door
Wim » ma 21 jan, 2008 11:27
Mijn stalen randonneur met 26 inch wielen, racestuur, Magura HS 66 remmen, loodzwaar Brooks Conquest zadel, Rohloff naaf, verlichting, spatborden, slot, pomp etc etc: 16 kg. Behalve het echt zware off road werk kan die fiets alles aan.
De Santos Travelmaster 26 alu HS33 / LX (kleine maat) van mijn vrouw weegt zonder licht maar inclusief slot, pomp, zwaar Brooks Countess zadel etc zo'n 16,5 kg. Zet er goede verlichting op, en hij weegt 17 kg.
De Trek Navigator 26 inch vakantiefiets van mijn zoontje, 16,5 inch alu frame, vaste voorvork, 50 mm Big Apples, 21 versn., zelf opgebouwd met spatborden, dragers, mooie lichte pedalen, een licht zadel, 160 mm cranks, en goede dynamo verlichting, maar nog zonder slot: ook 16 kg. Een leuke jeugdfiets, maar je moet het natuurlijk niet al te wild maken, want dan gaat het vast stuk.
Mijn 30 jaar oude stalen racefiets met 32 mm bandjes (breder past zelfs ook nog maar is niet meer te koop in 27 inch) en 10 versnellingen, schoon aan de haak zonder wat dan ook (maar nog wel met een zwaar leren Brooks zadel): 10 kg. Zet op die racefiets een licht dragertje en lichte spatborden, en je hebt een snelle fiets van 11 kg om van hotel naar hotel te racen (maar niet in het donker). Laad er meer op, en zoek de onverharde wegen, en je hebt een probleem. Horses for courses heet dat.
De oude racefiets is natuurlijk een verhaal apart - daar moet je geen wilde dingen mee uithalen. De echte stevige vakantiefietsen zijn compleet allemaal zo rond de 16 kilo of iets meer. De goedkoopste is de Trek, en daar moet je het zeker niet te bont mee maken, anders gaat er wat kapot. Maar opmerkelijk is dat van deze drie 26 inch fietsen nota bene de fiets met het grootste frame, mijn M-gineering stalen Rohloff randonneur, toch de lichtste is (de twee lichtste fietsen waren dus interessant genoeg beide van staal).
Wim