(1) die ik op de motor, in de auto en vooral op de fiets gebruik. Op de motor en in de auto zijn gesproken aanwijzingen wel prettig en deze gps kan dat. Voor liefhebbers kun je via een oortje ook gesproken aanwijzingen op de fiets krijgen.
Hierboven, Robertjan, in mijn eerste posting lees ik onderwerp: zumo 550 garmin! :idea:
Grtz
Removed

In de laatste firmware van oa de Garmin Venture cx die ik heb (ouder model)
heb ik gezien dat er nu ook een mogelijkheid is om een hoogteprofiel te bekijken op je GPS. Helaas werkt het niet met de hoogtes die in je tracklog zitten, alleen in bepaalde topokaarten met zgn DEM data. (Zover ik na kan gaan de nieuwste topokaarten van USA, Duitsland topo v2)

Afbeelding

Hoe zit dat eigenlijk met die geheugenkaartjes? Mijn digitale camera wordt langzamer van kaartjes groter dan 512Mb, m'n PDA verbruikt meer stroom naarmate het geheugenkaartje groter is (semi-continue indexering geheugen, is het groter meer werk blijkbaar?)..
Bij de GPSen zie ik dat de gebruiksduur varieerd van 30-15 uur afhankelijk van grote geheugen (- ?? uur) + aanwezigheid kompas/hoogtemeter (-10uur)

Ook ben ik benieuwd of de mensen met GPSen met hoogtemeter de hoogtemeter als betrouwbaar betitelen. Kloppen de waardes op de GPS een beetje met de bordjes en kaartmateriaal?? Met name de invloed van luchtdrukverschillen (weersverandering en snelheid) lijken mij de relevantie/nauwkeurigheid beinvloeden.

Op Madeira fietste ik met de GPS (zonder barometrische hoogemeter) , mijn broer had een ciclomaster fietscomputer met hoogtemeter. Die van hem had een veel grotere afwijking, de GPS klopte vrij nauwkeurig (enkele 10 tallen meters afwijking). Wb de relatie tussen energieverbruik en de grootte van de geheugenkaart heb ik geen idee.
Probleem blijft; hoe de batterijen opladen.
Als ik het goed heb kan een son-naaf in combinatie met b+m Ixon en Rode&Charge 4 batterijen opladen in 5 uur.
Betekend dit dat een dynamo, bv axa hr, er 10 uur over zou doen?
Batterijen opladen met een gewone dynamo raadt ik af, het rijdt zo oncomfortabel. De stroom die je ermee levert is ook minder constant dan bij een son of shimano naafdynamo.
Met oncomfortabel bedoel je geluid, weerstand?
Is een constante toevoer van stroom van belang?
Ik zit niet te flamen btw, ik vind alleen 200 euro voor een son die continu weerstand geeft een hoge prijs.
NurEinTier schreef:Met oncomfortabel bedoel je geluid, weerstand?
Is een constante toevoer van stroom van belang?
Ik zit niet te flamen btw, ik vind alleen 200 euro voor een son die continu weerstand geeft een hoge prijs.
Met oncomfortable heb ik het dan over een wel erg verhoogde weerstand die je ondervindt tijdens het fietsen met een gewone dynamo. Een son is idd heel duur. Een beter oplossing is een batterijlader die je op het net kan aansluiten. Er zijn exemplaren beschikbaar die je batterijen op 1-2u opladen.
Ik ben al enkele dagen aan het denken om een gps voor de fiets te kopen om te gebruiken op fietsvakantie.
Hoi Robin, denk gerust nog even na. Met een GPS ben je er niet, daar komen ook de kaarten voor de GPS nog bij. Daar kun je via Usenet ook aan komen maar Garmin verbeterd haar beveiliging regelmatig en dan werken je gekraakte kaarten niet (meer). Persoonlijk ervaar ik mijn Garmin 60Csx niet als gebruikers vriendelijk. Veel uitgebreiden menu keuzes maar hoe kom ik nu van A naar B? Dat kan ook aan mijn leeftijd liggen :roll:
Volg een cursus om het te ervaren, en laat je niet door anderen overtuigen maar overtuig jezelf. Een kaart geeft meer overzicht, is vaak recenter en voordeliger dan een GPS met kaarten, en ook de kleine (fietsbare) wegen staan erop. Het fietst makkelijk piepje -> naar links, piepje naar rechts, maar waar ben ik nu eigenlijk? Daar heb je dan een papieren kaart voor nodig. (of je pc)
Voor de statistiek is het wel leuk te zien hoe hoever, hoe hoog, hoe lang en waar je (via G Maps) hebt gefietst.
Succes met je keuze! Eric
Ikzelf heb een gps 60CX, om goed te zijn heb je altijd een overzichtskaart nodig van de omgeving waar je fietst.

Of je moet de omgeving kennen. Zonder omgevingskaart gaat ook, maar dan zul je meer fout rijden.

Ik heb in Oost-Duitsland een stuk(+- 180km) gefietst met enkel een gps schermpje van 5 cm op 5 cm. Het gevolg is dat je niet altijd optimaal rijdt.

Je kunt dan wel uitzoomen enzovoort, maar dat is al gauw te omslachtig omdat de wegen waarop je rijdt meestal geen hoofdwegen zijn, gelukkig.

Ik deed dit niet bewust (rijden zonder kaart en track), maar de Track die ik dacht upgeload te hebben bleek te groot, en dus was hij niet op de gps terechtgekomen.

Het rijden met track, die je daarom niet pixel voor pixel moet volgen, is daarentegen wel goed zonder kaarten, en dat is wat mij betreft het optimale fietsgebruik.

Wat handig is als je een overzichtskaart hebt, en geen idee hebt van waar je precies bent, is uitzoomen tot een weg op de gps ook op de kaart staat, zodat je wel een idee hebt waar je bent. Zo heb ik ook een tijd rond gereden.

Ik heb een gps gekocht omdat ik geen gezeur wou met kapot geregende kaarten. En niet te veel kaarten mee wilde nemen.

Uiteindelijk is het plannen/ zoeken van tracks op het internet wel leuk, en kun je op redelijk korte tijd op basis van tracks een mooie rit in elkaar steken, die je dan al dan niet fietst.

In de praktijk rijdt je nooit perfect de track die je hebt uitgestippeld, toch niet voor een afstand van meer dan 1000 km. Maar zo lang ergens op je scherm een stukje track te zien is zit je qua richting goed.

Verder kun je er ook een berg waypoints op kwijt op je gps, waypoints van campings, winkels en toeristisch interessante punten.

Groeten

Willem
Natuurlijk kun je zonder GPS. Aangezien de meeste kaarten die je al fietsend gebruikt niet routeerbaar zijn (je niet spontaan over wegen van A naar B leiden) moet je de route eerst zelf aanmaken en controleren. En campings, geldautomaten, restaurants etc. zijn allemaal tevoren planbaar.
Maar het gebruik van een GPS is toch een aangename aanvulling op de traditionele routebeschrijving/-planning.
Een van de grotere voordelen ervan vind ik dat je uitstekend door stedelijk gebied wordt geloodst, voor mij toch immer weer verwarrend. En het is ook aangenaam om 's avonds naar een camping te worden geleid zonder lokale bewoners, die soms niet eens weten wat een kampeerplaats is, de weg te moeten vragen. OK, spanning verdwijnt maar ik houd ook wel van een beetje comfort. En ik ben toch bijna altijd wel eens in de paar dagen in de gelegenheid mijn batterijen op te laden. Bovendien heb ik na onze tocht ook de beschikking over een ruime hoeveelheid data om de tocht op velerlei wijzen terug te halen.
Maar je kunt uitstekend zonder GPSmap 60CSx.
Ik ben het helemaal met Arno eens. Sinds begin dit jaar maak ik voor buitenlandse fietsvakanties gebruik van een GPS en hierdoor kan ik vaak de campings snel vinden en mijn route door de steden. Ik wil niet meer zonder.
Veel links die relevant zijn vind je op mijn site:
http://www.fietsvakantielinks.nl/GPS%20pagina.htm
Hier nog eentje die niet meer zonder gps op fietsvakantie gaat. Je hebt thuis al de lol van het programeren van de route en het bij elkaar harken van info van campings (mijn ervaring is dat je toch nog wel de positie van de campings moet controleren). Ik rijdt al 4 jaar met een garmin Quest, deze heeft een interne accu die ik met een naafdynamo voedt. Nooit een stopcontact nodig gehad voor laden van de gps!

Papieren kaarten laat ik niet thuis, ze zijn nuttig voor een overzicht van waar je nu bent. Ik vind dat je op een gps dat overzicht niet hebt en neem het gewicht van de kaarten maar voor lief.

Ook als je af moet wijken van de route weet je waar je zit. Alles bij elkaar een goed hulpmiddel en een aanrader!

sjoerd