ottovds schreef:als open hydrolische remmen kunnen lekken als je fiets op zijn kop staat: Wat doe je dan als je met de fiets op vlieg reis gaat?
Lijkt mij inderdaad ook wel een groot nadeel voor reparatie van een vakantiefiets. Op zijn kop is meestal het gemakkelijkste. Waarschijnlijk vooral als je zo'n rohloff met excentrische bracket hebt. Nochtans monteert een degelijk merk als ToutTerrain enkel Schijfremmen

Als je je fiets op zijn kop wilt zetten met als reden b.v. vliegen dan moet je de remhandles met elastieken indrukken.
Veel hydraulische schijfremmen zijn zelfstellend, en hebben een resorvoir.
Er kan lucht in de remleiding komen, dit gaat er meestal vanzelf weer uit maar is wel irritant. Door het inknijpen van de remhandle zorgt de remhandle cyclinder ervoor dat er geen lucht de leiding in kan.
Al jaren rijd ik met veel remplezier met schijfremmen, ik ga niet meer terug in de tijd.
Zodra er hydraulisch bediende versnellingen komen van een gerenomeerd bedrijf dan ben ik heel geintresseerd.
Als voordelen noem ik:
* lichte bediening
* ongevoelig voor vuil
* enorme remkracht t.o.v. "ouderwetse" systemen
* remkracht is constant bij droge, natte of modderige omstandigheden
* afstellen bij slijtage van remblokken is verleden tijd
* geen extra slijtage bij ritten door modder of zand
* velgen slijten niet
* velgen raken niet oververhit
Nadelen:
* kan iets duurder zijn
* voor a-technische mensen kan afstellen lastig zijn
* slecht afgestelde schijfremmen kunnen irritant zingen (aanlopen)
Groeten,
John.