Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen slijtage en lekbest. Schwalbe marathon supreme? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaringen slijtage en lekbest. Schwalbe marathon supreme?

121 berichten

De ideale band heeft een lage rolweerstand, weegt weinig, is stil, heel comfortabel, en heeft heel goed grip op (nat) asfalt, maar ook op losse ondergrond, of zelfs in de modder. Verder is die band extreem lekbestendig (tegen glas, maar ook tegen punaises, spijkers, en doornen), en heeft een lange levensduur. Tot slot is hij ook nog eens goedkoop.
Dat kan dus niet. Het een gaat helaas ten koste van het ander. De gratis lunch bestaat niet. Wie meer wil betalen kan een beter compromis krijgen, maar een compromis blijft het. De ene band is snel, licht en soepel, de andere band is lekbestendig, heeft goede grip op slechte wegen en paden, en gaat ook nog eens super lang mee. De snelste banden (in 26 inch is vermoedelijk de Panaracer High Road de allersnelste en lichtste, maar je kunt ook denken aan de Schwalbe Kojak of de Conti Sportcontact)) zijn ongeschikt voor vakantie, maar transformeren je vakantiefiets tot een behoorlijk snel racemonster. Helaas gaan ze niet alleen snel lek (ik ben daarom zelf opgehouden met de Highroads, maar dat was toen ik in Engeland woonde met veel bierglazen op de weg), maar na een paar duizend (2500-3000?) km zijn ze echt wel op. Misschien koop ik wel weer eens een stel voor mijn zondagse ritjes zonder bagage, want het was wel een feest. De degelijkste band is zoals bekend de Marathon XR, maar die is dan ook erg zwaar en stug. Je maakt ermee van elke vlotte fiets een bakfiets. Als ik in onbewoonde streken met ruw klimaat een tocht zou maken zou ik niets anders monteren.
De meesten van ons zijn in minder extreme banden geinteresseerd. Stevig zonder extreem stevig te zijn, en voldoende snel, maar supersnel hoeft nu ook weer niet. De Marathon Extreme beloofde in dit tussensegement een quantumleap in prestaties, met extreem goede lekbescherming, goede grip op asfalt, een redelijk lage rolweerstand, en een opmerkellijk laag gewicht.
Wat we ons nu afvragen is simpelweg of de nieuwe techniek, met vooral een heel goede brekerlaag en dus dunner rubber voor een lichter gewicht de quantumleap ook echt geleverd heeft. Het lijkt erop dat dit niet helemaal het geval geweest is. De band is misschien (ik zeg bewust "misschien" want ik heb al veel lekke Supremes gezien) wel flink lekbestendiger, maar de ontwerpers hebben dit benut om het gewicht te verminderen, zodat het een band is geworden met meer textiel dan rubber, als ik het zo mag zeggen. Dat blijkt niet goed voor de levensduur.
Persoonlijk kan mij dat niet heel veel schelen. Ik koop gewoon een nieuwe (op expeditie is dit wat anders, dus dan moet je toch maar de XR meenemen). Maar het geeft wel aan waar de beperkingen van de band liggen: na een paar duizend kilometer is hij niet meer volledig betrouwbaar, en in de onbewoonde wereld loop je ook een risico. Maar dan moet er wel iets tegenover staan, en de vraag is dus wat dat dan wel is, behalve een laag gewicht? Diversee tests hebben laten zien dat de rolweerstand niet super laag is. Een gewone Marathon lijkt beter te scoren, en de Big Apple spectaculair veel beter. Uit eigen ervaring vind ik dat allebei super fijne banden. De Big Apple rijdt echt heel licht (bijna - maar niet helemaal - het Panaracer Highroad gevoel), en de gewone Marathon is echt heel stevig. Als je bang bent dat de gewone Marathon niet sterk genoeg is of niet genoeg profiel heeft, maar je geen zin hebt in de XR, kun je kijken naar de Marathon Plus, of de Plus ATB.
Er is kortom keus genoeg, en er is keus voor iedereen, afhankelijk van de omstandigheden. Voor mijn zondagse ritten of als ik nog eens brevetten ga rijden ga ik misschien nog wel een stel Highroads of Kojaks kopen. Voor vakanties in het minder woeste deel van Europa is het de Big Apple. We denken echter ook aan Oost Europa en (ietsje) verder, en dan wordt het denk ik de gewone Marathon.
Als de banden niet zo duur zijn kun je nog eens een extra stel hebben, voor de zondag, of juist voor het woeste werk.
Wim

Blanche,

de enige reden waarom Santos andere Supremes monteert (dus met draad) is dat ze goedkoper zijn. Dat is wat ik van een erg goede kennis bij een groot bandenmerk heb vernomen. Wie het is en waar hij werkt zet ik niet op het forum, maar neem maar aan dat het waar is.

Omdat ikzelf de twee types heb getest en met de vouwband geen enkel probleem heb gehad en met de Santos-draadband wel, durf ik de conclusie te trekken dat hij gewoon slechter is.

Slijtage? Ik heb een klant gehad die met de 28 inch versie (idworx ER) ruim 10.000 km heeft gefietst. Ze waren behoorlijk versleten. Ikzelf houd het er voor mijzelf op dat ik ze na 5.000 km gewoon vervang. Dat is dus 0,008 euro per kilometer. Dan weet ik in ieder geval dat ik tijdens mijn vakantie een stel goede banden heb. :lol:

:idea: Opa Eric zegt; "Dertig jaar geleden waren de banden een stuk minder slijtvast en minder lekbestendig, dus laten we met z'n allen niet zo klagen over Schwalbe bandjes."

Eric Schuijt schreef:Blanche,

de enige reden waarom Santos andere Supremes monteert (dus met draad) is dat ze goedkoper zijn. Dat is wat ik van een erg goede kennis bij een groot bandenmerk heb vernomen. Wie het is en waar hij werkt zet ik niet op het forum, maar neem maar aan dat het waar is.

Omdat ikzelf de twee types heb getest en met de vouwband geen enkel probleem heb gehad en met de Santos-draadband wel, durf ik de conclusie te trekken dat hij gewoon slechter is.

Slijtage? Ik heb een klant gehad die met de 28 inch versie (idworx ER) ruim 10.000 km heeft gefietst. Ze waren behoorlijk versleten. Ikzelf houd het er voor mijzelf op dat ik ze na 5.000 km gewoon vervang. Dat is dus 0,008 euro per kilometer. Dan weet ik in ieder geval dat ik tijdens mijn vakantie een stel goede banden heb. :lol:
Dat is voor jou geen dure zaak als je er maar de helft voor betaalt als fietsenhandelaar maar persoonlijk vind ik 5000 kilometer erg weinig voor banden van 40 euro per stuk dit is voor mij altijd nog 16 cent de kilometer alleen aan banden!.
Ik heb met de slick's die de helft goedkoper waren het dubbelle gereden en verwacht dan ook van de supreme's dat ze toch een 20000 kiometer meegaan zoniet dan ga ik toch eens een hartig woordje met schwable wissellen.

zwartekees schreef: Dat is voor jou geen dure zaak als je er maar de helft voor betaalt als fietsenhandelaar maar persoonlijk vind ik 5000 kilometer erg weinig voor banden van 40 euro per stuk dit is voor mij altijd nog 16 cent de kilometer alleen aan banden!.
2 banden x 0,008 euro is toch echt maar 1,6 cent de kilometer !!

ff irritant doen :p wat is er mis met marathon plus banden? ik heb er op mn 28 inch opliggen, en je kan zelfs na 2000 km de gietnaad nog zien op de voorband. ik heb verder niet de ervaring dat ze erg slecht rollen, en ben nog nooit lek gereden.
misschien is dit een leuk alternatief voor ons? (ik ben zelf op zoek en twijfenl tussen de xr, supreme en plus)

Hi,

idd, heb zelf in 559 de marathon plus atb en supreme en 622 de gewone plus. Denk dat als ik voor een 622 moest kiezen wederom voor de gewone plus zou gaan, de bandjes zijn nu denk ik meer dan 2500 km oud en er is nog weinig aan te zien. Rollen goed en geven voldoende grip.

Maar zoals ik al schreef voor de 559 kies ik met meer off-road km's voor de plus atb en voor het comfort op de weg voor de supremes. Misschien nog eens de big-apples proberen...

Bas

Ik zat net even te kijken op de Schwalbe site, en als ik het goed begrijp wordt de Marathon XR vanaf nu met dezelfde antilek laag geleverd als de Marathon Supreme. Ben benieuwd of het bij die zwaardere banden beter gaat.
Wim

Michael W schreef:
zwartekees schreef: Dat is voor jou geen dure zaak als je er maar de helft voor betaalt als fietsenhandelaar maar persoonlijk vind ik 5000 kilometer erg weinig voor banden van 40 euro per stuk dit is voor mij altijd nog 16 cent de kilometer alleen aan banden!.
2 banden x 0,008 euro is toch echt maar 1,6 cent de kilometer !!
Goed opgelet, puntje vergeten.

Mijn ervaring met de marathon suprême waren de eerste 250 km erg slecht. 3x lekke band de eerst al na 30 km. Ik fiets over een nieuw aangelegd beton fietspad met schelpenresten er op van het oude pad. Ik had mijn band ook vol zitten met scheutjes en ingereden schelpjes. Deze banden zijn retour gegaan naar Schwalbe. Ik kreeg gelijk nieuwe. Na lang wachten en er zelf achteraan moeten bellen kreeg ik te horen dat het pech was. Ze konden niets vinden aan de band. Ik hou het niet echt bij maar, ik heb hierna nog zeker 4x een lekke band gehad. Allemaal van ingereden schelpjes. Maar ja, ik vind de band wel heel fijn fietsen....... De laatste maanden gaat het een stuk beter in 4 maanden 1 lekke band. Ik heb de banden nu bijna een jaar en er 4000 km op gefietst. Ik ben zelf wel benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen. Of heb ik gewoon echt pech?
Pieter

pipiwag schreef:Mijn ervaring met de marathon suprême ....... Ik heb de banden nu bijna een jaar en er 4000 km op gefietst. Ik ben zelf wel benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen. Of heb ik gewoon echt pech?
Pieter

Ik had in de eerste honderd km al een lek! Maar nergens iets vindbaar dat door de band heen was gegaan. (???) Een zogenaamde snakebite?
Daarna alleen nog maar een keer lek door een halve fles op de weg op de een na laatste dag in Bulgarije afgelopen zomer. Tja pech hebben. Dit lek heb ik gedicht met een buitenbandplakker en daar toch nog zo'n 1000 km mee gereden. Nu is de achterband versleten. Het gat (ontstaan door de fles) is open gaan staan omdat de band nu te ver afgesleten is. Maar mischien ook wel omdat de band op zo'n punt wel sneller slijt(?).

Blanche

zwartekees schreef:
Michael W schreef:
zwartekees schreef: Dat is voor jou geen dure zaak als je er maar de helft voor betaalt als fietsenhandelaar maar persoonlijk vind ik 5000 kilometer erg weinig voor banden van 40 euro per stuk dit is voor mij altijd nog 16 cent de kilometer alleen aan banden!.
2 banden x 0,008 euro is toch echt maar 1,6 cent de kilometer !!
Goed opgelet, puntje vergeten.
En nou de zelfde som voor een auto :roll:

m-gineering schreef:
zwartekees schreef:
Michael W schreef: 2 banden x 0,008 euro is toch echt maar 1,6 cent de kilometer !!
Goed opgelet, puntje vergeten.
En nou de zelfde som voor een auto :roll:
Wil je appellen met peren vergelijken?.

foutje

Goed opgelet, puntje vergeten.
En nou de zelfde som voor een auto :roll:
Wil je appellen met peren vergelijken?.
1) vergelijkingen maak je per definitie tussen twee niet geheel gelijke waarden
2) doe de som maar eens ( 4 banden a 65 euro/40.000 km)
3) waarom niet, wereldfietsers zien toch geen verschil tussen een appel- en pereboom (maar je kunt het leren in de sleutelcursus;) ;)_

m-gineering schreef:En nou de zelfde som voor een auto :roll:
Daar zeg je wat. Als je het eerlijk doet dan moet de de fiets ook netjes bij de fietsenmaker laten onderhouden. Daar hoort afstellen ook bij, want de auto laten we ook afstellen bij de garage en het afstellen van de fiets lukt de man in de straat niet, dat weten we in deze groep ondertussen wel. Als je zo een fiets en een auto vergelijkt en je laat de diverse belastingeffecten die bij een auto spelen weg, dan verklaart dat wel dat sommige gezinnen wel een autootje hebben maar geen vier mooie fietsen. Ik denk dat als je met drie of vier van A naar B moet dat je met een tweedehands auto goedkoper uit bent dan met de fiets, vooral als het regent. Rekent iemand het uit?
Leon

m-gineering schreef:3) waarom niet, wereldfietsers zien toch geen verschil tussen een appel- en pereboom (maar je kunt het leren in de sleutelcursus;) ;)_
Zie jij wereldfietsers zo dom?? :evil:

jordan schreef:
m-gineering schreef:3) waarom niet, wereldfietsers zien toch geen verschil tussen een appel- en pereboom (maar je kunt het leren in de sleutelcursus;) ;)_
Zie jij wereldfietsers zo dom?? :evil:
Hee jongens wel ff on topic blijven he! Marten maakt een 'grapje' voor insiders.....Marten heeft een boomgaard waarin je je tentje mag zetten als je bij hem de cursus fietsreparatie volgt.

Enne Marten....ik ben een wereldfietser die wel het verschil ziet als de bomen in boei zijn :>

En nu weer on topic please!

't is echt een schandaal dat met die Supreme!

Ik stel voor dat Blanche naar Tros Radar gaat en samen met Antoinette Herzenberg Schwalbe finaal aan het kruis nagelt! Of misschien het programma Opgelicht!.

Beetje geld over onze ruggen verdienen,ggrrr.

Komt Hollandsch waar en steunt elkaar!

Dus: Vredestein!

ik heb er afgelopen zomer een nieuw gemonteerd.
het eerste wat me opviel was dat ze enorm stug zijn, je krijgt ze er niet fatsoenlijk op, zeker niet met een kunststof bandenlichter, het leek echt alsof de band te klein was.
na de door mij wegens verregaande slijtage afgedankte oude band vervangen te hebben reed ik al vrij gauw lek (met de oude band, een Continental comfort meen ik, maar dan het oude model, heb ik niet een keer lek gereden in de ruim 15000 km die deze band is meegegaan).
na zo'n 2000 km op de nieuwe band was de al vele kilometers daarvoor ontstane bobbel aan de zijkant van de band zover uitgepuild dat er een klapband volgde en dit het eind van de band was.
voor mij dus geen Schwalbe marathon meer.

Afgelopen weekeinde had ik weer een lekke band met mijn Santos Supreme band (die dus een echt andere band is dan de echte Supreme).

Ik ga hem opsturen naar het tijdschrift Fiets, samen met mijn andere Supreme (niet Santos) met welke ik nog nooit een lekke band heb gehad. De boys van Fiets hebben veel kennis in huis en de middelen om dit te testen. En journalistiek gezien is het een interessante invalshoek. Dus 'eerste montage banden versus losse verkoopbanden'. :twisted:

Eric :twisted: